Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:08

Sherwood, dierenartsen weten vrij weinig af van kruiden en hun werking en de bijwerkingen. Dat krijgen ze in deze detail niet in hun opleiding mee.
Ja, er zijn inderdaad bedrijven die producten mogen samenstellen voor LT. Maar dan denk ik wel dat LT geregistreerd moet zijn als herbalist of een andere status waardoor hij een recept kan uitschrijven. Maar dat zal LT wel weer via een ander laten lopen (vermoed ik). In hoeverre de dosering vermelding verplicht is op de verpakking weet ik niet, zo goed zit ik niet in deze wetgeving. Moet nog mijn opleiding tot herbalist beginnen...

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:30

russel schreef:

Hieruit moet ik concluderen dat deze mensen de preparaten voor LT mogen samenstellen? Als ze dan ook nog een dosering vermelden, is alles klaar??

Is dat wel zo?
Dan zou dus iedereen (biochemicus, wetenschapper, ingenieur of putjesschepper van mijn part) zonder medische achtergrond, een preparaat mogen uitvinden, patent aanvragen, niet bepaald gedegen vooronderzoek doen, het laten maken door een 'officieel' bedrijf en het op de markt brengen ?
Vervolgens als geneesmiddel aanprijzen terwijl het een voedingssupplement is.
Wel aanprijzen als een middel wat volledig kan genezen.

Lijkt me toch geen zuivere koffie en allesbehalve de gebruikelijke weg om een middel wat ziektes zou 'genezen' op de markt te brengen.

Daar vooraf een verplicht bloedonderzoek bij te verlangen wat bij het Belgische lab. slechts 25 euro kost incl. analyse en een uitdraai van de gegevens terwijl de 'uitvinder' LT voor het bloedonderzoek 150 euro vraagt.
Dit bloedonderzoek dient ook nog 's 2x uitgevoerd te worden.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:33

henny_w schreef:
Daar vooraf een verplicht bloedonderzoek bij te verlangen wat bij het Belgische lab. slechts 25 euro kost incl. analyse en een uitdraai van de gegevens terwijl de 'uitvinder' LT voor het bloedonderzoek 150 euro vraagt.

Heeft die belg ook gezegd hoeveel van die onderzoeken hij gedaan heeft

henny_w

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:35

Geen idee sarabande,

Ik had die info uit de Bit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:30

henny_w schreef:
Geen idee sarabande,

Ik had die info uit de Bit.

Die info was hier ook al langs gekomen, buiten het prijssverschi l.

Ik vraag me namelijk af, gezien de teneur van het hele verhaal, of wel alle bloedstalen die opgestuurd zijn ook daadwerkelijk onderzocht zijn.

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:01

sarabande schreef:
henny_w schreef:

Heeft die belg ook gezegd hoeveel van die onderzoeken hij gedaan heeft

Bij mijn weten niet maar wie het graag weten wil; hier de naam en het tel.nr. van 'die belg'.

Directeur Biomedics BV
Laatst bijgewerkt door Djilna op 23-05-06 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Telnr mag niet vermeld worden. Opvraagbaar via PB

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:06

LT is bezig met een advocaat dus ben wel benieuwd wat dit verhaal voor gevolg gaat krijgen....

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:08

Advocaat of accountant?....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:18

*Jolanda* schreef:
LT is bezig met een advocaat dus ben wel benieuwd wat dit verhaal voor gevolg gaat krijgen....

LT schermt al jaren met advocaten en zo. Dat het nu eindelijk echt gebeurt lijkt me een goede zaak dan moeten al die mensen die vragen aan hem gesteld hebben ook echt antwoord krijgen. En dan kan hij ook flink ervan langs krijgen van alle mensen en instellingen wiens naam hij misbruikt heeft.

Trouwens zijn er door die artikelen niet meer gedupeerden boven water gekomen?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:32

*Jolanda* schreef:

Als hij daar net zo lang zoet mee is als met de publicatie...

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:41

Er staat vanochtend een ingezonden brief in de PK, van iemand die liever de titel : "Ordinaire zwendel" had gezien ipv "gebakken lucht". Deze persoon weet te vertellen dat LT dit al eerder heeft gedaan bij mensen (röntgenfoto's meenemen en a/d hand daarvan gaf LT een middeltje).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:49

*Jolanda* schreef:

Wat kan een advocaat doen? Er is niet met modder gegooid, maar de feiten zijn onderzocht. Wat er is gevonden pleit niet echt voor Taal.
Hij dreigde mij in het begin al met een advocaat op mijn simpele vraag, die advocaat bleek dus accountant te zijn. Als je voor vragen stellen al gedreigd wordt met een advocaat klopt er gewoon iets niet. Ik heb trouwens nog nooit een brief gehad van een advocaat. Ik zie gewoon niet in waarom. Als ie gewoon antwoord had gegeven was ik ook niet zelf gaan zoeken En op een gegeven moment zijn we met meer mensen gaan zoeken, en wat we vonden is nu bekend. Er zit van onze kant geen enkele leugen bij. Alles is te verifieren.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:02

