Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:14

Dat sowieso niet inderdaad....
Blijft een enorme ellende die KS... En wat Fique ook zegt, bij gaan de rillingen dan ook over m'n rug.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:19

Een hoop nieuwe reacties weer. Fijn om te lezen dat er toch veel dezelfde gevoelens meespelen. Mentaal vind ik het zoooo zwaar.

Gisteren heb ik m'n paard aan de hand mee naar buiten genomen en hebben we wat grondwerk oefeningetjes in stap gedaan. Dat ging eigenlijk best goed.
Vanavond komt de smid en eens kijken hoe hij denkt over ijzers voor haar.

Eens kijken hoe ver we komen met grondwerk en longeren.
De da gaf aan dat ik er toch weer eens op moet zonder pijnstilling om te voelen hoe ze is maar daar zie ik vreselijk tegenop.

Iemand bekend met duivelsklauw bijvoeren?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:22

Sheran schreef:

Er zijn paarden die 'gewoon' doorlopen met ks. Maar ja het gaat er natuurlijk om of het botvlies ook geïrriteerd is en of er dan een ontsteking bijkomt. Als het rustig is en het zit echt vast is het ook weer anders.

Zoals eerder geopperd, zet je paard eens twee weken op metacam. Mijn paard bloeide helemaal op en toen pas realiseerde ik me dat ze zo veranderd was.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:23

Ik heb wel een tijdje joint comp gegeven, had wel het idee dat ie daar wat soepeler van werd. Schijnt ook wat pijnstillend te werken. Heb alleen nooit kunnen achterhalen wat nu werkte en wat niet..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:34

Joint Comp heb ik ook gegeven en dat hielp haar inderdaad wel in die ergste stijfheid.

Ijzers waren bij Calypso dramatisch, maar ik heb er ook goede ervaringen over gehoord in combinatie met ks, dus dat is dan ook weer paardafhankelijk.. Kijken wat werkt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:39

ijssnuiver schreef:
Joint Comp heb ik ook gegeven en dat hielp haar inderdaad wel in die ergste stijfheid.

Ijzers waren bij Calypso dramatisch, maar ik heb er ook goede ervaringen over gehoord in combinatie met ks, dus dat is dan ook weer paardafhankelijk.. Kijken wat werkt.

Joint comp ga ik me eens in verdiepen.

IJzers dramatisch.... Hoe dat zo?

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:42

Je hebt ook nog backspray, kun je op de rug smeren om te verlichten. Misschien ook prettig met de kou in het vooruitzicht? En goed opletten dat ie niet teveel kou op het ruggetje krijgt, zeker als het regent.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:44

Calypso haar hoeven werden er extreem slecht van. Die gingen per direct brokkelen/scheuren/ijzers los ed. Daardoor ging ze verkeerd compenseren en werd alles alleen maar minder.
Verschillende hoefsmeden en verschillende manieren van beslaan ed geprobeerd en dat hielp allemaal niet.
Ze had wel een slechte been/hoefstand en dat was met een ijzertje best te compenseren geweest, maar daar werd ze zo slecht van, dat het in dit geval kiezen was tussen 2 kwaden...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:47

ijssnuiver schreef:
Calypso haar hoeven werden er extreem slecht van. Die gingen per direct brokkelen/scheuren/ijzers los ed. Daardoor ging ze verkeerd compenseren en werd alles alleen maar minder.
Verschillende hoefsmeden en verschillende manieren van beslaan ed geprobeerd en dat hielp allemaal niet.
Ze had wel een slechte been/hoefstand en dat was met een ijzertje best te compenseren geweest, maar daar werd ze zo slecht van, dat het in dit geval kiezen was tussen 2 kwaden...

Oké helder. Ivm slechte hoefstand (plat en stijl) ga ik het maar overleggen en misschien eens proberen.

Ik heb spierengel om op de rug te smeren maar nu gebruik ik eerst nog iom da compagel ivm warme plek rondom de ks plek.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:48

Zouden nog meer mensen de rugfoto's willen plaatsen?

Mijn paard heeft het op 1 wervel, 2 uitsteeksel met een afgebroken schilfer van een uitsteeksel (trauma)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:52

http://www.mijnalbum.nl/Album=WMAWH7D6#QFIHB8RD

Ik heb m hier geloof ik al eens eerder gepost maar dan hoef je niet terug te zoeken:)
Bij mij werd de KS dus veroorzaakt door een breuk in de bovenste halswervel, die je overigens op de foto niet kunt zien omdat die precies overdwars zat..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:55

Oke bedankt. Erg interessant om te zien. Ik ga vanavond mijn foto proberen te plaatsen. En wat foto's van de thermografie.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:05

Het is natuurlijk sowieso enorm paardafhankelijk, mijn huidige paard Caesar heeft bijvoorbeeld weer onwijs goede hoeven en hoeft om die reden echt geen ijzers.
Financieel is het fijn om ze ijzerloos te hebben, maar dat is natuurlijk niet de reden om voor ijzerloos te kiezen ;) .

