Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:34

Ik heb niet het volledige topic doorgelezen,dus sorry als ik ergens in herhaling val ofzo.

Zo'n 6-7 jaar geleden(weet het niet meer exact)hadden we op de stal waar ik toen werkte ook 2 dode paarden(2 jarigen).Paarden liepen in de kudde op 10 hectare weiland,waar ook nogal wat bomen rond stonden en niet écht veel meer te eten was(werden wel bijgevoerd met voordroog,maar ik kan best geloven dat in een kudde van 30 paarden de laagsten in rang niet echt aan hun trekken kwamen).

De eerste lag al dood op de wei,de tweede lag enkele dagen later neer en kregen we niet meer recht.Die hebben we nog wel naar stal gehaald maar een halve dag later was hij ook dood.

Deze twee zijn toen niet onderzocht geweest(baas vond dat niet nodig)maar ik ben er bijna zeker van dat het ook AM geweest is.Was dezelfde periode dat er in Wallonie ook de eerste gevallen waren.

Dus in belgie(antwerpse)komt of kwam het zeker ook voor.

Vorig najaar hebben we er ook eentje naar huis gehaald:stond op de wei met enorme oedeem van tss zijn voorbenen tot zijn koker.At niet meer en was lusteloos.
Veearts erbij gehaald maar die kon eigenlijk niet direct iets abnormaals vinden.Wel bloed genomen,en achteraf bleken de leverwaardes héél slecht,maar verder ook niets abnormaals...
Paard is 12u later gestorven(nog voor we de bloeduitslag hadden):toen we smorgens terug op stal kwamen lag hij neer en ademde moeilijk,een uurtje later was hij dood.Er is toen verder ook geen onderzoek meer naar gedaan.
Iemand deze symptomen al tegengekomen?

Deze 3 paarden liepen allemaal op hetzelfde weiland.

Cemlys

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:44

@Feelsoproud: waarschijnlijk zijn er al meer gevallen geweest dan enkel deze die bekend zijn, ik kan me voorstellen dat niet iedereen onmiddelijk denkt aan zn paard te laten onderzoeken. Maar klinkt wel als am die eerste twee. De derde geen idee eigelijk. Moeilijk te zeggen zo.

Gelukkig staat mn pony op een weide waar volgens mij geen bomen rond staan, enkel aan een kantje wat meidoornstruiken, maar volgens mij kunnen die weinig kwaad doen. Voor de rest worden ze ook bijgevoerd, en staat (of toch enkele weken geleden) nog gras. Dus hopen dat ze er daar geen last van krijgen.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:48

Ben soms wel bang voor mijn eigen paarden.Die staan op een klein stukje(ong 1000m²) dat ze in de wionter kapot mogen lopen.Staan langs een kant van de wei wel veel bomen,en dus ook héééél veel bladeren in de wei.
Ze worden wel goed bij gevoederd(hooi à volonté en snachts binnen met krachtvoer en hooi),maar je weet nooit!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:53

Idd hoor net dat het de laatste dag is dat ze in en uit naar buiten kunnen, morgen gaan ze in de loopstal, zonder buitenloop (gewoon door het vele water wat er gevallen is), maar toch een beetje gerustheid iig.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:16

Even weer bijgelezen. Eigen paarden staan gelukkig in de paddock en nietmeer op de wei.
Maar zou het ook niet kunnen dat er meer overlijden in het Noorden omdat ze hier langer buiten staan? En ik bedoel dan eigenlijk niet de paarden die bij huis staan. Maar mijn ervaring is dat onder in het land minder bazen de paarden buiten willen hebben ivb te weinig land etc.

Valt me nog mee dat er niet meer gevallen in Friesland zijn gevallen als ik naar school rij a7 zie, staan er heel veel koppels nog buiten bij bomen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:16

een paar blz geleden hadden jullie het over mycotixines, de bekendste daarvan is ongetwijfeld Moederkoorn welke al zeer lang bekend zijn en tegenwoordig behalve in de ecologische landbouw (dus zonder gif, kunstmest) niet meer voorkomen. Als je zoekt op moederkoorn/mycotoxines dan schijnen ze vooral voor te komen NA een strenge winter, in de eerst volgende regen-periode !

