Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:52

IMJ schreef:
Volgens mij heb je gelijk Focussed :D

Ik heb dat al een keer gemeld, dat het geen 10 procent maar 10 aan beide kanten is en het toen aangepast in mijn bericht.
Dus als je de juiste citeert gaat het goed.

Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Maarrrrr iemand is ooit met deze redenatie gekomen van 10 of 10% waar komt die vandaan? Ik ben het niet geweest, maar sindsdien hebben we het wel toegepast..
>>> Want dan kunnen we achterhalen of het idd 10% of 10 is en ons referentieschema evt aanpassen als dit nodig zou zijn

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:50

Ga volgende week mijn pony scheren, hij staat zo dik in de vacht dat hij er stil staand van zweet, niet comfortabel voor 'm en om te kijken of hij er levendiger/actiever van wordt. Hoeveel gram is het slimste om op te doen na het scheren? Dacht zelf aan 150 gram en bij extreme kou dus als temperaturen overdag onder 0 zijn 150 erbij, dus 300, of is dat te veel in een keer? Heb totaal geen verstand daarvan, nooit dekens gebruikt..

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:54

Batlow, staat jouw pony 24/7 buiten of gaat hij wel naar binnen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:57

Even de zoekfunctie gebruikt, hier is het vlgs mij voor het eerst vermeld en dan zou het idd niets met % te maken :D
Jannepauli schreef:
Dr Andy Durham schrijft dit:

Liphook are currently using 29 pg/ml Nov - July and 47 pg/ml Aug - Oct.
We suggest a "grey area" of around 10 pg/ml either side of the cut-off value, so results 20 - 40 pg/ml Nov-Jul and 37 - 57 Aug-Oct may or may not be PPID, but a result below the grey area is likely to be negative, and above the grey area is likely to be positive.

Wat zijn je IR uitslagen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:04

dreamer1987 schreef:
Spannend.
Althans, ik vind het best spannend wat ons nog allemaal te wachten staat...
Wil ze in het voorjaar dus ook wel weer laten testen om te kijken hoe het er dan voor staat.

Black krijgt altijd een enorm lange wintervacht (rond de 10 cm), die gaat klitten en vervilten dus die krijgt tegen die tijd een kale buik en benen.
Scheren en dekens doe ik niet aan. Hun teddyvacht houdt ze warm.

leuke pony's hoor!Ze zien er eigelijk goed uit,goed verzorgt ook. <3
Die ene is inderdaad wat arm bespierd,dun nekje en de romp mist wat spieren.Ze teert duidelijk iets in op haar spieren(of was het een hij? ;) )

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:09

IMJ schreef:
Batlow, staat jouw pony 24/7 buiten of gaat hij wel naar binnen?

Hij staat 's nachts binnen. In de zomermaanden wilde ik hem 24/7 buiten. Toen begon hij lichtelijk bevangen te worden en heb ik hem er op tijd afgehaald en was hij na een week weer goed, vanaf toen heeft hij binnen gestaan. Anders staat hij 24/7 op de paddock en ik weet dat ik hem daar geen plezier mee doe...

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 03:51

Ahh dankje Geerke :)

Beauty is idd een hij :') arme kerel. Ik heb hem die naam niet gegeven :p
Hij is erg afgevallen in vooral de spieren ja, hoop dat hij nu weer vetjes gaat kweken en straks ook weer spieren.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:20

Pony heeft net eerste nacht op stal terug achter de rug ik ben nu op stal en merk dat zijn hele hoofd achter de oren enzo nat is is ook zijn borst vooraan...voelt niet echt warm maar wel klam. Is dat dat zweten wat iemand hier zei ?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:21

Kans van wel idd, doet de mijne ook. Ga hem daarom ook scheren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:31

Hoelang duurt het voordat een ernstige hoefbevangenheid over is? onze fjord met cushing is nu al een maand bevangen..en ondanks de medicijnen,speciale bekapping etc. lijkt er echt maar heeeeel weinig vooruitgang in te zitten. Sterker nog,sinds de bekapping lijkt het juist weer erger geworden te zijn..ik maak me er een beetje zorgen over..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:34

Hoe ziet de dag qua voer er uit voor de fjord?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:58

Idefix;die van ons zweet ook zo heftig op stal dus ik denk het wel..

Batlow:hij krijgt bijna alleen maar nat hooi nu...1x p/d een inieminie stukje wortel met de pergolide erin anders krijgen we het er niet in.En s"morgens en s"avonds een heel klein beetje bietenpulp met subli dieetmix waarin we nu sinds een paar dagen wat provariumbreeding doen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:07

Die van mij is nu geloof ik bijna beter na een week. Hij krijgt nu nog steeds niks, alleen 3 plakken hooi.. Is het een dun paard? Misschien even volledig stoppen met krachtvoer en daarna weer rustig opbouwen?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:43

Als ik zie dat hij morgen en maandag nog zo zweet bel ik maandag een andere dierenarts voor een nieuwe test. voetjes zijn warm maar na een rondje rond de blok gestapt te hebben wel gewoon koel.

