Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:49

@Canallos geen idee, heb haar altijd al heel sober gehouden want weet dat shetten gevoelig zijn voor IR en alles wat daar bij komt. Zoon van 4 had vorige week ondanks strookbegrazing en maar beperkt weidegang toch ineens een dikke nek.
En mijn quarter ook, dus die staan beiden op de Gluco Balance.
Muis kan nu echt vrijwel niet vooruit, ook niet met hulp, ze is ook aan het wankelen, komt dat van de Prascend dat ze zo wiebelig is? Ik heb er een hard hoofd in..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:18

Misschien een domme vraag

vanavond komt een andere dierenarts opnieuw bloed trekken om te testen op cushing. Maar ik vroeg me af behalve wat down zijn enzoverder staat mijn paard er voor de rest eigenlijk goed bij momenteel ( dus geen bevangenheid etc) wel zweten weer vanmiddag op stal, gaat de test dan nuttig zijn of is het beter om hem te laten testen als hij in een slechtere toestand was ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:48

Idifix schreef:
Misschien een domme vraag

vanavond komt een andere dierenarts opnieuw bloed trekken om te testen op cushing. Maar ik vroeg me af behalve wat down zijn enzoverder staat mijn paard er voor de rest eigenlijk goed bij momenteel ( dus geen bevangenheid etc) wel zweten weer vanmiddag op stal, gaat de test dan nuttig zijn of is het beter om hem te laten testen als hij in een slechtere toestand was ?

Ehmm het is nooit goed om een paard in een slechte toestand te hebben :D :(:) , dus je wilt gewoon nu weten wat de stand van zaken is en niet wachten tot het (misschien juist) te laat is om erger te voorkomen. Wel weet ik dat er eigenlijk wordt geadviseerd om 'SMORGENS bloed af te nemen omdat de ACTH die ze meten dan meestal het hoogste is - en dus beste meetbaar..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:14

Ja tuurlijk wil ik erger voorkomen !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:15

Jeetje Jockyel wat jong nog!

Idefix:volgens mij hoe eerder je erbij bent hoe beter!

Morgen komen de dierenarts hier foto's maken..

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:32

Hoefsmid kwam niet vandaag want uitloop, komt morgen en gaat Muis op tempex zetten om de hoeven te ontzien..

Flock

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:19

Met tranen in mn ogen, dit bericht

Mijn lieve 16 jarige D pony is sinds vandaag ook officieel lid van de cushing club.. Ze zit met haar waarde hoger dan de 800 (ik weet niet meer precies wat want het ging allemaal even te snel voor me na zo'n bericht)
Ze heeft last van haar hoeven, ze had een hoefzweer 2 weken gelede, slechte vacht, zweten, drinken, plassen, spierverlies, lusteloosheid ga maar door.. Maar ja wat wil je ook met zo'n waarde..

Beslissen over een anders leven is het moeilijkste dat er is denk ik, daarom wil ik gewoon even luisteren naar wat jullie denken.. Ik zie niemand hier praten over euthanasie en hoop daarom dat jullie niet uit de bocht vliegen..

Mn pony is al nu ongeveer 3 jaar met rust omdat ze een permanente blessure heeft linksvoor.. Ze loopt er soms goed mee maar andere dagen niet.. Omdat ze geen pijn lijkt te hebben, en zich nog altijd super voelde hebben wij haar bij een stal staan waar ze elke dag naar buiten gaat met een vriendje en savonds binnen slaapt.. In de zomer staat ze een paar maanden 24 uur per dag op de wei.. Verder kunnen we behalve knuffelen, poetsen en praten zeer weinig nog met haar..

Nu komt cushing erbij, we kunnen haar op een halve pil prascend zetten en dingen voor haar beter maken..

Maar wordt ze hier echt beter van?
Wordt ze weer gelukkig want dat is ze nu zeker niet?
Kan ze straks dan nog wel op de wei?
Wat blijft er van haar levenskwaliteit over?

