PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:33

Mac schreef:
ukkiepuk schreef:
Ik geef mijn pony (PSSM1 negatief
PSSM2 nog niet getest, wel hoge verdenking door dierenarts) per dag een halve eetlepel zout met zijn ochtendvoer. Met rijden zweet hij nogal. Is het dan beter om de zout juist na het rijden te geven of kunnen we het gewoon in het ochtendvoer laten? Hij krijgt na het rijden al zijn eiwitten, magnesium en vitamine E door zijn slobber.

Je zou beide kunnen doen, vooral als hij overmatig zweet tijdens het werken.
Twee keer een eetlepel bijvoorbeeld.

Dat was mijn idee ook idd, maar toch voor de zekerheid even navragen. PSSM is voor mij een hele nieuwe wereld. Hoop hem eind volgende maand te kunnen testen op PSSM2 zodat ik hem nog gerichter kan ondersteunen.

Farjen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:32

Waar hebben jullie de PSSM2 laten testen? In de openingspost vind ik dat dit enkel kan op bloed?
Of kan dit tegenwoordig ook al op haar?

Kan je ergens PSSM1 en 2 tegelijk laten testen ergens?
Ik wil nu dat de maatregelen wat losser zijn geworden, gaan testen maar ik zie een beetje de bomen door het bos niet meer :') Op het Facebook forum staat er niet bij of het op haar of bloed wordt getest en wat is PSSM2 testen duur :wow:

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:45

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 17:01

Wat ukkiepuk zegt inderdaad :-)

Als je paard graag zout eet is dat erg fijn; vooral nu het weer warmer wordt hebben de meeste paarden daar echt behoefte aan en PSSMers zeker.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:01

Oh super, bedankt! :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:27

De haren zijn op de post, nu een beetje bang afwachten.. uiteraard hoop ik dat hij negatief is..
Ik geef nu al een tijdje de supplementen + hij gaat elke dag naar buiten op de paddock (na een jaar boxrust door peesblessure) en hij is wel al positief veranderd! Mentaal en fysiek al veranderingen merkbaar, hij krijgt echt praatjes :')

In maart voor de supplementen en weidegang:

Afbeelding

En gisteren:

Afbeelding
Hij blinkt en heeft voor het eerst appeltjes <3
Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:18

Wow, hij ziet er supergoed uit :wow: !
Hij was natuurlijk wel geschoren op de eerste foto dus dat geeft een ander beeld maar toch: zijn bespiering ziet er wel echt veel beter en zachter uit. Zit prachtig in zijn haar!
Wat een schattig recalcitrant blond plukje manen heeft hij :D

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:06

Oooh dat plukje manen, verschrikkelijk :') Ooit ga ik zijn manen wel eens wassen en vlechten in de hoop ze weer netjes aan 1 kant te krijgen :P
Hij was dus geschoren in oktober, zijn vacht groeide maar niet terwijl anderen 2 of zelfs 3 keer moesten scheren. Gelukkig is hij zijn achterstand aan het inhalen :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 17:04

Zeg dat wel! Glimt je tegemoet!

Ik blijf bij mijn statement dat ik dat plukje schattig vind :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:17

Ziet er super uit!

Ik zit een beetje met een dilemma wat ik met mijn paard moet...
Omdat hij volgens mijn dierenarts suikergevoelig is en hij ook behoorlijk te dik was zijn we een paar maanden bezig met afvallen.
Sinds die tijd weet ik ook dat hij positief is getest op PSSM2, dus ik ben de supplementen gaan geven en opgaan bouwen.
Verder de suikers op dierenartadvies beperkt.

Hij is nu best wel een stuk afgevallen, heeft nog wel een buikje en wat vet daar maar ik vind ‘m niet echt meer te dik.
Hij is echter op zijn rug veel meer afgevallen, waar hij een ronde volle rug altijd had is het nu een smalle rug waarbij je de ruggengraat en schoft veel meer kunt zien en er zelfs wat kuiltjes zichtbaar worden naast de schoft.
Hij is 2 maten kleiner in boommaat gegaan van mijn zadel.

Daarnaast heb ik al een aantal weken veel problemen met hem met rijden, hij is altijd al wat moeilijker op achter te krijgen geweest, vooral ook door zijn bouw. Maar nu hangt hij nog erger in mijn hand en krijgt ik hem veel moeizamer op achter.
Het kost behoorlijk veel energie om hem echt aan het werk te krijgen (Is ook altijd al wel geweest, het is geen enthousiaste werker, maar het is nu nog erger).
Aan het eind komt hij dan eindelijk meer los van mijn hand, gaat meer dragen en heeft wat echt goeie stukjes.

