koenlover schreef:<<quote="Focussed"]Batlow schreef:Dus het beste is +- 1 week kwart en dan een half +- 1 week en dan door naar een hele?
Meestal wordt geloof ik geadviseerd:
3-5 dagen per stap.
Dus: 3-5 dagen 0,25mg
3-5 dagen 0,5 mg.
Etc.
(Ik zou persoonlijk - in overleg met je DA - een tijdje op 0,5 mg blijven. Omdat je pony toch wel klein is, en wellicht is 0,5 mg al voldoende).[/quote>>>>
Ik heb hier nog geen definitieve afspraken over gemaakt met mijn dierenarts, maar ik heb helaas het idee dat zij ook niet helemaal op de hoogte is... Zou je dit schema ook aanhouden bij een KWNP'er van 1.83 (en vorig jaar 665 kilo)? Volgens de formule die hier eerder gebruikt werd zou hij op 1.3 zitten wat hij nodig heeft (al gaf mijn 'second opinion' dierenarts al aan dat ze vaak met minder dan voorgeschreven af kunnen.
Wij zijn ooit met onze gelderse van 700 plus kg van 1,74m gestart met het opbouwen naar 1 pil (met het idee dat we altijd nog naar het voorschrift van de DA van 1,5 pil toe konden bouwen als dit nodig bleek) Vaak kunnen paarden met minder toe, dit is natuurlijk afhankelijk van 1) gewicht vuistregel van 0,002 x gewicht 2) symptomen/problemen 3) ACTH waarde
Die vuistregel wordt nu dus toegepast door jouw Da en dat is op zich correct, maar je moet eigenlijk ook even kijken naar de symptomen en wat het middel uberhaupt doet voor je paard. Je kunt altijd nog omhoog.
En idd 3 - 5 dagen opbouwen per stap is prima.