Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 13:42

Graag gedaan
Pijn kost heel veel energie zei een Da een keer tegen mij - toen een nog jonge whizzeman zich op de grond stortte in de paddock. Dan mag hij tussendoor echt rusten en behoefte hebben om te liggen. Als ie maar niet vast kan komen te liggen.
En ook rollen is op zich niet erg, als ze maar niet vast kunnen komen te liggen of zich beschadigen.

c_alsemgeest

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:56

Dat is mij idd ook verteld, rollen, liggen e.d. maakt niks uit, kan zelfs effectief zijn tegen beknellingen.
Mits ze zich niet kunnen bezeren.

Die van mij was vandaag ook wat koliekerig... ws door de ergere kou/wind.
Ze hadde op stal al colosan gegeven voordat ik er was en hem in de paddock gezet, daardoor was het al over voordat ik er bij was :')
Ben a=dan toch altijd wel blij met het oplettende personeel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:41

Ja het is wel raar weer natuurlijk, ben ook aan het opletten. Heb lekker gereden vandaag - goed aangekleed en wel. Gisteren ook. Gelukkig was het hier verder rustig.
Fijn dat hij al colosan heeft gehad en eigenlijk al weer in orde was!!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:10

Leuk dat de mensen van stal hem zo goed in het oog houden c_alsemgeest! Goed dat het zo snel over was :)

Ben idd ook oplettender geweest de laatste dagen, maar so far so good! :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 15:33

Jullie nog last gehad van de overgang naar zomertijd?

Whizz stond 'smiddags een beetje naar zijn kuil te kijken er lag nog best wel wat maar hij was ook best laat klaar met de portie daarvoor. Toen ik alles een beetje netjes aan de kant legde, ging hij weer eten. Toen ging hij op een gegeven moment rustig liggen, zo opgerold en bleef heel gezellig en droog :') :D door eten terwijl hij lag. Dus hij voelde wel iets maar toch niet genoeg om zomaar te stoppen met eten. Op een gegeven moment maar even een stapritje het pad af de wei door bij ons gedaan. Hij keerde zelf meerdere keren om het pad weer af te gaan dus dat was een goed teken. Daarna heeft ie keurig zijn kuil opgemaakt.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:22

Moet grappig geweest zijn al liggend hooi eten! :') Goed dat het na een beetje wandelen helemaal over was!

Ons paardje is afgelopen zaterdag verhuist, en had wel wat bang voor de verandering dat zich zou uiten in koliek maar tot nu toe nog geen last gehad! Ze krijgt ook extra hooi en ze kijken super naar de behoeftes van het paard. Vandaag voor de eerste keer gelongeerd sinds de osteopaat is geweest... Moest voorwaarts neerwaarts maar durfde niet met de gogue longeren omdat ze nogal fris stond en dan zeker met haar voorbenen in de knoop met de gogue zou raken... Het was dus wel heel voorwaarts maar niet zo neerwaarts.. :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 08:38

Waar was de osteopaat voor geweest Yello? Ik heb Whizz ook na de operatie keer na laten kijken speciaal ook zijn bekken omdat instructrice dacht dat bekken een beetje stijf was en dat kan natuurlijk na een operatie waarbij ze tijd lang op hun rug hebben gelegen. Whizz is er ook zeker van opgeknapt al is dat gelukkig wel een soepel paard van zichzelf. De osteo was dan ook niet zo bezorgd.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:05

Bij ons komt de osteopaat standaard minstens elke 6 maanden. Nu wil ik graag dat ze helemaal "in orde" is voor ik terug echt begin te rijden. En vermits ze zo op de tafel getakeld is geweest dacht ik wel dat het een goed plan zou zijn. Ze had een wervel in torsie en haar bekken was een beetje naar rechts gekanteld (dat is haar enige standaard aandachtspunt eigenlijk, dus dat was niet nieuw). De osteopaat zei ook dat het een goed idee was om ze eerst helemaal in orde te hebben en zeker omdat die wervel in torsie zat zou het toch niet vlot gegaan zijn. Maar nu is ze er helemaal klaar voor :) De zadelfitter komt een van de dagen nog en dan zijn we terug vertrokken! :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 11:08

