[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 00:08

Volgens mij gaat het nu zo bij jouw paard, als glucose en insuline beide boven normaal waarden blijven heet dat ongecompenseerde IR, bij mensen en ook bij paarden met PIDD ( Cushing) is dit het laatste stadium voor diabetes mellitus kan ontstaan. dit kan vrij vlot gebeuren, maar ook erg lang duren, zeker bij paarden. in dit geval is de insulineaanmaak nog steeds groot, maar lukt het niet meer met meer insuline glucose op veilig peil te houden, raakt de pancreas uitgeput en lukt het niet meer ook voldoende insuline te produceren dan pas spreken ze van diabetes.

Ik hoop dat het plassen minder wordt en het medicijn goed aanslaat.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:52

Hallo, kom hier even meekletsen en lezen. Bij mijn paard is vandaag insuline resistentie vastgesteld. Ik dacht het vorig jaar eigenlijk al, maar de dierenarts zag geen noodzaak tot verder onderzoek. Ook toen hij kale plekken kreeg en de dierenarts niets kon vinden werd er geen verder onderzoek gedaan. Afgelopen weken plaste hij enorm veel en heb ik aangedrongen op verder bloedonderzoek, vandaag was de uitslag dus insuline resistentie. Ik ben enorm zoekende wat ik precies aan voeding aan kan passen, dus ga gauw meer van dit topic lezen en jullie tips zijn voor mij momenteel erg welkom.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:32

hebben jullie trouwens nog lekkere tussendoortjes die je kunt geven, nu ik geen appels en wortels meer mag geven wil ik graag iets daarvoor in de plaats geven, kan komkommer bijvoorbeeld kwaad?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:44

Voor zover mij bekend kan komkommer geen kwaad en ook broccoli en bleekselderij kun je gerust geven.
Bij mij is de knop al een aantal jaren om: ik hoef niet meer zo nodig tussendoortjes te geven. In het begin vond ik dat erg lastig en ook dat ze bijvoorbeeld maar heel erg weinig op het land mocht, maar nu is dat allemaal gesetteld in mijn hoofd en ook bij mijn paarden.
Als je meer wilt weten, kom maar op met je vragen. Na 5,5 jaar een IR paard, die het goed doet, vind ik mezelf wel een beetje een ervaringsdeskundige :o .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:15

dat is inderdaad iets wat je echt moet af leren.
had ik vroeger dus ook, ap kreeg zoveel tussendoor, ook veel fruit,maar ook ladingen paardensnoepjes.

het enige wat hij nu nog krijgt is aan de hand een stukje grazen en als ik hem binnen heb 1 kruidenbrokje en verder helemaal niks meer.
scheelt ook een hoop in zeurende paarden vind ik :j

mystery wat heeft de dierenarts je verder allemaal verteld?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:31

dierenarts raadde ander voer aan, bv pavo nature's best en veel bewegen (liever lange tijd dan intensief)
Ben me nu een beetje aan het orienteren welke brok ik ga geven.
hoor in mijn omgeving ook mensen die hun paard dan alleen nog hooi geven, maar denk dat dat ook niet helemaal goed is, ben dan bang voor tekorten. Want ik rij hem toch zo'n 6 dagen per week een half uur tot een uur (zal dalijk in de winter misschien iets minder zijn heb alleen een buitenbak)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:48

@mysterie, ik zou niet kiezen voor granen ( dat zit ook in musli) granen =zetmeel, dat is eigenlijk ook suiker alleen de structuur is anders.
Ik zou gaan voor hooi en een vitaminebrokje. Een goede rantsoenberekening is ook belangrijk. Misschien kan het uit voor je om je hooi te laten analyseren bij BLGG, dan weet je gelijk hoeveel suikers er in je hooi zitten en wat de energiewaarde is, aan de hand daarvan kun je een scherpe rantsoenberekening laten maken.
Ook is aangetoond dat veel bewegen invloed heeft op het insulinegehalte dat gaat omlaag.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:03

aangezien ik op een pensionstal sta is hooi laten analyseren denk ik geen optie. Welke brok is volgens jullie goed? Zit nu te kijken naar vito van marstall.

