Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:56

Nammie schreef:
Ligt er een beetje aan hoe erg het is , maar meestal zie je snel een verbrede witte lijn , en soms ook nog bolle zolen.

Het beeld is zo vaak zo verschillend. Van paarden die echt helemaal in de hoefbevangenstand staan ,tot paarden die op zachte ondergrond nog gewoon scharrelen.

Ja, het typische staan is natuurlijk de meest duidelijk zichtbare vorm.
Het op eieren lopen, zoeken naar zachte ondergrond, dat is bij mij bekend idd, maar ik wist niet dat het zo snel zichtbaar was aan de buitenkant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:22

Ik lees even met veel interesse..moet er bij vertellen dat hij ook artrose heeft dus dat kan ook een reden zijn waarom hij slechter loopt na het bekappen.Deze smid heeft eigenlijk juist heel fijn werk geleverd..hij had namelijk geen hoeven meer over 2 jaar geleden. In het zomerseizoen stond ie altijd op ijzers voor ivbm het mennen,maar we hebben toen een tijdje heel erg moeite gehad met een fijne smid zoeken,uiteindelijk hadden we er een maar de hoeven werden steeds slechter,brokkelden heel snel af etc.
We hebben hem helemaal van de ijzers afgehaald en toen is deze smid erbij gekomen,op het moment dat hij van de ijzers af kwam liep hij heel gevoelig op de zolen.Deze smid heeft er weer voor gezorgd dat ie weer een draagrand en steunsels had om op te lopen en daardoor was het gevoelige {op eieren}lopen een heel stuk minder tot eigenlijk deze zomer toen begon het weer...

Nu is hij eigenlijk pas echt bevangen geraakt nadat ie een 2 uur durende mentocht heeft gehad,op zondag hadden mn ouders hem meegenomen voor een rit en aan het einde kwam ie kreupel thuis..nieteens heel erg,een hikje.
Wij dachten toen dat hij overbelast was door zijn artrose en hebben hem een weekje rust gegeven,maar hij werdt niet beter maar slechter en toen hebben we de DA laten komen die constateerde hoefbevangenheid aan 4 benen..

Ik weet niet precies wat voor een rol de cushing speelt..ik vermoedt dat hij al enkele jaren cushing heeft,omdat ie de laatste paar jaar steeds een dikkere vacht kreeg en traanogen.

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:27

Dat op eieren lopen hoorde wrs al bij de bevangenheid. Stijfheid en kort lopen, zijn fase 1..
Denk dat een foto van zijn hoefbeen niet onverstandig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:30

Ik denk het ook..mijn moeder zou morgen de mobiele rontgenservice bellen want laden is op dit moment veels te pijnlijk en willen we hem niet aandoen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:34

Verstandig ja :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:50

mmmmm , steunsels die dragen.
Moeilijk uit te leggen , maar misschien heb je hier wat aan?
http://paardenhoeven.info/steunsels/

Dit omdat ik de steunsels van jouw foto's niet ''netjes'' vind , en je verhaal over het begin van de ellende; het 2 uur buiten voor de kar hebben gelopen op een harde ondergrond neem ik aan?

Ik weet niet of je ook foto's van de achterhoeven kunt maken? en dan van de onderkant?

Ik probeer geen verwarring te stichten , of iemand onzeker te maken. Dat is niet mijn bedoeling!
Maar ik twijfel een beetje over het hoefbevangen verhaal , omdat het al een maand aanhoudt en niet lijkt op te knappen ondanks de aanpassingen in dieet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:56

Ik twijfel zelf ook hoor! ben juist blij met alle input en gedachtegangen..

Ik zal morgen eens foto's van de achterhoeven nemen.
Het buiten voor de kar heeft ie wel op hoefschoenen gelopen.

