Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:33

Obviously it is best to test your hay before supplementing magnesium. If this is not feasible, offer your 1000 lb horse a more conservative amount — say 10 grams per day. Continue supplementing until you see the fat pads start to diminish (can take several months); then reduce the amount of magnesium by half.

Dit staat o.a. in dat artikel en daaronder staan nog veel meer goede tips met zelfs nog een lijstje welke verbindingen wel of niet goed opneembaar zijn bij je paard, effe op je gemakkie lezen en stel dan een dagelijkse hoeveelheid samen, rekening houdend met alle voor jouw bekende gegevens; gewicht paard, verbindingsvorm mg, opneembaarheid van die vbvorm en kijk dan of je op hetzelfde uitkomt als wat er op de verpakking staat van de mg die jij hebt gekocht, wijkt het veel af, geef je hier weer effe een gil, goed plan?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:44

Ja maar ik ga mijn hooi niet testen in ieder geval... Wat een gedoe om magnesium te voeren, kan me voorstellen dat niet iedereen dat zo doet. Ik ga er v/d week een keer voor zitten want heb helaas geen tijd nu en kijken wat er uit komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:58

Doe ik ook niet hoor, kan ik helemaal niet betalen... En uiteindelijk valt het best mee wat mg voeren betreft, zolang je de basisprincipes maar een beetje door hebt. Ik heb mezelf ook echt wel meerdere malen moeten inlezen, voordat het kwartje ook echt viel, maar ik ben er dan weer zo 1 die net zo lang blijft spitten tot ik het snap, omdat ik vooral niet degene wil zijn, die mijn eigen paarden zou o.d.-en uit onwetendheid... want laten we nu wel zijn; er zit een groot verschil in de hoeveelheid, dus als jij bv 20 gram welkoop oxide uitweegt of dat je 20 gram PN chelaat uitweegt, het is allemaal alleen maar goed bedoelt, snap je?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:15

ohjajoh6 schreef:
Doe ik ook niet hoor, kan ik helemaal niet betalen... En uiteindelijk valt het best mee wat mg voeren betreft, zolang je de basisprincipes maar een beetje door hebt. Ik heb mezelf ook echt wel meerdere malen moeten inlezen, voordat het kwartje ook echt viel, maar ik ben er dan weer zo 1 die net zo lang blijft spitten tot ik het snap, omdat ik vooral niet degene wil zijn, die mijn eigen paarden zou o.d.-en uit onwetendheid... want laten we nu wel zijn; er zit een groot verschil in de hoeveelheid, dus als jij bv 20 gram welkoop oxide uitweegt of dat je 20 gram PN chelaat uitweegt, het is allemaal alleen maar goed bedoelt, snap je?

Ja daarom, snap dat je het goed bedoeld. Het is even goed lezen en er voor zitten, want met vluchtig lezen snap je het nog niet! Moet daar echt een de tijd voor nemen en ben erg moe nu :O Papa wilt vast ook wel lezen die begrijpt dat ook allemaal een stuk sneller 8-)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:27

Ik geef mijn cushing paard Equilin basic, hier zit zowel magnesium als vitamine E in (ik heb gelezen dat dat ook positief effect heeft op cushing paarden).

Het voordeel is dat daar de goede verhoudingen in zitten en dat het een smakelijk brokje is. Al mijn paarden eten het zo op en ik hoef niet meer te mutsen met losse olie en poeders.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:31

In principe zet ik het voer gewoon voor 6 dagen klaar in bakjes. Dat gooi je in een emmer, scheut lijnzaad overheen en klaar... Ik heb makkelijkere dingen gekend.. Net zoals mijn andere paard, gewoon een schep brok.. Kan nu niet zomaar iets geven. Net zoals papa al zei, wat het op dit moment kost maakt niet uit, dat wordt wel minder, als hij zich nu maar goed voelt geen pijn heeft en hij zich alleen maar beter gaat voelen <3

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:58

Batlow: ik hoop dat je de olie er pas op het moment van voeren erbij doet? En niet zes dagen van tevoren?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:03

Koenlover, lijnzaadolie is juist zo goed voor de vacht en het ruien. Ik gaf het sowieso al :j

Hoe loopt ie nu Batlow?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:37

IMJ schreef:
Koenlover, lijnzaadolie is juist zo goed voor de vacht en het ruien. Ik gaf het sowieso al :j

Hoe loopt ie nu Batlow?

Mijn paard heeft nog niet zo'n problemen met zijn vacht. Maar het ging mij ook voornamelijk om de vitamine E en magnesium, zodat ik die dingen niet allemaal los hoef te voeren (en dus de problemen niet heb met hoeveelheden uitpuzzelen), daarbij is zijn vacht veel meer gaan glanzen sinds ik equilin voer dus het zal wel iets doen voor zijn vacht.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:04

Bij mijn IJslander van 20 is 3 weken terug cushing geconstateerd. Hij had een waarde van 90 en staat nu dus sinds 3 weken op de medicatie. Hij was en is (ook voor de medicatie) levendig en fit. Ik vraag me af hoe lang hebben jullie paarden cushing en hoe lang staan ze op de medicatie? En hoe doen ze het erop?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:42

Batlow schreef:
Ja maar ik ga mijn hooi niet testen in ieder geval... Wat een gedoe om magnesium te voeren, kan me voorstellen dat niet iedereen dat zo doet. Ik ga er v/d week een keer voor zitten want heb helaas geen tijd nu en kijken wat er uit komt

een cushingpaard is zo wie zo een ''gedoe''
waarom zet je voor 6 dagen voer neer?Daar was ik nieuwsgierig naar :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:59

