[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:28

Hoppit schreef:
De 50g is voor mij een volle hand. Weeg dat soort dingen liever want 'een schep', 'een handje', ... kan tussen personen heel veel verschillen.
Ze krijgt die met name om het magnesium ergens onder te hebben, zodat ik niet met een spuitje oid moet klooien. Bovendien geeft het onze paarden een routine, aangezien we 1 heel dominante (de mijne) en 1 heel onderdanige hebben. Ze krijgen beide op hun vaste plek 'iets' om die routine te onderhouden.

Het zijn recreatiepaarden die doordeweeks 1-2x eens gelongeerd of recreatief bakwerk van een half uurtje, in de weekends als het weer meewerkt een buitenrit die vnl in stap gaat aangezien ons andere paard nog niet onder zadel is. Ze doen meer niets dan iets.
Vanuit deze redenering heb ik altijd gerekend met: ze hebben voldoende aan degelijk hooi, weidegang en een liksteen.

Maar that being said, dat ophogen kan wel mijn eerste verandering zijn om te kijken of het verbetert :) +:)+ Meer eten kunnen ze vast mee leven :')

Ik snap dat je iets bij wilt geven om de magnesium er in te krijgen :-)
Maar ik wilde tevens even aangeven dat hooi en een liksteen over het algemeen niet volstaat in de mineralen/vitamine dekking.
Alleen al Selenium heeft vele functies in het lichaam en zit in Nederland niet of nauwelijks meer in de bodem. En dus ook niet meer voldoende in het hooi. Een tekort aan Selenium kan al behoorlijke huidproblemen geven.
Maar ook Zink, Koper en Mangaan zijn belangrijke mineralen voor de huid en algehele gezondheid van een paard.
Een IJzertekort treed normaliter niet gauw op want dat zit royaal in de Ned. bodem.

Een liksteen dekt helaas ook niet de vit./mineralenbehoefte.

Mijn vorige reactie was puur een tip omdat er nog vaak gedacht wordt zelfs bij robuuste paarden dat een 'handjevol' krachtvoer wel voldoende is. Verder no hard feelings hoor :)

Ik rij puur recreatief en geef 100 gr. Pavo vital bij per paard per dag. Onlangs heb ik meegedaan aan een fotoshoot met mijn 2 oudjes. De ene wordt over een paar dagen 21 en de andere over een paar weken 22 jaar.
Iedereen had beide dames geschat op ongeveer 10 á 11 jaar oud. Toen ik de voorpluk optilde zodat de grijze haren goed zichtbaar werden werd ik pas geloofd maar men was stomverbaasd over hoe goed ze eruit zagen. Een groter compliment had ik niet kunnen krijgen :D

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:26

Ik vind het wel een goede tip hoor :) Ze gaan vanaf vandaag geleidelijk meer krijgen. Heb ook psyllium besteld voor een zandkuur, dus dat moet ook 2X per dag. Kan k daar mooi mee opbouwen. Van 50g naar over de kilo vind ik een beetje vlot aangezien dat meer dan 20X dan gewend is.

Zodra t nog erger wordt komt gewoon de DA hoor, maar het is een blije glimmende actieve pony en het gaat dus voorlopig nog niet tot echt bloedens toe. Het lijkt zelfs bijna of ze voor de kriebels ons andere paard aan het toelaten is, wat voor hun relatie echt een sprong vooruit is. Alleen heb liever niet dat het een medische reden heeft :')

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:56

Hoppit schreef:
Ik vind het wel een goede tip hoor :) Ze gaan vanaf vandaag geleidelijk meer krijgen. Heb ook psyllium besteld voor een zandkuur, dus dat moet ook 2X per dag. Kan k daar mooi mee opbouwen. Van 50g naar over de kilo vind ik een beetje vlot aangezien dat meer dan 20X dan gewend is.