YESSS *\o/* *\o/* *\o/* dat is goed nieuws, lekker aan de slag!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 18:42

Nou vandaag lag whizz weer in zijn stal en bij het naar buiten gaan ging hij rollen. Ik zat op cursus een uur weg dus dat was niet fijn. Gelukkig iemand op stal die ook colosan heeft en kent. 2 x een spuit en toen stond hij weer. Na 1 was hij ook al een stuk rustiger. Zo naar stal en even laten bewegen. Er kwamen vandaag lage drukgebieden snel onze kant op. Dat verklaart het dan wel weer direct..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:47

Oh, wat zal jij je rot hebben gevoeld daar op die cursus. Hoe is het nu met whizz?

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:50

poeh heb je nog iets van cursus opgestoken? :(:)
Hoe is het nu? Ik leef mee! :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 18:52

damian23 schreef:
Oh, wat zal jij je rot hebben gevoeld daar op die cursus. Hoe is het nu met whizz?

Ik ga er zo heen. Heb helemaal niets meer gehoord na mijn laatste belletje naar staleigenaar om te checken na het inwerken 2e spuit. Degene die ze had gegeven, ging toen weg en zei - hij staat weer. En staleigenaar gaf toen al aan dat hij een stuk rustiger was na 1e spuit en dat hij na mijn belletje er langs zou lopen. Als hij niets laat weten dan ben ik gerust. Weet dat hij hem inmiddels goed kent. Om 5 uur en half 6 - bij de voerbeurten ook niets gehoord. Als er wat was had hij dat zeker dan gemeld. Dus nu snel eten - M was laat.. en dan naar Whizzemans.
Als stal nog maar een piepje had gegeven was ik uiteraard direct op de terugweg langs gegaan. Tijdens de cursus zat ik spontaan te zweten en voelde echt mijn hart en adem.. Gelukkig was ik bij voorbesprekingen over het pakket geweest dus minder erg dat de cursus langs me heen ging ;-)

Heb uiteraard meerdere keren met hem en met stalgenootje gebeld en gesmsst tijdens dit gebeuren.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:50

Oeioei... Wat kun je hier toch van schrikken he..!
Vorige week bij ons op stal ook een ziek paardje, alles kwam meteen weer naar boven :(

Het weideseizoen gaat weer bijna beginnen, hoe doen jullie dat? Charlie staat nu op de paddock met hooi maar hoop hem straks toch ook weer terug op gras te kunnen zetten. Hij had zandkoliek en hoe krijg je zand binnen? Juist door gras (o.a)! Vind het erg spannend en wil hem dus ook niet 'ineens' een volle dag op de weide zetten maar dit opbouwen. Moet allen nog even kijken hoe en hoe snel. Ik wil hiermee beginnen voordat de anderen ook de wei op gaan zodat hij niet alleen op de paddock hoeft te staan, dan is het gras aan de overkant zeker groener en denk niet dat hij dan netjes achter het draadje blijft staan..
Hoe kan ik dit het beste op gaan bouwen? Ik heb eventueel een graasmasker liggen..

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:11

Ai, da's schrikken fargo! Goed dat het beter gaat met Whizz!

Cashlee: ik graas Casu bijna dagelijks al een half uur aan de hand, zo bouw ik het op, alhoewel ze dit jaar niet op een vette wei staat. Ze staat op een groot stuk land en deels is zand, deels is kort gras, maar ze krijgen hooi bijgevoerd en als ze zo goed als elke dag een half uur lang gras kan eten vind ik het wel goed zo. Heb ik er ook meer controle over :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:04

Vorig jaar heb ik het versneld opgebouwd omdat we ineens een week van te voren wisten en whizz niet binnen kon blijven. En de rest ging 3 uur naar buiten op zaterdag .. Wel moet ik zeggen dat whizz normaliter altijd goed tegen gras kan dus ik hoopte dat het goed zou gaan.

Toen ben ik met een kwartier begonnen, dag erna half uur, daarna 3/4 daarna ruim 1,5 uur, dag erna 2 uur en de dag erna dus 3 uur. Het ging goed op alle dagen en ook op de zaterdag. Daarna wordt er bij ons per dag een uur toegevoegd.

