Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:26

Ik heb geen idee of hij insuline resistent is. Ik heb idd pulp liggen, dit kreeg/krijgt hij af en toe. Hij is in ieder geval niet dik. Kan hij wel de wei op als hij niet meer bevangen is?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:36

Batlow schreef:
Ik heb geen idee of hij insuline resistent is. Ik heb idd pulp liggen, dit kreeg/krijgt hij af en toe. Hij is in ieder geval niet dik. Kan hij wel de wei op als hij niet meer bevangen is?

voorlopig kan hij echt de wei nog niet op denk ik. De paarden die bij ons zo'n 2 a 3 maanden geleden bevangen waren geworden zijn daarna de wei niet meer opgegaan en een staat nog op hooi. De andere is nu weer op kuil overgegaan.
Bij ons is het weideseizoen nu gesloten en de paarden gaan alleen de paddock op, maar vlgs mij moet er een behoorlijke periode overheen gaan voordat de jouwe weer de wei zomaar op mag eerlijk gezegd. Bel anders eens een grotere kliniek op ofzo, jouw Da geeft wel iets te makkelijke antwoorden die niet echt verantwoord lijken - als ik het zo snel even lees..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:40

Een vriendin van mij haar paard is getest. Resultaat ook cushing. Ik geef haar een hoop info waaronder ook het opbouwen enz. Zegt dienen DA van haar dat dat helemaal niet nodig is. Ook wilt hij het paard al hertesten op 6 weken, ik zeg haar van te wachten tot hij 10 weken gepasseerd is, maar neen DA is koning. Daar word ik dus gek van. Ze kennen er zelf amper iets van lezen er niets van bij over en toch gaan ze betweterig doen

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:41

Ow en heb gisteren teruggereden met Shamrock, heel voorzichtig weliswaar veel gestapt en heel af en toe een lengte draven en niets meer van manken aan te zien!!!!!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:47

er was hier ooit een video gepost geweest van een paard die heel apatisch in zijn stal was. (in week 3/4 van de behandeling) weten jullie nog van wie dat die video was?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:47

Even wat anders, pavo speedi beet.
Klinkt heel goed en zou het graag voeren.
Wat denken jullie met alle ervaringen wb cushing en bevangen paarden, IR paarden

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:03

Ik heb hier zelf ook naar zitten kijken Zinzi, en het lijkt me 'het' product voor mijn paardjes. Mijn ruin met cushing's komt moeilijk aan, en de kleine merrie (zonder cushing's) wordt extreem snel dik met deze zomer bijna hoefbevangenheid.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:09

Ik heb de discussie even alleen gevolgd zonder commentaar, want zit zelf nog te kort in de Cushing toestanden, maar ben absoluut van mening dat hier heel wat meer know how zit dan in menig dierenarts. Ik heb ook niet naar die van mij geluisterd, die wilde Muis van 100 kilo op een hele tablet zetten, nou die krijgt een kwart en ze heeft regelmatig buikpijn, dat zie ik aan haar en dat breekt mijn hart.
Maar kleiner dan 1/4 gaat echt niet (ben al in discussie met dierenartsen en boehringer)
Dus opbouwen is echt een must..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:25

Welke kliniek kan ik het beste bellen voor advies daarover?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:55

Batlow: waarover?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:18

Ik denk over de bevangenheid en het feit dat haar DA gezegd heeft dat hij nu wel weer de wei op kan...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:38

Zinzi_jewel schreef:
Even wat anders, pavo speedi beet.
Klinkt heel goed en zou het graag voeren.
Wat denken jullie met alle ervaringen wb cushing en bevangen paarden, IR paarden

