Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:33

Ja wat fijn,dat scheelt zoveel als ze nog goed kunnen eten :j

Kelly heeft een dramatisch gebit,maar is wel ontzettend verliefd en hartstikke hengstig op het nieuwe paard naast haar _O-
Dus die hormonen dat werkt ook nog als ze 32 zijn :')

Tancreda, als ik meer eiwit voer,dan gewoon losse sojaschroot.
Of je kunt kijken naar erwteneiwit?
Waar Kelly het winters eigenlijk nog het beste op doet als ik wil dat ze wat aankomt is de bodybuilder van Mijten.

Koekeroekus

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:44

Ik vind het soms zo lastig om jullie bij te houden. Maar lees nog steeds stilletjes mee.

Hebben jullie ook de ervaring dat jullie oudjes het sneller koud krijgen? Die van mij staat onder een eczeemdeken en met veel regen doe ik daar een 0gr regendeken overheen.

Maar merk toch dat hij het veel sneller koud heeft en ik toch sneller naar een dikkere deken moet schakelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:50

Ja klopt,maar dat hebben mensen oma’s en opa’s ook :D :P
Als je dan op visite komt of zoals ik als huishoudelijk hulp komt schoonmaken is het er bloedheet in huis :j
Paard ook, en die krijgt ook sneller een dekentje op

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:07

Mijn merrie van 17 staat ook vaak zonder en mijn ruin van 30 heeft dan een regendeken op.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 23:12

Voldoende voer ook blijven aanbieden, dan blijft de kachel ook goed branden. En verder maar zo comfortabel mogelijk houden.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:15

Pluisbeer jeetje wat een leeftijd en wat een tijd samen zeg. Ik kan me voorstellen dat het een enorme leegte achter laat. Veel sterkte

Zorro ik sluit me helemaal aan bij wat anderen zeggen. Zolang hij nog blij is, kan staan, liggen, eten en geen pijn/ongemak laat zien hem lekker laten genieten.

Hier al even niet meer geweest. Het is erg druk met een baan en 2 paarden, maargoed we genieten!

Veel updates bij schim. Hij staat sinds een paar weken met twee merries in een weitje (op huidige stal). Een merrie heeft hij eerder bij gestaan, daar heeft die niet zoveel mee maar ze kunnen door een deur. Maar het nieuwe merrietje die we hebben ingeschaard is echt een hit. Zo fijn voor hem dat hij weer een ‘purpose’ heeft om zich mee bezig te houden. Het is helaas niet voor altijd want in de winter wordt het weitje te nat en moeten ze denk ik uit elkaar maar hoop dat we tzt een oplossing hebben dat ze samen kunnen blijven.

Helaas heeft het wit/blauwe waasje in zijn oog waarvoor al 2x eerder een da is geweest een opvlamming gekregen sinds het nieuwe weitje toen nog alleen met merrie 1. Denk trigger door stress van in een nieuw weitje. Waar dierenartsen eerst dachten dat het alleen oedeem leek, komen we nu tot de conclusie dat het wel een vorm van uveitis is. We zijn nu aan het zalven met corticosen en hopen dat de ontsteking met een paar dagen wegtrekt.. hoop dat we het onder controle kunnen houden want hij had er wel een beetje last van dat zijn ooglid half dicht zat. Zijn er meer mensen die dit beeld herkennen?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:18

Hier ook steeds wat kouwelijker, lekker een deken op als hij dat graag wil.

Hier helaas bij de tandarts controle eorth geconstateerd. Alle tanden zijn aangedaan, dus moeten eruit. Ik ben er kapot van, arme dier heeft niets laten merken.

Hier ervaringen met (alle) tanden trekken?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:33

Zijn het alle voortanden of bedoel je ook de kiezen?

Ik heb een verzorgpaard gehad waarbij inderdaad ook alle voortanden waren aangetast. Arm ding had waarschijnlijk veel pijn. Nadat de tanden eruit waren was hij volgens de eigenaar weer blij en vrolijk. Geen pijn meer. Wilde diezelfde dag al eten en drinken, ging al snel helemaal goed. Lang gras en hooi heeft hij altijd prima kunnen eten. Alleen nu de kiezen vanwege leeftijd erg achteruit gaan wordt het moeilijker geloof ik, maar dat was met voortanden hetzelfde geweest. Hele fijne mazen in een hooinet of kort gras gaat ook niet zonder voortanden, maar hij kon er altijd echt prima mee eten. Alleen zijn tong hing er altijd uit. Zoetje. <3

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:36

Alle voortanden, kiezen zijn gelukkig nog 'goed' voor een 26-jarige.
Ik lees gelukkig meer goede verhalen/ervaringen, toch vind ik het allemaal heel spannend.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 12:13

Queelens, uveitis is maanblindheid?
( heb even op Google gekeken) wat heftig, hopelijk helpt de zalf genoeg dat het over gaat.
Neem aan dat je wel een vliegenkop op hebt nu om de ogen wat te beschermen?

