Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:21

koenlover schreef:
<<quote="Focussed"]
Batlow schreef:
Dus het beste is +- 1 week kwart en dan een half +- 1 week en dan door naar een hele?

Meestal wordt geloof ik geadviseerd:
3-5 dagen per stap.

Dus: 3-5 dagen 0,25mg
3-5 dagen 0,5 mg.
Etc.

(Ik zou persoonlijk - in overleg met je DA - een tijdje op 0,5 mg blijven. Omdat je pony toch wel klein is, en wellicht is 0,5 mg al voldoende).[/quote>>>>

Ik heb hier nog geen definitieve afspraken over gemaakt met mijn dierenarts, maar ik heb helaas het idee dat zij ook niet helemaal op de hoogte is... Zou je dit schema ook aanhouden bij een KWNP'er van 1.83 (en vorig jaar 665 kilo)? Volgens de formule die hier eerder gebruikt werd zou hij op 1.3 zitten wat hij nodig heeft (al gaf mijn 'second opinion' dierenarts al aan dat ze vaak met minder dan voorgeschreven af kunnen.

Wij zijn ooit met onze gelderse van 700 plus kg van 1,74m gestart met het opbouwen naar 1 pil (met het idee dat we altijd nog naar het voorschrift van de DA van 1,5 pil toe konden bouwen als dit nodig bleek) Vaak kunnen paarden met minder toe, dit is natuurlijk afhankelijk van 1) gewicht vuistregel van 0,002 x gewicht 2) symptomen/problemen 3) ACTH waarde

Die vuistregel wordt nu dus toegepast door jouw Da en dat is op zich correct, maar je moet eigenlijk ook even kijken naar de symptomen en wat het middel uberhaupt doet voor je paard. Je kunt altijd nog omhoog.
En idd 3 - 5 dagen opbouwen per stap is prima.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:22

Batlow schreef:
Mail terug van de da, 60 pillen 110 euro, dus 1,83 per pil. De opbouw manier scheelt me ook nog eens geld zag ik :)) ga nu aan hem voorstellen over het opbouwen. Hij zei zelf dus eerst 1 en daarna terug naar half omdat hij dus wat kleiner is. dus volgens jullie opbouwen naar 1 of toch blijven haken op een half?

Gezien de hoge waarde wil ik zsm beginnen, maar het hoeft niet snel te gaan zo lang dat niet nodig is toch en geen schade of andere negativiteit aanricht?

Ik zou denk ik opbouwen naar een half, het is maar zo'n klein beessie en hij is licht. Hij is wel bevangen, dus goed in de gaten houden verder en niet te langzaam opbouwen en niet te snel ;-) want je wilt de oorzaak van de bevangenheid natuurlijk wel onder controle krijgen.
Dus ik zou 3 (-5)dagen aanhouden per stapje.

Batlow

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:23

Is goed, heb dit de da verteld en ben benieuwd naar zijn reactie.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:26

- Hoe zit het qua voer, wat voor krachtvoer mag/moet hij? Wanneer mag hij de wei op, mag hij dat nu al wel, hoe lang etc.. En hoe zit dat met het voorjaar?
wat mij betreft mag ie nu terug de wei in, in het voorjaar kijken we hoe ie de winter doorgekomen is, natuurlijk blijven we voorzichtig met jong gras
- Als hij nu 6 weken tabletten krijgt en dan over 3 maanden een nieuwe test doen, wat is dan het gevolg van de uitslag? evt dosis aanpassen
Als hij hoog/laag is, wat dan? Mijn vraag was ook wat er zou gebeuren als je dit medicijn dus niet zou geven (uiteraard zal ik het hem gaan geven, zo snel mogelijk het liefst).
niet behandelen levert mi een groter risico op hoefbevangenheid op,
- Mag hij nog rijden? Ik rij met hem meestal in het bos, zo ja, wanneer kan ik dan weer met hem rijden en hoe lang mag dit of op welke manier? Rustig aan, of geen beperkingen?
Bartje zal eerst weer helemaal pijnvrij moeten kunnen lopen, dan mag je ook weer rijden

