Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:46

paarden met maagzweren alsjeblieft geen brok of muesli geven, dit werkt tegen in het herstel van je paard.
Als paard 24/7 gras of hooi tot beschikking heeft, is dit prima.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:16

Wel apart trouwens want in Utrecht op de kliniek gaven ze haar dus wel krachtvoer bij..

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:11

Veeartsen zijn helaas ook geen alwetenden.. Ik zou eens bij hun navragen wat ze gaven en waarom, wellicht hebben ze er een geldige reden voor. En anders zou ik zelf voor het herstel stoppen met brok/muesli. Krachtvoer is voor iedere paardenmaag eigenlijk slecht, maagzweren of niet. Voer zonder granen zou je naar kunnen kijken.
Sowieso vind ik een kilo krachtvoer per dag heel veel hoor, als het een welsh is zal het toch ook geen reusachtig dier zijn? Mijn paarden krijgen praktisch geen krachtvoer en doen het prima.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:56

Ik heb nog even contact gehad met Utrecht en ze kreeg de krachtvoer daar om te kijken of haar darmen weer goed reageerden op een volledig rantsoen. Hier reageren de darmen verder goed op na de operatie, dus minder geven ivm de maagzweren was idd goed. Ze krijgt nu gewoon nog een handje ofzo, voor als ons andere paard ook eten krijgt, voor het idee dat ze wat krijgt.

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:14

Hoeveel van abler moet je geven als onderhoud? De mijne is nu een week van gastrogard af maar wil iets hebben periodes met veel stress zodat ik het voor kan blijven... En wat zijn de kosten van abler?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:19

altijd afbouwen! anders kun je opnieuw beginnen. De onderhoudsdosis ligt aan het gewicht van je paard.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:53

inderdaad afbouwen anders zijn de zweren in snelle tijd weer terug.. Onderhoud is niet persee nodig met abler, maar kan wel..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:20

Vetrijk voer raden ze toch aan? ipv granen?

Bedankt, ik ga eens kijken of ik abler kan aanschaffen...het voerbeleid is goed maar ik heb het idee dat mijn paard niet "genezen" is van de zweren.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:33

Hoe komt het dat je dat idee hebt Elisa? Wat zijn de symptomen?

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:03

Ik heb inderdaad afgebouwd maar wil dus wat geven als onderhoud.. Is er nog iemand die dit doet? Of wat geven jullie in stressvolle situaties?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:08

ik geef 2 zakjes abler als onderhoud; bij stressvolle situaties krijgt hij een zakje extra.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:14

Stefii: zolang ik hem al heb is het een luchtzuiger...hij is altijd kribbig geweest met aansingelen en op je been.
De laatste tijd heeft ie heel erg last van zijn buik waarvan ik denk dat de voordroog kuil ook een boosdoener is..hij heeft de afgelopen jaren veel en vaak gaskoliek gehad.

Ik heb hem nu op hooi staan en heb al eens eerder maagcompositum gegeven..de eerste keer reageerde hij daar goed op en ging hij minder luchtzuigen. Maar de tweede keer had het geen effect...met het hooi lijkt ie minder last te hebben van een opgeblazen buik maar hij blijft wel last houden op de singelplek.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:00

Ik heb vandaag nog even contact gehad met mijn eigen DA in Utrecht en die raadde sterk af om het krachtvoer af te bouwen, maar dit in verband met de zware operatie die ze heeft gehad. De energie die ze hier uithaalt heeft ze nodig voor haar herstel. Ik kon het het beste in zoveel mogelijk kleine beetjes over de dag geven om zo min mogelijk maagzuur te krijgen. Het is dus erg lastig de combinatie van de operatie en de maagzweren.

Die zakjes abler kan je dat gewoon ergens bestellen? Ik denk dat ik ook maar alvast wat moet verdiepen in iets qua onderhoud voor de maagzweren. Ik moet nog wel met twee weken voor controle terugkomen naar Utrecht.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:12

Naath86 schreef:
. Ik kon het het beste in zoveel mogelijk kleine beetjes over de dag geven om zo min mogelijk maagzuur te krijgen. Het is dus erg lastig de combinatie van de operatie en de maagzweren.

.

Dit is nu juist het probleem met paarden, ze maken ALTIJD maagzuur aan, ook als ze niet eten, dat is nu juist het hele probleem . Dit was Utrecht ? gelukkig jaren geleden al besloten dat mijn paarden daar nooit behandeld zullen worden! ook niet zonder reden

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:20

Ze krijgt gewoon de hele dag onbeperkt hooi hoor Mist, alleen ze heeft de brok nodig voor de zware operatie die ze heeft gehad, plus twee hele zware zieke weken die ze ervoor heeft gehad. Pony heeft in één week tijd 7 koliekaanvallen gehad en uiteindelijk een operatie. Lijkt me op zich logisch toch dat ze dan ook krachtvoer nodig heeft om aan te sterken??

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:29

Hoi hoi!