Ga even naar de link kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:59

Ik vindt het lastig om wat over de hoeven en de manier van bekappen te vertellen,omdat ik niet de expertise heb van de hoefsmid en ongetwijfeld ook wat verkeerd breng. Tot nog toe inieder geval zeer tevreden over deze smid bij alle paarden.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:37

Lastig hoor! Hier vinden ze de magnesium ook smerig, ik los het op in water, in een spuit en hup zo naar binnen (als een wormenkuur), misschien is dat het proberen waard?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:09

Ook als je het in het voer mengt? Die van mij heb ik vandaag voor het eerst gegeven met 2 handjes muesli en scheut lijnzaadolie, dan eet hij het wel!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:13

Fijn batlow! En dan hoef je echt niet veel te geven hè? Heb je de C4L gegeven en de vital complete? Meestal moeten ze wel wennen aan de C4L.
Dit weekend wilde je zonder pijnstillers proberen, hoe ging dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:15

http://thenaturallyhealthyhorse.com/cat ... -minerals/

Hier staat een mooi artikel in over magnesium en het belang om het te gaan geven bij o.a. I.R. en HB enzo.
En trouwens ook wel erg leuk om te lezen; Dat de oxide de beste vorm is om te geven, toch leuk om eens bevestiging te zien, dat goedkoop dus niet altijd duurkoop hoeft te zijn...
Ben maar weer erg blij met mijn magnesium oxide van de welkoop, 20 kg voor 14 euro, gnegnegne...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:16

IMJ schreef:
Fijn batlow! En dan hoef je echt niet veel te geven hè?
Dit weekend wilde je zonder pijnstillers proberen, hoe ging dat?

Hij liep in ieder geval een stuk beter dan begin v/d week!! Nog niet helemaal soepel maar goede vooruitgang. Als hij in de bak staat loopt hij nu ook meer, vorige week zonder pijnstillers verplaatste hij zich echt niet... Ik kijk morgen aan hoe hij dan loopt. Heb nog pijnstillers liggen, maar is hem lastig te geven, hij ruikt zo ontdaan aan zijn voer en laat het dan liggen want dat gaat hij écht niet eten hoor _-:(

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:16

ohjajoh6 schreef:

Hier staat een mooi artikel in over magnesium en het belang om het te gaan geven bij o.a. I.R. en HB enzo.
En trouwens ook wel erg leuk om te lezen; Dat de oxide de beste vorm is om te geven, toch leuk om eens bevestiging te zien, dat goedkoop dus niet altijd duurkoop hoeft te zijn...
Ben maar weer erg blij met mijn magnesium oxide van de welkoop, 20 kg voor 14 euro, gnegnegne...

Ik heb 1 kilo voor 20 euro... :+ Hoe veel moet je daar dan van geven?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:20

Heel weinig zo'n 15 gram! Doe je dus heel lang mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:21

Batlow schreef:
ohjajoh6 schreef:

Ik heb 1 kilo voor 20 euro... :+ Hoe veel moet je daar dan van geven?

Lees het artikel en kijk op de verpakking welke verbinding jij hebt en je weet het gelijk...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:22

IMJ schreef:
Heel weinig zo'n 15 gram! Doe je dus heel lang mee!

Is dat niet verschillend per welk merk en hoeveel magnesium per zoveel gram zit? Ik heb een doos gezien die duurder is, 30 euro, 800 mg magnesium per 5 gram, in die van mij 400 mg per 10 gram. Bij die eerste hoefde je maar 5 gram te voeren voor mijn pony formaat, en die ik heb geloof ik 20 gram/25 gram...

