[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:46

Ik heb het bij www.Paardenhaarsieraad.nl laten doen. Is prijzig maar oh wat ben ik er blij mee..
Als deze stuk is, laat ik er weer 1 maken van het haar wat ik nog heb.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:53

Ik vond dit ook wel erg mooi , maar smaken verschillen...
Memorybeads

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:06

En ik kom Nannalsami regelmatig tegen op Facebook, heel duur, maar zo vreselijk mooi!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:18

Essie73 schreef:
geerke schreef:
ik dacht daar vanmiddag toevallig ook aan...hoe reageert een paard zonder cushing maar met wel een hoge ACTH waarde op pergolide...Is dat mogelijk?
Omdat de pony muis ook zo slecht reageerde,en pas 8 jaar was.Wat gebeurt er als het bloed niet goed gestest is of inderdaad door stress omhoog schiet,hoe reageerd een paard dan op pergolide?

Nu Maris@ dit post zet het mij helemaal te denken.

JP@ Fargo@????

Ik heb een klein beetje hematologie gehad (werk als pre/post analist ;) )

Wat ik begrijp stijgt het ACTH gehalte juist wanneer het lichaam te weinig cortisol (stresshormoon) aan maakt. Dus zou een gestrest paard juist een lager ACTH gehalte hebben.

van de website bloedserieus:
Citaat:
De ACTH-test meet de hoeveelheid adrenocorticotroop hormoon (ACTH) in het bloed. ACTH is een hormoon dat aangemaakt wordt door de hypofyse, een belangrijke klier in de hersenen voor de hormoonproductie. De hormonen werken in op organen, weefsels en andere klieren en spelen een rol bij de regulatie van tal van systemen door het gehele lichaam.

De hypofyse maakt het hormoon ACTH en scheidt het uit om de productie van cortisol in de bijnieren (kleine organen die zich boven de nieren bevinden) te stimuleren. Cortisol is belangrijk voor de regulatie van de stofwisseling (glucose, eiwit en vetten), onderdrukking van de immuunrespons en het behouden van een goede bloeddruk.

Normaal gesproken neemt de productie van ACTH toe als er te weinig cortisol aanwezig is en neemt de productie van ACTH af als er te veel cortisol is.

Het klopt wat je zegt bij een gezond paard. Echter werkt die feedbackloop bij paarden met Cushing niet/niet goed.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:25

IMJ schreef:
Focussed haar paard had het geloof ik ook, de aanvallen, maar volgens mij zijn ze dan echt van de wereld..
Misschien iets geks hoor, maar kan je met de DA overleggen of je iets van metacam mag/kan geven? Dan kan je iig kijken of je pijn kan uitsluiten. Reageert hij veel beter na de pijnstiller dan weet je dat hij pijn heeft..

Klopt! Een stalgenootje heeft het een keer gezien. Naomi wilde hooi pakken van de grond en viel toen om, ogen draaiden weg en ze lag te spartelen. Na even gesparteld hebben leek ze weer meer bij te komen en wilde ze opstaan maar dit lukte niet. Ze raakte toen erg in paniek en probeerde maar overeind te komen wat niet lukte. Na 5 minuten in paniek proberen kom ze toch overeind komen en bleef ze op haar plek staan omdat ze nog heel wankel was. Na ongeveer 10 minuutjes kwam ze weer in beweging.
Zij was echter, wanneer ze eenmaal weer in de benen kwam, weer rustig.
Maar zij is sowieso een paard wat zich nogal snel overgeeft aan haar lot en is daar heel rustig in. Ze heeft vrij snel iets van "Oké laat mij maar dood gaan".

Ze is daarna wss nog 2 keer gevallen, maar dit heeft niemand gezien. S ochtend vonden we haar dan onder de wonden en bloed.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:39

Bedankt meiden, ik ga eens googelen. Net de paddock gedaan en haar laatste mestjes opgeruimd..pfffff ben helemaal leeg momenteel.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:53

Josefien schreef:
Bedankt meiden, ik ga eens googelen. Net de paddock gedaan en haar laatste mestjes opgeruimd..pfffff ben helemaal leeg momenteel.

Ik weet hoe je je voelt nu , ik heb bijna 3 maanden geleden mijn gezonde 4 jarige cob ruin af moeten geven op de kliniek, hij is onder hele verdachte omstandigheden om het leven gekomen.
Maar de leegte die achterblijft is verschrikkelijk ;(

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:01

Jeetje Darwin dan heb je niet eens afscheid kunnen nemen..en verdachte omstandigheden, wil er niet aan denken..