Hij heeft zijn hele leven al periodes dat hij rijden minder gaat, dat hij terugvalt in hangen op mijn hand, dat we weer even een paar stapjes terug moeten doen.
Ik had zelf heel erg de hoop dat het met de juiste supplementen nu juist beter zou moeten gaan, dat hij sterker en soepeler zou worden en hopelijk ook wat energieker, maar dat blijkt niet zo te zijn...
Daarnaast het terugvallen op zijn rug...

Ik vind het een lastig verhaal..
Werken de supplementen wel bij hem, geef ik dan toch iets verkeerds of te weinig, of krijgt hij juist teveel binnen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 14:08

Lastig te zeggen zonder je paard te kennen.
Hoe is er vastgesteld dat je paard suikergevoelig is?
Een PSSM2 paard kan in principe juist prima tegen suikers (die van mij deden het het beste op gras), maar als er een onderliggende medische oorzaak is voor suikergevoeligheid dan is dat geen optie.
Als je paard echt niet tegen suikers kan, is vet het alternatief.
De rare lichaamsvorm en bobbels die PSSM2 paarden kunnen hebben kunnen erg lijken op vetophopingen, dat is ook iets om in je achterhoofd te houden.

Het klinkt iig alsof je paard niet echt lekker in zijn lijf zit en "oempf" tekort komt. Dan kun je kijken naar wat hij te eten krijgt (wat krijgt hij momenteel?) en naar hoe je hem beweging geeft. Een paard met PSSM2 heeft écht moeite zich te dragen en als ze meer symptomatisch worden kunnen ze dat helemaal niet meer. Ze trekken zich dan liever vooruit met hun voorkant als het ware. Je ziet bij veel paarden met PSSM2 dus een overontwikkelde voorhand vs een onderontwikkelde achterhand. Zo klinkt het bij jouw paard ook een beetje, als je zegt dat hij in je hand gaat hangen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:35

Nouvel, naar mijn idee, als er iemand met beleid en zorg bezig is met zijn paarden, dan ben jij het wel.
Ik was vanmorgen op Utrecht om mijn pony bij de kliniek af te leveren voor onderzoek. Die arts vertelde me dat er ook medicijnen bestaan voor EMS paarden. Ik wist dat niet, misschien zit daar nog een mogelijkheid voor Ferro?
Det kon ook steeds slechter dressuur, eigenlijk was dat in 2016 al drama. Maar die is nooit kaal geworden op de bovenkant. Hoe is Ferro met de buitenritten? Dan ook flegmatiek? Of dan wel voorwaarts?

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:05

Hallo allemaal,
Ook ik kom hier binnenvallen.
Eerst even vermelden dat ik alle pagina's heb gelezen en amai wat een nuttige info en bruikbare kennis jullie hebben.

Hier komt mijn verhaal. Ik heb een 8 jarige paint/warmbloed mix met een verdacht op pssm, naar mijn gevoel vooral pssm2.
Elke Winter veranderd hij in een horror paard dat graag bokt, niet graag gepoetst wordt, snel nerveus is en van alles verschiet. In de zomer een heerlijk relaxt paard en bolproof, tot dit jaar. Ook nu in deze tijd is hij snel nerveus en rillig. Had al veel gelezen en nu de knoop doorgehakt hem te testen.
Test voor pssm1 is maandag op de post gegaan, ik wacht dus spannend af.
Daar ik eerder pssm2 vermoed ben ik al aan het zoeken naar de supplementen, daar ik in Duitsland woon is het niet gemakkelijk een gepaste balanceer te vinden.
Bij pssm1 zeker niet als er geen chroom in mag zitten.
Stel dat hij geen pssm1 heeft kan ik dan marstall force voeren?
Of dit (zie link) hier zitten ook aminozuren in
https://www.sapodoris.de/shop-kategorie ... ete-detail

Hebben pssmers een verhoogde behoefte aan vitaminen en mineralen?
Op het Duitse pssm forum spreken ze vaak van mangaan en daar raden ze zout helemaal niet aan.

Bedankt voor de info en de nu al reeds nuttige info

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:00

Lynn,lastig hè...
Sterkte met je paard!
Waarom laat je niet gelijk PSSM 2 testen als je dat vermoedt?

