Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Er zijn ook theorien dat de heksenjacht ,voornamelijk de best gedocumenteerde, die in Salem, veroorzaakt werd door moederkoorn.DubbelDun schreef:Maar als het een bekende schimmelsoort is dan had de wetenschap die toch allang gevonden??
Het is juist het A-typische waar ze gaan raad mee weten.
maar het geeft wel te denken dat Moederkoorn reeds lange tijd bestreden is juist door kunstmest en genetische manipulatie van dit soort rassen. Biologische landbouw is nu juist de afgelopen 10 jaar in opkomst....wie weet. Ben ook maar een paardenliefhebber (heb er 3 aan huis) die dit soort berichten griezelig vind, en heel erg meeleeft met de slachtoffers
Jalenka_Kiya schreef:Zijn er ook gevallen bekend waarbij paarden lichte symptomen vertonen zoals bij AM maar waar er verder 'niets' aan de hand is?
Jalenka_Kiya schreef:Zijn er ook gevallen bekend waarbij paarden lichte symptomen vertonen zoals bij AM maar waar er verder 'niets' aan de hand is?
)
. Idd nuja ik vind het maar eng. Die van mij staat nu voorlopig ook binnen (maar eerder door het slechte weer, al ben ik wel iets geruster nu). Waarschijnlijk dat jonge paarden eerder eraan onder doorgaan, omdat ze meer energie verbruiken ivm groei enzo. Ik heb er zelf nog geen opgevolgd, en hoop dat het niet nodig zal zijn/zal moeten.
Ik ben niet helemaal up to date hoor, maar ik probeer gewoon zoveel mogelijk (wetenschappelijks) te weten te komen.
Toxines afscheiden doen Clostridia wel dus het lijkt me niet zo vreemd dat ze in die richting denken. Bij tetanus is het immers ook het geval he, daar beginnen ze ook pas aan toxineproductie ín het lichaam. Dus wat ik dan persoonlijk denk is inderdaad een gelijkaardig verloop als bij een tetanusinfectie.Thioro schreef:@ponyzotje: voor zover ik weet hebben we hier maar eentje gehad (witte pony) die het overleefd heeft, maar daarvan was ook niet helemaal zeker of hij nu wel of niet AM had.

zitake schreef:@thioro: bah geweldig nu ook nog een latentietijd erbij.
Is er ook geweten uit welke provincies alle gestorven paarden kwamen?