[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:08

Dat is een vloeibaar voedingssuplement op kruidenbasis wat het slijm oplost. Daarnaast bevat het antioxidanten voor het ondersteunen van de luchtwegen en helpt vrijer te ademen.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:11

dan is dat misschien voor mijn pony ook wel wat, die hoest af en toe nog wel, maar de benauwdheid is inmiddels weg

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:14

Je zou het altijd eens aan je DA kunnen vragen. Het is van hippoveyxin en volgens mij alleen via de DA te verkrijgen (ik heb het iig niet bij de paardendrogist oid kunnen vinden).
Het is ook maar voor een kuur van 10 dagen, bijv. als ze verkouden zijn of als ze een zware prestatie moeten leveren voor de luchtwegen. Iig niet iets wat je continu blijft geven.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:42

ik zal es informeren, dank je wel :)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:04

Hoe is het nu met jullie hoestende paardjes?

Met die van mij nog steeds niet heel veel beter helaas. Mijn paard was dus zoals elkjaar ook afgelopen najaar gaan hoesten en werd benauwd. Na verschillende kuuren medicijnen enz uiteindelijk bleek hij een stof en vogel allergie te hebben. In april dit jaar ( na al 8 maanden hoesten achter elkaar) heeft hij een kuur had hij een zware kuur prernisolon achter z'n kiezen. Hoesten en benauwdheid leek toen weg te zijn, en was weer begonnen met rijden, maar hij was sloom, futloos echt niet vooruit te branden. De dag nadat hij op een vers stuk gras had gestaan was hij HB geraakt. De HB is dus veroorzaakt door de pretnisolon. Waarschijnlijk was de HB al even aan de gang en was hij daarom niet vooruit te branden met rijden, en was het dagje vers gras de druppel. Hij staat inmiddels al ruimt een maand op de paddock met enkel geweekt hooi, medicijnen voor de HB wilde niet aanslaan en gaf weinig verschil. Er is bloedonderzoek gedaan en een IR test maar alles was goed volgens de testen.

Afgelopen donderdag is er een homeopaat langs gweest. Moest van te voren een flinke vragenlijst invullen over mijn paard. Ze heeft hem onderzocht en bekeken en zijn hart en longen geluisterd. Hart en hartslag waren goed, bij z'n longen hoorde ze slijm en een dubbelslag in de ademhaling. En dat klopt ook wel want zins 2 weken heeft hij dus toch weer last van zijn longen.

Ik heb nu eersr een reinigingskuue van groeneleem, silsterk en jeneverbesolie gekregen voor 2 weken. Na die 2 weken moet ik een middeltje gaan geven voor z'n luchtwegen. Veder heb ij ook een hooispray gekregen. Zins donderdag krijgt hij deze middelen en moet zeggen dat het wel wat lijkt te doen bij hem. Hij loopt nu minder gevoelig en z'n voeten zijn een stuk minder warm. Ook komt er veel snot uit z'n neus als of alle rotzooi nu uit z'n longen komt. Ik ben voorzichtig positief, maar het zal niet de eerste keer zijn dat iets lijkt te werken en hij toch na korte tijd weer last krijgt van z'n longen.
Maar goed de tijd zal het leren of deze homeopatische middeltjes wel echt bij hem werken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:36

Zo'n drainage kuur heb ik idd wel vaker goede berichten over gehoord! Hopelijk doet het echt iets voor jouw paard!

Met die van mij gaat het goed. Sinds ze 24/7 op het land staan, is ze nog weer verder opgeknapt. Ze loopt als een tierelier en ik kan met gemak een uur rijden. Mijn lessen worden ook steeds intensiever en ze houdt het met gemak vol. Tussendoor even een kuchje gehad, maar dat kwam na alle regen en wind. Dan blijft ze toch gevoelig en is dat het eerste wat opspeelt, maar het dus ook zelf weer opgelost.
Wel merk ik verschil in weerstypen. Als het fris en luchtig weer is, gaat het allemaal net wat makkelijker dan wanneer de luchtvochtigheid hoog is. Logisch ook, want daar heb ik zelf ook meer last van.
Maar frisse buitenlucht lijkt dus ook hier gewoon de simpelste en goedkoopste oplossing. (ipv al die dure medicijnen die uiteindelijk toch maar lapmiddelen zijn).