Vragen + antwoorden DA

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:39

Mijn A-pony had eind mei een waarde van 734. Toen begonnen met een kwart en na 4 dagen een halve en daar een hele tijd op gebleven. Alleen wilde ze op een gegeven moment niet meer eten, was aan de diarree. Echt hopeloos. Met de prascend weer teruggegaan naar een kwart, het verbeterde wel iets, maar niet genoeg. Toen naar een kwart per 1,5 dag. Maar diarree bleef terugkomen. Sinds 2 weken staat ze nu op ander voer (Dodson & Horrel) en na een week was de diarree over. Ze heeft weer goede eetlust en vanmorgen had ze een super keutel in de stal liggen. Het voer is wel heel erg duur, maar dat heb ik er nu wel voor over. Sinds vorige week staat ze weer op een kwart per dag en het gaat goed.

Ik wil haar eigenlijk nog laten testen (morgen kan nog), maar mijn financien zijn dramatisch. Dus ik moet het helaas over laten gaan. Van het voorjaar komt denk ik wel opnieuw die gratis test en als ik weer geld heb, dan laat ik het eerder doen.
Ik had mijn shet ook willen laten testen, maar dat laat ik nu ook even over gaan. Wat zouden jullie doen, ook meenemen met de prascend of eerst Provarium Breeding proberen? Ik denk zelf het laatste en kijken of ik verbetering zie.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:42

Mijn pony van 21 heeft ook Cushing, had vorig jaar zijn bloed laten onderzoeken daarop omdat die de symptomen had.. heb hem gelijk moeten scheren en een deken om moeten doen..
Sindsdien krijgt die elke dag in de ochtend een halve tablet, hij is daardoor heel erg opgeknapt! Veel levendiger, mooier in zijn vacht.. gewoon meer levenslust heeft die dan eerst.

Nu staat hij met een deken om op stal (niet geschoren) maar toch zie ik dat zijn vacht weer lang wilt gaan groeien ook nu die met een deken op staat..
Dus mijn vraag is: Blijft de vacht bij paarden met cushing nog steeds lang groeien als ze op medicijnen staan? En wat is het beste.. Deze winter scheren en met deken of nu gewoon alleen deken? Het lijkt ook alsof zijn haren jeuken, want mijn pony bijt vaak in zijn vacht en ik zie verder geen irritatie of luizen (was die ook gevoelig voor)..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:44

Ik heb de mijne vorige week weer geschoren. Haar vacht was wel mooier en minder dik dan andere jaren (toen ze nog geen medicijnen kreeg), maar toch echt te lang. Helaas kwam ik er wel achter dat ze luizen had, dus wel heel prettig dat ze dat dikke pak haar weer kwijt is

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:53

Batlow, jouw paard is sinds vrijdag bevangen en staat op pijnstillers..jouw DA zegt dat hij nu terug mag het land op?
Ik hoop toch echt dat je dat niet gaat doen...!
Inmiddels is algemeen bekend dat juist in het najaar veel paarden bevangen raken door het fructaan gehalte..
Mogelijk is dat nu niet extreem hoog meer maar als je paard bevangen is moet je hem echt op rantsoen zetten!
Ik snap dit niet hoor :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:59

Batlow schreef:
Ik ga inderdaad morgen ook even wat andere dierenartsen bellen uit de buurt om te vergelijken..

Jammergenoeg hebben Nederlandse DA's nog maar weinig ervaring met Prascend en/of Cushing en houden ze zich in grote lijn aan wat de fabrikant van het middel voorschrijft. Ik kan je verzekeren dat het niet verstandig is om met meteen een heel tablet (1mg) te beginnen, ook niet met de hoge ACTH waarde die bij de pony gemeten is. Begin met een half tablet en geef dat drie tot vijf dagen. Dan introduceer je het middel geleidelijk en dat scheelt al de helft van de gewenningsverschijnselen. Daarna bouw je op naar 1 mg.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:03

