[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:34

Sterkte Blon_D....

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:40

Onze geit heeft net de Prascend pil van Britta opgegeten.Zou dat kwaad kunnen?Kan er weinig aan doen,pil zit er toch al in.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:50

Britta31 schreef:
Onze geit heeft net de Prascend pil van Britta opgegeten.Zou dat kwaad kunnen?Kan er weinig aan doen,pil zit er toch al in.

voor een keer richt dat geen schade aan wel ff goed in de gaten houden (heb t hier ook n keer gehad)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:24

Ons geitje heeft de Prascend pil overleefd.Ze rent nog rond *\o/*

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:04

Even een vraagje hier voor de voer kenners.

Ik rij met mijn pony endurance nu merk ik dat hij de laatste tijd kwa voeding wat te weinig binnen krijgt.
Zijn rantsoen is nu :

Goed kwalitatief voordroog 3x op een dag als ze op wei staan (mijn pony heeft dan smiddags iets meer) en 4x als ze in de paddock staan
Hij krijgt 2x per dag bietenpulp met een handje bix.

Op de volle wei gaat hij met zijn masker.

Nu zat ik is rond te kijken wat ik hem kan bieden om meer power binnen te krijgen.
Hij werkt hard elke week zo wie zo een rit van + 25 km. hij heeft als we geen wedstrijd hebben 1 a 2 dagen vrij in de week.

Nu zat ik dus te zoeken naar wat ik hem bij kan geven wat ook nog is genoeg aanvulling heeft voor zijn spieren enzz..

Nu zag ik endurix van cavalor nu vond ik dit een mooi product van wegen de aanvulling van elektrolyten en het muscle plus wat er in zit.

Maar dit is de lijst van bestandsdelen :
EWpa (Energie Waarde paard)………………………….
0,97 /kg
VREpa (Verteerbaar Ruw Eiwit paard)………………
9,15 %
Ruw eiwit……..……………………………………………………
12,5 %
Ruwe celstof……………………………………………………..
9,5 %
Fosfor……….……………………………………………………….
0,60 %
Ruw vet……………………………………………………………..
7,5 %
Calcium……………………………………………………………..
0,75 %
Natrium……………………………………………………………...
0,45 %
Ruwe as…………..…………………………………………………
7,0 %
Magnesium………………………………………………………..
0,29 %
Suikers.………………………………………………………………
4,5 %
Zetmeel……………………………………………………………..
27,5 %

Samenstelling :
haver / tarwegries / geëxpandeerde gerst / geëxpandeerde tarwe / lijnzaaddoppen / geëxpandeerde
maïs / rietmelasse / maïszemelgrint / zonnebloemzaadvoer / sojaolie / lijnzaad /
luzerne / palmpitschilfers / paardenbonenvlokken / gerst / maïs / tarweglutenvoer / sojabonen
getoast / natriumchloride / tarwe / calciumcarbonaat / brouwersgist / brisuren van
oliehoudende zaden / sojabonendoppen / speltzemelen / fructo-oligosachariden / palmolie

Zou dit in combinatie met wat mijn pony werkt en zijn cushing (doet het nu heel goed op 1/2 parscend)
Goed doen of zou het toch te veel suikers zijn.

Sorry voor de lange post hopelijk kan iemand met me mee denken.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:40

nog ter aanvulling. ik heb het da niet over een buitenrit van 25 + km Maar echt volledig op tempo gereden

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 23:22

Relien schreef:
nog ter aanvulling. ik heb het da niet over een buitenrit van 25 + km Maar echt volledig op tempo gereden

Dat voer heeft een erg hoog zetmeel %. Misschien kan je beginnen met een balancer als Vitalbix?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:54

Hallo dames en sorry dat ik dit topic zo binnen kom vallen!

Mijn pony heeft cushing, al een paar jaar. Hier krijgt ze medicijnen voor. Eerder altijd 's ochtends, maar ze gaat nu naar een stal waar ik alles zelf moet doen. Aangezien ik 's ochtends altijd werk, wil ik het om gaan zetten naar 's avonds.

Maar hoeveel verschil mag er maximaal tussen zitten? Stel ik doe alle dagen 7 uur, is het dan erg dat ze een keer om bijvoorbeeld half 9 haar medicijnen krijgt?
Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:09

Volgens mij is de maximale tijd 27 uur. Pin me dr niet op vast, maar dit houdt ik wel aan altijd. Sed krijgt de pil ook elke dag rond 7 uur, en af en toe wat later maar maximaal 3 uur later. Ik geef hem dan ook nooit 's middags al zn pil omdat ik dan de dag erna niet meer uit kom. Dan rijdt ik 's avonds liever nog een keer heen en weer voor de pil (stal is ca 14 km verderop).

