[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romano2006

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 07:34

als de kroonranden wit uitslaan, heeft dat ook te maken met mok, of heeft dat weer een ander verhaal?
ik heb een fries, dus horen ze zwart te zijn, nu slaan ze dus wit uit.als ik ze blijf smeren met vet gaat het weer even goed.

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:34

mijn pony heb lange sokken, erg last van mok. Nu niet meer gelukkig. Ik scheer het gedeelte in de kootholte weg, zodat het sneller droogt en het niet te warm. Daar kan ook mok van komen. En als mok weer terug kom, dan geef ik Bel 1xdd. 6tbl cure mok.. Bij erge mok dan 2xdd. 6tbl.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:02

Nu het gras vet drassig is en omdat mijn horsiej in een pensionstal staat(er dus niet elk moment van de dag ben) heeft mijn paard nu ook opeens vette erge mok! houd het gewoon met uiercreme vet(zo loopt het water er ook vanaf) en gaat nu super! het is al weer bijna weg! Haha!

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 00:11

Ik heb niet alles gelezen uit dit topic dus als het al eens gevraagd is dan spijt het mij Bloos .

Maar ik wordt gek, vorig jaar had mijn pony naar binnengeslagen mok dus 2 dikke achterbenen en echt dik. DA erbij enz. enz. en uiteindelijk weer allemaal goed gekomen. NU staat hij dit jaar nog geen 2 dagen (zie dag als 12 uur) op het land en heeft hij alweer beginnende mok Boos! . Het is nu nog wel heel klein maar dat dacht ik de vorige keer ook en een dag later was het ook ineens onwijs erg.
Ik heb het been gelijk gewassen met betadine shampoo en daarna goe afgedroogt en uiercreme erop gesmeerd. Maare het lijkt wel gewoon verder te gaan ze huidje is helemaal rood en krijgt ook beetje schilfertjes, en scheurtjes in zijn huid. Ik wordt er beetje moe van.
Maar nu wil ik jullie niet vragen naar de oplossing, voor het probleem nu.
Maar naar de oplossing om het te voorkomen, ik bedoel 2 dagen waar praten we over en dan al mok Verdrietig als iemand de oplossing ter voorkoming heeft ...dan ben je voor mij super(wo)man Vork .

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:05

Mijn verzorgpony heeft ook vaak mok, en als ze er dan eindelijk weer vanaf is, wassen we de benen gewoon 1x per week met Betadine shampoo of met Biotex. Werkt heel goed, en je moet zorgen dat je de benen van je pony gewoon extra goed droog houdt. Dus na het rijden ze even afspoelen om vuil etc. eraf te halen, en dan heel goed droogwrijven. Dit ook doen als ze bijvoorbeeld van het land afkomt, meestal hebben ze dan van die moddervoetjes Vork

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:22

@Whitje, droog houden! Dat is in jouw geval blijkbaar het allerbelangrijkste Lachen
En direct behandelen met hetgene dat de vorige keer aansloeg. Ik moet mijn merrie ook heel goed in de gaten houden, zodra ze een klein plekje heeft, staat ze direct weer onder behandeling en dan ook gelijk heel strikt.
Het kan helaas niet anders bij haar....

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:08

oke drooghouden, maar mag ik dan wel eerst met water schoonmaken en vervolgens goed drooghouden of het liefst helemaal niet nat maken.
En wat moet ik doen om het te voorkomen....of kan ik het niet voorkomen en moet ik gewoon bij het minstgeringste korstje gelijk strikt met behandelen beginnen??

Voor nu ga ik nog maar lekker verder met uierzalf smeren

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:13

whitje schreef:
oke drooghouden, maar mag ik dan wel eerst met water schoonmaken en vervolgens goed drooghouden of het liefst helemaal niet nat maken.
En wat moet ik doen om het te voorkomen....of kan ik het niet voorkomen en moet ik gewoon bij het minstgeringste korstje gelijk strikt met behandelen beginnen??

Voor nu ga ik nog maar lekker verder met uierzalf smeren

Drooghouden, evt afspuiten kan wel. Maar droog het daarna dan gelijk goed af!
Dat is al een heel stuk voorkomen Knipoog

Verder inderdaad direct strikt behandelen als het fout gaat. En wat babyolie/uierzalf of iets anders vettigs er op smeren als het nat is kan ook nooit kwaad. Dat houdt het vocht wat tegen Lachen

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:26

hoi hoi, ben vanmiddag terug gekomen van een weekje vakantie, nu schijnt mn paard flink onder de horzeleitjes en flink mok aan haar witte achterbeen te hebben. een kleine maand terug heeft ze dat ook gehad en toen had ze echt 2 megadikke achterbenen, olifantenpootjes! terwijl ze daadwerkelijk maar li.achter 2 kleine mokkortstjes en re.achter 1 klein kortstje had! ik toen meteen betadineschrub gehaald en iets eindigend op cotiderm van de dierenarts (wittige spulletje) dat hielp echt goed, wel nog 3 dagen met dikke benen gelopen. maarja nu dadelijk de situatie bekijken, madam zal wel (op zn zachts gezegt) not amused zijn met mn komst, ze voelt zich gauw in de steekgelaten, nu dus een week haha. maar de oppassers hebben wel haar benen schoongescrubt en volgens mij acederm erop gedaan.
tenminste dat hebben ze doorgesmst.

is het normaal dat benen zo dik kunnen worden van ultrakleine plekjes mok? ik weet niet hoe ofdat het er nu uitziet, grotere plekken en/of dikke benen. volgens haar vorige eigenaresse heeft ze nooit zo extreem op mok gereageert, waar kan dat aan liggen? ze staat de hele dag buiten, daar kan het met veel regen wat nat worden,grasland dus geen paddock ofzo. en savonds in een hele droge stal met krullen. ze krijgt 2x halve schep pavo's nature'sbest en 1x halve basisbrok en knoflook en ze heeft geen uitwendige kenmerken van een verminderde weerstand. hebben jullie hier ook ervaringen mee? alvast bedankt!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:29

Hydrocortiderm Knipoog

Ik hoor het meer dit jaar dat paarden die nooit ergens last van gehad hebben, opeens met hele ernstige mok staan. Heel apart!
Misschien door het rare weer?