Zodra t nog erger wordt komt gewoon de DA hoor, maar het is een blije glimmende actieve pony en het gaat dus voorlopig nog niet tot echt bloedens toe. Het lijkt zelfs bijna of ze voor de kriebels ons andere paard aan het toelaten is, wat voor hun relatie echt een sprong vooruit is. Alleen heb liever niet dat het een medische reden heeft :')

Nog een tip, check eens of er in de Subli mix die je nu geeft ook een soja produkt zit. Hetzij soja olie, sojaschroot of sojahullen. Er komen meer en meer berichten naar buiten dat het allergische reacties kan geven bij paarden. Er zit een stofje in wat notabene de eiwit opname kan remmen. De meeste soja die in paardenvoeders zit is van GMO oorsprong wat inhoud dat er nog iets residu inzit van Glyfosaat, de werkzame stof van het landbouwvergif Roundup.
Soms wordt de naam soja niet meer gebruikt op de verpakking maar staat er alleen nog maar, olie van plantaardige oorsprong.

Ik weet dat Subli ook GMO soja gebruikt. Heb daar eerder contact over gehad met één van hun voerdeskundigen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:45

Hoi allemaal!

Als zomereczeem-virgin heb ik een vraag. Vorig jaar heb ik een paard gekocht met zomereczeem. Vorig jaar had hij ontzettend veel roos in zijn staart en manen. Daar had hij natuurlijk ook jeuk aan. Daarom ben ik hem vanaf de herfst lijnzaadolie bij gaan voeren. Dat ging super, want ze verdwenen als sneeuw voor de zon.

Nu zijn ze dus weer terug en ik wil de jeuk en schilfers voor zijn. Hoe kan ik ze nu 'verwijderen'? Wassen? Maar met wat? :)

Graag tips, want vorig jaar heb ik in mijn wanhoop al zijn manen afgeknipt om hem goed te kunnen verzorgen. It wasnt a good look. _/-\o_

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:35

Mijn merrie zonder eczeem heeft ze nu ook onder de manen hoor.
Ik kam ze er gewoon uit.
Heb het,idee dat het met verharen te maken heeft?

Wat goed kan helpen is klitwortellotion van het Kruidvat.
Dat is een middel tegen roos bij mensen.
Het weekt net het bovenste huidlaagje weg zodat schilfers snel weg zijn..

Deze
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-salon- ... on/p/20680

Zit wel alcohol in dus even oppassen met open plekjes want dan prikt het
Maar als je het een dag of 3 ,4 achter elkar gebruikt zijn de schilfers snel weg

Isabel_k

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:46

Bedankt! Ik ga er even naar kijken :j

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:38

henny_w schreef:
Nog een tip, check eens of er in de Subli mix die je nu geeft ook een soja produkt zit. Hetzij soja olie, sojaschroot of sojahullen. Er komen meer en meer berichten naar buiten dat het allergische reacties kan geven bij paarden. Er zit een stofje in wat notabene de eiwit opname kan remmen. De meeste soja die in paardenvoeders zit is van GMO oorsprong wat inhoud dat er nog iets residu inzit van Glyfosaat, de werkzame stof van het landbouwvergif Roundup.
Soms wordt de naam soja niet meer gebruikt op de verpakking maar staat er alleen nog maar, olie van plantaardige oorsprong.

Ik weet dat Subli ook GMO soja gebruikt. Heb daar eerder contact over gehad met één van hun voerdeskundigen.

Ik kijk straks even op de zak! Ondertussen krijgen ze 500g per paard en na het weekend is mijn vriend een week thuis, dus die kan dan 2dd voeren ^^

Ze heeft nog steeds kriebels, geen extra kale plekken oid en parkeert zich nog wel ongegeneerd voor je. Ben hier wel even op gaan aanpakken, want ze verzet geen poot en het respect is weer ver te zoeken.

Noraafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 08:05

Ik wil toch even inhaken oo het GMO en soja verhaal. GMO staat voor genetisch gemodificeerd organisme ofterwijl de soja is zo door de mens aangepast. In soja en in meerdere andere planten (waaronder mais) wordt dit gedaan om ze beter beschermt te laten zijn tegen plantenziektes en evt om de productie te verhogen.

Dat heeft dus niks te maken met glycofosfaat dat in roundup zit. Tuurlijk kan er een residue van glycofosfaat in de soja zitten doordat de boeren hiermee gespoten hebben tijdens het telen ervan. Maar dat staat dus totaal los van het feit dat het een GMO.

