Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:46

Ja mijn pony heeft als symptomen heel lichtelijk wat vet boven de ogen en hij is(..was?...) dus wel bevangen. Zal nog wel lichtelijk bevangen zijn. Verder, zijn vacht krulde wat bij zijn benen en borst, maar ik dacht dat hij dit altijd al had (heb hem onderhand 8 jaar). Hij heeft altijd een lange vacht en dacht dat hij gewoon veel weerborstels op zijn benen heeft.. Deze winter scheer ik weer zijn hals en borst en maak zijn beenhaar wat korter. Vorig jaar ook gedaan en het leek een verlichting voor hem. Voordeel was dat er geen deken op hoefde :))

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 00:31

Geerke
Ik voer sojaschroot, nu ongeveer 4 maanden, op advies van mijn dierenarts en ben er super tevreden over. In sojaschroot zit 40% eiwit. Afhankelijk van gewicht van je paard mag je 100 tot 300 gr. sojaschroot bijvoeren. Het is een hele goede eiwitbron. Ik meng het met bietenpulp. Merriebrok vind ik geen optie i.v.m. suikers en zetmeel.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:46

Batlow , mijn ruin van 180 cm , en ruim 800 kilo had aan 1 tablet per dag meer dan genoeg.
Zijn acth was gezakt naar 22 met die ene tablet.
Ook ik heb heel rustig opgebouwd , en ben zelfs weer terug gegaan naar een halve tablet , vanwege de bijwerkingen. Ik heb over het opbouwen zelf een maand gedaan vanwege de bijwerkingen.

Kijk gewoon goed naar je paard , er zijn geen vaste regels , alleen wat vuistregels richtlijnen, zoals Fargo en andere aangeven.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:12

Ik bouw op naar een half en blijf daarop dan test ik hem over 2 maanden weer, kijken wat er dan uit komt..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:43

OYYO schreef:
Geerke
Ik voer sojaschroot, nu ongeveer 4 maanden, op advies van mijn dierenarts en ben er super tevreden over. In sojaschroot zit 40% eiwit. Afhankelijk van gewicht van je paard mag je 100 tot 300 gr. sojaschroot bijvoeren. Het is een hele goede eiwitbron. Ik meng het met bietenpulp. Merriebrok vind ik geen optie i.v.m. suikers en zetmeel.

Dank je!!!Ik kan dus ook geen brok of iets anders voeren.Dat gaat fout bij mijn paard.
Hij krijgt nu een beetje,100 gram denk ik,misschien wel minder.Met pulp,zemelen en lijnzaad.Als hij de schroot goede verdraagt ga ik de zemelen iets minderen.

Hij heeft toch eiwit nodig.
Bedankt voor je post...stelt mij iets gerust :D

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:44

Ik heb vorige week foto's van mijn pony's geplaatst.
Daarop was goed te zien dat Black een vetbult op zijn manenkam krijgt.

Hoe krijg ik die vetbult weg? Heeft dat ook met de hoeveelheid eten te maken en is het een kwestie van afslanken of zou dit weg moeten gaan nu hij medicijnen krijgt?

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:47

Het is vaak niet de hoeveelheid maar meer het soort voer.Soms krijg je hem ook niet weg die vetbult,maar al hij maar soepel en zacht is.
Mijn paard is op goed gewicht en heeft evengoed een klein beetje vetopslag op zijn hals.
Wat voer je hem nu?

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:51

''Beauty krijgt nu 1/4 pilletje Prascend en Black 1/2.

Verder krijgen ze:
Senior prior van Subli
Duitse bietenpulp (deze ga ik waarschijnlijk vervangen door Speedibeet wanneer het op de markt is)
Beetje Optiform van mijten (lucernemengsel)
Beauty krijgt nog omega 3-6-9 van Subli
ruwvoer om gedurende de dag te knabbelen
enkele uurtjes per dag mogen ze op het gras (afhankelijk van de fructaanindex)''

Het is (nog?) geen hard bult, meer een dikke kwabbel haha

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:55

Zijn het shets?Ik kan niet zo snel de foto terug vinden...
Dan krijgen ze toch aardig wat?Bietenpulp moet je eigelijk alleen voeren als een paard wat dun is.
Helpt niet echt tegen gewicht verliezen :+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:55

Die van mij ga ik nu over zetten op care4life. Is momenteel goed op gewicht, zo niet dan krijgt hij pulp met zemelen erbij. Verder daarbij pavo vital complete en heb gelezen dat provarium breeding ook goed is, hetzelfde betreft magnesium. Ga hem langzaamaan overzetten en tijdje kijken hoe hij het er op doet.

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:56

Het zijn inderdaad grote shetten (als je in mijn bericht op 'geplaatst' klikt krijg je mijn posts te zien in dit topic).

Beauty krijgt vooral pulp enz, hij moet echt aankomen.
Black heeft vandaag vooral lucerne gehad (en hooi uiteraard) en maar een héél klein beetje pulp, zo weinig dat meneer het er niet mee eens was en de emmer met voer weggooide :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:59

dreamer1987 schreef:
Het zijn inderdaad grote shetten (als je in mijn bericht op 'geplaatst' klikt krijg je mijn posts te zien in dit topic).

Beauty krijgt vooral pulp enz, hij moet echt aankomen.
Black heeft vandaag vooral lucerne gehad (en hooi uiteraard) en maar een héél klein beetje pulp, zo weinig dat meneer het er niet mee eens was en de emmer met voer weggooide :')

weer wat geleerd :D alleen zijn de foto's niet meer te zien ;)
Die ene is dun begrijp ik.
Heb je er twee met cushing?Goh... :(:)

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:02

Hmm, ik zal ze even opnieuw posten :)
Ja, Lucky me :(

Edit: even een andere manier zoeken, de links van Tinypic willen niet meer..