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:09

We hebben nog wel afscheid kunnen nemen, we zijn meteen terug gereden naar de kliniek en daar hebben we hem in moeten laten slapen, maar het is zo onwerkelijk als je hem een half uur daarvoor nog gezond achterlaat -O-
Voor degene die het hele verhaal willen weten, [IM] Mijn allerliefste Wairan verongelukt op de kliniek...
Ik heb trouwens als herinnering een mooie tekening van hem laten maken bij Babe hier op Bokt.
Zijn staart heb ik trouwens ook nog.
[UK] [TEK][WIP] Wairan van darwin

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:22

IMJ schreef:
Focussed haar paard had het geloof ik ook, de aanvallen, maar volgens mij zijn ze dan echt van de wereld..
Misschien iets geks hoor, maar kan je met de DA overleggen of je iets van metacam mag/kan geven? Dan kan je iig kijken of je pijn kan uitsluiten. Reageert hij veel beter na de pijnstiller dan weet je dat hij pijn heeft..

Metacam kan hij helaas ook niet tegen.. Dus dat wil ik niet gaan proberen denk ik..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:24

ohjajoh6 schreef:
Ik heb er geen ervaring mee met aanvallen, maar ik krijg wel het idee dat SR net te laat aankomt zeg maar? Dus een soort van aanval net heeft plaatsgevonden?

Dat idee heb ik ook.. Lijkt erop dat hij er nu 2 heeft gehad in deze week.. Is daarna ook helemaal van de wap.. Vanmorgen lijkt hij op mijn clienten die na een epileptische aanval ook in zichzelf gekeerd en moe zien. Ik zie hier dus zeker overeenkomsten in helaas..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:25

Nammie schreef:
Superroos , blijf hier maar lekker schrijven als je wilt.
We leven allemaal met je mee en willen graag weten hoe het met jou en met je paard gaat
:(:)

Dankjewel voor de beschrijving van jouw paard. Klinkt toch ook weer anders..

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:38

Wat een verhaal Darwin, en wat een mooie tekening. Mijn moeder tekent ook dus ik ga haar ook vragen een herinnering van Muis te maken.
Ik heb nog Metacam over en Devils Relief (zeker een halve fles van elk) dat ga ik verkopen, iemand interesse? Dan doe ik er het laatste beetje Hormoonbalans van Puur wel bij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:42

SuperRoos schreef:
Nog niet alles bij gelezen..
Zojuist bij Fiek geweest, omdat ik thuis ineens niet meer lekker zat..

Was weer bingo.. Hele stal overhoop. Fiek drijfnat van het zweet, dicht geknepen ogen, hoge ademhaling, hoge hartslag. probeerde mij te bijten elke keer..
Ben met hem gaan lopen, wilde zijn stal niet meer terug in.. Kreeg hem nauwelijks mee met rustig wandelen..

Uiteindelijk redelijk rustig terug kunnen zetten.. Maar even afwachten wat de nacht weer brengt.
Dinsdag komt de dierenarts sowieso. Heb foto's gemaakt om te laten zien wat we aantreffen elke keer..

jee toch! |( Heeft hij dat overdag niet?
Dit is niet echt leuk meer....voor jullie beiden niet |(

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:46

ohjajoh6 schreef:
Dan moet je bij Pandora zijn! Ik ben daar namelijk nogal slecht in; ik houd ze samen en krijgen ook wegens gevoeligheid voor maagzweren (allebei trouwens) bijna onbeperkt graszaadhooi in netten en ik geef van subli de dieet muesli, 1x per dag een halfje voor grote waarvan paar kruimels voor puk, waar ik dan alle supplementen door heen meng met beetje water...maar ik zie haar niet echt afvallen, krijg dat niet voor elkaar gewoon...

Hmm jammer, zal is kijken naar de subli dieet muesli. Hoop dat Pandora dan me misschien kan helpen.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:53

Ik heb nu de cavalor fibre force, maar de subli dieetmix was ook goed, is eigenlijk geen muesli, maar ruwvoer met laag suiker en melasse gehalte. Ik ben verhuisd en degene die nu het dichts bij zit heeft die cavalor, heb net een zak besteld, ga de ruinen dit ook geven plus de Speedibeet.
Heb alleen nog wel een volle ton mais vlokken omdat Muis zo inviel, maar weet eigenlijk niet of ik dit gewoon als handje erbij kan geven aan de andere 2 paardjes (quarter en shet)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:41

darwin schreef:
We hebben nog wel afscheid kunnen nemen, we zijn meteen terug gereden naar de kliniek en daar hebben we hem in moeten laten slapen, maar het is zo onwerkelijk als je hem een half uur daarvoor nog gezond achterlaat -O-
Voor degene die het hele verhaal willen weten, [IM] Mijn allerliefste Wairan verongelukt op de kliniek...
Ik heb trouwens als herinnering een mooie tekening van hem laten maken bij Babe hier op Bokt.
Zijn staart heb ik trouwens ook nog.
[UK] [TEK][WIP] Wairan van darwin

zoooo potjandorrie, wat heftig!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:47

Pfoeh...wat gaat het hard hier ! Nog niet alles bijgelezen hoor...komt nog :j
@Josefien heel veel sterkte meid...