Bietenpulp (zonder melasse) is een prima product en in het voedingsgamma vergelijkbaar met ruwvoer. Zowel voor HB/IR/PPID paarden prima geschikt, ook omdat het vaak een goede drager voor medicijnen is. Wel moet je er rekening mee houden dat een paard er makkelijk dik op kan worden - voor paarden die al dik zijn ( of moeten afvallen) moet je de hooigift in ong. gelijke verhouding verminderen: dus 1 kg pulp = 1 kg hooi.
Voor de te magere paardjes hoeft dat uiteraard niet.
Hou er wel rekening mee dat de Calcium-Fosfor verhouding in bietenpulp niet juist is; voor het goede (aanvullen fosfor) kun je zemelen erdoorheen mengen. Ik heb overigens van Pavo nog geen analyse gezien van hun product, dus wellicht even checken of zij de scheve Ca/F verhouding zelf al door toevoegingen rechtgetrokken hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:30

dookia schreef:
Een vriendin van mij haar paard is getest. Resultaat ook cushing. Ik geef haar een hoop info waaronder ook het opbouwen enz. Zegt dienen DA van haar dat dat helemaal niet nodig is. Ook wilt hij het paard al hertesten op 6 weken, ik zeg haar van te wachten tot hij 10 weken gepasseerd is, maar neen DA is koning. Daar word ik dus gek van. Ze kennen er zelf amper iets van lezen er niets van bij over en toch gaan ze betweterig doen

dat is dus de reden waarom ik gisterenavond ontplofte... :D

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:32

even een vraag van mijn kant.
Heb al een paar keer gelezen dat er word gezegt dat de meeste op moeten bouwen naar 1 pil.
De ACTH waarde van mijn haf is nu goed en ik geef een halve pil. DA geeft advies 0,5 pil blijven geven, klopt dit ook volgens jullie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:36

Ash_ schreef:
even een vraag van mijn kant.
Heb al een paar keer gelezen dat er word gezegt dat de meeste op moeten bouwen naar 1 pil.
De ACTH waarde van mijn haf is nu goed en ik geef een halve pil. DA geeft advies 0,5 pil blijven geven, klopt dit ook volgens jullie?

lijkt mij dat een halve pil dus voldoet..wanneer ben je begonnen met pergolide?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:38

7 weken geleden. Afgelopen maandag is hij opnieuw getest en was de waarde 11,6

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:19

Dank je JP. Heb inderdaad ook nog geen analyse gezien.
Ga eens vragen in het topic over dit product of iemand de analyse heeft op een zak.
Er zijn al zakken van verkocht.
Als ik er weer zemelen door moet geven kan ik beter de kwikbeet voeren. Miss wel wat duurder maar die verhoudingen zijn recht naar wat ik begreep.
Mijn probleem merrie is nu goed van gewicht onze pony,s ook.
Mijn jonge merrie mag iets meer vlees kweken.
Zal opletten dat ik iets minder hooi geef dan aan de andere als dat lukt.
Werk nl met een soort paddock paradise idee en ze lopen dus 24/7 bij elkaar

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:24

Ik ben nu op vakantie maar ik hoor van degene die mijn paard verzorgt dat hij qua eten heel wisselvallig is. Toen ik 1,5 week geleden vertrok at hij geen biks maar wel zijn kruidenmuesli, een paar dagen op vakantie hoorde ik dat hij zijn muesli niet meer at en nu weer zijn biks eet. Ook eet hij nu zijn kuil heel goed. Het lijkt wel of zijn smaak van links naar rechts gaat

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:51

Ik ga mijn pony volgende week dinsdag laten scheren, helaas met een kalmeringsmiddel anders gaat het echt niet lukken.. Kan dat gewoon gegeven worden nu die op medicatie staat?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:53

Heb mijn ouders dit topic gegeven en die gaan ze nu ook inlezen over cushing. :j Vind het fijn dat zij ook zo veel interesse tonen en er meer over willen weten, want ja het is wel 'ons' paardje. Ik heb vandaag de tabletten gehad en begin morgen ochtend met geven. Ik begin dus met een kwart, 4 dagen lang (komt precies uit qua tablet) dan 4 dagen dus een half. Ik twijfel alleen nog heel erg om op de half te blijven steken of door te gaan naar een hele..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:13