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:24

met mijn pony gaat het gelukkig ook weer goed( na 4 maanden tobben met medicijnen), ik ben helemaal gestopt met hooi geven, ik gebruikte ook hooispray, maar ook met dat spul over het hooi bleef ze hoesten en omdat ze zo hoestte bleef ze ook benauwd.
Dus op een gegeven moment wist ik het ook niet meer, en toen dacht ik ik stop helemaal met hooi en ik geef ze maar gewoon kuilgras en tadaaaaaa, alle klachten waren binnen een week tijd over.
Ik merk alleen wel dat als het buiten zo benauwd is, zij het ook wel wat benauwder heeft, maar ja dat hebben wij ook denk ik :)

Ik had ook alles gebrobeerd, Ventipulmin en Sputolysin poeder en een antibioticakuur, toen als laatste de pretnisolon, dit alles haalde niks uit.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:20

Fijn dat het met die van jullie goed gaat!

Die hooispray is voor mijn paard ook meer bedoelt om in te ademen zodat het slijm los komt, en niet zo zeer tegen het stof. Wij hebben nu heel mooi voordroog op stal, lekker grof, ruikt niet zuur en is super droog. Het lijkt niet stoffig, maar omdat het zo droog is (is net hooi) maak ik dat voor de zekerheid wel nat.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:18

ik had die hooispray inderdaad om de stof uit het hooi te halen, maar inderdaad ook om in te ademen, daar had ik trouwens ook nog een andere spray voor, de breeze spray van Silverlinde.

ze krijgt nu goed kuilgras, niet te droog of te nat en niet zuur, ze vind het heeeerlijk en ze is nu gelukkig van dat hoesten en die benauwdheid af.

succes trouwens met jouw paardje en hopen dat het gauw over is :j

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:02

mijn verzorgpony geef ik nu sputolysin voor de hoest, maar ze wil het niet zo graag opeten.

hoe doen jullie dat? ik dacht zelf aan appelmoes?

's avonds krijgt ze het over de brokken, maar daar ben ik 's ochtends te laat voor en de eigenaar wil het liever niet doen. dus ik moet het zelf apart kunnen geven. wat werkt?

ze moet ong. 4 schepjes hebben

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:18

Ik deed het over een handje brokken die ik een beetje nat had gemaakt zodat het er aan bleef plakken. Maar mengen met appelmoes kan natuurlijk ook.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:48

ik deed het vermengen met water en dan in een spuit trekken en dan in de mond spuiten, mijn pony had daar totaal geen problemen mee.
Appelmoes was voor mij geen optie vanwege de suikers en zo

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:25

maar eens rondvragen hier...mijn buurpony kucht(diepe harde hoest) 1 x bij aanvang beweging,na 2 weken is een veearts geweest,geen koort,longen klonken goed,test knijpen in de keel gaf een hoest,GEEN slijm uit neus en geen koorts,wel dikke klieren achter haar kaken..en met beweging had ze wat opgetrokken neusgaten,ze heeft een sputolysin kuur gehad en 2 spuiten ?.beweging was belangrijk,gewoon rijden.pony staat overdag buiten en 13 uur(gedeelte avond en nacht binnen).op zaagsel en nat hooit was niet nodig.pony krijgt iedere dag beweging!

er is niets veranderd,nog een pot sputolysin (5 schepjes en 2 x daags).daarna veeats weer want er was niets verandert.weer een pot sputolysin en een kuur prednisolon.nog niets verandert,behalve dat de klieren dunner leken.

eigenaresse op vakantie en ik belde dat de medicijnen nu weer op waren en verder alles hetzelfde.
het kon een week wachten tot eigenaresse weer terug was.ondertussen op zaagsel en nat hooi gezet.
dag en nacht buiten kon niet,dan staat ze alleen en ze heeft geen respect voor schrikdraad en ben te bang dat ze dan bijv in de volle wei zich ziek eet als ze besluit te ontsnappen.
in deze week heeft ze 1 x gehoest met slijm uit haar mond. en 2 dagen helemaal niet,ze heeft nu ronde neusgaten.

het leek erop dat het zaagsel en nat hooi dus beter voor haar was.
eigenaresse is terug,ze rijdt weer om de dag en helaas de begin kuch(diepe hoest) is er nog steeds.of ze minder conditie heeft of sneller benauwd is weten we niet ,omdat ze natuurlijk 3 weken ''vakantie'' heeft gehad.ikzelf heb het idee dat ze wel snel grote neusgaten krijgt.