Ik denk ook zomaar dat het hem weinig zal opleveren, maar volgens LT staan er veel onwaarheden in het artikel.....
(tsja je moet er toch een verhaal van maken voor je klanten die nogsteeds in je geloven )

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:10

*Jolanda* schreef:
Ik denk ook zomaar dat het hem weinig zal opleveren, maar volgens LT staan er veel onwaarheden in het artikel.....
(tsja je moet er toch een verhaal van maken voor je klanten die nogsteeds in je geloven )

Had ie in de discussies op de verschillende fora toch allang zelf recht kunnen zetten. Het is iedereen vrij om te reageren op openbare fora, dus Taal ook.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:04

Ik heb de ingezonden brief uit de paardenkrant ingescand en opgeslagen op mijn pc.
Het was de bedoeling dat ik het names Ravel zou plaatsen maar dat lukt me helaas niet, omdat het geen jpg bestand is.

Wie zou het namens Ravel kunnen plaatsen, ik kan je de inscande versie toemailen.
Wie het wil/kan, mail me even via tienus63@gmail.com.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:47

*Jolanda* schreef:

Hoe weet jij dat en tegen wie zou hij die advocaat dan willen inzetten?

sassefras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:06

hai,

top geweldig stuk, enne ind laat die advocaat maar komen toch ???

sas

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:14

sassefras schreef:
hai,

top geweldig stuk, enne ind laat die advocaat maar komen toch ???

sas

Ik krijg alweer de neiging om mijn emailadres neer te zetten
Maar die heeft ie al!! En is ook via Bokt of Kruiskruidforum te verkrijgen.
Maar al met al, het is eigenlijk te triest voor woorden. Als mensen met de handen in het haar zotten omdat ze wanhopig zijn, en wachten op een middel hetzij tegen eczeem, hetzij tegen een kruiskruidvergiftiging, of burnout ADHD en noem maar op, geeft het geen pas om een slaatje uit de wanhoop te slaan, om iedere schijn van belangenverstrengeling te voorkomen zou dan op zijn minst de winst die er gemaakt wordt op de medicatie in deugdelijk onderzoek gestoken moeten worden, en de kennis gedeeld moeten worden door goede publicaties. Dat is zuiver.
En dat is wetenschap.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:17

ik zit op het puntje van mijn stoel, niet van de spanning, maar van nieuwschierigheid! Nu zal hij dus echt idd alle vragen moeten beantwoorden, zoals sarabande al schrijft. Ik wil zooooooo graag zijn antwoorden weten op die vragen. Ik ben altijd al nieuwschierig aangelegd, maar dit is wel heel erg.
Oh ik zit ook met heel erg veel vragen, maar dat zullen hoogst waarschijnlijk de zelfde vragen zijn als de meeste mensen hier willen stellen.
Wat mij ook bezig heeft gehouden is die onzin over die wortels. Daar wil ik wel eens een heldere uitleg van horen. Een witte wortel is een pastinaak (of pasternaak) en geen wortel. Elke wortel die ik uit mijn tuin trek is oranje, en ik strooi geen kleurstoffen in de rondte. daar wil ik wel eens heel erg graag een duidelijk verhaal van horen hoe dat nou zit dan.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:55

Zou het iets zijn om zélf, als gedupeerdengroep?, LT voor de rechter te dagen in plaats van af te wachten of hij dat bij jullie of één van jullie doet? Ik heb er geen verstand van verder maar volgens mij kun je hem dan zo dwingen tot antwoorden? Misschien moet iemand dat eens uitzoeken.

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:01

Rosita schreef:
Zou het iets zijn om zélf, als gedupeerdengroep?, LT voor de rechter te dagen in plaats van af te wachten of hij dat bij jullie of één van jullie doet? Ik heb er geen verstand van verder maar volgens mij kun je hem dan zo dwingen tot antwoorden? Misschien moet iemand dat eens uitzoeken.

Helaas weet ik maar al te goed hoe tijdrovend rechtzaken zijn en daarnaast is het nog een hele klus de gedupeerden in kaart te brengen.
Zelf heb ik heel wat uren gestoken in het onderzoek hier naar de geloofwaardigheid van Leen Taal en vind het wel mooi zo. Mijn geld terug krijgen is voor mij nooit een motief geweest. Ook heb ik Leen Taal nooit willen zwart maken, we zijn hier een onderzoek begonnen zonder vooruit te weten wat we zouden vinden. Als we overwegend successen hadden gevonden dan hadden we dat gepubliceerd en was mijn paard helaas één van die 13% geweest die niet genas.
Tot onze schrik (want geen mens had ooit van te voren deze uitkomsten kunnen verzinnen) kwamen wij met nogal weinig positieve feiten uit het onderzoek.