Rugfoto's zou ik moeten zoeken, als het goed is heb ik die nog wel ergens op cd staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:40

Ik heb de foto's niet zelf, die liggen op de kliniek. Ik zag het zelf al voordat er ook maar iets was gezegd. Ik kwam binnen en zag de foto's en zei meteen: Kissing spines....

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:53

Suzanne F. schreef:
Ik heb de foto's niet zelf, die liggen op de kliniek. Ik zag het zelf al voordat er ook maar iets was gezegd. Ik kwam binnen en zag de foto's en zei meteen: Kissing spines....

Ik had precies hetzelfde! :O ik zei nog, Neeeeeee, fiets!

kon niet missen.. :(:)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:03

ijssnuiver schreef:

Bij ons had het positieve verandering omdat ze ook zo gevoelig liep, waar het nou mee begonnen is geen idee. Maar ze had onwijze overbelasting op rug,broek en borstpieren. Dat is nu over, al is broek nog wel wat gevoelig. Maar dit hebben paarden al 'snel' bij scheve belasting en dat is wat KS paarden snel doen ;)

Suzanne F. schreef:

Dit had ik precies hetzelfde, al 'wist' ik het al voordat ik uberhaubt op de kliniek was. Mijn gevoel gaf het zooo sterk aan. Toch was het wel een klap in mijn gezicht. Zeker toen de DA zei: ' Tjah als weide paard heeft ze nu geen pijn, en een buitenritje zou ook nog we moeten lukken'
Maar hij ging er vanuit dat dit goed ging, echter gaat dit alleen echt goed in stap. Dat is bij Wonder heel duidelijk, zo lang je blijft stappen is het goed.

EDIT: foto's van Wonder -> eerste foto plaats ik omdat je hierop ook goed kan zien dat er bijvoorbeeld geen spondylose zit. 2e foto geeft de KS weer. DE uitspraak van de DA was gebaseerd op dat moment hoe Wonder liep, voelde etc. en natuurlijk mijn verhaal.

Rechterkant van foto is schoftkant zeg maar:

Afbeelding
Afbeelding
http://www.dyonnebos.nl/Wonderrontgen/slides/Rug6.jpg

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:03

De foto ga ik even bewerken, ik plaats hem later weer!

Afbeelding

Daar is-t-ie weer...

Bij Elvee zit het bij T15-T16, twee doornuitsteeksels dus die elkaar af en toe raken ( of hopelijk raakten).

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:49

Ik vind Arti gold of Arti sport een heel fijn supplement. Enige waarbij ik merk dat paarden er losser van worden en fijner gaan lopen. Maar dat is wel duur spul

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:07

Elvee krijgt al vanaf dat ik haar heb gelatinaat van Primeval bij. Lou kreeg dat ook en ik heb het idee dat het bij beiden wel wat doet. Als ik het een paar weken niet voer om te proberen lijkt ze toch stijver, terwijl ik verder niet echt iets verander.

Ik heb haar van de zomer voor op ijzers gezet, maar meer omdat haar hoeven bijna niet groeiden en ik toch af en toe naar buiten wil en ik dan stukken over straat moet. Ik ben iets van een stalgenoot van Phytonics bij gaan voeren, zo'n 4-5 keer per week een klein schepje, de naam ben ik even kwijt, maar het was voor hoefgroei. Die tijd ging ze ook het land weer op, maar ik denk dat dat schepje toch wel werkt, haar hoeven groeien nu in elk geval zoveel dat ze bekapt kunnen, achter ook.
Overigens zat ze in januari zo vast door haar hele lijf, dat zelfs in haar hoeven geen beweging meer zat als je dat testte. Na de behandeling met meso-therapie ben ik daar een tijdje bewust mee aan de gang gegaan en werd het al snel weer beter. Als alles vast zit groeien hoeven natuurlijk ook niet.
Daarnaast krijgt ze nog Equilin-basic, ook 4-5 keer per week.
Alleen de afgelopen week krijgt ze dat allemaal niet omdat ze oedeemvorming voor haar uier heeft. Morgen komen ze van Wolvega langs om het te bekijken, ik hoop dat ze er iets zinnigs over kunnen zeggen. Ze is de laatste tijd wat narrig met poetsen onder haar buik en heel narrig als je been geeft om aan te draven. Hangt dat nu samen met het oedeem of met de KS? Ik denk met het oedeem, als je haar op stem laat aandraven gaat ze wel en dan draaft ze ook normaal rond, aan de longeerlijn vandaag ook.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:08

Wat veel nieuwe reacties, interessant om de foto's ook te zien. De foto's van mijn paard liggen nog op de kliniek, maar was heel duidelijk KS net achter het zadel.