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:13

*klik op de foto maakt ze groter*

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dreamer1987 op 01-11-13 14:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:15

Sommige mensen hebben alle 'geluk' van de wereld ;).
Ik ben ook gezegend met 2 pony's met cushing :j, en ben zo blij met ze :).

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:15

Batlow schreef:
Als ik het goed begrijp, als je paard/pony dus 'te' veel prascend krijgt, merk je dat hevig? Buikpijn, niet eten etc.? Als ik dat dan goed heb gelezen is het gevolg jullie minder geven?

Ik blijf dan denk ik inderdaad op een half steken en doe over 8 weken een nieuwe test. Als de acth waarde niet is gedaald, neem ik aan dat ik door moet naar 3kwart/1.

Had ik geweten wat ik nu weet had ik dat destijds ook gedaan maar ik ben zo dom geweest van mijn DA te geloven en meteen beginnen met 1 pil per dag. Nu durf ik niet wat af te bouwen omdat ik bang ben dat het gevolgen zou hebben. Hij staat nu goed maar misschien had hij even goed op een halve pil geweest. Mijn had geen symptomen bij start van prascend, zijn waarde was 191

Batlow schreef:
Mijn pony zijn waarde was dus 452, veel te hoog begrijp ik. Wat voor waarde zou er dan uit moeten komen? Echt onder de 29 die periode? Ik ben begonnen met lezen vanaf pagina 450, maar nog steeds veel vragen :D

Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Ideaal is dat je paard onder deze waarden blijft

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:18

Ik ben heel blij met ze, doe ze ook voor geen goud weg, maar die cushing mag iedereen gratis komen ophalen, krijgt er nog een goodiebag bij mee ook ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:21

Mijn idee :).

Mijn gevoel aan wat er aan mankeert klopt erg vaak en bij Dennis dus toch ook al wou de VA er in eerste instantie niet aan.

Judith gaan we even aan kijken naar aanleiding van haar bloed test. Ze krijgt wel het restje merriebrok wat ik heb staan ivm laag in eiwitten. Calcium was ook wat laag. CK waarde(was iets met spieren als ik het goed begreep, kon goed van de trailerrit naar de kliniek komen) en gamma GT waren wat verhoogd, maar niet schokkend.

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:23

Staan ze al langer op medicijnen?

Beauty heeft na 3 maanden medicijnen nu dus een waarde die op het randje goed is. Black is net begonnen en moet van ver komen (hoge waarde)
Uitgebreide bloedtest heb ik niet laten doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:25

Nee, ik begin pas. Judith 3 weken, Dennis pas 4 dagen.

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:29

Spannend.
Althans, ik vind het best spannend wat ons nog allemaal te wachten staat...
Wil ze in het voorjaar dus ook wel weer laten testen om te kijken hoe het er dan voor staat.

Black krijgt altijd een enorm lange wintervacht (rond de 10 cm), die gaat klitten en vervilten dus die krijgt tegen die tijd een kale buik en benen.
Scheren en dekens doe ik niet aan. Hun teddyvacht houdt ze warm.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:43

10 cm? Dennis heeft plukken van 15 cm! Al jaren hoor, ik weet niet beter.
Ze lopen hier ook regelmatig onder het zadel en Dennis begint echt weer last van z'n vacht te krijgen. Die gaat binnenkort weer in een mooi modelletje.
Judith haar vacht is prima, en wil zelf graag blijven leven, dus die scheren we voorlopig nog niet ;).

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:47

hahahaha, ik heb Beauty 1 keer geschoren omdat die lossen haren zoveel jeuk veroorzaakten en met zijn zomereczeem bleef dat in de deken hangen enz. Maar na het scheren had hij nog meer kriebels, dus maar niet meer gedaan.
Black krijgt dus kale buik en benen omdat die klitten pijn doen. Ze staan allebei gewoon te dutten als ze geschoren worden trouwens :')
Luie donders zijn het. Ze staan af en toe voor het koetsje of onder het zadel, maar niets spannends.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:23

dookia schreef:
Batlow schreef:
Als ik het goed begrijp, als je paard/pony dus 'te' veel prascend krijgt, merk je dat hevig? Buikpijn, niet eten etc.? Als ik dat dan goed heb gelezen is het gevolg jullie minder geven?

Ik blijf dan denk ik inderdaad op een half steken en doe over 8 weken een nieuwe test. Als de acth waarde niet is gedaald, neem ik aan dat ik door moet naar 3kwart/1.

Had ik geweten wat ik nu weet had ik dat destijds ook gedaan maar ik ben zo dom geweest van mijn DA te geloven en meteen beginnen met 1 pil per dag. Nu durf ik niet wat af te bouwen omdat ik bang ben dat het gevolgen zou hebben. Hij staat nu goed maar misschien had hij even goed op een halve pil geweest. Mijn had geen symptomen bij start van prascend, zijn waarde was 191

Batlow schreef:
Mijn pony zijn waarde was dus 452, veel te hoog begrijp ik. Wat voor waarde zou er dan uit moeten komen? Echt onder de 29 die periode? Ik ben begonnen met lezen vanaf pagina 450, maar nog steeds veel vragen :D

Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Ideaal is dat je paard onder deze waarden blijft

Misschien zeg ik nu iets stoms.
Maar 10% van 29 is toch 2,9 en geen 9?
Maw: als je 10% aan weerszijden pakt is het toch

26 - 32 Nov-Jul
42 - 52 Aug-Okt?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:25

Volgens mij heb je gelijk Focussed :D