Mac en Ipsilonka,
Bedankt voor jullie reacties!
Hij is niet op EMS getest, ze moeten voor die test 12 uur vasten en als dat niet direct nodig is doe ik dat liever niet.
Dierenarts gaf aan dat testen wel kan maar hij het niet zou doen omdat hij alle symptomen had en hij vrijwel zeker kon zeggen dat hij het heeft of in ieder geval in die richting zit.
Het is een paard dat zijn hele leven al te dik is en heel moeizaam dunner te krijgen is, hij is in alles wat passief, het is geen paard dat spontaan door de wei gaan rennen, een sprintje trekt, graag werkt, etc...
Hij heeft ook zijn hele leven al met vlagen gevoelige hoeven en hij loopt op het harde altijd wat voorzichtiger en op steentjespaden lopen is drama voor hem.
We hebben hem uitgebreid door de molen gehaald op hoefbevangenheid, kreupelheidsonderzoek, foto’s van zijn hoeven.
Daar kwam alleen een ietsje dunnere zool uit maar niet dramatisch.
Wel werd hij echt te dik bevonden dus met veel risico voor HB. En dus advies, suikers minimaliseren en afvallen.

Ik ga even onthouden dat er medicatie is voor EMS, dank voor de tip!
Waarschijnlijk zal je dan wel moeten laten testen, maar ik wist niet dat het er was.
Dierenarts hier zei enige medicijn is afvallen, weinig suikers en veel bewegen.

Wat het hangen op de hand met rijden betreft, ook dat heeft hij altijd al gedaan.
Hij heeft als 2 jarige vast gelegen in de trailer waardoor hij achter lang moeite heeft gehad om kracht op te bouwen en hij heeft een echt niet handige bouw om voor omhoog te komen en goed te sluiten en achter te dragen.
Hij is lang, met een laag zwaar front...
Alles wat je niet wilt in een dressuurpaard dus... :+
Stukje bij beetje, met veel stapjes naar voren en vooral ook weer veel stapjes terug zijn we gekomen waar we nu zijn.
Ik ben die terugvallen met rijden ook wel gewend.
Maar omdat het nu langer duurt en ook die rug zo veranderd is ga ik me toch net een beetje meer zorgen maken...
En vooral, moet ik stap terug doen, misschien helemaal stoppen met dressuren of juist proberen door te bouwen.
Hij loopt uit zichzelf enorm voorover, als ik dat met rijden niet meer ga corrigeren kan ik hem over een jaar weg brengen met versleten voorpootjes, dat weet ik bijna zeker, en ik dat is ook de reden dat ik er eigelijk niet mee wil stoppen.
Hij moet de impuls blijven krijgen om te dragen ipv alleen maar te duwen te trekken.
(Ik vraag me dus ook wel weer af of dit ergens met de PSSM te maken heeft of gewoon met hoe hij is en in elkaar zit, ook omdat ik eigenlijk geen vooruitgang merk met de supplementen)

Met buiten rijden hangt hij ook het liefst op mijn handen (hij is licht als hij lang en laag mag lopen, ook in de bak), hij is meestal braaf, niet lui maar ook niet druk.
Op de terugweg en op strand kan hij wel eens drammen, dan duwt hij zich enorm voorover in mijn hand en probeert mij mee te sleuren...

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:30

Ja enorm lastig en zenuwslopend .
Heb hem nog niet laten testen aangezien ik eerst dan met het dieet wil proberen. Ik denk dat het dieet voor P2-P4 hetzelfde is enkel voor Px niet, en dat komt denk ik niet voor bij paints? Of zit ik daar nu zo fout?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:56

Nouvel
Mijn merrie was vorig jaar “ineens” hoefbevangen , na verhuizen van stal en dieet was ze wel een hoop afgevallen
Maar ook die gruwelijk schrale bovenlijn bij haar
Dus weer gaan bijvoeren met een mueslie , uiteindelijk ook merriebrok er in
Een volle schep van ieders per dag (let wrl, tis een ijslander van 1,36 , dan is dik twee kg voer een hele hoop)
Maar ze storte eigenlijk alleen maar verder in

Toen over op pssm2 dieet qua supplementen (E, magnesium, 3 amino , zout en eiwitpoeder door haar eten )
En qua voer krijgt ze vitalbix active+
, daily en mash (ze heeft periodes dat ze slobber eet en periodes dat ze juist droog beter eet, droog plak ik de supplementen met lijnzaadolie door de musli heen)

En gemicroniseerd lijnzaad in zwaardere periodes(rui etc)

Maar na het omschakelen naar dat dieet gaat het echt zoveel beter met haar
En haar bovenlijn is echt Zoveel mooier nu
En haar achterhand veel stabieler en actiever (sowieso veel fijner in haar lijf en koppie)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:14

Sonja bedankt voor je reactie!
Klinkt wel soortgelijk inderdaad...
Met het verschil dat ik juist al een aantal maanden met dat dieet bezig was, dat is het gekke...
Hij kreeg nog geen 100 gram eiwit omdat ik bang was dat zijn huidallergie op zo’n grote verandering terug zou komen, maar al wel redelijk wat.
Daarnaast ook de aminozuren, lijnzaad en lijnzaadolie, zout, vit E, magnesium...
Ondanks dat dus toch die terugval op zijn rug, dat vind ik zo apart...

