[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:11

@safiera : Op zich geen slecht idee. Maar ze heeft een hekel aan dekens, dus ik wacht nog even af of er een andere oorzaak is.

Vandaag leek ze niet veel geschuurd te hebben. Misschien Door de derfen?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:22

Mhh, dat maakt het verhaal weer anders, dan is deken weer extra stress...

Derfen is vrij heftig spul (waardoor het vaak ook goed werkt denk ik) dus zou best kunnen dat dat genoeg is geweest :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:37

zijn er nog proefmonsters beschikbaar? zag ze bij de shetshop maar nergens anders. Mijn vorige pony kreeg een gevoelige reactie op derfen. kon ik de fles weggooien. dus ben terughoudend om het nog een keer te kopen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 23:18

Geen idee. Ik weet alleen dat onze pony ook allergisch reageerde (kale plekken, bijna brandblaren).
Maar dat hoor je niet vaak, dus wellicht toch maar proberen? Kan me voorstellen dat je ook niet even iemand kent om een drupje te lenen.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:15

Bij Damour is vorige week bij een homeopaat gewest (praktijk Zomer) omdat haar jeuk heel erg was en een deken niet helpt. Hij heeft alle organen opgemeten met een bepaalde frequentie. Hieruit is gekomen dat haar alvleesklier slecht werkte, haar nieren niet optimaal waren en spieren licht verzuurd waren. De jeuk komt dus, omdat haar lichaam die suikers van het gras niet goed kan verwerken omdat haar deze organen niet goed mee kunnen werken. Ze heeft daarom wat dunnere mest dan moet, houd iets vocht vast en drinkt heel veel. Dus heeft hij medicijnen voorgeschreven die ik heb besteld en 2x per dag moet geven.

Hieruit is uitgekomen dat ze géén zomereczeem heeft. Daarom had de eczeemdeken weinig effect om jeuk vrij te blijven.

Ik ben echt blij dat ze dus geen zomereczeem heeft. Het effect van de medicijnen is al zichtbaar omdat ze meer jeuk krijg en de afvalstoffen dus vrij komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:51

En daarom raad ik iedereen meteen jeuk paard ook altijd aan om goed uit te zoeken waar het van komt :j
fijn dat het nu zo goed gaat! *\o/*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:09

Ik zou nog niet te hard roepen, eerst maar afwachten Irisje.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:12

Hij zei dingen waarvan ik dacht het klopt dat ze bepaalde dingen doet/heeft. Heb veel goede dingen erover gehoord, dus hoop heb ik zeker. Natuurlijk is het afwachten of het na de medicijnen ook echt minder wordt. Maar tot nu toe heb ik er nog vertrouwen in.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:15

irisje2 schreef:
Bij Damour is vorige week bij een homeopaat gewest (praktijk Zomer) omdat haar jeuk heel erg was en een deken niet helpt. Hij heeft alle organen opgemeten met een bepaalde frequentie. Hieruit is gekomen dat haar alvleesklier slecht werkte, haar nieren niet optimaal waren en spieren licht verzuurd waren. De jeuk komt dus, omdat haar lichaam die suikers van het gras niet goed kan verwerken omdat haar deze organen niet goed mee kunnen werken. Ze heeft daarom wat dunnere mest dan moet, houd iets vocht vast en drinkt heel veel. Dus heeft hij medicijnen voorgeschreven die ik heb besteld en 2x per dag moet geven.

Hieruit is uitgekomen dat ze géén zomereczeem heeft. Daarom had de eczeemdeken weinig effect om jeuk vrij te blijven.

Ik ben echt blij dat ze dus geen zomereczeem heeft. Het effect van de medicijnen is al zichtbaar omdat ze meer jeuk krijg en de afvalstoffen dus vrij komen.

Wat fijn dat je het hebt laten onderzoeken en een duidelijk antwoord uit is gekomen! :) Ik heb afgelopen week ook een afspraak met een homeopaat gehad voor mijn pony. Al een jaar lang zijn we aan het kwakkelen met jeuk. Dan weer mijten, dan schimmel, dan eczeem. Dierenarts weet het ook niet meer echt, dus daarom verder gaan kijken bij een homeopaat. Komt er op neer dat we nu eerst haar weestand opbouwen met oliën (citroen, tea tree, honing) en daarna gaan ontgiften met een groene leem kuur en jeneverbes. Grappige is dat m'n pony deze oliën tijdens de oefeningen ook naar voren kwamen. (aan oliën laten ruiken en een oefening met een pingel-ijzertje. Ik weet de naam niet meer :Y) ) Ook het voer is onderzocht en hieruit bleek dat ze meer psyllium en zout nodig heeft. Vandaag wel voor het eerst een eczeemdeken op gedaan. Ben benieuwd waar we over een aantal weken staan :)