Tabaluga12 schreef:
Femo, Danoesje, Suzanne en de rest, wat doen jullie kwa belasting nog met jullie paard? En qua extra onderhoud / voorzorg / pijnbestrijding?

Bij mijn paard is onlangs ks ontdekt.

Ik rij minstens 4 keer per week op Vos: veel lang/laag, links/rechts stretchen, zijgangen en allerlei oefeningen om hem lekker los te houden. Ik voer hem daarnaast Muscle Impulse bij voor de spieren en heb hem zonder ijzers staan.

Ik heb ook nog een filmpje van begin september, toen waren we net begonnen met zijgangen etc. Dus hij is nog wat aarzelend haha:
http://www.atletischerijkunst.nl/archie ... taken.html

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:59

Ziet er goed uit! Vind hem wel af en toe onregelmatig/onzuiver

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:07

Ik zie m ook onregelmatig, vooral in t begin van t filmpje. Verder vind ik m er achter niet lekker bij, sloffend en op de voorhand.
Bedoel me niet verkeerd, ik vraag me dan alleen af of het rijden dan wel zinvol is. Je kunt nog rijden op een niet stakend paard, maar hoe?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:52

femo schreef:
Ik zit bij Utrecht. :)

Bij Elle zitten de ks direct achter de schoft. :) Er komt wel iets van gewicht aan, maar ze is erg gunstig gebouwd en ze denken dat ze er geen last van krijgt.

We weten niet hoe het ineens heeft kunnen doorslaan. misschien dat het toch sluimerend is geweest. Eerlijk is eerlijk. opzadelen vond ze nooit fijn. en op en af stappen ook niet. Maar het waren zoveel tegenstrijdige signalen. ze was bijv soepeler dan ooit :(

Bij mijn merrie zit het ook net achter de schoft en is nu drachtig. Ze heeft 3 jaar geleden ook een veulen gehad en geen probleem. Toen wist ik nog niet dat ze KS had, maar achteraf aan haar gedrag te merken had ze het toen ook al. Afgelopen jaar heeft ze helaas een doodgeboren tweeling gehad (8 weken te vroeg), maar ze heeft nooit problemen met vrij rond lopen. Rolt nog als de beste, kan goed omrollen en komt ook supersnel weer omhoog. Kan alleen niet rijden omdat ze zo ontzettend heftig reageert. Is te gevaarlijk

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:37

Jeanneee_ schreef:
Wat veel nieuwe reacties, interessant om de foto's ook te zien. De foto's van mijn paard liggen nog op de kliniek, maar was heel duidelijk KS net achter het zadel.

Tabaluga12 schreef:
Femo, Danoesje, Suzanne en de rest, wat doen jullie kwa belasting nog met jullie paard? En qua extra onderhoud / voorzorg / pijnbestrijding?

Bij mijn paard is onlangs ks ontdekt.

Ik rij minstens 4 keer per week op Vos: veel lang/laag, links/rechts stretchen, zijgangen en allerlei oefeningen om hem lekker los te houden. Ik voer hem daarnaast Muscle Impulse bij voor de spieren en heb hem zonder ijzers staan.

Ik heb ook nog een filmpje van begin september, toen waren we net begonnen met zijgangen etc. Dus hij is nog wat aarzelend haha:
http://www.atletischerijkunst.nl/archie ... taken.html

Hoe heb jij de training na het spuiten weer opgepakt?

Raken de uitsteeksels elkaar echt of zijn ze al vergroeid?

Het valt me wel op dat veel ks paarden toch een typisch loopje hebben.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:40

Setteli schreef:
femo schreef:
Ik zit bij Utrecht. :)

Bij Elle zitten de ks direct achter de schoft. :) Er komt wel iets van gewicht aan, maar ze is erg gunstig gebouwd en ze denken dat ze er geen last van krijgt.

We weten niet hoe het ineens heeft kunnen doorslaan. misschien dat het toch sluimerend is geweest. Eerlijk is eerlijk. opzadelen vond ze nooit fijn. en op en af stappen ook niet. Maar het waren zoveel tegenstrijdige signalen. ze was bijv soepeler dan ooit :(

Bij mijn merrie zit het ook net achter de schoft en is nu drachtig. Ze heeft 3 jaar geleden ook een veulen gehad en geen probleem. Toen wist ik nog niet dat ze KS had, maar achteraf aan haar gedrag te merken had ze het toen ook al. Afgelopen jaar heeft ze helaas een doodgeboren tweeling gehad (8 weken te vroeg), maar ze heeft nooit problemen met vrij rond lopen. Rolt nog als de beste, kan goed omrollen en komt ook supersnel weer omhoog. Kan alleen niet rijden omdat ze zo ontzettend heftig reageert. Is te gevaarlijk

In hoeverre heeft ze ks? Staat het tegen elkaar of al vergroeid?

Heeft ze zo geen pijn? Doe je helemaal niets met haar?

En wat deed ze onder het zadel?