Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:55

Ah, dat is een startdosis!
Dan snap ik het! :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:18

Aangegeven dosis voor hem is 25 gram, weet niet precies wat voor soort mg het is. Zal morgen is kijken. Hij krijgt tot nu toe klein schepje, dus 15 gram om te wennen en daarna de aanbevolen dosis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:36

Maar Batlow, snap je nu dan wel dat het wel uitmaakt met welke verbinding de magnesium is gemaakt? Dat de ene beter opneembaar is als de ander en het dus ook verschilt bij aanbevolen hoeveelheid? En dat je uiteraard ook moet kijken naar het gewicht van je paardje?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:46

Ja natuurlijk kijk ik naar zijn gewicht, daar wordt ook de afweging naar gemaakt. Ik weet alleen niet hoe veel calcium hij binnen krijgt dus daar zou ik ook nog naar moeten kijken om een hoeveelheid te bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:49

ik geef het op geloof ik...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 06:21

Ik heb toch het artikel gelezen? Om hoeveelheid magnesium te bepalen moet je eerst kijken welke soort je hebt en tov calcium ratio van 2:1, zelf heeft hij 9,9 gram nodig (10). Daar gaat het artikel nou over of kan ik nou echt geen Engels? Heb het vluchtig gelezen omdat ik op mijn tel zit. Ik probeer ook alleen maar het juiste te doen, maar schijnbaar snap ik het niet dus laat het dan maar zitten?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:16

Ik geef sinds een paar dgn ook magnesium. Ik doe het ook door een klein schepje musli. Op advies van mijn DA ook bij de welkoop geweest. Ik ben voor een heel jaar klaar voor nog geen 20 euro! Zij gaven aan dat het van de welkoop net zo goed is als de middeltjes waar een paard op staat. Zij verkopen de welkoop variant in kleine hoeveelheden als je dat wil. Heb dus maar een grote zak gehaald. Ik heb een koffieschep gepakt en daar krijgt hij 1 schepje van. Was een goede maatschep voor hem aldus de DA. Ik heb een klein paard.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:44

Gister was er op de universiteit van Utrecht een dag met allerlei lezingen en in de hal stond natuurlijk ook BI met info over PPID
Even een gesprekje aangeknoopt met de dame ervan en eens gevraagd over de startdodis van de prascend enz. maar wat een stug persoon zeg, nee hoor zoals hun het aanbevelen is echt goed en onzin om met minder te starten blah blah.
Heb ze toch eens gevraagd om eens hier te lezen om de ervaring van gebruikers eens te horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:13

Batlow schreef:
Ik heb toch het artikel gelezen? Om hoeveelheid magnesium te bepalen moet je eerst kijken welke soort je hebt en tov calcium ratio van 2:1, zelf heeft hij 9,9 gram nodig (10). Daar gaat het artikel nou over of kan ik nou echt geen Engels? Heb het vluchtig gelezen omdat ik op mijn tel zit. Ik probeer ook alleen maar het juiste te doen, maar schijnbaar snap ik het niet dus laat het dan maar zitten?

Nou dat komt omdat je eerst vraagt hoeveel een ander aan zijn paarden geeft (wat dus al niet te vergelijken is), dan meld dat die van jou 25mg moet om 2 berichten erna het ineens over 10 mg te hebben en dan weet je nog steeds niet welke verbinding jouw mg heeft, dus ja dan denk ik iid dat je het niet helemaal begrijpt...

En we zitten allemaal in hetzelfde schuitje als jijzelf, vergeet dat niet en we zijn hier juist om elkaar te helpen, maar ik denk dat ik rustig mag zeggen, dat 99,9% van wat hier in het topic zit, zichzelf nachtenlang heeft zitten inlezen en dat er zelfs veel zijn die dat nog steeds doen. Helaas word je snel genoeg vanzelf wel ervaringsdeskundige wat deze ziekte betreft en je mag en kan alles vragen, maar het is wel zo prettig, als jezelf ook een beetje meer moeite doet om dingen te lezen en te begrijpen.Sorry en ik bedoel het echt niet banketstaaf ofzo, maar als je hier niet de tijd voor neemt, gaat het kwartje echt niet vallen gewoon...