Setteli schreef:
Ik heb de mijne vorige week weer geschoren. Haar vacht was wel mooier en minder dik dan andere jaren (toen ze nog geen medicijnen kreeg), maar toch echt te lang. Helaas kwam ik er wel achter dat ze luizen had, dus wel heel prettig dat ze dat dikke pak haar weer kwijt is

Met hoeveel grams deken staat die van jou nu ze geschoren is?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:08

Volgens mij is het een 100-150 grams. Ik heb een iets dunnere, maar die ligt heel slecht, dus die dikkere maar op. En ze heeft het gauw koud en dat willen we niet. Straks als het nog kouder wordt heb ik nog een 100 grams met hals, die kan er zo over

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:14

Dus in de winter is een deken als een pony geschoren is van 200 grams wel voldoende?
Ik heb niet echt verstand van dekens, nooit eigenlijk hiervoor een deken omgedaan bij mijn pony.. afgelopen winter stond die van mij met een gevoerde deken van 100 grams, leek mij te koud maar anderen op stal zeiden van niet..
Want anders ga ik voor deze winter een warmere deken halen.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:15

En is beter om hem dan nu te scheren als ik dat wil gaan doen ?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:29

Ligt er aan hoe koud het gaat worden. Die van mij heeft er soms ook nog een fleece onder. Ze staat overdag altijd buiten en dan wil ik haar geschoren niet in de kou en regen laten staan zonder fatsoenlijke dekens.
Nu scheren is prima, kunnen ze nog iets wennen aan de temperatuur.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:28

Even een goed bericht van deze kant. Maandag opnieuw bij haf bloed laten trekken. Waarde zojuist te horen gekregen. 11, 6 erg goed volgens mijn da. Over 4 a 6 maanden opnieuw testen.

Da kwam er ook nog achter dat ze vorige keer deverkeerde medicatie had berekend. Ze had 72 euro voor 100 pillen berekend maar de pillen mogen niet meer humaan verkocht worden dus waren ze eigelijk duurder. Kosten nu 100 voor 60 pillen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:14

IMJ schreef:
Batlow, jouw paard is sinds vrijdag bevangen en staat op pijnstillers..jouw DA zegt dat hij nu terug mag het land op?
Inmiddels is algemeen bekend dat juist in het najaar veel paarden bevangen raken door het fructaan gehalte..
Mogelijk is dat nu niet extreem hoog meer maar als je paard bevangen is moet je hem echt op rantsoen zetten!

Was ik ook zeker niet van plan, hij staat nu op pijnstillers dus ik weet niet of hij goed loopt. Zaterdag stop ik een dagje om te kijken hoe hij dan loopt.. Eerst bevangen vrij dan weer de wei op.

Wat voeren jullie nou aan krachtvoer voor cushing paarden?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:15

Jannepauli schreef:
Batlow schreef:
Ik ga inderdaad morgen ook even wat andere dierenartsen bellen uit de buurt om te vergelijken..

Jammergenoeg hebben Nederlandse DA's nog maar weinig ervaring met Prascend en/of Cushing en houden ze zich in grote lijn aan wat de fabrikant van het middel voorschrijft. Ik kan je verzekeren dat het niet verstandig is om met meteen een heel tablet (1mg) te beginnen, ook niet met de hoge ACTH waarde die bij de pony gemeten is. Begin met een half tablet en geef dat drie tot vijf dagen. Dan introduceer je het middel geleidelijk en dat scheelt al de helft van de gewenningsverschijnselen. Daarna bouw je op naar 1 mg.

Ik bedoelde dat ik prijzen wil vergelijken wat betreft prascend!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:37

Ik quote dit even van mezelf batlow, was vorige week.
Ik voerde dus praktisch geen krachtvoer.
Cushing+bevangen+krachtvoer = heel erg uitkijken. :)
Staat hij nog veel in het werk? Ik reed vrn recreatief.
IMJ schreef:
Maar ik voerde een vitamine korrel, die heb je van verschillende fabrikanten. Ik gaf Pavo vital complete. Iets van 70 gram.
Een handje Pavo care4life dit is een kruidenmix zonder toevoegingen, wat magnesium en lijnzaadolie..
Verder uiteraard ruwvoer.
En dus een halve tablet pergolide gekneed in een stukje brood.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:58

Batlow schreef:
IMJ schreef:

Was ik ook zeker niet van plan, hij staat nu op pijnstillers dus ik weet niet of hij goed loopt. Zaterdag stop ik een dagje om te kijken hoe hij dan loopt.. Eerst bevangen vrij dan weer de wei op.