Of; hamvraag.. Is het misschien goed om na te denken over haar in te laten slapen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:34

Flock@....even afwachten wat de prascend doet.De kans is erg groot dat ze opknapt!
Maar je moet even gedult hebben.Dat gebeurt niet in een dag ;)
Net als cushing,dat is ook niet in een dag gekomen ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 01:04

Flock ... wat een dilemma..
Weet je of de ACTH waarde van 800 gemeten is als pg of pmoll? dat moet je je DA nog even vragen.
Een van de zaken die invloed hebben op Cushing is beweging, of gebrek daaraan. Ik lees dat het paard al drie jaar op rust staat, maar wordt er nog wel iets gedaan, bv in de vorm van wandelen? Rustige en regelmatige beweging heeft een positieve invloed in het ziektebeeld, een dagelijkse wandeling zou heel goed kunnen zijn, mits de hoeven in orde zijn.

Met een dergelijke hoge ACTH waarde zul je waarschijnlijk méér moeten geven dan een half tabletje prascend als onderhoudsbasis. In dit topic wordt nogal eens gekeken naar alleen het gewicht van het paard, maar dat is niet altijd en alleen bepalend. Ik ken mensen met ponies of kleine paarden die op veel hogere doses staan dan 0,5 mg of 1 mg. De hoogste dosering die ik voorbij heb zien komen is 9 mg.

Het is niet zo dat een paard met Cushing nooit meer op de wei mag - je moet het wel goed in de gaten houden (zeker in het voorjaar en herfst) dus als het paard het zelf nog niet opgeeft...
Is het paard trouwens oo op Insuline Resistentie gecontroleerd?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:55

@Flock ik begrijp wat je wilt zeggen maar ik ga mee met Geerke mss best nog even afwachten :(:)

Hier is dus een andere dierenarts langs geweest en er is geen bloed geprikt geweest maar veel uitleg en wel gevoeld en pony even goed bekeken. Hij zegt dat de kans groot is dat hij Cushing heeft maar aangezien de test begin zomer negatief was gaat hij er wel vanuit dat zijn collega die correct heeft uitgevoerd. Al gaf hij zelf wel toe dat er vaak nog vergissingen gebeuren bij zo een test.

Hij heeft ook gesproken over die Prascend maar bij bijna geen van zijn patienten zal hij aandringen om dat te geven omdat hij zelf er nog maar weinig echt resultaat van ziet maar wel veel bijwerkingen. Natuurlijk als je de medicatie echt wil proberen zorgt hij er wel voor.
Ook eindelijk een dierenarts die bevestigd wat iedereen hier incluis mezelf al een jaar schreeuwt, wortelen zijn rijk aan suikers. (hij krijgt dagelijks 2 kleine emmertjes wortelen, maar staleigenaar gelooft dat niet van die suikers) dus daar moet ik wel heel erg mee opletten.
Hij staat ook net iets te mager maar ik mag het niet riskeren om hem dikker te laten worden zei hij.
En dit wist ik niet naar het schijnt haalt koud water de suikers niet uit hooi bij het weken maar eerder warm water ?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:41

@Flock: Wat een moeilijke beslissing. Ik weet dat er nog veel mogelijkheden zijn voor paarden met cushing, maar ik heb voor mijn paard de grens getrokken bij, als hij niet meer met de kudde mee de wei op kan. We gaan aankomend voorjaar wel voorzichtiger opbouwen dan we tot nu toe gedaan hebben en hij krijgt medicijnen en we passen zijn voer aan maar als hij niet meer fulltime de wei mee op kan met de kudde is het voor mij klaar. Mijn paard is namelijk een enorm kudde dier en hij heeft zo'n plezier met zijn groep op de wei. Daarbij kan hij niet veel meer dan wandelingen aan de hand en ik vind het niet eerlijk om hem dagen in de bak te moeten houden, dan vraag ik me ook af hoeveel plezier hij nog heeft.

Voor mij is de grens dus heel duidelijk al zou ik hem misschien wel nog langer kunnen houden als ik zijn weidegang wel zou willen aanpassen. Maar voor mij is dat een grens die ik niet over wil. (Zeg ik nu, nu hij nog geen problemen heeft met suikers/zetmeel, pin me er niet op vast want het blijft gewoon een hele moeilijke keus). Uiteindelijk denk ik dat ieder voor zich zo'n grens moet trekken. Je kan het met de huidige kennis zo lang rekken maar is dat wel eerlijk en leuk voor je paard?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:01

Flock , moeilijk hoor.
Mijn idee; inslapen kan altijd nog!
Het is een beslissing die jij neemt op alle gronden die jij bepaalt/hebt/kent.