@rumay; ijzersterke van jou zeg! Ben benieuwd of ze jouw tip ook echt eens serieus gaan nemen...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:37

Ben bang dat ze dat niet doen.
Scheelt ze teveel geld in het laatje als dadelijk blijkt dat veel paarden het ook kunnen op bijvoorbeeld een half tabletje.
En dat ze geld willen is wel duidelijk anders hadden ze de dure prascend niet bedacht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:44

rumay schreef:
Gister was er op de universiteit van Utrecht een dag met allerlei lezingen en in de hal stond natuurlijk ook BI met info over PPID
Even een gesprekje aangeknoopt met de dame ervan en eens gevraagd over de startdodis van de prascend enz. maar wat een stug persoon zeg, nee hoor zoals hun het aanbevelen is echt goed en onzin om met minder te starten blah blah.
Heb ze toch eens gevraagd om eens hier te lezen om de ervaring van gebruikers eens te horen.

Ha ik was er ook en ik heb een prijs gewonnen!!! Heeft mijn kennis over cushings ook nog een keer wat opgeleverd. Jammer dat ik niet wist dat je er ook was!
Vind wel dat ze het goed aanpakken, dus de promotie en het bekendmaken van cushing krijgt wel een boost door hoe zij bezig zijn (en dat kost inderdaad geld zoals ze eerder dit jaar aangaven toen er vanuit bokt geinformeerd is bij BI). Ze sponsorden gisteren en zaterdag de dag, staan regelmatig met advertenties in de paardenbladen en zij vergoeden de cushingtest een aantal maanden per jaar. Denk dat ze (stiekem) toch wel goed bezig zijn om cushings op de kaart te krijgen.
Je kon dus een vragenlijst invullen met 5 multiple choice vragen over cushings. Ik was na de theepauze al vertrokken, krijg ik een smsje dat ik wordt rondgeroepen omdat ik een prijs heb gewonnen ;-) Mijn instructrice was er nog, die heeft de prijs opgehaald, ik geloof dat het een emmer myoplast is ;-)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:48

Prachtige promotie waar de cushing paarden eigenaren voor betalen.
Gaaf fargo prijs gewonnen :-)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:01

Heb de wedstrijd bewust niet meegedaan omdat ik niks heb aan de prijzen :D
En dan is het beetje zonde
Fargo Jammer idd dat we elkaar niet hebben gezien zat jij in Rood?
Ik was blauw.

Tuurlijk is het top dat er veel meer aandacht aan PPID wordt besteed alleen jammer als ze niet naar gebruikers willen luisteren daar kunnen ze ook nog van leren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:20

Ik zat inderdaad in rood, dat zal het verklaren - de late starters ;-)
En ja, ze geloven kennelijk meer in het kick start effect dat sommige DA's ook vroeger al nastreefden terwijl van oudsher ook bij mensen al voorzichtig aan opgebouwd werd en dus ook bij paarden.
En het is ook jammer dat de promotie ergens van betaald moet worden, maar vind wel dat als ik naar het afgelopen half jaar kijk dat ze wel proberen in de kijker te komen en meer bekendheid te geven aan het fenomeen.

Er was een vrouw die vragen had over evt cushing bij haar 8 of 9 jarige en toen zei de man achter de balie dat in engeland al veel vaker melding wordt gemaakt van paarden van 8 of jonger - blijkt uit onderzoeken. Nu heb je in Engeland natuurlijk ook nog veel oorspronkelijke en sobere paarden en met name ponyrassen en als die dan te zwaar zijn tijdens hun leven dan lopen ze gewoon meer risico. Dus dat verbaast me op zich niet dat het daar dan al vaker gemeld wordt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:48

egnie schreef:
Ik geef sinds een paar dgn ook magnesium. Ik doe het ook door een klein schepje musli. Op advies van mijn DA ook bij de welkoop geweest. Ik ben voor een heel jaar klaar voor nog geen 20 euro! Zij gaven aan dat het van de welkoop net zo goed is als de middeltjes waar een paard op staat. Zij verkopen de welkoop variant in kleine hoeveelheden als je dat wil. Heb dus maar een grote zak gehaald. Ik heb een koffieschep gepakt en daar krijgt hij 1 schepje van. Was een goede maatschep voor hem aldus de DA. Ik heb een klein paard.

