EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josephine234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:11

Ruitert schreef:
Josephine234 schreef:
Na de operatie wel toen ik ging kijken.. Daarna niet veel meer, wel had hij daar goed gemest. Vandaar dat hij naar huis mocht.. Ik heb nog een vezel mix wat ik zo ga proberen bij hem en ik zal ook nog een andere slobber halen. Dankjewel!

Josephine, hoe is de temperatuur? Heeft je paardje nog pijnstilling? Afhankelijk van hoe makkelijk de tanden er uit zijn gegaan kan je paardje nog best wat pijn hebben. Temperatuur goed in de gaten houden en check of hij niet uitdroogt/nog wel drinkt. De rest is al wel genoemd... Slobber, bietenpulp, geweekte muesli, kijken wat hij wil eten. En anders dierenarts bellen.

De dierenarts is geweest en heeft hem pijnstillers gegeven. Temperatuur was goed gelukkig! Hij heeft vandaag wel wat meer gegeten dan gister. De operatie verliep vlot en de arts zei dat het een domino effect was. Ik heb het idee dat die niet zo goed weet hoe die de slobber kan eten. Wel knabbelt hij nu wat meer op het hooi, maar maakt hier altijd al proppen van

Josephine234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:13

YvonneV schreef:
Appelmoes door de slobber doen?

Dan wil die het ook niet, wel de wilt hij de appelmoes los eten.

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:15

Josephine234 schreef:
De dierenarts is geweest en heeft hem pijnstillers gegeven. Temperatuur was goed gelukkig! Hij heeft vandaag wel wat meer gegeten dan gister. De operatie verliep vlot en de arts zei dat het een domino effect was. Ik heb het idee dat die niet zo goed weet hoe die de slobber kan eten. Wel knabbelt hij nu wat meer op het hooi, maar maakt hier altijd al proppen van

Mijn paard maakte in het begin ook nog wat proppen maar die was ook een aantal kiezen armer. Was even wennen. Fijn dat de dierenarts is geweest.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:51

Fijn dat hij weer wat eet!

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:04

Geeft er iemand nog voer uit slowfeeders ? Mijn paard heeft nog een paar tanden nu boven en ben bang dat ze erin blijft haken

Afbeelding

Net zoals ze met het halstertouw doet *zie foto. Daar speelt ze altijd mee en had het toevallig op filmpje, ging overigens gewoon goed, trok m al uit haar mond.

Ruitert

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:01

Om die reden hier ook geen slowfeeder meer.... mijn paard is 26 en slecht gebit. Doet al lang genoeg over zijn eten.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:11

Die van mij mist wel al haar voortanden, maar eet overdag met de kudde mee uit slowfeeders. S avonds krijgt ze wel los in stal.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:22

Mijn paard eet uit slowfeedernetten. Ze heeft geen tanden meer.

elisatamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:19

De operatie is goed verlopen en Mighty is steeds meer de oude aan het worden. Ze kan geen gras en uit een slowfeeder eten helaas nog.
Nu het tandvlees heelt komt er een stuk tand vrij, heeft iemand hier ervaring mee? De dierenarts zegt dat dit of een stukje kaak is (wat eventueel afgestoten wordt) of een stuk tand die toch nog achter is gebleven. We moeten tot maandag afwachten en als het er dan nog zit gaat de dierenarts het bekijken en verwijderen...

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:34

Gras eten komt vanzelf. De mijne had nog veel moeite met het korte gras. Lang gras ging prima. Als alles genezen is gaan ze vanzelf korter gras eten. Het is ongelofelijk maar het lukt ze.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:02