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:19

Ik ben van de ochtend naar de avond gegaan met de pil.Ik heb elke dag de pil 2 uur later geven zodat ik na een week op de avondtijd zat.En dat ging goed.Ook een enkele keer de pil een paar uur later gegeven bv met de kerst waren we laat thuis.Ging ook goed.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 21:33

Bij mij wisselt het ook vaak, maar ik zorg ervoor dat er niet meer dan 3 uur tussen zit. Gaat altijd prima.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:03

Ik doe het nu ook zelf probeer ook max. 3u ertussen te zitten.
Heel apart toen ik het zelf ben gaan geven dacht ik laat ik boehringer zelf bellen of het exact rond dezelfde tijd gegeven moet worden. Maar hiervoor moest ik mijn da bellen en als die het niet wist kon dr da een tussenpersoon bellem. Want boehringer kon mij hier sowieso geen antwoordt op geven...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:09

Nou, ik maak er geen halszaak van met die tijden. In principe krijgt mijn merrie de pil in de avond, maar in het weekend ook vaak eind van de middag. Ze doet het er verder goed mee, dus het kan kennelijk wel wat hebben.
Ik weet ook van een merrie die het jaren deed met om de dag een pil. Je kreeg de andere dag ook echt geen pil naar binnen terwijl de "om de dag" pil er moeiteloos inging. Dus ook hier is het kennelijk niet in steen gegraveerd hoe het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:10

Das raar wouterpaard!

Bedankt allemaal, dan hou ik ook max 3 uur aan!

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 07:41

Mijn veearts gaf 2 uur aan.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:50

Ik hou ook 2 uur verschil aan.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:13

Waratje schreef:
Nou, ik maak er geen halszaak van met die tijden. In principe krijgt mijn merrie de pil in de avond, maar in het weekend ook vaak eind van de middag. Ze doet het er verder goed mee, dus het kan kennelijk wel wat hebben.
Ik weet ook van een merrie die het jaren deed met om de dag een pil. Je kreeg de andere dag ook echt geen pil naar binnen terwijl de "om de dag" pil er moeiteloos inging. Dus ook hier is het kennelijk niet in steen gegraveerd hoe het moet.

Ik ook niet, meestal krijgt hij het rond de zelfde tijd 's avonds. Maar op zaterdag krijgt hij hem altijd in de middag. Heb nog nooit gemerkt dat het niet goed ging.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:25

Weet iemand of je gewoon met Pergolide mag starten?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:33

Heel veel sterkte blon_d.

Heeft er hier iemand ervaring met de cushcare van dodson en horrel en waar je deze kan bestellen en,laten leveren in België?
Hebben jullie je paardje echt zien opknappen van de cushcare? En,heeft er iemand ervaring met de glandogard van st Hippolyte voor cushingpaarden?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:53

Fortuna22 schreef:
Weet iemand of je gewoon met Pergolide mag starten?

Hoe bedoel je dit? Je hebt eerst een diagnose nodig lijkt me voor je de medicijnen bij je arts kunt krijgen. En als je dat hebt, dan moet je de OP even goed lezen, daarin staan veel nuttige tips over de opbouw ervan.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:03

Oh sorry, bedoelde of je er mee op wedstrijd mag :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:33

llora schreef:
Heel veel sterkte blon_d.

Heeft er hier iemand ervaring met de cushcare van dodson en horrel en waar je deze kan bestellen en,laten leveren in België?
Hebben jullie je paardje echt zien opknappen van de cushcare? En,heeft er iemand ervaring met de glandogard van st Hippolyte voor cushingpaarden?

Cushcare kan je bestellen en afhalen in Leest. Zo heb ik het gedaan omdat dat voor mij het kortste bij was en je niet met een hele pallet hoeft te bestellen. Anders is L ootvoets in West-Vlaanderen ook een optie. Of De K euster in Hoeilaart. Hangt er vanaf waar je woont :) Als je voor Leest gaat, laat iets weten dan stuur ik je haar gegevens in pb.
Hier knapten ze van die cushcare enorm goed op, beetje té goed...vandaar dat ik er maar mee gestopt ben :Y) Vacht zag er ook super uit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:37

Fortuna22 schreef:
Oh sorry, bedoelde of je er mee op wedstrijd mag :D

Denk dat hier wel mensen zijn die wedstrijden rijden met paardje aan de pergolide. Kan zo direct niet op de namen komen :o Anders je DA even vragen ? Die moeten de dopingregels kennen normaal :Y)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:40

Wij rijden met onze pony gewoon wedstrijden. We hebben wel voor de zekerheid een verklaring van de dierenarts mee. Stel dat we ooit urine moeten afgeven ofzo, dan krijg je geen problemen.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:53

Dank voor jullie respons! Dierenarts ging het nakijken, wist het niet zeker.