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:07

Ik voer mijn paard op dit moment 3x daags veel hooi, en Havens Natural Balance !!! Het is van mijn paard nu 2 maanden bekend dat ze IR heeft en het gaat op deze manier echt super. Ik rij haar bijna dagelijks en ze staat gemiddeld 6 uur per dag buiten !

Na het rijden krijgt ze tot het op is nog een schep sportbrok van Pavo. Maar mijn paard had dan ook maar heel licht verhoogde waarden. Ik ben meer benauwd voor als ze straks weer de wei opgaan.

Het is bij mijn merrie aan het licht gekomen door slechte vruchtbaarheid, hoefbevangenheid en een dreigende gaskoliek. Daarnaast is zij heel veel gaan urineren. Ik weet niet of dit kenmerk iemand bekend voor komt ?
Laatst bijgewerkt door Gero_Justine op 04-11-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:07

Zelf heb ik vitaminebrokje van Pavo vital, maar dat is dus in combinatie met mijn hooianalyse plus de verkrijgbaarheid hier in de buurt. Heeft je paard ook overgewicht?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:10

ja hij is wel wat te dik ja
marstall is hier goed te krijgen, andere dingen heb ik nog niet gevonden.
Heb trouwens nog havens cool mix muesli liggen ook, zit ook weinig suiker in (4%), kan ik hier nog wat van geven of beter weggeven/gooien?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:13

mystery1980 schreef:
dierenarts raadde ander voer aan, bv pavo nature's best en veel bewegen (liever lange tijd dan intensief)
Ben me nu een beetje aan het orienteren welke brok ik ga geven.
hoor in mijn omgeving ook mensen die hun paard dan alleen nog hooi geven, maar denk dat dat ook niet helemaal goed is, ben dan bang voor tekorten. Want ik rij hem toch zo'n 6 dagen per week een half uur tot een uur (zal dalijk in de winter misschien iets minder zijn heb alleen een buitenbak)

Soms vraag ik me af of artsen soms een dealtje met Pavo gesloten hebben... Nature's Best zit nog altijd schrikbarend vol met suikers en dat zou ik m'n IR paard niet willen geven.
Je hoef helemaal geen brok te geven - een paard kan uitstekend functioneren op hooi alleen. Als je bang bent voor tekorten, dan zijn er verschillende zeer goede supplementen te krijgen:
Dodson&Horrell: Ultimate Balancer of Sound & Safe
Formula 4 Feet ( te verkrijgen via Paardnatuurlijk.nl tegen een nette prijs)
waarbij rekening gehouden is met wat IR- of hoefbevangen paarden nodig hebben.

Pavo Vital zou ik niet nemen omdat lang niet alles wat daarin zit in chelaatvorm is en dus biologisch minder goed opneembaar.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:15

In ALLE muesli zit zetmeel, in de havens die je noemt zit Zetmeel 33,0%, ik zou dat dus niet voeren. Ik de natural balance zit ook veel zetmeel, dat is 36,7
Ideetje trouwens, misschien heeft je pensionstal wel een hooianalyse laten doen, vragen kan geen kwaad.
Afvallen is heel belangrijk, gelukkig train je wel al zo'n 6 maal per week, dat is echt heel goed!

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:17

Mij werd Pavo afgeraden omdat daar stiekem toch meer suiker in het voer zit dan ze beweren ! Havens ben ik nog niet zeker van, maar ik had bij de uitleg van de vertegenwoordiger een goed gevoel !