Mijn ervaring met prascend is[mijn paard was 10 en had geen uiterlijke kenmerken van Cushing] dat het wel degelijk ook werkt op de psyche van het paard.
Mijn paard werd na 12 weken[inclusief opbouwfase] medicatie , een stabiel paard die weer rust in zijn lijf kreeg.
Het was een zuurpruim , en joeg mijn andere paard vrijwel continu op.Ook voor ons was hij met vlagen echt onberekenbaar.
Sinds zijn acth weer normaal was , was het een lief , rustig en stabiel paard.
Helaas bleef hij omvallen en hebben we alsnog besloten om hem in te laten slapen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:12

Flock:hele moeilijke beslissing..ik heb zelf te weinig ervaring met cushing om er iets zinnigs over te zeggen,maar zou idd zeggen...kijk naar je paard en de levenskwaliteit.

Idefix:ik heb gelezen dat een half uur hooi weken in warm water net zoveel suikers eruit weekt als een hele nacht in koud water..maar er is een hoop verwarring over,en verschillende meningen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:39

Wat denkt de rest nou van kuil voeren? Wij hebben kuil van eigen land, eigenlijk vrij droog. Nu krijgt hij hooi dat we ophalen. zou hij straks ook weer kuil kunnen krijgen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:42

Batlow schreef:
Wat denkt de rest nou van kuil voeren? Wij hebben kuil van eigen land, eigenlijk vrij droog. Nu krijgt hij hooi dat we ophalen. zou hij straks ook weer kuil kunnen krijgen?

Op termijn waarschijnlijk wel, maar eerlijk gezegd moet je dat eigenlijk niet aan ons maar aan de behandelende DA vragen en evt hem ook het kuil laten bekijken..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:06

Ik zal het hem idd is vragen. Binnenkort is de da op stal dus dan zal ik het vragen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:18

Batlow schreef:

Wat bedoel je eigenlijk met kuil?

Je hebt twee soorten: koeienkuil en het zgn. voordroog kuil.

Koeienkuil is niet geschikt voor paarden: het is nat wordt na het maaien meestal maar één keer geschud en wordt vaak al na één of twee dagen na het maaien in plastic balen verpakt. Het ruikt vaak sterk zurig en voelt plakkerig, nat aan.

Voordroog daarentegen is wel licht vochtig, maar heeft langer op het land gelegen om te drogen (meestal een dag of 4, 5 onder goede, droge omstandigheden), wordt meermalen geschud en dan pas in plastic balen gewikkeld. Dit voordroog is prima geschikt voor paarden, heeft vaak minder suikers en is stofvrij. Het ruikt een beetje naar roggebrood, licht zurig en fris.

Koeienkuil zou ik niet geven (ook al vinden sommige paarden het lekker, het belast de stofwisseling te veel, verzuurt). Wij voeren voordroog van eigen land - ik laat het zeker vijf dagen drogen en het is bijna zo droog als mooi hooi.

Met beide gevallen moet je oppassen voor schimmels: ook in voordroog kun je schimmel krijgen als d verpakking niet 100% dicht is. Je baal kun je dan beter weggooien.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:26

@Flock; van Prascend kunnen paardjes echt opknappen, probeer het 4 maanden, als je dan geen betering ziet kan je nog altijd de definitieve beslissing nemen. Heel erg veel sterkte met wat je beslist. De hoogte van de waarde is niet altijd van belang, er zijn paarden met hele hoge waarden die sneller onder controle waren dan paarden met een lage waarde. Dus nog niet paniekeren

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:31

Jannepauli schreef:
Batlow schreef:

Wat bedoel je eigenlijk met kuil?

Je hebt twee soorten: koeienkuil en het zgn. voordroog kuil.

Koeienkuil is niet geschikt voor paarden: het is nat wordt na het maaien meestal maar één keer geschud en wordt vaak al na één of twee dagen na het maaien in plastic balen verpakt. Het ruikt vaak sterk zurig en voelt plakkerig, nat aan.