Moederkoorn kwam voornamelijk voor in Rogge (wat voor brood gebruikt werd) en soms hele dorpen ziek/gek maakte. Dit kwam dan door de plaatselijke bakker ;) Er zijn ook theorien dat de heksenjacht ,voornamelijk de best gedocumenteerde, die in Salem, veroorzaakt werd door moederkoorn.

Voor de geinteresseerden, hier een stuk daarover, ben benieuwd wat jullie denken. http://74.125.77.132/search?q=cache:5jc ... clnk&gl=uk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:39

Maar om de AM te verklaren zouden er dus stukken land met bepaald graan in de buurt moeten zijn en dan met name ecologisch graan ??

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:53

DubbelDun schreef:
Maar om de AM te verklaren zouden er dus stukken land met bepaald graan in de buurt moeten zijn en dan met name ecologisch graan ??

Dat zeg ik niet he :D maar dat stuk over conteminatie met ray gras... weet het niet, ben alleen benieuwd wat jullie daarvan denken

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:55

idd dus zeg niet dat schimmels mensen niets of niemand erg ziek kunnen maken

@dubbeldun: het mycotoxine (moederkoorn alkaloide als ik het goed heb) dat op graan voorkomt is maar 1 van de vele soorten toxines die door schimmels veroorzaakt kunnen worden.
Je moet het zo zien, je hebt een schimmel (waar 1000den soorten van bestaan zeg maar), en elke schimmel kan een toxine of gif gaan produceren (de schimmel die vroeger op het graan groeide, beter bekend als moederkoorn bv). dus in principe hoeft er helemaal geen graan in de buurt te zijn, aangezien het hier gewoon om een ander soort schimmel gaat waarschijnlijk (als we dus van de schimmeltheorie uitgaan) en die schimmel produceert een soort gif waar de paarden dus ziek van worden (storing in het vetmetabolisme krijgen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:08

Maar als het een bekende schimmelsoort is dan had de wetenschap die toch allang gevonden??

Het is juist het A-typische waar ze gaan raad mee weten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:14

Maar niemand zegt hier dat het om een bekende schimmelsoort gaat. Er zijn er al heel veel bekend, maar ik ben er zeker van dat er nog zoveel onbekende zijn.
dus idd het feit dat ze het niet kennen is het probleem. het mechanisme in het lichaam is ondertussen achterhaald, de rest zijn ze nog druk mee bezig. Eens ze ook weten wat de oorzaak is, kunnen ook duidelijke maatregelen enzo genomen worden, weet je (zeker) waarop je moet letten en kunnen zo'n dingen in de toekomst grotendeels voorkomen worden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:19

DubbelDun schreef:
Maar als het een bekende schimmelsoort is dan had de wetenschap die toch allang gevonden??

Het is juist het A-typische waar ze gaan raad mee weten.

Nogmaals...ik beweer niet dat het DEZE schimmelsoort is, wilde alleen maar aantonen dat mycotixines een onbekend terrein zijn ;) maar het geeft wel te denken dat Moederkoorn reeds lange tijd bestreden is juist door kunstmest en genetische manipulatie van dit soort rassen. Biologische landbouw is nu juist de afgelopen 10 jaar in opkomst....wie weet. Ben ook maar een paardenliefhebber (heb er 3 aan huis) die dit soort berichten griezelig vind, en heel erg meeleeft met de slachtoffers :-)

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:30

he wat naar zeg.. rotziekte.. maar als ik het goed begrijp kan het niet alleen in gras maar ook in hooi zitten dat in paddocks ligt? ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus vergeef me als die vraag al is gesteld :+

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:23

Zijn er ook gevallen bekend waarbij paarden lichte symptomen vertonen zoals bij AM maar waar er verder 'niets' aan de hand is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:28

Ik denk dat een hoop van die kleinere signalen niet herkend worden, elk paard heeft wel eens een 'offday' tenslotte.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:32

het lijkt erop dat oudere paarden mogelijk weerstand kunnen hebben tegen AM, dan wel verschijnselen krijgen maar er bovenop komen.
volgens mij dan wel met behandeling (AB enzo).
ik weet het niet zéker, maar zo heb ik het begrepen.

@ Mist, ik ga vanavond dat artikel eens lezen! :)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:40

Jalenka_Kiya schreef:
Zijn er ook gevallen bekend waarbij paarden lichte symptomen vertonen zoals bij AM maar waar er verder 'niets' aan de hand is?