Mijn IJslander van 20 is woensdag aan de beurt; boven en onder alle snijtanden eruit. We weten al jaren dat hij het heeft, of, in het begin, dat hij het waarschijnlijk gaat krijgen. Het begon met rode puntjes op het tandvlees maar verder niks te zien. Elk jaar controle door de tandarts en het tandvlees bij de buitenste tanden raakte wel ietsje verdikt, maar niet bijzonder. Afgelopen jaar begon er ineens een tand op de hoek buiten de rij te staan, terwijl ze altijd mooi recht waren. Dus in oktober foto's laten maken. Boven is er bij de buitenste tanden behoorlijk wat verdikking te zien, en her en der resorptie. Maar onder is het ook al begonnen, hoewel niet vergevorderd. Hij lijkt er nog weinig last van te hebben, op de worteltest slaagt hij gewoon. Maar Ijslanders zijn dan ook keihard voor zichzelf. Dus besloten om het er allemaal in een keer uit te laten halen, voor hij er meer last van gaat krijgen en om te voorkomen dat hij meerdere keren zo'n operatie moet ondergaan. Om me heen heb ik paarden er alleen maar van zien opknappen, maar ik vind het toch wel behoorlijk spannend.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:54

Kan me je spanning goed voorstellen. Een goed overwogen besluit!

Over twee weken gaat mijn paard weer op de foto. Was twee jaar geleden voor t laatst.
Heeft begin dit jaar voor t eerst weer wat fistels gehad toen hij zelf wat kwakkelde met gezondheid. Zijn nu weer weg.
Wil voor mijn eigen gevoel weten wat nu de stand van zaken is.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:47

Hier een 20 jarige Fries die achteraf wel een belangrijke hint heeft gegeven: wortel minder goed kunnen afhappen. Ik dacht dat zal de leeftijd wel zijn en verder waren er geen klachten of gekke dingen te zien aan haar gebit.
Vandaag kwam de dierenarts/tandarts voor de jaarlijkse behandeling. Ze zag wat roodheid rond de buitenste snijtanden en toen ze ertegenaan tikte gaf mijn paard reactie. Volgende week röntgenfoto's en dan weten we het zeker. Ondertussen heb ik al wel veel gelezen in dit topic en dat is prettig want ik kende de aandoening alleen van die enge foto's :wow:

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:21

Allegra schreef:
Mijn IJslander van 20 is woensdag aan de beurt; boven en onder alle snijtanden eruit.

Uiteraard is het allemaal 100% meegevallen :D Hij is aan het eind van de ochtend geholpen, en eind van de middag konden we hem weer halen. Gelukkig is de kliniek maar hooguit 10 min met de trailer. Er zaten een aantal tanden al wat los, en er waren er een aantal met behoorlijke knobbels. Ik ben blij dat we niet langer gewacht hebben!
Toen we hem kwamen halen was hij alweer aan het eten. Thuis heeft hij slobber gehad, dat geeft ik hem de komende tijd nog. Hij heeft voor 6 dagen metacam meegekregen en staat verder gewoon met zijn vriendjes buiten. Ik heb de instructies gekregen om vanaf de tweede week pas te spoelen, omdat ze dat beter lijken te verdragen. Vanaf de tweede week mag hij ook weer bitloos aan de slag en vanaf de derde week met bit... Ik weet niet of ik dat nou wel zo'n goed idee vind, we gaan het wel zien, het heeft geen haast.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 12:23

Fijn dat het zo goed is gegaan!

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:00

Allegra schreef:
Allegra schreef:
Mijn IJslander van 20 is woensdag aan de beurt; boven en onder alle snijtanden eruit.

Uiteraard is het allemaal 100% meegevallen :D Hij is aan het eind van de ochtend geholpen, en eind van de middag konden we hem weer halen. Gelukkig is de kliniek maar hooguit 10 min met de trailer. Er zaten een aantal tanden al wat los, en er waren er een aantal met behoorlijke knobbels. Ik ben blij dat we niet langer gewacht hebben!
Toen we hem kwamen halen was hij alweer aan het eten. Thuis heeft hij slobber gehad, dat geeft ik hem de komende tijd nog. Hij heeft voor 6 dagen metacam meegekregen en staat verder gewoon met zijn vriendjes buiten. Ik heb de instructies gekregen om vanaf de tweede week pas te spoelen, omdat ze dat beter lijken te verdragen. Vanaf de tweede week mag hij ook weer bitloos aan de slag en vanaf de derde week met bit... Ik weet niet of ik dat nou wel zo'n goed idee vind, we gaan het wel zien, het heeft geen haast.