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:21

Rachel_x schreef:
irisje2 schreef:

Wat fijn dat je het hebt laten onderzoeken en een duidelijk antwoord uit is gekomen! :) Ik heb afgelopen week ook een afspraak met een homeopaat gehad voor mijn pony. Al een jaar lang zijn we aan het kwakkelen met jeuk. Dan weer mijten, dan schimmel, dan eczeem. Dierenarts weet het ook niet meer echt, dus daarom verder gaan kijken bij een homeopaat. Komt er op neer dat we nu eerst haar weestand opbouwen met oliën (citroen, tea tree, honing) en daarna gaan ontgiften met een groene leem kuur en jeneverbes. Grappige is dat m'n pony deze oliën tijdens de oefeningen ook naar voren kwamen. (aan oliën laten ruiken en een oefening met een pingel-ijzertje. Ik weet de naam niet meer :Y) ) Ook het voer is onderzocht en hieruit bleek dat ze meer psyllium en zout nodig heeft. Vandaag wel voor het eerst een eczeemdeken op gedaan. Ben benieuwd waar we over een aantal weken staan :)

Ben heel benieuwd! Wel is het rot om te zien dat ze meer jeuk krijgt door de afvalstoffen, dus lekker aan het afleiden en hopen dat het snel weer minder wordt.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:05

Een jaar lang is onze ruin naar een homeopaat geweest en elke week weer een ander pilletje, druppeltje of ingestraalde meuk maar de jeuk is er nig steeds en nog erger dan ervoor lijkt wel..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:18

Helaas mijn hoogzwangere meis ook onder de deken .
Had haar 2 weken geleden een nachtje buiten laten staan . Dat was genoeg om de boel te triggeren .
Smeren hielp iets maar niet voldoende ... Dus buiten maar een deken aan . De RSIH .
Maar er is een complete singel af . De achterste .
Nu zal ik een andere erbij moeten maar welke .
Weet niet of de RSIH kan met veulen erbij . En een boett maakt de hele manen kapot ...
Het is een grote Gelderse dame dus moet er wel ruimte genoeg in hebben voor de hals , borst en billen ...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:29

Als de deken nog goed is ,kun je ook gewoon zo,n losse elastische deken singel gebruiken....een soort van elastische band met verstelbare sluiting

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:46

RSIH gaat heel goed met een zogend veulen, als ze eenmaal het uier gevonden hebben zijn ze handig genoeg om de deken even met de neus op te wippen en eronder te duiken.

Juist een fijne deken omdat er geen banden langs het uier gaan.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:54

Iemand toevallig nog een rambo sweet itch maat 185 te koop?:)

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:34

Hallo! :D

Mag ik me hier ook melden?
Ik heb het vermoeden dat m'n haflingertje zomereczeem heeft. Ik heb dus al wat gegoogled en hier op bokt rondgekeken, maar had niet zo'n behoefte om alle topics door te lezen.

Ik zie wel dat er een hoop symptomen overeen komen, dus vroeg me af of jullie misschien kunnen zeggen wat jullie ervan denken als ervaringsdeskundigen.

In november 2013 heb ik Boem gekocht als veulentje. Hij was toen 5 maanden oud. Hij is bij ons gekomen omdat ik een vriendje voor m'n andere pony zocht omdat zijn vriendinnetje overleden was.
Mijn pony's staan in de Loonse en Drunense duinen. Echt midden in het bos dus. En dus zitten er veel lastige beestjes.

Nu heeft Boem vorig jaar zomer al erg veel jeuk gehad. Hij heeft z'n schouder echt helemaal open geschuurd en z'n manen was ook niks meer van over. De dierenarts heeft toen gekeken en een afkrabsel uit z'n manen onderzocht waar ze mijteneitjes in vond. Daar heb ik hem dus tegen behandeld, maar dat was al tegen het eind van de zomer. Ik kon niet zo goed zeggen of z'n jeuk hierdoor minder werd.

Nu schuurt ie sinds ongeveer 2 weken weer al z'n manen eraf en z'n staart is ook een chaos. Nu zit ie natuurlijk ook nog in z'n verhaarperiode, dus kan dat ook jeuken. Maar ik ben echt bang dat ie schuurt van de muggetjes. Ik smeer hem wel in met anti-jeukspul en haal z'n losse haren er allemaal uit. Dat hielp van de week ongeveer twee dagen. Nu heb ik dat gisteren ook weer gedaan, maar vandaag was het weer een hele pluizenbol, dus het heeft weinig geholpen.

Ik begreep van de dierenarts dat ze het niet echt kunnen testen en ik gun m'n pony een leven zonder jeuk. Dus ik wilde eigenlijk een deken gaan proberen in de hoop dat het helpt. En anders zal ie weg moeten, want dan staat ie echt helemaal op een verkeerde plaats. Hoe naar dat ook is, want het is echt m'n maatje. Maar alles wat ik van zomeczeem weet is wat ik gelezen heb, dus ik vind het fijn als iemand anders z'n mening er ook over kan geven. Voor ik mezelf helemaal gek zit te maken om niks.

