Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:39

Alles ingekocht, ik wacht nog even met voeren tot hij echt minder stijf is, dan krijgt hij eerst pavo vital en komt de rest er bij na verloop van tijd!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:42

Pavo vital kun je gewoon geven, zit verder echt haar niets in en je hebt zo weinig. Je hebt er zo'n klein maatbekertje bij. Voor jouw pony is een halfje genoeg. Dit is 50Gr.
Doe je er een handje C4L bij, scheutje olie met magnesium (goed bij bevangenheid).
Kan best hoor :j

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:45

Mag ik even hier binnenvallen?
Ik lees hier veel over bloedwaarden en medicatie, maar ligt de bloedwaarde ook aan de leeftijd en aan het ras?
Heeft het ene ras meer aanleg of is dat voor alle rassen gelijk? Wat is normaal voor een KWPNer of een Shet?
En bij welke waarde ga je met medicijnen beginnen?
Bij mijn paard is een waarde van 75,7 gemeten. Glucose zat precies in het midden van de nominale waarde.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:36

Voor elk ras zijn de waardes gelijk.
Jouw waarde is mogelijk te hoog, afhankelijk ook van de periode waarin het gemeten is, zie de vorige pagina..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:02

Afgelopen week is het gemeten, nuchter ( maakt dat nog uit).
Nu vraag ik dat omdat het betreffende paard nergens last van heeft en ik hier soms waardes lees van boven de 150.
Vanaf welke waarde is het bijvoorbeeld raadzaam om met medicijnen te beginnen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:48

Als je boven de 49 zit geloof ik rond aug-okt. Als je op de vorige pagina kijkt zie je onder welke waardes je paard eigenlijk moet zitten..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:32

Batlow:ow haha sorry verkeerd begrepen..nee hij staat achter het huis dus kan in principe niet bijgevoerd worden..hij krijgt nu wel kuil..ik ben er niet zo'n voorstander van maar mijn ouders hebben op internet gezocht en zagen daar dat er minder suiker in kuil zat..krijgt ie naast het natte hooi.

http://www.mijnalbum.nl/Album=K6NYKFAD

Ik heb hier foto's van zijn hoeven die ik vanmiddag gemaakt heb,even naar beneden scrollen.
Zijn rechtvoorvoet is het allerergste,daar wil hij echt niet op staan op de harde ondergrond {vandaar ook die laatste foto,moest ff voor de foto zo}
De smid kwam daar ook wat bloed tegen bij het bekappen..maar de druk is er duidelijk nog niet af..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:53

Is jou smid bekent met HB?Is het een natuurlijke bekapper?
Ik vind hem er kort op zijn hoeven staan.En wat doet die 'bocht' erin?
Wil JP@ hier eens naar kijken??

Het is wel een schatje hoor,hij kijkt ook echt zo van HELP... ;(
Heb je weleens ijzers overwogen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:56

Mijn smid doet zowel natuurlijk als traditioneel bekappen,hij heeft hem kort gezet aan de voorkant zodat de zool tegendruk zou geven aan het hoefbeen.
Ik heb geen flauw idee wat die bocht erin doet,doe bocht zit aan de binnenkant bij het been wat het pijnlijkst is.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:18

De zolen ogen niet bol , maar dat is wat link beoordelen op deze foto's.
Of hij ook een hoedenrand heeft kan ik door de haren niet beoordelen.

Foto 1 en 2 zijn hetzelfde hoefje denk ik...mi zijn de hielen wat hoog en neigen eronder te schuiven.Is dit rechts voor?
Foto 3 en 4 is dan links voor?
Op de laatste foto heeft ze haar rechter voet wat verder naar achter dan haar linker voet. Als je dat vergelijkt met de allereerste foto , daar [ als ze zo stilstond] ontlast ze duidelijk haar toon , en op de laatste foto dus niet...maw , de toon is dus wel ontlast met de laatste bekapping...

Steunsels waaieren wat over de zool in de kwartieren , ik zou meer van de steunsels weggehaald hebben....en toch ook nog meer van de toon....
Ik vind de witte lijn er nog aardig goed uitzien voor een hoefbevangen paard. Mogelijk iets verbreed ,maar niet dramatisch , geen gaatjes.

Weet je waar het bloed uit kwam toen de smit de pony bekapte?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:56

Wie is jouw hoefsmid Elisa?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:52

Het bloed kwam als ik het goed heb uit het toon gedeelte,foto 1,2,is inderdaad dezelfde hoef en rechtsvoor.En 3 en 4 inderdaad linksvoor. 5 en 6 geloof ik weer rechtsvoor van de andere kant als ik het goed heb..
En foto 7 is dan linksvoor,want die kan ik maar heel snel optillen omdat ie absoluut niet op rechtsvoor wilde staan..
8 en 9 is dan weer van rechtsvoor.

Ik heb je even een pb gestuurd Jannepauli.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:07

Je hebt pb terug

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:35

Nammie schreef:
Of hij ook een hoedenrand heeft kan ik door de haren niet beoordelen.