Hier nog wat feiten op een rijtje:

- uit het patent blijkt dat 3 van de 6 kruiden in het Eczit/Seme middel een kalmerende/sederende werking hebben hetgeen een goede verklaring kan zijn waarom veel paarden ten tijde van de kuren wat rustiger worden in gedrag en minder schuren.
- één van die kruiden is Kava kava wat bij humaan gebruik in verband wordt gebracht met mogelijk veroorzaken van leverschade.
- volgens Leen Taal vond het paard deze kruiden van oudsher zelf in de natuur. Erg lastig wanneer de herkomst van 4 die kruiden uit Peru, Pacific eilanden, Siberië/ Korea/ China, en het middelandse zee gebied blijkt te zijn.
- vervolgens de benaming van de kuren; volgens de etiketten zijn het voedingssupplementen, echter in zijn brochures en in het patent spreekt LT van medicatie en geneesmiddelen. Op z'n minst misleidend!
- daarnaast is het op z'n minst merkwaardig te noemen dat mensen een vrijwaringsverklaring moeten ondertekenen voor het toedienen van een voedingssupplement aan hun paard.......... of is LT zelf niet overtuigd van het vermeende onschuldige karakter van zijn 'voedingssupplementen' ?
- de doseringen van de kuren verschillen ook iedere keer, dosering cf het patent, de oude verpakking en de nieuwe verpakking. Tevens is er sprake van een steeds hoger wordende dosering.
- het 'wetenschappelijk' onderzoek van LT bij het fjordenstamboek;
in het patent, de brochure en de website van LT wordt iedere keer een andere duur van het onderzoek genoemd, ook verschillen in de 3 publicaties het aantal paarden dat aan het onderzoek heeft deelgenomen en ook de percentages van de 'behaalde resultaten' verschillen per publicatie. Niet bepaald wetenschappelijk te noemen!!
-- DRIE KEER HETZELFDE ONDERZOEK BESCHRIJVEN MET IEDERE KEER ANDERE CIJFERS!!!!
- vervolgens het noemen van bekende veterinaire wetenschappers als referentie zonder die mensen daar toestemming om te vragen, vervolgens dit een fout van medewerkers noemen maar zelf ook op lezingen en in mailtjes de namen van deze mensen noemen!!!
- de resultaten van de 26 fjorden die ik heb kunnen traceren uit het fjordenstamboek onderzoek, zelfs al zouden de overige 30 fjorden allemaal genezen zijn dan nog komt het genezingspercentage niet hoger uit dan 60,7% ; heel wat anders dan de 87% genezing die LT claimt!!
NOGMAALS; bovenstaande zijn stuk voor stuk keiharde FEITEN!!! Door iedereen zelf na te gaan en te controleren!

Tot slot het weinig wetenschappelijke karakter van het onderzoek;
- de korte duur van het onderzoek waardoor invloeden van klimaat en milieu de resultaten hebben kunnen beInvloeden
- het ontbreken van een controle groep waarbij ook het stalmanagement werd aangepast maar die geen kuren kregen zodat in de resultaten te zien is of de resultaten aan het gewijzigde stalmanagement of aan de kuren te wijten zijn.
- het ontbreken van een follow-up onderzoek naar de resultaten op langere termijn.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:08

Naast alle negatieve feiten zitten er ook een paar goede punten in zijn verhaal:

- mensen bewust maken van hoe wij heden ten dage met onze paarden omgaan ten opzichte van hoe het paard in het wild leefde.
- het sobere voedingsregime dat hij adviseert! Mijn paarden zien er beter uit dan ooit te voren!
- zijn theorie mbt de relatie zomereczeem-allergie is zeker het onderzoeken waard!

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:28

Nomaals, ten overvoede:

Het gaat er mij niet om of zijn middelen al dan niet werken en het gaat mij ook niet om het geld dat ik er aan uit gegeven heb. Heb hiervoor aan tal van andere middelen tegen staart-manen-eczeem (die bij mijn paard ook niet of nauwelijks werkten) ook geld uitgegeven!

Waar het mij om gaat is de MISLEIDING!!
- er wordt de indruk gewekt dat het medicijnen zijn,
- er worden succes percentages uit een 'wetenschappelijk' onderzoek genoemd die zeer dubieus zijn,
- er wordt de indruk gewekt dat bekende veterinaire wetenschappers zijn therapieën onderschrijven!
- en tot slot de geheimzinnigheid omtrent de ingrediënten waardoor mensen niet weten wat zij hun paard geven en dus ook niet weten of deze mogelijk schadelijk kunnen zijn voor het paard of bij een dopingonderzoek in de problemen kunnen komen!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:47

ravel schreef:
Naast alle negatieve feiten zitten er ook een paar goede punten in zijn verhaal:

- mensen bewust maken van hoe wij heden ten dage met onze paarden omgaan ten opzichte van hoe het paard in het wild leefde.
- het sobere voedingsregime dat hij adviseert! Mijn paarden zien er beter uit dan ooit te voren!
- zijn theorie mbt de relatie zomereczeem-allergie is zeker het onderzoeken waard!

Dat moet ik LT ook zeker nageven ja!!

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:54

tienus63 schreef:
Ik heb de ingezonden brief uit de paardenkrant ingescand en opgeslagen op mijn pc.
Het was de bedoeling dat ik het names Ravel zou plaatsen maar dat lukt me helaas niet, omdat het geen jpg bestand is.

Wie zou het namens Ravel kunnen plaatsen, ik kan je de inscande versie toemailen.
Wie het wil/kan, mail me even via tienus63@gmail.com.

Dit is de betreffende brief:

Afbeelding