Een mogelijk geval bij ons op het dorp. Was wel een ouder paard van 27 jaar. Paard had donkere urine. Da is er bij geweest die dacht aan AM.
Paard mocht met een graaskorf en deken om gewoon de weide in. Uit het bloedonderzoek kwam alleen een tekort van selenium en vit E

Hier is er ook veel onderzoek naar gedaan maar tot nu toe nog niets uitgekomen.
Een paar jaar terug (rond de tien) zijn er hier ongeveer 100 paarden aan bezweken. Dit waren volgens de da alle gezonde dieren.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:03

Mijn paard van 12 jaar staat niet meer op het land maar is 2 keer in de afgelopen 3-4 weken niet goed geweest: koliekverschijnselen, constant liggen en door haar achterbenen zakken. Niet goed alert, geen koorts. DA is geweest: dacht de eerste keer aan koliek, tweede keer zeker niet en vond dit erg vreemd, ook omdat ze verder bij mij de afgelopen 3,5 jaar niets heeft gehaf. Er is bloed afgenomen, kan morgen bellen voor de uitslag. Mijn merrie is nu weer redelijk zichzelf al lijkt ze wel een dipje te hebben. Ik ben benieuwd wat er uit de test komt omdat er niet standaard op toxines getest wordt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:50

Jalenka_Kiya schreef:

Gelokaliseerde gevallen met enkel uitval van spieren ter hoogte van de hals komen voor, ja. Maar hoe dat precies zit weet ik niet.

Interessant om hier een topic over te vinden, ik ben al een tijdje geinteresseerd in de ziekte. Volgens het laatste wat ik hoorde een paar weken terug zijn er verschillende onderzoeksgroepen rond bezig. Ik heb persoonlijk al enkele paarden zien sterven aan atypische myopathie, maar ken er ook een (of twee, laatste heb ik niet meer opgevolgd) die erdoor zijn gekomen. Die ene was een echt vechtertje.
De constanten zijn altijd permanent op weide, een natte weide, piek in oktober/november en paarden die geen krachtvoer krijgen. De spierwaarden liggen inderdaad in de tienduizenden ipv een paar honderd bij normale spierafbraak, echt fulminant. Zwarte urine. Vermoedelijk gaat het om Clostridia, maar verder onderzoek is zeker nog nodig (maar ik zie dat dat hier goed wordt opgevolgd :-) )
Wat me wel bij alle paarden opviel is hun wil om door te doen, zo blijven de meeste echt hardnekkig eten, zelfs al kunnen ze alleen maar op hun zijde liggen. Heb echt met pijn in het hart staan toekijken.
Mede hierdoor staat mijn paard vroeger 's nachts binnen dan hoe ik het normaal ging doen.

Overigens, veel mensen die er bang van zijn, maar een paard dat 'beter wordt' heeft geen a.m. in mijn ogen. Daarvoor gaat het veel te snel. Vaak is er al een ander paard dood gevonden op diezelfde weide. En inderdaad, de weide blijft zeer lang gevaarlijk.

Een tekort aan anti-oxidanten zoals bij EMND wordt inderdaad ook geopperd.
Ben echt benieuwd wat het onderzoek verder gaat doen en hoop op snel een vaccin of iets in dien aard...

Inderdaad zoals zitake zegt, die storing in het vetmetabolisme. Daarom is ook een van de belangrijke componenten van de behandeling het overvloedig toedienen van suikers, zodat de paarden die kunnen gebruiken voor hun energievoorziening in plaats van de spieren af te breken, simpel gezegd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:55

zo jij bent helemaal up to date :). Idd nuja ik vind het maar eng. Die van mij staat nu voorlopig ook binnen (maar eerder door het slechte weer, al ben ik wel iets geruster nu). Waarschijnlijk dat jonge paarden eerder eraan onder doorgaan, omdat ze meer energie verbruiken ivm groei enzo. Ik heb er zelf nog geen opgevolgd, en hoop dat het niet nodig zal zijn/zal moeten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:02

wow ponyzotje, cool dat je hier nu ook bent!
had je dit topic niet eerder gezien? bestaat al best lang!