Voordroog daarentegen is wel licht vochtig, maar heeft langer op het land gelegen om te drogen (meestal een dag of 4, 5 onder goede, droge omstandigheden), wordt meermalen geschud en dan pas in plastic balen gewikkeld. Dit voordroog is prima geschikt voor paarden, heeft vaak minder suikers en is stofvrij. Het ruikt een beetje naar roggebrood, licht zurig en fris.

Koeienkuil zou ik niet geven (ook al vinden sommige paarden het lekker, het belast de stofwisseling te veel, verzuurt). Wij voeren voordroog van eigen land - ik laat het zeker vijf dagen drogen en het is bijna zo droog als mooi hooi.

Met beide gevallen moet je oppassen voor schimmels: ook in voordroog kun je schimmel krijgen als d verpakking niet 100% dicht is. Je baal kun je dan beter weggooien.

JP de vraag van Batlow gaat erover dat haar paard bevangen is en dat er daarom aangeraden wordt om (nat)hooi te geven. Wij kunnen niet voor haar beslissen of de kuil die zij hebben in orde is en wanneer zij deze mag gaan geven ..
Tuurlijk wordt er voordroog/kuil aan paarden gegeven, dat weet zij ook want dat deed zij voorheen ook..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:43

Het advies om nat hooi te geven bij bevangenheid is juist. Maar daarmee wordt niet 'kuil' bedoeld maar gewoon hooi ( droog dus) dat je in warm/ koud water laat weken voordat het verstrekt wordt. Het doel van hooi weken is om de suikers er zoveel mogelijk uit het hooi te krijgen ( circa 30% bij een uur weken in koud water). En aangezien de meeste gevallen van hoefbevangenheid ontstaan door problemen in de darmen ( slechte bacterieën e/o slechte fermentatie) wil je het hooi zo suikerarm als maar mogelijk is voeren. De suikers ( zetmeel en ESC suikers) voeden nl vooral de slechte darmbacterie die voor problemen zorgt. Dat heeft niks te maken of "we" iets kunnen beslissen, dat zijn gewoon feiten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:45

Jannepauli schreef:
Het advies om nat hooi te geven bij bevangenheid is juist. Maar daarmee wordt niet 'kuil' bedoeld maar gewoon hooi ( droog dus) dat je in warm/ koud water laat weken voordat het verstrekt wordt. Het doel van hooi weken is om de suikers er zoveel mogelijk uit het hooi te krijgen ( circa 30% bij een uur weken in koud water). En aangezien de meeste gevallen van hoefbevangenheid ontstaan door problemen in de darmen ( slechte bacterieën e/o slechte fermentatie) wil je het hooi zo suikerarm als maar mogelijk is voeren. De suikers ( zetmeel en ESC suikers) voeden nl vooral de slechte darmbacterie die voor problemen zorgt. Dat heeft niks te maken of "we" iets kunnen beslissen, dat zijn gewoon feiten.

Dat weet ik en dat weet Batlow ook, zij vraagt alleen (al meerdere keren omdat haar ouders toch kuil willen geven..) wanneer en of dat weer kan. En dat zal ze met haar DA moeten overleggen wanneer dat eventueel weer mag of kan.. voorlopig niet vermoed ik.
En dat bedoelde ik met dat wij daar niet over kunnen beslissen of en wanneer dat evt in de toekomst weer mag of kan. Voor nu is het nat hooi..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:55

Ja wat wil je nou Fargo? Ik heb haar uitgelegd in mijn eerdere post wat kuil is en ik neem toch aan dat het duidelijk is wat wel of niet geschikt is. Batlow kan dat haar ouders voorleggen en dan kunnen ze een geïnformeerde beslissing nemen.
Koeienkuil geef je niet ( nooit), voordroog kun je - na herstel van de HB - gewoon geven. Tijdens de HB geef je bij voorkeur geweekt hooi om het suikergehalte te verlagen om (mede) de darmflora op orde te krijgen. Simpel.