Ik geef iets minder als een 1/4 kilo kruidenmuesli speciaal voor paarden met Cushing en Hoefbevangenheid (weet de naam en merk niet meer, lijkt op Care4Life van Pavo) en dan gemengd met een 1/4 kilo Nature's Best van Pavo.. Als ik het niet mengt dan eet die van mij die kruidenmuesli niet.
Daarnaast krijgt die van mij 3x per dag gedorst hooi.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:03

IMJ schreef:
Ik quote dit even van mezelf batlow, was vorige week.
Ik voerde dus praktisch geen krachtvoer.
Cushing+bevangen+krachtvoer = heel erg uitkijken. :)
Staat hij nog veel in het werk? Ik reed vrn recreatief.
IMJ schreef:
Maar ik voerde een vitamine korrel, die heb je van verschillende fabrikanten. Ik gaf Pavo vital complete. Iets van 70 gram.
Een handje Pavo care4life dit is een kruidenmix zonder toevoegingen, wat magnesium en lijnzaadolie..
Verder uiteraard ruwvoer.
En dus een halve tablet pergolide gekneed in een stukje brood.

Care4life is mij ook al aangeraden, ga as. zaterdag naar diervoeder om dan te kijken. Pavo vital en care4life zullen ze daar wel hebben. Had dus inderdaad gelezen dat magnesium goed is, waarom is dit extra magnesium goed en hoeveel voer je dan?

Jij doet dus het tabletje nooit in het voer maar stukje brood? Slim, mijn pony wilde de pijnstiller al niet met 1 handje muesli...... Hij ging het écht niet eten...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:04

Al wat da's gebeld om te vragen naar prascend prijs. Visdonk was 117, meer dan bij mijn da die 110 vraagt. Net een belgische gebeld, moest ik na 4 uur terug bellen, misschien dat die belgen het wat goedkoper hebben. Anders wordt het gewoon 110 euro

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:19

Jannepauli schreef:
Batlow schreef:

Een halve tablet is al een hele hoeveelheid voor een paard/pony om mee te beginnen en bij de 2e verstap verdubbel je dan dus de hoeveelheid, dat heeft best impact. Als je vlot wilt, is het een keuze (die ik zelf ook even genoemd hebt omdat je soms sneller wilt of zou moeten), maar als je de tijd hebt, dan zou ik toch liever kleine stapjes nemen van een kwart.
Bovendien kan het best zijn dat Batlow haar pony met een halve genoeg heeft, dan kan ze dus 3 tot 5 dagen een kwart en dan naar een halve toe.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:26

Batlow, ik denk dat jij de laatste 15 hier toch is door moet lezen, of gebruik de zoekfunctie. Steekwoorden invullen waar je vragen over hebt, dan zal je praktisch alles vinden :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:29

Probleem is dat ik momenteel niet veel tijd heb om door te lezen, anders had ik dat natuurlijk gedaan. Ik doe dit via mijn telefoon en heb straks dan ook school, rijles en dan naar stal. Vanavond weer vroeg slapen omdat ik morgen ook weer de hele dag stage heb en 's avonds naar stal moet. Met via telefoon terug lezen is niet zo praktisch en ook niet zo fijn voor mijn ogen :+ Ik kijk zaterdag wel even

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:23

Batlow schreef:
IMJ schreef:

is je paard ook insuline resistent?Dat gaat namelijk vaak samen met cushing.
Als dat het geval is is weidegang niet echt aan te bevelen en krachtvoer al helemaal niet.
Pulp zonder melasse kun je veilig voeren.Met wat zemelen erdoor en een vitamine en mineralen supplement.
Als ze tenminste niet te vet is.