Ik ben wel pas begonnen met magnesium te geven stel dat ik maandag een test laat doen of de dierenarts komt zal dat de test dan niet beinvloeden ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:47

Hij is juist heel erg afgevallen Batlow..hij was aan de zware kant,vermoedelijk ook door de cushing...nu ziet er eigenlijk veel beter uit zoals ie er "vroeger" ook uitzag..maar die bevangenheid wil maar niet beteren.

Met de hoefschoenen aan ging het eigenlijk het beste,maar toen is ie daarna bekapt en daarna weer drama..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:50

Elisa2 schreef:
Hij is juist heel erg afgevallen Batlow..hij was aan de zware kant,vermoedelijk ook door de cushing...nu ziet er eigenlijk veel beter uit zoals ie er "vroeger" ook uitzag..maar die bevangenheid wil maar niet beteren.

Met de hoefschoenen aan ging het eigenlijk het beste,maar toen is ie daarna bekapt en daarna weer drama..

heb je een foto van de hoeven?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:51

Bij mijn pony hielp het altijd bij bevangen om voor een tijdje van krachtvoer af. Heb je dat op het begin ook gedaan of het je zijn voer toen terug gevoerd? Lastig als het paard bevangen blijft, is iets pijnlijks... Sterkte er mee

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:55

Veel mensen geven hier toch provarium breeding en magnesium? Nu wil ik dit dus ook lichtelijk gaan doen. Verder krijgt hij dan een compleet brokje, pavo vital complete. Probleem is dan dat zijn voer meer uit poeder bestaat dan uit voer en dus bang ben dat hij het gaat laten staan. Kan ik dan het beste wat pavo care4life bij gooien of hoe doen jullie het?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:59

Helaas blijft het soms bestaan elise. Zijn er foto's gemaakt? Naar hè, om je paard zo te zien...
Overleg het ook nog is met je DA?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:01

Pavo C4L, scheutje lijnzaadolie maakt het lekker plakkerig!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:02

IMJ schreef:
Pavo C4L, scheutje lijnzaadolie maakt het lekker plakkerig!

Thanks, ga ik daar vandaag nog even voor kijken!

Hoeveel pavo c4l is aan te raden? 1/4 schep per beurt?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:21

Elisa2 schreef:

Even teruggelezen , maar kan niet vinden dat je magnesium geeft , klopt dat?
En ja , ik weet het , niet iedereen is het daar over eens , maar ik zou het echt proberen!

Wat voorn hoefschoenen heb je?
Kun je frog support niet proberen? of gewoon zachte inlegzooltjes?

Ik vind een maand lang niet tot slecht lopen eigenlijk veel te lang.
Is er sprake van een kanteling van het hoefbeen?[of zoals je eigenlijk moet zeggen , is het hoefbeen gezakt , en daardoor de hoefcapsule omhoog gekomen?] heeft hij een zogenaamde hoedenrand bij de kroonrand?
Hoe is hij bekapt? Kun je foto's maken? , recht van voren , recht van opzij , en een foto van de zool?

Weet je zeker dat de ''zielige'' pony niet stiekum bijgevoerd wordt met appels en wortels?

Mijn ervaring is dat paarden na een goede bekapping en magnesium , geen krachtvoer en geweekt [minstens 12 uur] hooi toch na een dag of 5 weer redelijk goed kunnen stappen op zachte ondergrond , en met hoefschoenen met inlegzooltjes ook op straat redelijk gewoon kunnen lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:53

Dank jullie! nee ik voer hem echt niet stiekem bij omdat ik hem zielig vindt..magnesium hebben we geprobeerd maar eet hij niet.

We hebben "normale" hoefschoenen die hem eerder aangemeten zijn omdat ie toen voor de wagen liep.
Ik ga foto's maken van de hoeven,de hoefsmid heeft hem korter gezet aan de voorkant zodat de zool tegendruk zou geven aan het hoefbeen.Hij zei ook dat het binnen een week over moest zijn..ik heb met mijn moeder afgesproken dat als het,het weekend niet verbeterde dat we de kliniek bellen en foto"s laten maken.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:50

Elisa2 schreef:
Dank jullie! nee ik voer hem echt niet stiekem bij omdat ik hem zielig vindt..magnesium hebben we geprobeerd maar eet hij niet.

We hebben "normale" hoefschoenen die hem eerder aangemeten zijn omdat ie toen voor de wagen liep.
Ik ga foto's maken van de hoeven,de hoefsmid heeft hem korter gezet aan de voorkant zodat de zool tegendruk zou geven aan het hoefbeen.Hij zei ook dat het binnen een week over moest zijn..ik heb met mijn moeder afgesproken dat als het,het weekend niet verbeterde dat we de kliniek bellen en foto"s laten maken.

Owww , nee , ik betichte jou zeker niet van stiekum bijvoeren ;)
Ik bedoelde , staat hij op een plek waar hij door voorbijgangers , kinderen etc gevoerd kan worden?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:37

Er bestaat ook nog speciaal hoefbeslag voor bevangen paarden, ik heb daar geen ervaring mee, was destijds niet nodig gelukkig..

Ik denk voor nu Batlow, dat een kwart echt zat is, die bevangenheid moet eerst weg, dus zo sober mogelijk voeren (wel voldoende ruwvoer). Vitaminen en mineralen krijgt hij nu door de Pavo complete vital :)