m

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:30

morgenochtend wordt er overlegd wat nu de juiste stap is.
bronchoscopie en dan de juiste behandeling(ventipulmin of spoeling of antibiotica??)
of ventipulmin zo proberen..we zijn nu al 100den euros verder,we waren er snel bij en balen er uiteraard van dat we haar er niet vanaf kunnen helpen.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:38

ik dacht dat bij mijn pony ook niks meer hielp, heb 2 potten sputolysin en ventipulmin en de nodige prednisolon pillen en noem maar op erdoor gejaagd.
Totdat ik dus echt niet meer wist, ze stond al op houtvezel, dus dat heb ik niet veranderd, maar ik ben ze wel kuilgras gaan geven ipv hooi en ze is er nu helemaal vanaf, ze hoest af en toe nog wel, maar dan kan er ook een brokje of een grassprietje ofzo dwarszitten.
Met dit warme weer is ze wel iets sneller benauwd, maar dat vind ik ook enigzins wel logisch.
Ik heb ze trouwens ook nog een poosje hoestdrank gegeven om de keel te verzachten (op aanraden van de dierenarts)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:44

'' een af en toe hoestje'' accepteer ik(en eigenaresse) ook niet..we zijn veel te bang om iets te verwaarlozen en een chronische hoest of dampig paard aan over te houden..

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:48

dat begrijp ik helemaal, ik bedoel alleen dat als mijn pony hoest je kan merken dat het een "verslik" hoestje is, dat klinkt sowieso al heel anders als het hoestje wat ze heeft gehad.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:51

Hey,
Mijn pony hoest sinds 2 dagen....
Het is net alsof ze wat kwijt wil, en soms komen er stukjes eten uit haar mond.
Ik ga morgen de veearts bellen, maar ik dacht misschien weet hier iemand wat de oorzaak kan zijn...
Groetjes

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:11

@ Casanova, ik denk dat je al heel goed bezig bent! Voordeel van bronchoscopie is dat ze meteen wat slijm op kweek kunnen zetten en dan gerichte antibiotica of andere medicatie kunnen geven.
Voordroog / kuil geven ipv (nat) hooi wil ook wel helpen. En mijn merrie is overal vanaf (zelfs geen opstart kuchje meer) nu ze 24/7 op het gras staat. Dus als dat een optie zou kunnen zijn, zou ik dat toch aanbevelen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:23

@casanova ik weet niet hoe de kwaliteit is van het zaagsel, maar ook dat kan nog flink stoffig zijn. Veder zou ik indd het hooi juist wel nat maken, de luchtwegen van het paard zijn nu geiriteerd en kan het minste stof de iritatie in stand houden waardoor medicijnen enz niet aan slaan. Een scopie geeft een goed beeld van wat er gaande is in de luchtwegen en hierdoor kan er gerichter behandeld worden.

Het beste zou zijn om het paard 24/7 buiten te zetten, in ieder geval zolang het hoesten aanhoud. Maar je geeft zelf al aan dat dat niet mogelijk is. In wat voor stal staat het paard, is het een binnenbox of een buitenbox?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:33

ze krijgt ook nat hooi.het zaagsel vind ik niet stoffig.ze heeft een buitenbox.boven de boxen is wel een hooizolder.
en als het echt moet kan ze op (te)een kaalstukje gras goed afgesloten met hekken staan s'nachts.
ze zou ook buiten in de zandbak kunnen blijven.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:35

je moet het helemaal zelf weten, maar ik zou stof dus echt vermijden

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:17

nou,vandaag heb ik haar flink laten lopen weer en ze heeft echt niet gehoest/geproest,dat betekent dus deze laatste week 3 dagen niet,4 dagen wel....de pony staat tot aankomende zondag dag en nacht buiten,nat hooi,iedere dag haar temp even opmeten en ademhaling in rust.
op de test hoesten vanuit keel(dichtknijpen strot)hoest ze wel maar gelukkig nog steeds de test hoesten door slijm in longen niet(neusgaten dichthouden).

zo kunnen we mooi een verslag uitbrengen als ze toch zou blijven hoesten en da verder kan zoeken.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:45

Casanova, bij mij was de overschakeling van hooi (zowel droog, gestoomd als geweekt) naar voordroog de oplossing. Zolang ik hooi bleef geven, bleef die van mij hoesten. Kan je niet ergens een baaltje voordroog halen? En dit proberen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:13

@casanova, met de laatste test die je noemt (neus dichtknijpen) gaan ze ook niet hoesten. Het is voor de DA een manier om te luisteren of er slijm in de longen zit, omdat ze heel diep ademhalen en dan ook de uiterste gedeeltes van de longen benutten.