Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nammie schreef:Of hij ook een hoedenrand heeft kan ik door de haren niet beoordelen.
Nammie schreef:Ik denk dat we wat anders verstaan onder een hoedenrand![]()
Zal proberen uit te leggen wat ik er onder versta.
Als je een echte sincker hebt , dus de lamellen laten rondom los waardoor de hoefkapsule in zijn geheel omhoog komt , dan heb je boven de kroonrand een soortement kuiltje rondom.Dit kun je goed voelen , en bij kortharige , niet in de wintervacht zijnde paarden ook wel zien.
IMJ schreef:Is het niet tekort geleden om vanaf de buitenkant van de hoef al wat te zien?
Misschien de richels al wat? Is de witte lijn al direct verbreed of wordt dat pass zichtbaar naarmate de tijd vordert?
Jannepauli schreef:Voor het goede begrip: als de lamellen écht loslaten, kán er bij de kroonrand een gootje ontstaan: daar kun je je vinger een beetje in leggen. Dat duidt meestal op een behoorlijke kanteling van het hoefbeen en in het ernstigste geval op een sincker. Maar dat gootje heet geen hoedenrand. Een hoedenrand is een osteoartrose vervorming aan de punt van het hoefbeen.
Bovendien geeft de ontsteking van de lamellen lang niet altijd zo'n gootje: bij een relatief lichte ontsteking zie je veel vaker een verdikking van de kroonrand, kan wat sponsachtig aanvoelen en ligt hoger dan de hoefwand.