Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Idifix schreef:Misschien een domme vraag
vanavond komt een andere dierenarts opnieuw bloed trekken om te testen op cushing. Maar ik vroeg me af behalve wat down zijn enzoverder staat mijn paard er voor de rest eigenlijk goed bij momenteel ( dus geen bevangenheid etc) wel zweten weer vanmiddag op stal, gaat de test dan nuttig zijn of is het beter om hem te laten testen als hij in een slechtere toestand was ?
Batlow schreef:Wat denkt de rest nou van kuil voeren? Wij hebben kuil van eigen land, eigenlijk vrij droog. Nu krijgt hij hooi dat we ophalen. zou hij straks ook weer kuil kunnen krijgen?
Batlow schreef:Wat denkt de rest nou van kuil voeren? Wij hebben kuil van eigen land, eigenlijk vrij droog. Nu krijgt hij hooi dat we ophalen. zou hij straks ook weer kuil kunnen krijgen?
Jannepauli schreef:Batlow schreef:Wat denkt de rest nou van kuil voeren? Wij hebben kuil van eigen land, eigenlijk vrij droog. Nu krijgt hij hooi dat we ophalen. zou hij straks ook weer kuil kunnen krijgen?
Wat bedoel je eigenlijk met kuil?
Je hebt twee soorten: koeienkuil en het zgn. voordroog kuil.
Koeienkuil is niet geschikt voor paarden: het is nat wordt na het maaien meestal maar één keer geschud en wordt vaak al na één of twee dagen na het maaien in plastic balen verpakt. Het ruikt vaak sterk zurig en voelt plakkerig, nat aan.
Voordroog daarentegen is wel licht vochtig, maar heeft langer op het land gelegen om te drogen (meestal een dag of 4, 5 onder goede, droge omstandigheden), wordt meermalen geschud en dan pas in plastic balen gewikkeld. Dit voordroog is prima geschikt voor paarden, heeft vaak minder suikers en is stofvrij. Het ruikt een beetje naar roggebrood, licht zurig en fris.
Koeienkuil zou ik niet geven (ook al vinden sommige paarden het lekker, het belast de stofwisseling te veel, verzuurt). Wij voeren voordroog van eigen land - ik laat het zeker vijf dagen drogen en het is bijna zo droog als mooi hooi.
Met beide gevallen moet je oppassen voor schimmels: ook in voordroog kun je schimmel krijgen als d verpakking niet 100% dicht is. Je baal kun je dan beter weggooien.
Jannepauli schreef:Het advies om nat hooi te geven bij bevangenheid is juist. Maar daarmee wordt niet 'kuil' bedoeld maar gewoon hooi ( droog dus) dat je in warm/ koud water laat weken voordat het verstrekt wordt. Het doel van hooi weken is om de suikers er zoveel mogelijk uit het hooi te krijgen ( circa 30% bij een uur weken in koud water). En aangezien de meeste gevallen van hoefbevangenheid ontstaan door problemen in de darmen ( slechte bacterieën e/o slechte fermentatie) wil je het hooi zo suikerarm als maar mogelijk is voeren. De suikers ( zetmeel en ESC suikers) voeden nl vooral de slechte darmbacterie die voor problemen zorgt. Dat heeft niks te maken of "we" iets kunnen beslissen, dat zijn gewoon feiten.
Jannepauli schreef:Ja wat wil je nou Fargo? Ik heb haar uitgelegd in mijn eerdere post wat kuil is en ik neem toch aan dat het duidelijk is wat wel of niet geschikt is. Batlow kan dat haar ouders voorleggen en dan kunnen ze een geïnformeerde beslissing nemen.
Koeienkuil geef je niet ( nooit), voordroog kun je - na herstel van de HB - gewoon geven. Tijdens de HB geef je bij voorkeur geweekt hooi om het suikergehalte te verlagen om (mede) de darmflora op orde te krijgen. Simpel.
Het advies laten afhangen van een DA.. heb je eigenlijk enig idee hoe weinig een DA van voeding afweet en hoe weinig aandacht daar aan besteed wordt in de opleiding? DA's zijn geen voedingsdeskundigen.