@ skvetta: mijn fjord heeft waarschijnlijk vanaf zijn 11e Cushings. Het is pas met zijn 21e getest. Heeft toen 1 jaar op Provarium Breeding gestaan, en nu staat hij al weer 3 jaar op Pergolide. Hij is nu 25 en het gaat goed met hem.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:14

geerke schreef:
Batlow schreef:

een cushingpaard is zo wie zo een ''gedoe''
waarom zet je voor 6 dagen voer neer?Daar was ik nieuwsgierig naar :D

Omdat stalgenoten ook voeren, ik doe het niet elke dag zelf! Dus is voor gemak voor de rest en dan weet ik ook dat hij juiste hoeveelheden krijgt! Uiteraard gaat de olie er pas over heen voordat het paard gevoerd wordt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:18

IMJ schreef:

Hoe loopt ie nu Batlow?

Loopt erg goed!!! Gisteren even uit stal gehaald om te kijken, hij wijkt nu niet meer uit opzij voor een zachte ondergrond dus dat is ook al positief. Verder stapt hij zelf goed door en echt stijf ook niet meer. Gelukkig maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:25

Batlow schreef:
In principe zet ik het voer gewoon voor 6 dagen klaar in bakjes. Dat gooi je in een emmer, scheut lijnzaad overheen en klaar... Ik heb makkelijkere dingen gekend.. Net zoals mijn andere paard, gewoon een schep brok.. Kan nu niet zomaar iets geven. Net zoals papa al zei, wat het op dit moment kost maakt niet uit, dat wordt wel minder, als hij zich nu maar goed voelt geen pijn heeft en hij zich alleen maar beter gaat voelen <3

Wat een heerlijkheid, zo een pappa! *\o/*

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:38

Ja, ik betaal alles zelf, maar als het teveel in 1 keer wordt dan vind hij het zeker geen probleem om eerst te betalen. Nu afgelopen tijd zo veel in een keer nodig en dan weet hij dat mij het niet lukt om dat allemaal in 1 keer te betalen. Hij zei, dat komt wel goed, als ons manneke er maar boven op komt :D :D :D

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:54

Fijn Batlow! Vooruitgang is hoop!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:07

Dat is fijn Om te horen @batlow! @skvetta ik zit in hetzelfde schuitje, dus moet het ook hebben van alle info hier!
Hier niet echt vooruitgang, de Metacam doet niet echt veel, heb nu Devils relief besteld, ga dat geven ipv de Metacam en de boswelia/ yucca.
Vanmiddag komt de hoefsmid, ben benieuwd. Haar mest is nog wel ok gelukkig. Ze staat nu ruim 3 weken op de Prascend en dus 1,5 week op de Metacam (daarvoor op quadrisol en nog een ander goedje) ze is wel vrolijk maar ligt veel (zie dan dat ze dus met haar benen de grond omgewoeld heeft, dus wel buikpijn van de Prascend 1/4 tabletje) en je mag niet aan haar benen komen. :n Heb vandaag en gisteren wel heel zachtjes TTouch gedaan bij haar, want ben met cursus bezig. Dat vond ze goed, het is zo'n lief diertje, zou het vreselijk vinden haar in te moeten laten slapen, maar het schiet niet echt op vind ik.. ;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:19

Batlow schreef:

Nou ik kan je zeggen dat ik gewoon de hoeveelheid geef die op de verpakking wordt geadviseerd en niet hele analyses uitvoer, voor geen van mijn paarden. Dus ik ben gestart met een begindosis van 2 schepjes als er een probleem speelt - dikke harde nek, vetophopingen e.d en daarna overgegaan op de onderhoudsdosis van 1 schepje per dag zoals geadviseerd. Het leven is al ingewikkeld genoeg. En zo vul je in ieder geval aan - zonder te veel poespas e.d.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:42

Nooit gedacht en nooit gehoopt in dit topic me nog te melden, maar helaas heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn net 10 jarige pony cushing heeft. Morgen komt de dierenarts ivm medicijnen, ik heb nog geen idee wat de toekomst gaat brengen... op dit moment zit ik nog vol vragen....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:53

Voor vragen kun je hier altijd terecht Joykel - weet je toevallig wat de gemeten ACTH waarde van je paard is?

Hooi-analyse: ik laat het ieder jaar doen - niks ingewikkelds aan. Het supplement wordt op basis van de hooi-analyse samengesteld; zo krijgen de paarden nooit te veel of te weinig van het een en ander. Ik laat ook het 'suiker' bepalen (maar dat kan alleen in de USA), de BLGG doet dat niet ( althans niet gespecificeerd zoals ik het wil). Meer info: http://www.horsehayanalysis.eu/NL/home.html

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:09

Jannepauli; bedankt. zal zeker nog veel vragen hebben. op dit moment vind ik de onzekerheid het ergst, hoe wordt zijn levensverwachting, kan hij nog de sportpony zijn die hij voor mijn dochter was...... morgen komt de dierenarts, zal vragen wat de waarde is die gemeten is.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:09

sterkte @joykel, mijn pony is nog maar net 8...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:07

He jakkes, joykel, blijft moeilijk.........

Cushing was altijd iets voor oude paarden, maar nu steeds vaker zie ik hele jonge paarden voorbij komen met cushing, heeft iemand een idee hoe dat komt? Wordt het bekender? Komt het door bijvoorbeeld overgewicht waardoor cushing zich snel ontwikkeld?

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:57

Josefien; tjee, dacht ik al dat die van mij jong was......