Tenzij je röntgen-ogen hebt, zul je een hoedenrand nooit van de buitenkant kunnen beoordelen. Een hoedenrand is een vergroeiing aan één van de botjes in de hoef. Ik neem aan dat je bedoelde dat je niet kunt zien of de kroonrand, de lijn direkt boven de hoef, verdikt is.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:42

Nee , heb geen ro ogen.
Ik vind de lamellen niet slecht genoeg voor een hoedenrand...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:52

Is het niet tekort geleden om vanaf de buitenkant van de hoef al wat te zien?
Misschien de richels al wat? Is de witte lijn al direct verbreed of wordt dat pass zichtbaar naarmate de tijd vordert?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:53

Ik heb een pony gehad die op de foto een mooie hoedenrand had. Maar waar je aan de buitenkant absoluut niet zag dat die ooit bevangen geweest was. Dus dat zegt lang niet alles.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:00

Ik denk dat we wat anders verstaan onder een hoedenrand ;)

Zal proberen uit te leggen wat ik er onder versta.

Als je een echte sincker hebt , dus de lamellen laten rondom los waardoor de hoefkapsule in zijn geheel omhoog komt , dan heb je boven de kroonrand een soortement kuiltje rondom.Dit kun je goed voelen , en bij kortharige , niet in de wintervacht zijnde paarden ook wel zien.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:01

Mijn hoefsmid kon idd wel gelijk zeggen dat mijn pony bevangen was geweest dmv die rand.

Vandaag weer langs de paardjes. Doen diegene met cushing paarden nog volop rijden, of beperkt?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:06

Nammie schreef:
Ik denk dat we wat anders verstaan onder een hoedenrand ;)

Zal proberen uit te leggen wat ik er onder versta.

Als je een echte sincker hebt , dus de lamellen laten rondom los waardoor de hoefkapsule in zijn geheel omhoog komt , dan heb je boven de kroonrand een soortement kuiltje rondom.Dit kun je goed voelen , en bij kortharige , niet in de wintervacht zijnde paarden ook wel zien.

mmmm...waar heb ik die wijsheid vandaan?
Ik google even en lees inderdaad dat de punt van het hoefbeen die wat omhoog staat , dat dit een hoedenrand heet...
En nee dat kan ik zeker niet zien van buiten :o

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:07

Een hoedenrand is een puntje aan het hoefbeen. Je kan wel een vermoeden hebben, maar zien kan je het alleen op de foto.

Mijn cushingers worden gewoon gereden zo als afgelopen jaren.
Maar een oude fokmerrie en een fulltime kinderpony hoeven niet echt sport prestaties te leveren ;).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:12

Voor het goede begrip: als de lamellen écht loslaten, kán er bij de kroonrand een gootje ontstaan: daar kun je je vinger een beetje in leggen. Dat duidt meestal op een behoorlijke kanteling van het hoefbeen en in het ernstigste geval op een sincker. Maar dat gootje heet geen hoedenrand. Een hoedenrand is een osteoartrose vervorming aan de punt van het hoefbeen.
Bovendien geeft de ontsteking van de lamellen lang niet altijd zo'n gootje: bij een relatief lichte ontsteking zie je veel vaker een verdikking van de kroonrand, kan wat sponsachtig aanvoelen en ligt hoger dan de hoefwand.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:14

een hoedenrand kun je echt alleen maar op een rontgen zien.
Wel kun je aan de breedte van de witte lijn zien hoe erg het hoefbeen ongeveer gekanteld is.
Maar dat is ook weer gissen.
Ik vind de breedte van de witte lijn van de fjord van Elisa erg meevallen.Ik vermoed dat je paard erg op zou knappen van een kundig smid.Ook omdat hij iedere keer slecht loopt als de smid is geweest....dat zegt denk ik genoeg.
Verkeerde hoef/beenstand kunnen ook HB veroorzaken.
En dan kun je er nog zoveel prascend ingooien,als iemand dat iedere 7 weken weer verpest dan schiet het niet op natuurlijk :+

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:21

IMJ schreef:
Is het niet tekort geleden om vanaf de buitenkant van de hoef al wat te zien?
Misschien de richels al wat? Is de witte lijn al direct verbreed of wordt dat pass zichtbaar naarmate de tijd vordert?

Ligt er een beetje aan hoe erg het is , maar meestal zie je snel een verbrede witte lijn , en soms ook nog bolle zolen.

Het beeld is zo vaak zo verschillend. Van paarden die echt helemaal in de hoefbevangenstand staan ,tot paarden die op zachte ondergrond nog gewoon scharrelen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:22

Jannepauli schreef:
Voor het goede begrip: als de lamellen écht loslaten, kán er bij de kroonrand een gootje ontstaan: daar kun je je vinger een beetje in leggen. Dat duidt meestal op een behoorlijke kanteling van het hoefbeen en in het ernstigste geval op een sincker. Maar dat gootje heet geen hoedenrand. Een hoedenrand is een osteoartrose vervorming aan de punt van het hoefbeen.
Bovendien geeft de ontsteking van de lamellen lang niet altijd zo'n gootje: bij een relatief lichte ontsteking zie je veel vaker een verdikking van de kroonrand, kan wat sponsachtig aanvoelen en ligt hoger dan de hoefwand.

Yep , je hebt gelijk.
Ik dacht echt dat dat een hoedenrand heette...hoek der bij kom.....