Misschien moet ik toch van alles nog meer gaan voeren, maar dan zitten ook zo die kilo’s vet er weer aan die ik er net af had...
Lastig...

Ik heb inderdaad al wel zitten denken om toch de muesli weer te gaan geven waar ik vanwege het afvallen mee ben gestopt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:24

Wat voor eiwit geef je nu dan? En hoeveel lijnzaad?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:41

Ik geef nu bijna 100 grams erwteneiwitisolaat (Ik gaf de helft ong, nu opgehoogd) en 3 schepjes aminozuren.
Lijnzaad een klein bekertje , zou moeten wegen hoeveel dat is. En een pompje lijnzaadolie.
Op advies van de dierenarts nu ook wat lucerne erbij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:27

Nouvel, dat had ik idd even gemist
Dat je juist al een tijdje beZig was ...

Hier krijgt ze 1 schepje eiwit(25 gram ongeveer geloof ik)
En verder van alles gewoon aan de onderkant van de adviezen
Alleen E zit ik wat hoger mee, maar nog steeds net binnen de adviezen zeg maar.
Maar goed, tis ook maar een smurfje natuurlijk

Maar op vrije dagen krijgt ze 500 gram musli met daily complete
Op werkdagen een kg
(Of half om met slobber als ze het blieft )
Dus op zich nog best een hoop eten

Met een traditioneel voer (graangebaseerd) stortte ze echt alleen maar in
En een deel gan de omstanders riep dat we er dan maar nog meer in moesten stoppen

Ik weet niet of je er zelf een gevoel bij hebt
Dat je neigt naar x y of Z meer geven of anders doen ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:40

Ja dat vind ik wel een lastige, waar ik me goed bij voel.
Het liefst geef ik ‘m meer voer, maar met afvallen is dat niet handig.
Hij is echt nog niet mager of te dun, zit nog vet genoeg op, alleen op de bovenlijn is hij wat teveel terug gevallen naar mijn zin en hij komt inzet te kort met rijden.
Tja, wat geef je dan...
Ik heb nu eiwitten opgebouwd en geef extra lucerne bij, even afkijken wat er nu gaat gebeuren maar...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:31

Beweegt ie momenteel? (Werken in de breedste zin van het woord )

(Lastig is dat idd , als ze aan de ene kant schraal worden... terwijl er in principe nog wel reserves zijn...)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 04:48

Nouvel, is een beetje haver of spelt voeren geen optie? Laag in suiker en je hoeft er geen kilo's van te voeren. Ik weet niet hoe het zit ivm pssm, misschien iemand anders hier?

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 06:52

Lynn_H schreef:
Ja enorm lastig en zenuwslopend .
Heb hem nog niet laten testen aangezien ik eerst dan met het dieet wil proberen. Ik denk dat het dieet voor P2-P4 hetzelfde is enkel voor Px niet, en dat komt denk ik niet voor bij paints? Of zit ik daar nu zo fout?

Mijn paint is Px en ik heb er juist voor gekozen om te stoppen met Marstall force omdat daar meer calcium in zit ten opzichte van Pavo vital.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:10

Sonja_vR schreef:
Beweegt ie momenteel? (Werken in de breedste zin van het woord )

(Lastig is dat idd , als ze aan de ene kant schraal worden... terwijl er in principe nog wel reserves zijn...)

Hij heeft een paar weken iets minder gedaan, wondje in zijn mond, ingeënt, osteo.
Maar nu loopt hij weer 6 tot 7 dagen in de week, afwisselende beweging, buitenrit, dressuurmatig onder het zadel, langeteugel, longe.
Volgens mijn dierenarts was het qua spieren en afvallen het beste als het hij elke dag iets qua beweging doet, dus dat proberen we maar.
Meestal wel 1 dag vrij en dan stukje wandelen.
Verder staat hij de hele dag buiten, paddock en nu ook weer paar uurtjes wei.

Farjen schreef:
Nouvel, is een beetje haver of spelt voeren geen optie? Laag in suiker en je hoeft er geen kilo's van te voeren. Ik weet niet hoe het zit ivm pssm, misschien iemand anders hier?

Ik ben ‘m inderdaad weer een beetje haver gaan geven, misschien nog ietsje meer proberen...