[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:22

Het voeradvies van de fabrikant is meetsal vooral in hun eigen voordeel Knipoog
Bedankt voor de info Franka!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:41

Voorlopig geef ik nog maar heel weinig, een handje hooguit. Ze staan 12 uur per dag in de wei dus bijvoeren hoeft bijna niet Knipoog
Ik ga in de winter wel wat meer voeren, maar dan ook hooguit een halve kilo per dag.
Verder doe ik het met hooi, brandnetel en zeewier en Happy Hoof (is helaas niet in Nederland verkrijgbaar, ik kan meeliften met de bestelling van een medebokker Knipoog die het uit Duitsland haalt)
Daar zit bijna niets in aan suikers, dus dat wordt voor mij het belangrijkste bijvoer.
Er zitten wel alle pitamientjes in, zelfs extra vit E. Dus ik hoef niet bang te zijn dat hij tekorten krijgt.

Maar zoals ik al zei, ik vind die Nature's Best een heel mooi alternatief dat algemeen verkrijgbaar is. Lijkt me prima voor onze jeukpaardjes.. Ja

Ter info: ik heb vorige winter het speciale voer van Subli voor eczeempaarden gevoerd, en daar zat maar liefst 43,1 % zetmeel in. Dat bestond ook voornamelijk uit granen, vandaar. Maar dan is 32 % toch een mooie score dacht ik...

Mijn paard is 1.70 en een flinke bikkel...beetje barok type zeg maar Haha!

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:26

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:10

Oke, dan weet ik voldoende Franka Knipoog! Op naar het nieuwe voer Haha!! Dank je!

Maar dat Subli voer was ook nog flink aan de prijs toch? 43% tegenover 32% scheelt toch heel wat!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:38

Dat artikel dat laatst in de Hoefslag stond over zomereczeem, heeft iemand die toevallig liggen? Ik was te laat met kopen helaas, maar wil het artikel erg graag lezen. Kan iemand die inscannen?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:21

Tinne schreef:
Dat artikel dat laatst in de Hoefslag stond over zomereczeem, heeft iemand die toevallig liggen? Ik was te laat met kopen helaas, maar wil het artikel erg graag lezen. Kan iemand die inscannen?

pm eens naar Trisca, hier op bokt. Zij heeft dat stuk geschreven Knipoog

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:05

ja ik kon de hoefslag ook niet meer vinden.....

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:18

Tinne schreef:
Oke, dan weet ik voldoende Franka Knipoog! Op naar het nieuwe voer Haha!! Dank je!

Maar dat Subli voer was ook nog flink aan de prijs toch? 43% tegenover 32% scheelt toch heel wat!

Een zak kostte 18 euro, terwijl deze iets van 10 euro kost... Tong uitsteken

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:34

ik heb ook een merrie met zomereczeem ik heb speciaal voor me paard een eczeemdeken opgehaalt en ik smeer op haar manenkam bio-huidolie dat bevordert de haargroei

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:39

en na het werk was ik de manen en staart met betadine schampoo en dat werkt ook jeukstillend

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:15

atreyuevita schreef:
ja ik kon de hoefslag ook niet meer vinden.....

Nou goed, ik was vandaag in 3 verschillende boekhandels. Ook 3x gevraagd en bij de laatste kreeg ik het antwoord dat de Hoefslag verschillende "delen" heeft. De nieuwste is een deel van Paardenhouderij. De volgende uitgave van 'Paardensport & Recreatie' moeten wij hebben... Nu hoop ik dat zij gelijk had, maar dat zal wel.. Lijkt me sterk dat overal waar ik geweest ben net die ene Hoefslag uitverkocht is Verward .
Ik blijf nog even rondneuzen Lachen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:37

Mijn pony heeft ook zomereczeem dus ik ga dit topic zeker volgen want ik wil ook meer tips Haha!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:46

Ik smeer sinds deze week Ro dr plekjes op dr hoofd en dr nieuwe plek onder haar buik bij de uier (waar de deken dus niet komt) in met een dikke laag uiercreme (2,39 euro bij DA) en daar meng ik wat Tea tree drupjes door. Dat werkt erg goed en is vrij goedkoop.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:12

Bij Ivanka werkt Tea Tree idd ook erg goed!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:49

Kan iemand mij vertellen wat nou precies het verschil is tussen de werking van een eczeemdeken en een vliegendeken?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:56

Een eczeemdeken heeft kleinere mazen zodat ook de kleinste mugjes er niet doorheen komen. Ook bedekt een eczeemdeken meer van het lichaam omdat er een halsstuk en een buikflap aan zit, waar veel eczeem paarden ook jeuk hebben.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:57

Dus ik hoef voor mijn paard met eczeem niet naar vliegendekens te kijken?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:01

Ik zou het niet doen, maar het ligt eraan in welke mate je paard het heeft. Die van mij heeft tot nu toe geen jeuk/plekjes onder zijn buik, dus die zou misschien ook wel een deken zonder buikflap kunnen dragen, maar ik ga het risico niet nemen. Ik ken wel mensen die de Bucas vliegendeken hebben voor hun paard met licht eczeem.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:01