Wij zijn nu een maand verder (hij is wel 2 jaar jonger) en rijden nu op ons gewone niveau. Zelfs beter eigenlijk! Hij is er zo van opgefleurd

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:54

Allegro, fijn dat het mee is gevallen!

Mijn merrie is vandaag weer naar de tandarts geweest. Dit is het zesde jaar zonder snijtanden als ik het goed heb. Kiezen zijn nog prima, op 1 na. Ze kan dus weer een jaartje mee zo.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:23

Tandarts ( ook da) is geweest.. hebben geen foto gemaakt, omdat ze hem zo vooruit vond gegaan en ze niks meer zag aan hem. Ook met harde druk erop, reageerde hij niet. Dus over een half jaar weer controle.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:19

Afgelopen woensdag zijn er foto's gemaakt van de snijtanden. Boven en onder zijn de buitenste snijtanden helaas aangetast dus wel EOTRH... Het was alleen niet zo slecht dat deze er nu uit moeten. Over 6mnd moet er weer gekeken worden. Of eerder als ze last krijgt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:13

Wij hebben vanmorgen weer foto’s laten maken. Twee jaar na de eerste keer. De onderkaak is nog steeds rustig, boven waren de buitenste snijtanden verder aangetast. Interessant was dat Roos 6 foto’s heeft gemaakt. Twee ‘gewone’ en vier geprojecteerde (ingezoomde). Daarop ziet ze meer en die waren ook doorslaggevend om nu te trekken.
Aan de buitenkant zag je vrij weinig, een enkele fistel en dat was het.

Roos wilde liever op de kliniek trekken, maar heeft op mijn verzoek toch aan huis getrokken. Reden daarvoor was dat mijn paard vrij wakker bleef ondanks de sedatie (6x geprikt!), ze heeft ze liever aan het infuus om ze continu suf te houden en ook gelijk de nieren nadien te spoelen.
Ik heb zelf niet meegekeken, maar het viel me mee wat er aan bloed vrij kwam (aan het einde).

Hopelijk blijft het bij deze twee. Ben opgelucht dat nog niet alles eruit hoeft!

Heb de tanden op stal laten liggen. Zal vd week de foto’s en tanden plaatsen, dan kan je de ontwikkeling zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:37

Fijn dat niet alles eruit hoeft Slmt9!
Bij mij komt de 23e de tandarts. Hoop heel erg dat het meevalt.

Als je de foto's wil plaatsen is dat mooi! Vind het super interessant om te volgen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:43

Spannend [***]!

Hierbij eerst de foto 2021 en 2019. De foto’s zijn door twee verschillende da’s genomen en in spiegelbeeld. Het verschil zit hem in (als ik het goed begrijp), dat je meer ‘wolkvorming’ ziet bij de foto’s van dit jaar bij de wortel

Afbeelding

Het verschil tussen bovenkaak en onderkaak 2021. Hier zie je duidelijk dat onder nog heel mooi egaal is en netjes staat.

Afbeelding

En twee ingezoomde van boven. Je ziet dan duidelijk dat er meer ruimte is ontstaan tussen de buitenste tanden aan beide kanten. Ook de ‘wolkjes’ zie je beter.
De foto’s zijn wat minder goed in beeld, mijn paard bleef maar kauwen op dat ding in de mond voor de foto’s, ondanks 4 sedaties :+

Afbeelding

Ik heb er verder weinig verstand van, maar zo werd het Jip en Janneke een beetje uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:13

Dank voor het delen. En de Jip en Janneke uitleg. Ik heb er verder ook weinig verstand van hoor, maar hoop door er zoveel mogelijk van te zien en te lezen, steeds wijzer te worden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:27

Goeie insteek hoor! Ik heb ook veel geleerd ban dit topic. Maakte mij ook een stuk minder angstig en juist doorslaggevender om nu gelijk de aangetaste tanden eruit te halen.
Het meest interessant vond ik nog de snijtanden zelf, omdat je het zo goed kan zien. Maar die heb ik dus laten liggen, dat volgt nog :D

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:48

Ik kan nog wel een paar foto's laten zien van de tanden van die van mij. Je ziet daarin ook dat sommige tanden wat 'oplossing' lieten zien.
Weet alleen niet meer hoe ik foto's upload :')