@Superroos al geprobeerd om 'm 's avonds niet op te stallen en gewoon z'n ding te laten doen zoals overdag ? Eventueel met een maatje derbij als ie dat gewend is ?

@Moonlight ik zie in de vlucht mijn naam voorbijkomen.. :D Ga straks wat bijlezen en dan ben ik er terug !

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:37

IMJ schreef:
Dank meiden..
Ja jessix, een gat in mijn ziel idd, nog knijpt mijn keel dicht als ik dit vertel of schrijf. Je groeit samen op als het ware.
Ik ging altijd tenminste 1x per dag naar hem toe. Maar god wat ben ik ook dankbaar voor de afgelopen 22 jaar..de band die je kan hebben is zo mooi!

2 weken is nog maar kort joh..
Heb je iets van haar bewaard? Oh ik ben zo dankbaar dat mijn vader staarthaar heeft afgeknipt. Ik draag mijn armband altijd, zo is hij nog steeds een beetje bij me!

Superroos, niet weggaan hoor, al zou het geen cushing zijn, misschien is het al fijn van je af te schrijven?

8 weken geleden... Ja nog heel kort. En ook zo plotseling en super snel.. Nog geen dag in zijn leven ziek geweest en dan ineens glipt hij me zo door de vingers. Ik heb een lokje uit zijn staart geknipt. Ik zag hier op bokt een vrouw die mooie glaskralen brand met haartjes erin. Ik wil graag iets laten maken met het haar alle vier mijn paarden erin verwerkt.

Mijn onverwoestbare bijna 30er daaraan tegen sprintte net al bokkend door de wei. :') Dat is net een kat met 9 levens. Ik hoop dat hij nog even mag blijven, want twee zo kort achter elkaar zou ik niet trekken.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:51

Josefien schreef:
Jeetje Roos wat naar weer, hoop dat vannacht iets beter is geweest. Is er de mogelijkheid om hem met een maatje in de paddock/bak te zetten s nachts? Sta je nog waar ik toen geweest ben?

Nee, staan ergens anders.. Bak/paddock is niet droog of overdekt, in zijn stal is hij het veiligst nu denk ik (staat nu in een stal waar hij niet doorheen kan slaan..)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:54

geerke schreef:
jee toch! |( Heeft hij dat overdag niet?
Dit is niet echt leuk meer....voor jullie beiden niet |(

Nee het lijkt in de avond te beginnen, tegen 7 uur begint hij met zweten..
En daarna escaleert het dus soms (deze week sowieso 2 keer)

Vanmorgen was hij de kluts dus nog wat kwijt, kleine ogen, stijve bewegingen, warm lijf etc..

Ik begin te twijfelen of alles van de medicatie is.
Mijn verzorger kwam altijd rond 7 uur in de avond en beschrijft al langer dat ze hem soms zwetend aantreft. We wisten dat er iets aan de hand was, maar konden niet ontdekken wat..

Nu heeft de boer hem per toeval zo aangetroffen vorig weekend maar als dat niet was gebeurd waren we nu in de avond en nacht niet zo alert geweest... Nu blijkt dat we dus veel meer zien...

Het blijft enorm moeilijk.. Ik moet zo werken en ga er vanavond dan na half 10 weer langs..
Als het dan weer is bel ik de dierenarts gewoon op het spoednummer en moeten ze maar gelijk komen om te kijken..

Als blijkt dat hij dit bijna dagelijks heeft vind ik het echt niet meer dragelijk voor hem..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:56

Pandora2 schreef:
@Superroos al geprobeerd om 'm 's avonds niet op te stallen en gewoon z'n ding te laten doen zoals overdag ? Eventueel met een maatje derbij als ie dat gewend is ?

Is geen optie.. Wei is omringd met diepe sloten.. Dat durf ik niet aan.. Is helaas ook al eerder mis gegaan met een ander paardje..
Thanx voor meedenken!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:57

Darwin, ik heb je verhaal toen vol ongeloof zitten lezen.. Enorm verdrietig, heel veel sterkte,,

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:13

SuperRoos, wat ik begrijp raakt Fiek nu bijna elke avond zomaar zonder aanleiding in paniek? niemand heeft zo een aanval meegemaakt, maar je treft hem bezweet aan in zijn box en deze ligt helemaal overhoop?
Is dit begonnen nadat je gestart bent met de medicatie? Geef je de medicatie elke dag rond de zelfde tijd?

(ben even met je aan het meedenken, vandaar al mijn vragen)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:21

Als ik het bericht van Superroos begrijp heeft hij dit wss al langer, haar verzorger trof hem al vaker bezweet savonds aan.
Ik denk dat het geen verband heeft met de medicatie.