Het advies laten afhangen van een DA.. heb je eigenlijk enig idee hoe weinig een DA van voeding afweet en hoe weinig aandacht daar aan besteed wordt in de opleiding? DA's zijn geen voedingsdeskundigen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:01

Batlow,
Ik heb het destijds na de bevangenheid het voordroog weer heel rustig opgebouwd.
Ik vond het doodeng. Ik heb eerst een tijd half om half gevoerd (van geweekt hooi, naar droog hooi, naar droog hooi met voordroog) .
Dat ging goed (ik zag het inmiddels vlug genoeg als pony weer slechter ging lopen) en dat gebeurde bij het overzetten op voordroog niet.
Wel is het zo dat ik hem ook weer aan het werk had zodat hij de suikers etc goed kon verbranden. Na ruim een maand half om half kwam ik erachter dat de boer hem alweer op een normale hoeveelheid voordroog had. het ging dus gelukkig goed, zo icm de pergolide/prascend.

Ik zou nu iig nog even wachten tot je zeker weet dat de bevangenheid weg is.
Dan nog even aanzien dat de bevangenheid weg blijft en dan evt, net als ik, langzaam omzetten?
Het belangrijkste is dat je kijkt naar je paard. Hou hem in de gaten, hoe loopt ie, kiest hij voor zacht, je kent het inmiddels wel.

Flock..
Lastig hoor. Luister naar je gevoel.
Ik denk zelf dat ik hem nog 2-3 maanden zou geven met medicatie. Kijken wat hij er op doet.
Wat je zegt: leven moet geen lijden gaan worden..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:29

Jannepauli schreef:
Ja wat wil je nou Fargo? Ik heb haar uitgelegd in mijn eerdere post wat kuil is en ik neem toch aan dat het duidelijk is wat wel of niet geschikt is. Batlow kan dat haar ouders voorleggen en dan kunnen ze een geïnformeerde beslissing nemen.
Koeienkuil geef je niet ( nooit), voordroog kun je - na herstel van de HB - gewoon geven. Tijdens de HB geef je bij voorkeur geweekt hooi om het suikergehalte te verlagen om (mede) de darmflora op orde te krijgen. Simpel.

Het advies laten afhangen van een DA.. heb je eigenlijk enig idee hoe weinig een DA van voeding afweet en hoe weinig aandacht daar aan besteed wordt in de opleiding? DA's zijn geen voedingsdeskundigen.

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat de DA in ieder geval nog kan aangeven of het paard nog bevangen is en op basis daarvan kan zij dan bepalen wat ze moet doen. Die status weet een DA wel en daarom zal hij ook in die fase nog steeds nat hooi aanraden.
Wij weten niet hoever het paard is met herstel, voorlopig zit ze er volgens mij nog wel even aan vast omdat het paard nog bevangen is en dat heb ik ook al eerder aangegeven.

Ik heb het idee dat Batlow een beetje te ongeduldig is en dat er door haar ouders toch op kuil wordt aangedrongen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:43

Je hebt een DA nodig om te zien of een paard nog bevangen is? Tja.. ik denk dat iedere oplettende eigenaar dat zelf ook kan zien. En een smid idem dito.
Herstel van bevangenheid - afhankelijk van de ernst ervan- duurt lang. Soms wel een jaar, ook al zijn de eerste verschijnselen ( ontsteking, pijn) dan al lang weg.

Voor het overige, en ter bevordering van het herstel, moet een eigenaar maatregelen nemen om verergering en herhaling te voorkomen en die maatregelen zitten meestal in het juiste dieet en voer. In eerste instantie is dat hooi weken en geen krachtvoer met hoog zetmeel/suiker. Plus wat toevoegingen zoals Vit E en Omega 3 en voldoende zout.
Soms is het niet eens nodig om hooi te weken: het is volkomen afhankelijk van het zetmeel/suikergehalte van het hooi. Zit dat boven de 10% dan moet je weken om een deel eruit te krijgen.
Om dat te weten moet je je hooi laten testen ( in de praktijk alleen handig als je een constante kwaliteit van hetzelfde hooi hebt en niet afhankelijk bent van wat een stalhouder af en toe bij verschillende leveranciers haalt). Het hooi in Nederland zit qua suikers gemiddeld boven 10% dus weken is bij HB sowieso aan te raden.