[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:54

henny_w schreef:
Jets schreef:
Mijn fjord begint voor het eerst een beetje in te vallen. Ik schrok ervan dat ik haar ribben zag. Ze is juist altijd eerder te dik geweest dan te dun. Haar kont lijkt ook wat ingevallen.

...

[ [url=m/cMZ4nj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou haar mest ´s even checken op zand. En dan niet 1x maar een paar keer achter elkaar.
Teveel zand in de darmen krijgt de dikste Fjord mager :)

Ik geef sowieso elke drie maanden een zandkuur. Heb vorige maand mestonderzoek laten doen, geen wormen en geen zand. Is inmiddels wel drie maanden geleden van de zandkuur dus ga vandaag voor de zekerheid direct weer beginnen met psyllium zaad :j thanks!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 14:37

Jets schreef:
Ik geef sowieso elke drie maanden een zandkuur. Heb vorige maand mestonderzoek laten doen, geen wormen en geen zand. Is inmiddels wel drie maanden geleden van de zandkuur dus ga vandaag voor de zekerheid direct weer beginnen met psyllium zaad :j thanks!

De laatste 3 maanden is er veel blad naar beneden gekomen. Ik heb hier bij de rijbak meerdere wilgen staan en elk afgevallen blaadje wordt uit het zand gevist. In deze periode check ik ook altijd extra op zand in de darmen :)

TanteFlavie

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:58

Pavo geeft hier 100 procent jeuk, komt er niet meer in. Bij mijn fjord destijds, toen de C4L pas uitkwam, heeft dat zelfs een nierkoliek opgeleverd. (volgens Pavo zelf niet veroorzaakt door hun voer, mijn dierenarts twijfelde toch wel aan deze uitspraak, een kennis-herborist dan weer vertelde me dat het zeker kon - niet ieder paard reageert gelijk op kruiden)

Na die nierkolieken gaf ik doorlopend hooi, samen met dodson & Horrell - Ultimate balancer. Geen jeuk, geen problemen toen.

Maar Pavo.... niet meer

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:25

Hier geeft Pavo ook gegarandeerd jeuk. Die van mij staat op Marstall Force.

Die tinker zou ik ook onder een deken zetten. Beter afbouwen als het goed gaat dan opbouwen.

Alleen een hals is totaal nutteloos. Ze worden op andere plekken gestoken waardoor overal jeuk is. Zo te lezen heeft die van jou op veel plekken jeuk, helemaal inpakken.

Groomen doen ze gewoon door de deken heen. Is hier nog nooit een probleem geweest. Staan allemaal onder één vliegen of exceemdeken met hals.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:59

Heeft er iemand ervaring met Oerbalans?

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:54

Hoe is jullie ervaring met manen die dunner zijn geworden door de deken? Hoe snel herstelt dit?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:53

Xantha schreef:

Ik ga dit jaar beginnen.

Wel was ik met zeewier en alg begonnen... En mevrouw had zichtbaar minder jeuk!!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:29

dimma schreef:
Hoe is jullie ervaring met manen die dunner zijn geworden door de deken? Hoe snel herstelt dit?

Bij mij. zijn manen vielen uit dus ik hem er voor gekozen alles af te scheren en het weer aan te laten groeien

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:03

Yenni schreef:
dimma schreef:

Bij mij. zijn manen vielen uit dus ik hem er voor gekozen alles af te scheren en het weer aan te laten groeien

Dat doe ik dan niet maar hoe lang duurt het eer het weer redelijk aangroeit is?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:11

Xantha schreef:

Yep, ik heb het vorig jaar een heel jaar gevoerd.

Bij mijn ruin zag ik niet echt verbetering wat betreft de zomereczeem. Wat ik ook een minpunt vond is dat je op de langere duur veel sediment terug vind in de urine. Er blijft dus een wittige kalkachtige substantie in het zand liggen als de urine in de bodem is weggetrokken.

Ik denk dat dat op zich niet zoveel kwaad maar ik betwijfel of het goed is voor paarden die gevoelig zijn voor blaas- of nierstenen.