@ ojajoh, dat snap ik haha maar die 20 kg van jou, hoeveel gram moet jij per keer voeren?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:24

Van die zo'n 15gr als ik het me goed herinner ;-)
Ik had die ook. Is de oxide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:27

Ik geef het aan beide paarden; dus en aan mijn cushing shet en aan mijn grote tuigtank die regelmatig magnesium tekorten had, denk dat ik een heel jaar met deze verpakking zal doen, minstens...
Maar dan nog kun je het niet vergelijken, want ik weet niet of jij oxide, citraat of chelaat hebt, nogmaals; lees het artikel gewoon even, zo lang is het niet en je bent gelijk stukken wijzer...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:27

Ik heb deze tabel is gevonden en bewaard, het gaat over magnesium oxide

Citaat:
Ras/ Type Gewicht in KG aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Magnesium-oxide
in gram per dag
..........vrijetijdspaard ...........fok- en sport paard
Shetlander 100-200 ......3-5 ......... ...........5-9
IJslander 350 ...............6 ........................11
Arabier / Haflinger 450 ...8......... ..............14
Draver 420-520 ............7-12 ..................13-15
Engels Volbloed 450-530 7-12 ..................13-15
Warmbloed 500-700 ......8-11 ..................15-20
Nederlands trekpaard 700 >11 ...................>20

Bron: http://www.dezingendesmid.nl/catalog/pr ... tAod1T8AFA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:33

Ja klopt hoor IMJ, voor de oxide van de zingende smid...

Keet heeft ooit eens in dit topic: [VS] Magnesium gebruik, merken jullie verschil?
een correct berekening gemaakt voor die van de Welkoop, ik moet zeggen dat ik het ooit 1x gewogen heb en het nu zo ongeveer met de losse pols geef...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:42

Het is magnesium oxide 95%
Die van de welkoop is dat ook toch?
Dat heb ik destijds wel min of meer uitgezocht, zodat ik niet zomaar wat deed :)
Citaat:
Samenstelling: Magnesiumoxide (95%). Dit is gelijk aan 55% elementair magnesium. Geen suikers toegevoegd.

Zoiets stond ook op de zak vd welkoop :j

Belangrijk is in ieder geval dat je je beseft wat je geeft en dat de hoeveelheid toch wel belangrijk is. Teveel kan weer belastend voor de nieren zijn als deze niet meer helemaal goed zijn.

Het zit ook al in je voer (hooi en vitamine brokje etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:13

Ja, Magnesium gries iets van 90% dacht ik, maar daar stond dan ook nog bij dat het iets van 50+% aan magnesium oxide bevatte, ik heb die verpakking al lang niet meer namelijk;

Onderstaand Keet haar berekening van de oxide van de Welkoop:
<quote>
Komt ie:
Paard heeft behoefte aan 0,015(basis)/0,030(werkend) gram magnesium per kilo lichaamsgewicht. Zie http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... -mineralen
Dan kan je uitrekenen hoeveel hij per dag zou moeten krijgen.

De magnesium van de Welkoop bevat 54,5% magnesium.
Mijn pony's wegen ongeveer 200 kilo per stuk -> 200 x 0,030 = 6 gram magnesium per dag. Dat betekent dus dat ik plusminus 14 gram moet voeren per dag om aan die behoefte te komen.

Voor jouw paard:
550kg x 0,03 = 16,5 gram magnesium per dag. Betekend dat je ongeveer het dubbele daarvan zou moeten voeren om aan de behoefte te voldoen. Tussen de 30 en 35 gram dus :) 5 x 6 a 7 gram = 30 tot 35 gram. <quote>

Ben het trouwens helemaal met je eens IMJ, daarom zeg ik ook tegen Batlow dat ze beter het artikel kan lezen en dan kijken welke verbinding zij gekocht heeft door op de verpakking te kijken...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:45

Ik denk dat die berekening wel klopt als je verder dus geen magnesium voeren zou :)
Maar het zit ook in ruwvoer en het vitamine brokje.
Daar moet je dus eigenlijk ook rekening mee houden lijkt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:49

Ja, maar dan zit je juist ook vaak weer met de overdaad aan calcium die vooral veel in krachtvoer o.a. zit en die breekt dus het magnesium heel makkelijk af... Als paard geen nierproblemen heeft, kan een beetje teveel geen kwaad en piest die het teveel weer uit... het is dan ook een startdosis, als je later een dagelijkse onderhoudsdosis wilt blijven geven geef je de helft minder...