Trouwens grote kans dat de soja GMO is tegenwoordig is bijna alle soja en mais dit.

Ik zou zelf toch ook meer denken aan verharen en of vitamine/mineralen tekort.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:35

Noraafjord schreef:
Ik wil toch even inhaken oo het GMO en soja verhaal. GMO staat voor genetisch gemodificeerd organisme ofterwijl de soja is zo door de mens aangepast. In soja en in meerdere andere planten (waaronder mais) wordt dit gedaan om ze beter beschermt te laten zijn tegen plantenziektes en evt om de productie te verhogen.

Dat heeft dus niks te maken met glycofosfaat dat in roundup zit. Tuurlijk kan er een residue van glycofosfaat in de soja zitten doordat de boeren hiermee gespoten hebben tijdens het telen ervan. Maar dat staat dus totaal los van het feit dat het een GMO.

Trouwens grote kans dat de soja GMO is tegenwoordig is bijna alle soja en mais dit.

Ik zou zelf toch ook meer denken aan verharen en of vitamine/mineralen tekort.

Euhmmm ... ik ben het niet geheel eens met bovenstaande :)

Gmo soja en ook mais is door Monsanto ( Eerder de fabrikant van DDT en Diuron) gemaakt zodat de soja en maisplanten resistent konden worden gemaakt tegen Roundup en de werkzame stof Glyfosaat. Door veel te spuiten met Roundup in de sojavelden gaat wel het onkruid kapot maar niet de soja. GMO soja is dus niks anders dan soja die niet kapot gaat aan het landbouwvergif Roundup maar wel steeds ermee bespoten wordt. Het aandeel Glyfosaat residu is de afgelopen jaren vertwintigvoudigd in soja. Simpelweg omdat de gehaltes van Glyfosaat steeds hoger in de soja zit worden de gehaltes Glyfosaat in steeds hogere gehaltes toegestaan door de EU als het via Amerika naar Europa wordt verscheept.

Diuron was de voorloper van Roundup maar is sinds 1999 verboden in Europa. Mijn paarden zijn door een mafkees opzettelijk in 2011 vergiftigd met een illegale mix van o.a. Diuron. Ik hem me sindsdien aardig in die landbouwvergiftroep ingelezen vanwege meerdere rechtszaken die we gehad hebben.(en gewonnen :) ) Vanwege de ernstige gezondheidsproblemen die onze paarden hebben opgelopen maar ook wat het deed met de weidebodem. Volgens de database van het RIVM is Diuron met vele nullen achter de komma in microgrammen nog steeds zeer giftig en problematisch voor de gezondheid. Roundup, cq. Glyfosaat is echt niet veel milder al wordt dat door Monsanto nog steeds ontkend.

https://news.nationalgeographic.com/201 ... ide-weeds/
Even een paar stukjes eruit gekopieerd:
...
But since about 2005, pre-harvest use of glyphosate “results in very high residues,” he says. Traces were found in 90 percent of 300 soybean samples.
...
The UN agency based its decision on human, animal, and cell studies, says National Cancer Institute
scientist emeritus, Aaron Blair who chaired the IARC review committee. The studies found glyphosate in farmworkers’ blood and urine, chromosomal damage in cells, increased risks of non-Hodgkin lymphoma in some people exposed, and tumor formation in some animal studies....

Of deze:
https://www.researchgate.net/publicatio ... e_proteins
Glyphosate, a synthetic amino acid and analogue of glycine, is the most widely used biocide on the planet. Its presence in food for human consumption and animal feed is ubiquitous. Epidemiological studies have revealed a strong correlation between the increasing incidence in the United States of a large number of chronic diseases and the increased use of glyphosate herbicide on corn, soy and wheat crops. Glyphosate, acting as a glycine analogue, may be mistakenly incorporated into peptides during protein synthesis. A deep search of the research literature has revealed a number of protein classes that depend on conserved glycine residues for proper function. Glycine, the smallest amino acid, has unique properties that support flexibility and the ability to anchor to the plasma membrane or the cytoskeleton. Glyphosate substitution for conserved glycines can easily explain a link with diabetes, obesity, asthma, chronic obstructive pulmonary disease (COPD), pulmonary edema, adrenal insufficiency, hypothyroidism, Alzheimer’s disease, amyotrophic lateral sclerosis (ALS), Parkinson’s disease, prion diseases, lupus, mitochondrial disease, non- Hodgkin’s lymphoma, neural tube defects, infertility, hypertension, glaucoma, osteoporosis, fatty liver disease and kidney failure. The correlation data together with the direct biological evidence make a compelling case for glyphosate action as a glycine analogue to account for much of glyphosate’s toxicity. Glufosinate, an analogue of glutamate, likely exhibits an analogous toxicity mechanism. There is an urgent need to find an effective and economical way to grow crops without the use of glyphosate and glufosinate as herbicides...