Heel erg bedankt alvast!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:38

Ik zou dan sowieso weer laten controleren op mijten en dat zsm. Mocht hij inderdaad eczeem hebben, dan vrees ik dat je een probleem hebt. Aangezien hij nu al jeuk heeft gaat hij hoogst waarschijnlijk direct die deken aan flarden schuren. Hij moet dan eigenlijk eerst ergens met deken staan waar geen vliegjes zijn zodat de jeuk verdwijnt. Daarna is het een grote gok om hem met deken weer in hetzelfde gebied als waar hij nu staat terug te zetten. Loopt hij ook echt tussen de bomen? Ik bedoel dus in een wei waar ook bomen in staan?

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:42

Kijk, dat is al iets waar ik niet over na heb gedacht idd.
Hij staat voornamelijk in een wei met bomen, maar ik heb ook een wei zonder bomen. Daar lopen ze overdag veel nu het nog kan. Daar kunnen ze namelijk niet de stal in en als de beestjes te lastig worden wil ik ze dat niet aan doen.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:03

Kinke schreef:
Ik zou dan sowieso weer laten controleren op mijten en dat zsm. Mocht hij inderdaad eczeem hebben, dan vrees ik dat je een probleem hebt. Aangezien hij nu al jeuk heeft gaat hij hoogst waarschijnlijk direct die deken aan flarden schuren. Hij moet dan eigenlijk eerst ergens met deken staan waar geen vliegjes zijn zodat de jeuk verdwijnt. Daarna is het een grote gok om hem met deken weer in hetzelfde gebied als waar hij nu staat terug te zetten. Loopt hij ook echt tussen de bomen? Ik bedoel dus in een wei waar ook bomen in staan?

@ Kruimellover; Mijn pony heeft vannacht voor het eerst een (vliegen)deken om gehad na 2 weken lang tot bloedens toe schuren. Deken was net nog helemaal heel en zelf op de poetsplaats zonder deken niet meer schuren aan het hek! Het kan (bij mijn pony) dus wel om na veel jeuk een deken op te doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:30

Dat geeft geen garantie dat het met dit dier precies zo zal gaan. Ik wil alleen maar waarschuwen voor het feit dat het niet zo eenvoudig is als 'even een deken opdoen en het leed is geleden'.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:34

Oh maar dat was ook absoluut niet mijn verwachting hoor, ik hoop alleen dat ik voor hem wat kan betekenen door hem een deken op te doen. Bijvoorbeeld net voor hij naar de wei zonder bomen gaat, daar kan hij toch niet schuren en dan kan z'n huid misschien een beetje tot rust komen als ze hem niet meer kunnen steken.

En goed om te weten dat het bij sommige paarden dus ook wel gewoon kan!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:53

Dat had ik al door dat je er zo over dacht :D
Mijn verhaal is meer gericht op het stukje van Rachel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:36

kruimel, zou het kunnen dat er toch weer mijt zit?
misschien gewoon preventiefbehandelen, twee keer en even kijken of dat verlichting geeft?
Mocht je geen spul daarvoor hebben en je pony heeft geen wondjes dan zou je kunnen proberen om hem in de azijn te zetten.
gewoon en fles natuurazijn halen en met een sponsje de huid goed nat maken.
maar dat kan niet als er wondjes zijn,want dan prikt het enorm!

Bij ons staan de beide eczemers nog zonder deken.
open land, veel wind en nog steeds de koude nachten zijn denk ik de oorzaak :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:40

Mijn ervaring is dat als er al jeuk is je prima nog een deken op kan doen zonder dat deze gesloopt wordt.
Wat dan wel belangrijk is dat je goed smeert met jeukstillende crème.
Derfen vind ik goed werken en je hoeft het niet zo vaak te smeren, maar als er als open plekken zijn is dat zeker niet mijn eerste keuze.

Bij open plekken en korsten vind ik Eczema Balsam van Sectolin erg fijn, 2x daags smeren in in combinatie met een sterke deken geeft veel verlichtingen en laat de wondjes mooi genezen.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:45

Supergoede tips! Bedankt!

Hij heeft nu gelukkig nog niks open geschuurd, z'n manen worden alleen erg snel dun op deze manier. Ik zal hem sowieso nog een keer tegen mijt behandelen. En dan ga ik ook ff voor een deken kijken. Als dat helpt ben ik allang blij. Vind het zelf ook gruwelijk vervelend om jeuk te hebben, dus wil hem daar in ieder geval zo goed mogelijk vanaf helpen op dit moment.