Marleen, wat balen! :(:)
Wat ik gezien heb bij andere paarden van oud stalgenoten is dat ze echt enorm opknappen als die tanden er uit zijn.
En eten gaat dan best goed, lang gras wat moeilijker.
Maar hooi pakken ze zo met de lippen :j

Hier gaat het prima!
Kelly krijgt nu Kurasyn.( ik wilde weer eens wat anders proberen) en ze gaat eigenlijk best goed.
Is prima in humeur. En ze ziet er prima uit.
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 13:13

Wat fijn!

Zal hier ook nog even een leuk fotootje delen van van de week toen de mijne 25 geworden is. <3

Afbeelding
Afbeelding

Een traditioneel verjaardagsritje inclusief feestmuts!

Vorig jaar kon dit niet meer omdat hij toen kreupel stond en dacht dus eigenlijk dan 2 jaar geleden de laatste keer was, maar nu kon het toch weer. *\o/*

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 13:41

Dat is vervelend eotrh. Plschim heeft het ook. Welke variant heeft hij? Er zijn namelijk twee varianten van eotrh. De ene is pijnlijk (dan vliegen ze tegen het plafond als he flink op de snijtand duwt) de andere hoeft niet pijnlijk te zijn. Peri heeft gelukkig dat laatste (hij staat onder toezicht van twee hele goede dierenartsen die hier heel veel kennis over hebben). Wij monitoren het en trekken alleen de snijtanden die pijnlijk zijn of potentieel los komen te zitten.

Uveitis kan maanblindheid zijn maar volgens mij heb je meerdere ontstekingsvormen van binnenuit. Dus de echte oorzaak/trigger weten we nog niet. Hij staat inderdaad 24/7 met vliegenkap.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 14:33

Wat fijn dat Kelly opknapt. En ook weer een positief verhaal over trekken.

Maanblindheid en ooggedoe is ook heel vervelend en pijnlijk. Hopelijk snel onder controle.

Op de röntgen waren alle wortels bolletjes, dus moeten eruit. De tandarts zei ook dat hij er wel pijn aan moet hebben.
Dat toont hij (jammer genoeg) niet, dan was ik er eerder achter gekomen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 14:45

@ ellepel, ik las wel eens dat paarden heet worden van bodybuilder van mijten. Merk jij daar iets van? Ik heb een paard dat snel heet is, ondanks dat ze nu ze ouder wordt wel rustiger wordt.
Ze ziet er idd goed uit, fijn dat dit spul ook goed voor haar lijkt te werken.

Koekeroekus, niet perse dat ze kouder is maar wel sneller last van de kou heeft. Qua lichaamstemperatuur geen snellere afkoeling maar wel dat de kou sneller op haar spieren en artrose slaat. Dus dek haar wel sneller toe. Ik heb voor de langere regen in de zomer de sumemrseries van rambo voor haar. Artrose zit ook in haar rug.

Queelens, wat naar die grijze waas en dat hij er toch ook wat last van heeft. Hopelijk helpt de medicatie. Hier nog geen ervaring mee.

Marleen, ach wat sneu zeg! Schijnt best een pijnlijke aandoening te zijn, bizar he dat ze zo weinig laten merken! Hoe is het geconstateerd? Verdikkingen bij de tandaanzet? Niet zelf ervaring, wel van een stalgenoot. Die at al gelijk gewoon door en knapte na het trekken ook op, bleek toch meer last van te hebben gehad dat ze in eerste instantie had gemerkt.

Celebi, gefeliciteerd!!!

Hier is woensdag de TA weer geweest en het was niet schrikbarend of ernstige ontstekingen maar wel een oud gebit en veel ruimtes die gaan ontstaan. Ze maakt nu sinds januari proppen met vlagen dus wat extra controles gedaan. Verder heeft ze toch wel wat naweeën van de wespen aanval. Enorme jeuk op haar lichaam. Ik dacht gisteren haar te helpen met een vliegendeken maar ik denk dat de beweging naar van juist extra ongemak gaf want ze werd best lijp := Nu elke dag plekken even koelen. Ze heeft zich door de jeuk helaas op 3 plekjes wat open geschuurd en daar zitten gelijk 1000 vliegen op, zo vies... nu maar dikke laag klei erop om die vieze beesten uit de wondjes te houden.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 14:49

marleen_88 schreef:
Hier ook steeds wat kouwelijker, lekker een deken op als hij dat graag wil.

Hier helaas bij de tandarts controle eorth geconstateerd. Alle tanden zijn aangedaan, dus moeten eruit. Ik ben er kapot van, arme dier heeft niets laten merken.

Hier ervaringen met (alle) tanden trekken?

Ik heb er ervaring mee. Mijn pony is enorm opgeknapt nadat al zijn tanden getrokken zijn. Veel relaxter, opener en blijer. Mijn pony had ook voornamelijk de cementatievorm, dus idd bolvormige wortels. Is de pony getest op ppid? Dat is wel iets wat handig is om te weten. Bij mijn pony duurde de wondgenezing langer, maar dat bleek dus door ppid te komen. Nadat hij medicatie kreeg ging het herstel opeens veel sneller.