Zie het als een waterdruppel die een steen kan uithollen.
Van een keer een beetje Glyfosaatresidu zal een paard vast niks krijgen maar als het dag in dag uit kleine beetjes binnen krijgt zal vooral de lever en nieren de 1e tik krijgen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:05

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:54

Ik heb Wisse sinds gister weer onder zijn eczeem deken. Jullie ook al weer?
Nog geen klachten hoor, maar mega zonnig en rond de tien graden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:26

Hier nog onder de winterdeken.
Heeft vannacht gevroren dus geen eczeemdeken nodig!

Wat de soja betreft..appie krijgt het nu zelfs elke dag voor extra eiwit. Heb er nog geen nadelen van ondervonden.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:43

Hier de deken weer op vanaf vandaag. Je ziet de vliegjes/mugjes nu ook weer vliegen en beter voorkomen dan genezen. Ik heb sws een heel gevoelig paard. Een vliegje en hij schuurt.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:21

Ik zie ook al van alles vliegen, maar twijfel wat te doen want het is ‘s nachts nog koud en met deken kan ze haar haren niet overeind zetten..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:47

Ik laat deken nog even af. Ze staat wel onder winter deken, maar zonder hals. Ga als het warmer is de eczeem deken weer in.. Nu even lekker nog zonder hals, of ze moet ineens gaan kriebelen, dan gaat die direct op. Maar voor nu, fingers crossed en t gaat nog goed

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:35

Ik heb ook nog geen deken om, maar ik zag inderdaad net al van alles vliegen. :?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 11:16

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 11:30

Ik heb die deken al vaak voorbij zien komen.
Misschien kun je via de zoekfunctie wat meer info er van vinden?

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:20

Ik heb er twee, vind ze echt superfijn. Blijft mooi liggen en beschermd goed.
Ik koop ze bij de divoza als er een 25% kortingactie is. Scheelt best veel.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:49

Ik heb de deken gister toch maar opgelegd. In de schemer zie ik zoveel rondvliegen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 14:44

Mijn merrie heeft zomer eczeem en heeft een eczeemdeken van rambo. Ze schuurt nog niet maar zie wel al veel insecten. Wanneer is het raadzaam om hem op te doen? Heb ieder jaar, het gedoe dat ik te laat ben en dan schuurt ze al heftig. Ze heeft nu nog een waterdichte deken op.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:48

BrechtCarlos schreef:
Met deze temperaturen ben ik weer opzoek naar een nieuwe deken. Er zijn er alleen zo ontzettend veel... Met welke hebben jullie goede ervaringen? Ik kwam deze tegen. Iemand ervaringen?
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... HwQAvD_BwE

Ik vind het een erg fijne deken. Veel fijner dan die van Rambo, die vind ik echt niks.

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:05

Ik voer sinds vorig jaar ecostyle zomerkriebels tegen de zomer eczeem. En ik zie zichtbaar dat er minder geschuurd word :D

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:48

Iemand ervaring met dit?
Afbeelding
Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:12

Heb ik een tijdje gegeven. Geen idee of t echt werkte. Ze bleef kriebelig maar denk nu dat dat meer door gras kwam..
Net droge ze ff te schuren. Maar ze was nat van t rijden. Ben wel gelijk weer op hoede naar verder niet schuren en zie ook nog nergens coupe pleeborstel. Gaat nog ff goed dus gelukkig.
Afbeelding
Mooie voorpluk moet wel blijven natuurlijk!