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:19

het vele plassen heeft mijn paard inderdaad ook.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:20

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:36

ik zit me eigenlijk al een tijdje af te vragen of het ook zinvol is om een paard met IR lucerne te geven(uiteraard zonderr melasse) met een vitaminepoeder/brokje (ook weer zonder suiker)

de vitamines trekken dan de calcium-fosfor weer recht van de lucerne (denk ik)en zo krijgen ze wel alles binnen wat ze nodig hebben?
of zou het zo niet kunnen,ik vind het nogal een gedoe met alle voeders die er tegenwoordig zijn die toch allemaal wel gewoon de granen en zetmeel bevatten.
wil er zelf wel vanaf,maar apie heeft nou eenmaal snel tekorten

jannepauli, zijn maar weinig mensen die hooianalyse laten doen, bij ons kan het ook niet omdat we wisselende partijen ruwvoer hebben.
is allemaal "sober"ruwvoer volgens de stalhouder en toen is mij dus wel geadviseerd om extra vitamines bij te geven.
dit zou ook nodig zijn om de hele stofwisseling beter op peil te krijgen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:33

Ik geef de vitaminekorrel Formula4Feet, Dodson and Horrell - Safe and Sound en Marstall Vito.
Het is inderdaad belangrijk om te kijken naar het percentage koolhydraten (dit is suiker en zetmeel). Dit gehalte moet onder de 10% blijven.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:39

de coolmix van havens:
Voedingswaarde per kg:

Energie 11,0 MJ
Vitamine B1 3,6 mg

VEP-H 850
Vitamine B2 6,0 mg

Energie waarde paard 0,85
Pantoteenzuur 10,8 mg

Koolhydraten 53,0%
Niacine 34,8 mg

Zetmeel 33,0%
Vitamine B6 3,0 mg

Suikers 4,0%
Vitamine B12 24,0 mcg

Ruwe celstof 12.1%
Foliumzuur 3,9 mg

Vert. eiwit 7,8%
Choline-Chloride 180,0 mg

Ruw eiwit 9,5 %
Calcium-Fosfor verhouding 3,5

Ruw vet 2,8%
Calcium 12,5 g

Waarvan onverzadigd 40%
Fosfor 3,6 g

Ruw as 8,0%
Magnesium 2,2 g

Lysine 4,6 g
Natrium 2,1 g

Meth + Cys 4,1 g
Kalium 12,2 g

Threonine 4,3 g
Ijzer 385,0 mg

Thryptofaan 1,5 g
Koper 18,0 mg

Vitamine A 18000 IE
Zink 180,0 mg

Vitamine D-3 2880 IE
Mangaan 85,0 mg

Vitamine E 320 mg
Kobalt 1,6 mg

Biotine 155 mcg
Jodium 1,0 mg

Vitamine K3 1,2 mg
Selenium 340,0 mcg

kan ik dit geven of niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:48

je moet ook kijken naar het zetmeel gehalte in voer.
hier is dat nog 33%

zetmeel word in het paardenlichaam omgezet naar suiker en dat moet je dier juist niet teveel hebben

kijk dus naar een voer wat heel laag in zetmeel en laag in suikers zit.
hier staat ook wel wat info voor je:
http://www.trekpaard-actief.nl/pdf/ziek ... suiker.pdf

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:54

ok helaas dan ga ik de zak maar wegdoen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:27

hoeveel heb je er nog van dan?
ik weet niet of het meteen heel erg is als je het wel op voert,en dan ander voer haalt...hoeveel geef je nu?
weet niet wat de anderen er van zeggen in het topic?
is ook zo zonde als je het echt weg moet gooien

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:47

heb nog een volle zak, voer ongeveer 3/4 handjes als hij hard gewerkt heeft.
kan dalijk vito gaan kopen als dat beter is geef ik dat liever
beter een zak weg doen dan de gezondheid van mijn paard

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:52

anders misschien iemand in je buurt die het van je wil overnemen?

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:55

Ik ben even op een punt van radeloosheid dus hopelijk heeft iemand een tip voor mij. Mijn paard lijkt met de dag meer te gaan urineren.

Het gaat hierbij dus om een paard van 19 jaar oud, een merrie, 3x daags hooi, 2x daags halve schep Havens Natural Balance, 1 maal daags halve schep Pavo Sportvoer en 2 scheppen magnesium.

Wie heeft er ervaring met het vele piesen en heeft iemand de oplossing ?

Gisteren is er een zadelmaakster geweest, zei zij dat het zadel wel iets teveel op haar nieren duwt, maar of dit het nou kan zijn ???

Alvast bedankt voor de reacties !