clostridium sorellii was toen het idee.. ben je daar bekend mee?
weet je bijvoorbeeld of die C sorellii ook toxine kan afscheiden ín het lichaam van een paard?
of scheidt het toxine af buiten het lichaam, en wordt de toxine vervolgens opgenomen?
in het eerste geval zou AB moeten kunnen helpen, omdat het de C Sorellii bestrijdt, en daardoor indirect ook de vergiftiging tegenhoud.

hoeveel clostridia zijn er eigenlijk...
ik 'ken' alleen de tetanus, de butulisme, en nu dan van hier lezen en aan de hand daarvan verder onderzoeken de sorellii..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:09

Ja, ik kom niet zo vaak meer op bokt :-) Ik ben niet helemaal up to date hoor, maar ik probeer gewoon zoveel mogelijk (wetenschappelijks) te weten te komen.

Ze vermoeden inderdaad Clostridia, maar welke ondersoort kan ik je niet vertellen. Eigenlijk staat alles wat ik weet al hierboven hoor :D Toxines afscheiden doen Clostridia wel dus het lijkt me niet zo vreemd dat ze in die richting denken. Bij tetanus is het immers ook het geval he, daar beginnen ze ook pas aan toxineproductie ín het lichaam. Dus wat ik dan persoonlijk denk is inderdaad een gelijkaardig verloop als bij een tetanusinfectie.
Antibiotica gericht tegen Clostridia worden sowieso ingezet in de behandeling, naast glucoseinfusen en euh-zware pijnstilling, want de afbraak van die spieren moet ongelooflijk pijnlijk zijn. Ze liggen ook werkelijk constant te kreunen en hijgen van de pijn, ongelooflijk.
De prognose is het beste als ze nog rechtstaan als ze toekomen. Maar meestal gaan ze binnen het halfuur liggen, staan dan met de zware behandeling nog af en toe recht, maar gaan binnen de paar dagen dood. Een van hen had inderdaad ook oedeem (dat las ik een paar bladzijden terug).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:25

De laatste 2 die hier binnengekomen zijn hebben het ook niet gehaald. Beiden kwamen 's avonds binnen en lagen volgende ochtend dood of stervend.
De laatste was nogal onverwacht. De nacht was ze vrij stabiel, heel vroeg 's morgens stond ze nog recht en at een beetje, iets later lag ze neer maar niet volledig plat (neerliggen is op zich niet zo raar bij een AM) en zag er vrij comfortabel uit, een uur later vonden we haar dood.
Rare was ook dat deze pony op stal stond (al ruim een week ongeveer) en hooi en krachtvoer kreeg. Daarvoor stond ze 24/7 buiten met beetje hooi. De andere pony die bij haar op de weide stond heeft niets.

Volgens unief van Luik (onze unief houdt daar goed contact mee en meld ook elk geval van AM omdat Luik er onderzoek naar doet) is het dus idd mogelijk dat er een zekere latentietijd is, ze hadden al eerder gevallen gezien die AM kregen desondanks het feit dat ze al van de weide gehaald waren.

@ponyzotje: voor zover ik weet hebben we hier maar eentje gehad (witte pony) die het overleefd heeft, maar daarvan was ook niet helemaal zeker of hij nu wel of niet AM had.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:29

@thioro: bah geweldig nu ook nog een latentietijd erbij.
Is er ook geweten uit welke provincies alle gestorven paarden kwamen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:36

Thioro schreef:
@ponyzotje: voor zover ik weet hebben we hier maar eentje gehad (witte pony) die het overleefd heeft, maar daarvan was ook niet helemaal zeker of hij nu wel of niet AM had.

Ja klopt, op die had ik het, de tweede die ik dacht was die ruin met zijn dikke koker, maar zoals ik al aangaf heb ik die niet tot het einde gevolgd. Die heeft het dus ook niet gehaald? Fijn om jou hier in het topic te vinden, dat is pas informatie first hand +:)+ van mij is het maar second hand natuurlijk :D

zitake schreef:
@thioro: bah geweldig nu ook nog een latentietijd erbij.
Is er ook geweten uit welke provincies alle gestorven paarden kwamen?

De meeste die ik heb gezien, waren frans, maar ik zag er ook een uit oost-vlaanderen..
En die latentietijd.... bah :\