Ik heb sinds 6 weken een nieuwe merrie op stal die flink stress heeft gehad vd verhuizing en die ik ook zadelmak heb gemaakt.
Nu was ze aardig vet dus mocht ze wel wat kwijt.
Nu is ze echter veel te schraal en eet ze slecht.
Voordroog en brok eet ze door elkaar en hooi eet ze niet.
Brok gaat ook niet helemaal op.Het vermoeden is dus een maagzweer.
Zodoende ga ik de pillen van Abler geven,hoe geven jullie die?
Als ik ze in een stukje appel doe is er het risico van kapot bijten.

Mijn andere poownie ziet er super uit,is fit en vreet als een echt poown.
Het is echter wel een stresskip.Sinds ik haar ken trekt ze met singelen altijd de buik op.
Zou het ook een zweer kunnen zijn?

Volgens de site moet ik 3 pillen per dag gedurende 28 dagen geven.
Hier lees ik dat ik daarna moet afbouwen?
Zo ja: hoe?En hoelang duurt het voordat ik verschil zie?

Pfffff veel vragen en een lang verhaal.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:54

Naath86 schreef:
Ze krijgt gewoon de hele dag onbeperkt hooi hoor Mist, alleen ze heeft de brok nodig voor de zware operatie die ze heeft gehad, plus twee hele zware zieke weken die ze ervoor heeft gehad. Pony heeft in één week tijd 7 koliekaanvallen gehad en uiteindelijk een operatie. Lijkt me op zich logisch toch dat ze dan ook krachtvoer nodig heeft om aan te sterken??

Dan kun je beter slobber geven om aan te sterken. Onbeperkt hooi is heel goed, maar het geneest geen maagzweren, evenals alle commerciele kruidenmengsels die maagzweren zouden voorkomen of genezen volgens de fabrikant. Het enige wat dat kan is omeprazol.
De uitspraak van de DA is gewoon verkeerd wat het aanmaken van maagzuur betreft, een paard maakt 24/7 maagzuur aan ongeacht of ze eten of niet, dat is juist de ellende!
Mijn paard heeft overigens bijna een jaar elke week koliek gehad, Da heeft me destijds zelfs geleerd om bucopan te spuiten want 500-600 euro per maand aan spoedvisites kon ik ook niet langer volhouden.
Sinds ik Abler gebruik (t heb; 28-9-2012 begonnen) heb ik geen DA meer gezien behalve voor entingen.

Dat gezegd hebbende, koliek heeft vele gezichten, en dat hoeven niet altijd maagzweren te zijn. Maar snel wederkerende gaskolieken kunnen daar wel op duiden. Overigens laten veel paarden met maagzweren juist hun brok staan, of eten dat moeilijk, dus wellicht heeft die van jou geen maagzweren.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:00

Mist misschien heb je dan niet mijn hele bericht eerder in dit topic gelezen?

Ze hebben dit uit haar buik gehaald!! Een lipoom die mijn eigen DA er nooit uitgehaald had kunnen worden en waarvan ik heel blij ben dat ze in Utrecht terecht is gekomen!! Sinds dit er uit is gehaald, staat ze zonder pijnstillers en heeft ze geen koliekaanval meer gehad.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VIZJREZS.jpg

Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak geweest van de maagzweren. Ze is ook wel gevoelig voor stress, maar dit heeft natuurlijk wel behoorlijk in de weg gezeten. Ze krijgt nu ook Gastrogard bij voor nu nog drie weken en dan voor controle weer terug.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:35

Naath86 schreef:
Mist misschien heb je dan niet mijn hele bericht eerder in dit topic gelezen?

Ze hebben dit uit haar buik gehaald!! Een lipoom die mijn eigen DA er nooit uitgehaald had kunnen worden en waarvan ik heel blij ben dat ze in Utrecht terecht is gekomen!! Sinds dit er uit is gehaald, staat ze zonder pijnstillers en heeft ze geen koliekaanval meer gehad.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VIZJREZS.jpg

Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak geweest van de maagzweren. Ze is ook wel gevoelig voor stress, maar dit heeft natuurlijk wel behoorlijk in de weg gezeten. Ze krijgt nu ook Gastrogard bij voor nu nog drie weken en dan voor controle weer terug.

Ik wil niet heel vervelend overkomen, maar de ervaring van de meesten hier is eens een maagzweerpatient altijd een maagzweerpatient. En van gewoon krachtvoer (op granenbasis) worden de maagzweren erger. Je bevindt je dus in een zeer lastige situatie wat betreft het weer op krachten brengen van je paard. Misschien Equifit Zupa proberen. In dit topic zijn er verder genoeg alternatieven te vinden. Supplementen helpen niet of nauwelijks, helaas.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:51

Maar ik geef op het moment geen supplement he Henshem, ze krijgt nu alleen Gastrogard. Eén spuit per dag en moet na volgende week afbouwen tot een halve spuit per dag. Ik zal eens kijken voor de Equifit Zupa. Is dit ook een soort krachtvoer?