Grappig! Ik had het afgewogen en een klein koffieschepje was precies de hoeveelheid die ik ook gaf! :D

Wat leuk dat jullie daar waren, en nog een prijs ook Fargo! :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:16

Met de vraag wat jij moest geven was omdat je zo'n grote verpakking hebt van 20 kg en hoe lang je daar mee zou doen. Niet omdat ik dan dezelfde hoeveelheid ga geven. Miscommunicatie?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:22

Denk het batlow :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:24

Uiteindelijk denk ik dat je met een koffieschepje uiteindelijk niet zo ver weg bent van een goede dosis voor ongeveer elk paard want je weet toch niet precies hoeveel magnesium er nu precies in je voer zit etc etc. Dus om nou te denken dat je het op de gram kan bepalen, lijkt mij een beetje te idealistisch en vergezocht.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:32

Pony van mijn formaat heeft 9,9 nodig (330 X 0,03) daarvoor moet ik van mijn supplement 20-25 gram geven om daar aan te komen :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:59

Batlow schreef:
Pony van mijn formaat heeft 9,9 nodig (330 X 0,03) daarvoor moet ik van mijn supplement 20-25 gram geven om daar aan te komen :j

Je weet verder toch niet wat er in zijn eten al zit, dus zo precies is dat nooit helemaal te meten, maar ik vind het allemaal prima ;-)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:07

fargo schreef:
Batlow schreef:

Je weet verder toch niet wat er in zijn eten al zit, dus zo precies is dat nooit helemaal te meten, maar ik vind het allemaal prima ;-)

Nee dat weet ik inderdaad niet dus het is allemaal maar zo ongeveer!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:35

fargo schreef:
Uiteindelijk denk ik dat je met een koffieschepje uiteindelijk niet zo ver weg bent van een goede dosis voor ongeveer elk paard want je weet toch niet precies hoeveel magnesium er nu precies in je voer zit etc etc. Dus om nou te denken dat je het op de gram kan bepalen, lijkt mij een beetje te idealistisch en vergezocht.

Dat leek me destijds ook. Omdat de zak zo zwaar is (magnesium is zwaar) ben ik is gaan wegen hoe 15 gram er nu uitzag en kwam ik dus op zo'n klein koffie schepje.
Daarbij heeft niet standaard elk paard een tekort. Zou een opstartdosering dan wel nuttig zijn? Of is een onderhoudsdosering voldoende.
Veel oude mensen hebben een verslechterde nierfunctie, dit is simpelweg slijtage. Hier merk je vaak niets van. Het zou dus zomaar kunnen dat dit bij veel oudere paarden niet anders is..
Er zit al Mg in de vitaminebrok die jij voert Batlow. Dus teveel geven voor de zekerheid, zou ik niet doen. :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:03

Ik heb een tijdje iedere dag magnesium gegeven (de chelaat vorm), inmiddels doe ik dit nu om de dag en dat gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:50

Wacht nu even! die 0,03 geld alleen maar voor de oxidevorm van de welkoop en dat klinkt als heel veel, maar die weegt dus echt veel zwaarder dan bv de chelaat van PN (stuifmeel), die ik vroeger altijd gaf, want daar moest ik uiteindelijk ook 4 scheppen van aan mijn grote geven (die dus aangetoonde mg tekorten had) en afbouwen naar 2 scheppen en ik kwam nu met de oxide van welkoop aan 3 scheppen (ongeveer zelfde formaat lepel) als startdosis en geef er nu als onderhoudsdosis 2... (is wel een paard van 700 kg)...

Want weet je nu dan wel welke verbinding jouw magnesium heeft Batlow? Is het citraat, chelaat, oxide of misschien zelfs sulfaat?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:23

Ik raak helemaal van m'n padje nu, snap er niks meer van... Heb vandaag goed gekeken en heb de chelaat vorm.
Ik heb zo een beetje op internet gekeken op deze vorm en kreeg dit:

Initiële dosering: 17 gram per dag
(Onderhoudsdosering: 8 gram per dag)

Ik heb hem pas 1 keer wat magnesium gegeven maar nu ik moet nu eerst weten hoe veel hij nou moet hebben. Ik lees wel dat te veel geven, geen schade op kan leveren, maar als ik minder moet/hoef te geven dan dat. En als hij nou juist meer moet omdat het anders minder goed zijn werk doet, moet ik dat natuurlijk ook weten. Ik heb hem de afgelopen keer iets minder gegeven dan stond aangegeven op eigen verpakking.
Moet ik nou zijn hoeveelheid aanpassen, of gewoon aan de aangegeven dosering op de verpakking aanhouden?