Verder kan hij nu buiten heel kort gras om alles weer eten. Hij at ook gewoon uit een hooinet die niet al te smalle mazen had. Hij is er super handig van geworden met zijn lippen.

Ik lees trouwens al een tijdje graag mee voor tips. Ik heb 2 oudere pony's van 25 en 30 jaar. Ik zal ze vast nog wel een keertje voorstellen. :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:02

Tancreda4 schreef:
Marleen, ach wat sneu zeg! Schijnt best een pijnlijke aandoening te zijn, bizar he dat ze zo weinig laten merken! Hoe is het geconstateerd? Verdikkingen bij de tandaanzet? Niet zelf ervaring, wel van een stalgenoot. Die at al gelijk gewoon door en knapte na het trekken ook op, bleek toch meer last van te hebben gehad dat ze in eerste instantie had gemerkt.

Hier is woensdag de TA weer geweest en het was niet schrikbarend of ernstige ontstekingen maar wel een oud gebit en veel ruimtes die gaan ontstaan. Ze maakt nu sinds januari proppen met vlagen dus wat extra controles gedaan. Verder heeft ze toch wel wat naweeën van de wespen aanval. Enorme jeuk op haar lichaam. Ik dacht gisteren haar te helpen met een vliegendeken maar ik denk dat de beweging naar van juist extra ongemak gaf want ze werd best lijp := Nu elke dag plekken even koelen. Ze heeft zich door de jeuk helaas op 3 plekjes wat open geschuurd en daar zitten gelijk 1000 vliegen op, zo vies... nu maar dikke laag klei erop om die vieze beesten uit de wondjes te houden.

Ze zag kleine verdikkingen ja en onder iets teruggetrokken tandvlees. Ze had ook niet verwacht dat het zoveel aangedaan was.

Vervelend die jeuk en gezoem eromheen, balen dat ze geen deken verdraagt.

rocky_1995 schreef:
Ik heb er ervaring mee. Mijn pony is enorm opgeknapt nadat al zijn tanden getrokken zijn. Veel relaxter, opener en blijer. Mijn pony had ook voornamelijk de cementatievorm, dus idd bolvormige wortels. Is de pony getest op ppid? Dat is wel iets wat handig is om te weten. Bij mijn pony duurde de wondgenezing langer, maar dat bleek dus door ppid te komen. Nadat hij medicatie kreeg ging het herstel opeens veel sneller.

Verder kan hij nu buiten heel kort gras om alles weer eten. Hij at ook gewoon uit een hooinet die niet al te smalle mazen had. Hij is er super handig van geworden met zijn lippen.

Ik lees trouwens al een tijdje graag mee voor tips. Ik heb 2 oudere pony's van 25 en 30 jaar. Ik zal ze vast nog wel een keertje voorstellen. :)

Fijn om te horen, geeft toch wat meer hoop.

Over ppid niets gehoord, hij heeft ook geen kenmerken als ik het zo lees. Geen lange, dikke, krullende vacht en nog nooit hoefbevangen geweest.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:26

marleen_88 schreef:
Tancreda4 schreef:

Ze zag kleine verdikkingen ja en onder iets teruggetrokken tandvlees. Ze had ook niet verwacht dat het zoveel aangedaan was.

Vervelend die jeuk en gezoem eromheen, balen dat ze geen deken verdraagt.

rocky_1995 schreef:

Fijn om te horen, geeft toch wat meer hoop.

Over ppid niets gehoord, hij heeft ook geen kenmerken als ik het zo lees. Geen lange, dikke, krullende vacht en nog nooit hoefbevangen geweest.

Die typische verschijnselen, die je benoemt had die van mij ook niet. Wat die van mij wel had is wel highlights over zijn vacht. Maar mocht het herstel lang duren qua wonden, dan weet je dat dit misschien nog slim is om te testen. Dat is dus ook een teken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:42

Tancreda, ik geef wel eens de bodybúilder van Mijten,maar ik merk niet dat ze er heet van worden.
Wel merk ik dat ze dan wat blijer is, kan dat niet goed uitleggen.
Ik geef het trouwens alleen in de winter :j
Ja goed van die klein op de plekjes, ik doe zelf wel eens een klodder zinkzalf er op,vinden d dvliegen ook niet fijn.
Wat vervelend dat die van jou zo op de vliegendeken reageerd.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:57

Dit topic is al ruim over de 500 pagina's. Zouden jullie een nieuw topic willen maken zodat ik deze kan sluiten?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:05

rocky_1995 schreef:
Die typische verschijnselen, die je benoemt had die van mij ook niet. Wat die van mij wel had is wel highlights over zijn vacht. Maar mocht het herstel lang duren qua wonden, dan weet je dat dit misschien nog slim is om te testen. Dat is dus ook een teken.

Ik neem het zeker mee, dank je.

Ik zal even een nieuw topic openen.
[PW] Topic voor de oudjes deel 2.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:15

Dank je wel. Dan plaats ik hier een slotje.
Veel plezier in het nieuwe topic!