Dezelfde ruin is afgelopen voorjaar op de hennepzaad gegaan en in de zomer kwam daar nog de CBD olie bij.
Dat gaf dat de zomereczeem voor nagenoeg 100% verdween en alle kale plekken op zijn hoofd als sneeuw voor de zon verdwenen :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:38

dimma, hoe dun is het nu dan? Had hij/zij voor die tijd wel een fatsoenlijke bos?

Die van mij verliest in het eczeem seizoen extreem veel haar in mijn ogen, bossen per week. Maar heeft nog steeds een flinke bos manen over.
In de winter zie je wel dat het dikker wordt, maar volgens mij is het net als bij mensen genetisch bepaald hoe dik en lang haar van je paard kan worden.

Vergelijken is dus niet echt mogelijk in mijn ogen.

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 01:34

MarliesV schreef:
dimma, hoe dun is het nu dan? Had hij/zij voor die tijd wel een fatsoenlijke bos?

Die van mij verliest in het eczeem seizoen extreem veel haar in mijn ogen, bossen per week. Maar heeft nog steeds een flinke bos manen over.
In de winter zie je wel dat het dikker wordt, maar volgens mij is het net als bij mensen genetisch bepaald hoe dik en lang haar van je paard kan worden.

Vergelijken is dus niet echt mogelijk in mijn ogen.

Vergelijken is inderdaad niet mogelijk maar er zijn genoeg paarden die hun manen afgeschuurd hebben en dan vraag ik mij dus af hoe lang het duurt eer het weer mooi gegroeid is.

Ze is een IJslander en had een dikke bos manen en dat is nu erg dun maar ook korter.

Zo is het nu:
Afbeelding

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:43

Bailey heeft in augustus haar halve voorpluk afgeschuurd, echt kaal-kaal. Nu zit er al weer 4cm op. Is ie weer mooi als we het eczeemseizoen weer ingaan ;)

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:09

henny_w schreef:
Xantha schreef:

Yep, ik heb het vorig jaar een heel jaar gevoerd.

Bij mijn ruin zag ik niet echt verbetering wat betreft de zomereczeem. Wat ik ook een minpunt vond is dat je op de langere duur veel sediment terug vind in de urine. Er blijft dus een wittige kalkachtige substantie in het zand liggen als de urine in de bodem is weggetrokken.

Ik denk dat dat op zich niet zoveel kwaad maar ik betwijfel of het goed is voor paarden die gevoelig zijn voor blaas- of nierstenen.

Dezelfde ruin is afgelopen voorjaar op de hennepzaad gegaan en in de zomer kwam daar nog de CBD olie bij.
Dat gaf dat de zomereczeem voor nagenoeg 100% verdween en alle kale plekken op zijn hoofd als sneeuw voor de zon verdwenen :)

Mmmmmm ik heb ook hennepzaad gegeven en cbd, hoeveel gaf jij.
Bij Luz was het iig niet voldoende maar misschien de verkeerde hoeveelheid gegeven?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:08

Hier gaat het nog steeds goed, geen hals deken op en geen geschuur. Sowieso afgelopen jaar heel goed gegaan, waarschijnlijk door verhuizing en geen gras meer.. Heel blij mee..
Nu nog een deken vinden die ietsje lichter is dan de RSIH die ik nu heb. Hebben jullie enig idee wat een fijne deken is die bij licht eczeem prima is? Wil geen pyjama model..

Misschien iets met een losse hals? Dat ik kan kijken of dat goed gaat? Ze is wel gebaat bij een deken ivm uier kapot bijten, en deken beschermt dat iets meer.. (dan zit er iig stof tussen)
Maar misschien dat een simpelere vliegendeken met buikbescherming en losse hals ook wel prima is voor haar nu zo zonder gras :) Ietsje meer lucht vooral voor haar dan in de zomer ook..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:23

Je moet een dunnere stof hebben, denk dat het dan een kwestie is om uit te zoeken welke dekens dat hebben.
Misschien een van de zebra vliegendekens?
En dan wel een met buikflap denk ik.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:29

Ja zat idd aan zoiets te denken. Dacht misschien ervaring met dekens hier ook. Dat ze wel sterk zijn maar hals er makkelijk aan en af gaat.
Kan ik rustig gaan zoeken naar iets. Zo fijn namelijk nu ze zo zonder hals staat. Zou mooi zijn als dat kan vd zomer.. merk het snel genoeg bij haar altijd als t toch niet zou gaan.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:39

Xantha schreef:
Bij Luz was het iig niet voldoende maar misschien de verkeerde hoeveelheid gegeven?

