Hoppit schreef:De 50g is voor mij een volle hand. Weeg dat soort dingen liever want 'een schep', 'een handje', ... kan tussen personen heel veel verschillen.
Ze krijgt die met name om het magnesium ergens onder te hebben, zodat ik niet met een spuitje oid moet klooien. Bovendien geeft het onze paarden een routine, aangezien we 1 heel dominante (de mijne) en 1 heel onderdanige hebben. Ze krijgen beide op hun vaste plek 'iets' om die routine te onderhouden.
Het zijn recreatiepaarden die doordeweeks 1-2x eens gelongeerd of recreatief bakwerk van een half uurtje, in de weekends als het weer meewerkt een buitenrit die vnl in stap gaat aangezien ons andere paard nog niet onder zadel is. Ze doen meer niets dan iets.
Vanuit deze redenering heb ik altijd gerekend met: ze hebben voldoende aan degelijk hooi, weidegang en een liksteen.
Maar that being said, dat ophogen kan wel mijn eerste verandering zijn om te kijken of het verbetert![]()
Meer eten kunnen ze vast mee leven
Ik snap dat je iets bij wilt geven om de magnesium er in te krijgen

Maar ik wilde tevens even aangeven dat hooi en een liksteen over het algemeen niet volstaat in de mineralen/vitamine dekking.
Alleen al Selenium heeft vele functies in het lichaam en zit in Nederland niet of nauwelijks meer in de bodem. En dus ook niet meer voldoende in het hooi. Een tekort aan Selenium kan al behoorlijke huidproblemen geven.
Maar ook Zink, Koper en Mangaan zijn belangrijke mineralen voor de huid en algehele gezondheid van een paard.
Een IJzertekort treed normaliter niet gauw op want dat zit royaal in de Ned. bodem.
Een liksteen dekt helaas ook niet de vit./mineralenbehoefte.
Mijn vorige reactie was puur een tip omdat er nog vaak gedacht wordt zelfs bij robuuste paarden dat een 'handjevol' krachtvoer wel voldoende is. Verder no hard feelings hoor

Ik rij puur recreatief en geef 100 gr. Pavo vital bij per paard per dag. Onlangs heb ik meegedaan aan een fotoshoot met mijn 2 oudjes. De ene wordt over een paar dagen 21 en de andere over een paar weken 22 jaar.
Iedereen had beide dames geschat op ongeveer 10 á 11 jaar oud. Toen ik de voorpluk optilde zodat de grijze haren goed zichtbaar werden werd ik pas geloofd maar men was stomverbaasd over hoe goed ze eruit zagen. Een groter compliment had ik niet kunnen krijgen