Ja ik weet dat ik in een heel lastig pakket zit, daarom heb ik me hier ook gemeld. Het is de combinatie van de zware operatie en de maagzweren die het heel lastig maken. Ik geef haar nu overdag kleine beetjes krachtvoer, maar nog niet de hoeveelheid die Utrecht heeft aangegeven. Zolang ze hyper is op stal en er veel te vrolijk bij staat, denk ik dat dit voor het herstel voldoende moet zijn. Ook eet ze de hele dag door hooi, wat volgens mij een goed teken is dat ze weinig last heeft van de maagzweren.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:51

Mijn paarden krijgen bijvoorbeeld metazoa, vitaminen/mineralenbrok zonder graan etc. Ik snap het idee van de veearts dat het paard weerstand nodig heeft en op krachten moet komen, maar ik ben er geen voorstander van om dat te doen met krachtvoer. Maar dat is voor een ieder persoonlijk natuurlijk. Ik hoor ook wel goede verhalen over spelt voer.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:56

Gaat het voornamelijk om de granen die in het krachtvoer zitten die niet goed zijn voor de maagzweren? Ik zal hier vanmiddag anders direct naar kijken bij de Welkoop. Is er iets van Pavo of Subli wat hierop aansluit? Dan kan ik dit direct vanmiddag nog halen, anders wordt het iets bestellen via internet.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:04

Ja inderdaad, de granen is eigenlijk het grootste probleem voor zover ik weet. Melasses en dergelijke zijn ook niet goed, maar weet niet of dat specifiek voor de maag slecht is eigenlijk. Voor zover ik weet hebben Pavo en Subli helaas geen graan-vrije producten. Speedibeet (bietenpulp van Pavo) is het enige wat eigenlijk ook juist wel gebruikt wordt voor paarden met maagzweren, alleen dit is geen krachtvoer maar een ruwvoer.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:05

Wat lastig Naath 86! Mijn DA adviseerde ook absoluut geen krachtvoer te geven met veel suikers/zetmeel. Haar advies was een vitaminebrok of bijv. Care4Life van Pavo (is zonder granen en gluten). Misschien kun je naast het advies van Utrecht nog advies vragen aan jouw eigen dierenarts? Misschien heeft die nog goede tips en die heeft jouw paard waarschijnlijk vaker gezien dan de artsen van Utrecht?

Ik vond mijn paarden het niet fijn doen op Pavo dus heb voor een vitaminebrok gekozen. Ultimate Balancer van Dodson en Horrel, (gemengd met een handje lucerne en in de ochtend krijgen mijn beide paard een klein beetje bietenpulp) het kost een vermogen maar ik ben er blij mee, ze glimmen zo hard dat het bijna zeer aan je ogen doet O:)

En Noah m'n zorgenkindje (met maagzweren/problemen dus) leek vorig jaar aug. wel een paard uit ethiopie :\ 6kg krachtvoer per dag ging er in en nog bleef hij mager, echt mager, als in alle botten steken uit en zag eruit alsof ik hem geen eten gaf. Nu met 600 gr. van de Ultimate Balancer vitaminekorrel en onbeperkt hooi is hij bijna 'dik' geworden.

Voor extra energy of om aan te komen zou ik een maagpatient eerder wat ontsuikerde bietenpulp geven dan krachtvoer (dus Speedibeet van Pavo of Kwik beet van Dodson & Horrel)

Ik las iets over slobber, denken jullie dat daarin niet teveel suikers/zetmeel zit? ik heb nog aardig wat slobber staan maar durf het Noah niet meer te voeren.

Verder las ik nog iemand met een snel gestrest paard, ik had met Noah weer dikke ellende anderhalve week terug omdat een feestje in de buurt was, maakte hij zich ws zo vreselijk druk om (maar dat zie je dus niet aan hem is echt verraderlijk) en paar dagen later ook nog de pony van de buren die op loge was weggegaan dus nog meer stress, dat hij gelijk weer een terugval had. Nu heb ik op advies van mijn dierenarts kruiden gekocht bij de paardendrogist, Calmer heet het, het lijkt tot nu toe een goed effect te hebben, je zou denken dat een paard suffer of rustiger wordt maar hij lijkt juist veel meer energie te hebben om te spelen (werken weet ik nog niet want hij staat nog op 'rust' ivm de terugval)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:13

snelle suikers dus het zetmeel in granen is slecht want ze verzuren de maag nog meer.

Beter is tijdelijk een vitaminenkorrel. Of eventueel je huidige krachtvoer 1/2 mengen met ruwe spelt. Daar moeten ze ook extra goed op kauwen waardoor er meer speeksel wordt aangemaakt en het kaspel is nog eens goed voor de darmwerking.

ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn paard nooit volledig vh krachtvoer afgehaald heb. Paard is erg gesteld op routine, dus als alle paarden eten krijgen moet zij ook eten krijgen. bietenpulp of grasmix-achtige dingen alleen eet ze niet of met heel lange tanden (last van haar maag of niet). Dus heb er altijd een handvol spelt, muesli en vitaminekorrel doorgegooid.