Ik heb een vliegendeken met hele fijne mazen gekocht voor mijn andere paard. Met een hele fijne hals.
Ik dacht ook deze is goed voor mijn eczeempaardje alleen zonder buikflap. Maar... die kun je los kopen. Ik betaalde voor de deken maar 39,95! Even kijken wat een buikflap kost en evt een beetje dioe het zelven met de staartflap maar ik denk dat het best een oplossing kan zijn voor paarden met lichte eczeem.
Trouwens, las in een artikel in de amazone dat iemand een pagony (volgens mij..) had en dat haar paard zo erg schuurde dat ze dacht aan in laten slapen. Ze heeft toen een Boett gekocht en nu staat het paardje rustig en jeukvrij in de wei. Misschien dus meteen een Boett kopen als je een paard hebt met erge eczeem. Meteen goed is beter en uiteindelijk goedkoper als 10x half...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:08

Nou, ik heb nu een pagony en dat gaat heel goed alleen is die nu aan vervanging toe. Mijn paard staat soms nog wel een beetje te schuren maar dat valt nog best mee momenteel.

Sommige vliegendekens lijken wat makkelijker om op te doen, maar aan de andere kant, mijn paard staat altijd heel hard tegen zijn buik te schoppen als zijn deken af is, dus ik wil in ieder geval wel weer een buikflap.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:15

ik zag dat jullie op zoek zijn naar de Hoefslag. Knipoog Ik heb even geinformeerd en hij komt deze of volgende week uit. Het schijnt een speciale editie te zijn. Ik vind het ook raar, want abbonees hebben hem al een paar weken, maar als het goed is komt hij dus nog.
Ik heb het stuk gescant:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

yep that's me Clown
Afbeelding

je kan hem via deze link vergroten als je erop klikt. Anders is ie niet te lezen Vork

http://www.mijnalbum.nl/Album=PETCLLXO

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Groetjes Iris

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:16

Ziet er mooi uit Iris!

Miss_jumpy; Ik ben er zo één die op haar licht schurende paard een vliegendeken heeft liggen. M'n Bucas Buzz-Off is fijnmazig, met halsstuk en buikflap. Nu 2 maanden later heeft mijn paard nog een prachtige staart. De deken heeft het zwaar te voorduren gehad in de wei, maar in tegenstelling tot wat ik van een Boett verwacht is hij er redelijk heel uitgekomen tot nu toe. Kortom, hij bevalt me prima.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:30

Javayo schreef:
Ziet er mooi uit Iris!

Miss_jumpy; Ik ben er zo één die op haar licht schurende paard een vliegendeken heeft liggen. M'n Bucas Buzz-Off is fijnmazig, met halsstuk en buikflap. Nu 2 maanden later heeft mijn paard nog een prachtige staart. De deken heeft het zwaar te voorduren gehad in de wei, maar in tegenstelling tot wat ik van een Boett verwacht is hij er redelijk heel uitgekomen tot nu toe. Kortom, hij bevalt me prima.

Oke, dus die is ook het overwegen waard. Waarom heb jij vvoor die deken gekozen en heb je eerder een eczeemdeken gehad zodat je kan vergelijken?
Die bucas ziet er inderdaad wel goed uit!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:31

en kent iemand deze deken:
Afbeelding
Rambo Sweet itch hoody

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:21

miss_jumpy schreef:
Oke, dus die is ook het overwegen waard. Waarom heb jij vvoor die deken gekozen en heb je eerder een eczeemdeken gehad zodat je kan vergelijken?
Die bucas ziet er inderdaad wel goed uit!

Nee, dit is pas m´n 2e zomer met m´n paard. De eerste zomer heeft hij zonder deken gestaan (dus met een verziekte staart), en nu na een maand toch een deken. hij staat dag en nacht buiten, dus eigenlijk zag ik het niet zo zitten. De reden waarvoor ik voor een vliegendeken ben gegaan ipv een eczeemdeken is om 2 redenen. Ten eerste vond ik de stof van de Boett heel kwetsbaar aanvoelen (bij divoza liggen beide dekens). Ik heb een speelse 4jarige ruin die in een wei staat met een houten hek aan één zijde, waardoor ik bang was dat hij te snel kapot zou gaan. (en zelf de bucas heb ik al af en toe wat moeten repareren, die Boett zou volgens mij al in 3 stukken hebben gelegen...) Ten tweede stond die donkere stof me tegen met de hittegolven van de laatste jaren (mijn paard is zwart, dus die krijgt zowat een beroerte van de hitte).

Mijn Bucas is ietsjes goedkoper, minder sloopgevoelig, lichtblauw waardoor ie wel vies wordt, maar m´n paard met 30 graden nog koel aanvoelt. Ook had een stalgenoot deze al een paar jaar, dus ik wist dat hij wel redelijk mee zou moeten gaan.

De Rambo vond ik er ook heel goed uitzien, de reden waarom ik daar niet voor gekozen heb is omdat die nog wat duurder was dan de bucas, en dat ik bang was dat dat oorstuk niet goed zou blijven zitten of irritant zou zitten bij het grazen.

En die pagony eczeemdeken wou ik sowieso niet, ik wil wel een goede pasvorm en goede kwaliteit.