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:36

haha, die was het ja! geweldig spulletje, maar ik wil het gewoon heleaal niet haha, maarja velen met mij!!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:37

de mijne heeft het nou ook (ook nooit eerder gehad)
alleen lijkt het dus erger te worden,,,,

ga de sudocreme maar proberen, wat is nou het beste, 1 keer been met betadine afspoelen en daarna alleen blijven smeren?
Of dagelijks afspoelen?

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:38

wat ik nu doe is: Het been droog schoonmaken (met zachtborsteltje of handdoek) en daarna dik insmeren met (Bogena) uierzalf. Wanneer ik het been droog niet schoon krijg dan was ik het met betadine shampoo en maak het goed droog en smeer het daarna dik in met (bogena) uierzalf.
Dit deed ik vorig jaar ook toen had hij echt hele erge mok met hele dikke benen ik heb toen allerlei dure zalfjes gekregn van de dierarts en het ene hielp niet dan kreeg ik weer een nieuw zalfje hielp ook weer niet uiteindelijk kreeg ik de tip om gewoon uierzalf te gaan smeren en vervolgens was de mok zo weg. Maar goed waarschijnlijk reageert elk paard ergens anders op dus probeer het eens.
Verders succes!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:15

dus je haalde niet de korsten weg, gewoon erover heen gesmeerd?

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:18

van wat ik ervan weet mag je de korsten er niet afHALEN, ze moeten er vanzelf afgaan.
Wanneer jij de korsten eraf gaat trekken heb je alleen maar kans dat je er een wondje van gaat maken. (als je bij jezelf een korst eraf trekt kun je ook te ver te diep of weet ik het wat dat korstje eraf halen) Wanneer het open ligt en er gaat dan vanalles in die wond zitten wordt het alleen maar erger en kan het ook naar binnen gaan slaan en daar wordt je niet vrolijk van kan ik je vertellen .
Dus NEE niet de korsten eraf halen, zou ik zeggen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:20

Oke thanks, ik lees nl nogal verschillende dingen

Vroegah, toen haalde ik wel de korstjes eraf en behandelde met teatree, inmiddels is het alweer 10 jaar geleden dat ik voor het laatst mok heb gehad, (dit is dan wel een ander paard)

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:27

ja nou goed wat ik opschrijf is ook wat ik ervan weet, gehoord heb en ervaren heb. Het werkte bij mijn paard en die had het zo:
http://img520.imageshack.us/img520/2749 ... er3rs1.jpg
En is op de beschreven manier verdwenen Haha!

Ik denk dat er genoeg methodes zijn je moet gewoon aankijken wat het beste bij jou paard werkt. Die dure zalfjes enzo die ik had die werkte bij een ander paard wel, dus het verschilt gewoon echt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:36

Inderdaad kijken wat bij jouw paard het beste werkt...

Korsten die heel vast zitten eraf trekken moet je inderdaad niet doen, dan beschadig je de boel alleen maar meer.
Wat je wel kunt doen is het insmeren met groene zeep en een half uurtje laten weken of met vaseline. Hiermee maak je de korsten week en met een beetje geluk laten ze dan vanzelf los. Want ze moeten er wel af!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:46

dus insmeren met vaseline --> korstjes eraf, schoonmaken, droogmaken en insmeren met sudocreme oid,

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:47

Ja succes!!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:10

hoop dat het aanslaat Vork

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 00:21

heeft iemand hier weleens Grafiet Zalf gebruikt met mok, kreeg de tip om deze zalf gemend met calendula zalf te gebruiken.

Ik gebruik nu msn zalf met daarover heen een laagje uierzalf zodat die de msn er niet gelijk afloopt in het gras! Tot nu toe word de mok niet erger en is ietsje verminderd!

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:58

heeey..,
ik had ook even een vraagje..mijn paard heeft ook mok,eerst waren het alleen maar korstjes,maar later begon het ook open te gaan en te bloeden,sinds gister is zn been ook dikker geworden. ik merk dat hij er ook last van heeft,,hij staat nu in een droge stal, en staat even niet buiten want de wei is nog al nat....heeft iemand nog goede tips of zo?? we gebruiken al mok zal en zo maar dat werkt niet echt goed.. Huilen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:06

_Stephanie schreef:
heeey..,
ik had ook even een vraagje..mijn paard heeft ook mok,eerst waren het alleen maar korstjes,maar later begon het ook open te gaan en te bloeden,sinds gister is zn been ook dikker geworden. ik merk dat hij er ook last van heeft,,hij staat nu in een droge stal, en staat even niet buiten want de wei is nog al nat....heeft iemand nog goede tips of zo?? we gebruiken al mok zal en zo maar dat werkt niet echt goed.. Huilen

Dierenarts bellen!

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:09

jaa idd dat gaan we ook doen denk ik!
het lijkt al wel iets beter te gaan maar bellen voor de zekerheid toch maar even de DA