Ik heb de hennepzaad heel voorzichtig opgebouwd per 10 gr.
Op een gegeven moment zat ik zo rond de 50 á 60 gr. per dag.
Later kon ik het wat terug draaien naar een gemiddelde van ongeveer 30 gr. per dag. Ik maal de hennepzaad voor nog betere opname.

Bij de CBD olie 5% gaf ik 2x daags 3 á 4 druppels.
Die CBD olie 5% heb ik als tip van een medebokster. Die 5% werkte het beste volgens haar.
Sinds 2 weken ben ik met de CBD gestopt. Omdat hij sowieso in de winter geen jeukklachten heeft. Vorig jaar had de ruin rond deze tijd nog een behoorlijk gehavend koppie van het schuren. Nu ziet het er nog steeds prima uit, geen kale plekken meer gehad sinds de nazomer.

Ik zet hem in 2019 in februari weer op de CBD druppels. Het bevalt zo goed :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:51

dimma schreef:

Bij mij. zijn manen vielen uit dus ik hem er voor gekozen alles af te scheren en het weer aan te laten groeien[/quote]

Dat doe ik dan niet maar hoe lang duurt het eer het weer redelijk aangroeit is?[/quote]

Ik heb ze tot de kam afgeschoren. Het is nu ongeveer 3 á 4 maanden geleden en ze zijn alweer op handbreedte

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:54

henny_w schreef:
Xantha schreef:

Ik heb de hennepzaad heel voorzichtig opgebouwd per 10 gr.
Op een gegeven moment zat ik zo rond de 50 á 60 gr. per dag.
Later kon ik het wat terug draaien naar een gemiddelde van ongeveer 30 gr. per dag. Ik maal de hennepzaad voor nog betere opname.

Bij de CBD olie 5% gaf ik 2x daags 3 á 4 druppels.
Die CBD olie 5% heb ik als tip van een medebokster. Die 5% werkte het beste volgens haar.
Sinds 2 weken ben ik met de CBD gestopt. Omdat hij sowieso in de winter geen jeukklachten heeft. Vorig jaar had de ruin rond deze tijd nog een behoorlijk gehavend koppie van het schuren. Nu ziet het er nog steeds prima uit, geen kale plekken meer gehad sinds de nazomer.

Ik zet hem in 2019 in februari weer op de CBD druppels. Het bevalt zo goed :)

Ik ga ook absoluut weer de CBD olie geven. Voor t eerst een pony die met manen de winter in gaat. 100% genezen was hij helaas niet maar zooooooveel verbetering, ongekend!

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:38

Ik ga half februari met de sterkere variant cbd olie beginnen. Aantal mensen die het hun paarden hebben gegeven zijn daar enthousiast over.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:05

Ik zit er ook aan te denken om komend jaar cbd olie te geven. Waar halen jullie het vandaan?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:42

Ik wil er ook mee gaan beginnen.

Hebben jullie ook al ervaringen met Cool4horses? Ik werd via Facebook door hun benaderd of ik mee wou doen met een test met producten voor de ZE.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:02

xMathilde schreef:
Ik zit er ook aan te denken om komend jaar cbd olie te geven. Waar halen jullie het vandaan?

Ik had het van het merk Jakob Hooy. Later in het seizoen heb ik ook nog die van de Action gebruikt. Die was maar 3% en daar heb ik wat meer druppels per dag van gegeven. Werkte ook prima :)

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:20

Dank je wel henny_w
Ik ga het weer proberen komend jaar