Je moet gewoon heel goed naar je paardje kijken Batlow en veel opsteken van de ervaringen hier.
Dat samen genomen helpt je juiste keuze te maken.
Herinner me dat je paardje niet erg groot is, dus kan een halve genoeg zijn.
Zonde om daar dan een hele pil in te doen. Ze zijn hartstikke duur en het is niet een baat het niet, schaad het niet medicijn

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:15

Batlow schreef:
Heb mijn ouders dit topic gegeven en die gaan ze nu ook inlezen over cushing. :j Vind het fijn dat zij ook zo veel interesse tonen en er meer over willen weten, want ja het is wel 'ons' paardje. Ik heb vandaag de tabletten gehad en begin morgen ochtend met geven. Ik begin dus met een kwart, 4 dagen lang (komt precies uit qua tablet) dan 4 dagen dus een half. Ik twijfel alleen nog heel erg om op de half te blijven steken of door te gaan naar een hele..

kijk het gewoon even aan,merk je niet veel aan haar voorzichtig doorgaan.
Je kunt haar eventueel een tijdje op een halfje houden?Misschien is het voldoende voor haar?
Het duurt even voordat je effect ziet.Dat is ook weer per paard verschillend.Ook de eventuele bijwerkingen.
Ik heb toen ook langzaam opgebouwd maar mijn paard begon erg slecht te eten.Het ging wel op maar niet met plezier.Terwijl ik hetzelde voerde.
Zelfs nu nog heeft hij dagen dat hij niet met plezier eet.Een aantal dagen per maand.Heeft vast met een een of andere hormonale cyclus te maken.

Oja...voert iemand hier toevallig sojahullen?
Ik zocht naar een eiwitbron voor mijn oude Pablo.De lucerne gaat dus niet meer.
Ik geef hem nu sinds gisteren sojahullen.Heel weinig,50 gram.Om te kijken of alles normaal blijft.(nek,poep)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:27

@ Geerke, ik voer de Agrobs Luzerne+ voor mijn Vlek. Ook om wat dikker te worden (ik weet niet of je het daarvoor wilt voeren). Of je moet een merriebrok gaan voeren, daar zitten ook meer eiwitten in

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:29

Als ik het goed begrijp, als je paard/pony dus 'te' veel prascend krijgt, merk je dat hevig? Buikpijn, niet eten etc.? Als ik dat dan goed heb gelezen is het gevolg jullie minder geven?

Ik blijf dan denk ik inderdaad op een half steken en doe over 8 weken een nieuwe test. Als de acth waarde niet is gedaald, neem ik aan dat ik door moet naar 3kwart/1.
Mijn pony zijn waarde was dus 452, veel te hoog begrijp ik. Wat voor waarde zou er dan uit moeten komen? Echt onder de 29 die periode? Ik ben begonnen met lezen vanaf pagina 450, maar nog steeds veel vragen :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:41

Je moet heel goed op je pony blijven letten. De mijne had best veel symptomen (spierverlies, bolle ogen, wegzakken in een diepe slaap, lange vacht, traanogen) en een waarde van 734. Na een tijdje prascend (van een weekje kwart naar een halve) waren de meeste syptomen weg, behalve de vacht en het spierverlies (dat heeft meer tijd nodig). Maar daarentegen ging ze heel slecht eten, werd mager, daardoor diarree, conditieverlies enz enz. Dus de symptomen van de cushing werden minder, maar door het slechte eten ben ik teruggegaan naar een kwart en zelfs nog iets minder (per 1,5 dag). Ze eet nu weer goed en zit heel goed in haar vel. Wel is ze nog iets te mager, maar dat heeft even tijd nodig.
Ik weet helaas niet wat haar waarde nu is, al ben ik daar wel heel benieuwd naar. Voor jaar laat ik haar weer testen