Whizz was er gelukkig prima aan toe vanavond. Al zijn eten was netjes op er lag genoeg mest - en zijn etensbak lag ook vol met mest ;-) Hij had kennelijk een boodschap ;-) Lekker even aan een longeerlijntje laten lopen en dat ging ook prima. Gelukkig maar!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:42

Blij dat het weer goed gaat met Whizz! Is wel een heel gevoelig mannetje hé? (klopt ff op hout voor mijn ook gevoelig paardje...)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 08:26

Ja voor weersomslagen is hij wel gevoelig al is het gelukkig wel met colosan te behappen.

Ben overigens gestopt met de maagcompositum van de groene os. Ik zag dat hij in weekend met name eten liet liggen in zijn bak, 'smorgens bleef er al beetje over en 'smiddags dan ook. Dus ik dacht dat het te veel was etc etc dus aantal dingen uitgeprobeerd maar het bleef beetje hetzelfde. Leek wel alsof er poeder bij lag. Dit is al wel aantal weken aan de gang, 'savonds deed ik dan gewoon slobber erbij en dan at ie het allemaal wel weg.

Vorige week zondag morgen - het zit in zijn ochtendportie mueslie met luzerne - heb ik het weggelaten. En alles maar dan ook alles was 'smorgens EN 'smiddags op en de volgende dag ook, helemaal uitgelikt en wel. DUSSSSS toen voelde ik mij een slecht baasje, hij wsa de maagcompositum inmiddels beetje zat. Verder voelt hij zich prima dus dan maar gewoon de probio forte in de middagportie voor de darmflora e.d, dat vindt ie prima en gaat wel schoon op. Wel heel fijn om 'smiddags te zien dat echt alles elke keer nu op is..

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:34

Waarvoor gaf jij de maagcompositum? Casu is een luchtzuiger, wij geven het haar al 4 of 5 jaar non-stop en werkt prima bij haar :)

Edit: jij hebt ook een luchtzuiger, had het al eens gevraagd ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 22:43

Klopt inderdaad - de mijne is ook een luchtzuiger. Nu krijgt ie dus alleen probio forte - de menselijke variant die hetzelfde bevat ;-) En daar deed ie het al super op, maar ze adviseerden toen maagcompositum er bij te geven. Ik moet zeggen ik heb het ooit eens gegeven toen hij 1,5 jaar was en toen at ie uit protest even helemaal niets meer - de boterham waar het op zat niet, andere boterhammen niet, wortels niet ;-)
Nu heeft hij het eigenlijk best lang - paar maanden - wel goed gegeten na voorzichtig op bouwen, dan wel helft van dagelijkse dosis (2 schepjes) maar dat ging hem dus nu ook weer te veel worden. Als hij wel zou verslechteren geef ik het misschien weer even als kuur in slobber ofzo..

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:30

Duimen julie,Wynn heeft weer koliek....da is geweest,hij lijkt op te knappen na inspuiting....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 18:09

sandra3235 schreef:
Duimen julie,Wynn heeft weer koliek....da is geweest,hij lijkt op te knappen na inspuiting....

Tuurlijk duimen we meis, bah dat is schrikken! Heel veel sterkte, hoop dat ie inderdaad door de spuit al weer opknapt. Denk aan je :(:) :(:)
Hoop dat het allemaal meevalt.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:30

Ik duim ook voor jullie! Bah, wat naar.. Hopen dat hij opknapt!!!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:19

Ik duim ook mee!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 22:12

Ik ben net weer thuis van stal. Hoe is het nu met Wynn Sandra? Ik hoop goed! En hoe is het met jou meis, je zult wel heel erg geschrokken zijn, dikke knuffel hier vandaan!!!
We herkennen het hier allemaal, zeker zo'n eerste keer na een operatie is het echt een nachtmerrie waarin de paniek je naar de keel grijpt.

Ik lees stiekem elders dat het beter gaat *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* DAT is super nieuws, nu volhouden maar.

Heb je ook colosan in huis gewoon voor noodgevallen en eerste hulp?