[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:08

Tanden slijten ook bij andere paarden, en ze groeien niet meer aan. Net als je eigen tanden. Als ze echt ver zijn afgesleten wordt het wel lastiger voor het paard. Kauwen met de kiezen kan natuurlijk nog wel, maar een wortel afbijten is wel moeilijk.
Maar daar kan je paardentandarts vast meer over vertellen hoe de conditie van het gebit is van jou paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 14:17

ja tanden van paarden groeien wel. Met ongeveer 2 mm per jaar. Tot het deel wat in de kaak zit ook op is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:31

Een paardentand groeit tot aan zijn tiende jaar, daarna zakt alleen het gedeelte wat in de kaak zit nog verder naar beneden. Als dat ook is afgesleten dan zijn de tanden met recht 'op'.
Een normaal paard moet met zijn tanden zijn hele leven toe kunnen (tot 25/30 jaar). Door bepaalde invloeden (zoals luchtzuigen en elektrisch haken verwijderen) kan dit korter zijn.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:57

hey,een manegepony bij ons op de manege luchtzuigt.wat jammer is,is dat hij dit ook buiten doet als hij vast staat, dan gaat hij in het touw bijten en luchtzuigen,en veel kinderen weten niet dat hij er niks aan kan doen en gaan hem dan slaan.k heb ergens gelezen dat paarden gaan luchtzuigen uit stress of verveling,en om een beter gevoel van binnen te krijgen.xxxjes

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:25

Over luchtzuigers gesproken... Ik heb er 2.
Eentje is 19, hij is koel in de kop maar MOET na brok, snoep, appels eerst luchtzuigen. Hij staat dagelijks 4 tot 5 uur in de weide, krijgt 2x daags voordroog 2x daag brok 1x snijmais. We hebben hem als 8 jarige gekocht en was toen al luchtzuiger. Hij heeft vroeger wel eens een band omgehad, maar dat had geen blijvend effect. We hebben hem een rubber voer emmer gegeven zodat hij zich niet meer 'vast' kon zetten, dit hielp wel 6 mnd. Totdat meneer zijn techtniek verfijnde en nu slechts een klein randje nodig heeft om zich 'vast' te zetten. We hebben het er (gezien zijn leeftijd) maar bij gelaten, het zuigen verergert niet al is hij wel bijna zijn tanden kwijt.
De tweede is 9 (ook als luchtzuiger gekocht). Het is wel een heethoofd, dus dat kan meespelen. Hij MOET iedere dag 4 uur buiten staan, dat echter tot zijn grote tegenzin. Al na 30 min wordt hij onrustig en van grazen is danook geen sprake. Hij staat niet alleen in de wei en zolang ik hem heb (2 jaar) gaat hij zomer/winter iedere ochtend buiten. In het voorjaar / zomer gaat het wel beter (verschilt per dag). Misschien iemand hier nog tips over??? Ook dit paard zuigt alleen na brok of snoepjes en ooit tijdens het eten van het ruwvoer. Dit paard blijft naar mijn zin wel te schraal, ik wilde bij hem Maagcompositum gaan proberen. Of werken andere poedertjes beter??

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:06

ik ben nu bijna 2 weken met maagcompositum bezig en ze zuigt zich suf, ik stap toch weer over op pronutrin, dit werkt bij mijn paardje veel beter Ja dan zuigt ze amper, ik wou het compositum proberen omdat dit veel goedkoper is, maarja als het minder goed werkt betaal ik liever iets (nouja iets ? Nagelbijten / Gniffelen ) meer voor dus de pronutrin die heel goed werkt Ja

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:23

ik heb een pony die luchtzuigt, hij staat op het moment zonder band, maar die gaat die wel weer omkrijgen.

Ik las een stukje over het beschermen van de plek waar de pony luchtzuigt met rubber, nou zuigt mijn pony op zijn voerbak, het is rond en redelijk dik, maar hoe zou ik hier rubber overheen moeten doen?
Ik zat te denken aan een band een snee maken een de anderkant en er dan gewoon overheen doen, maar dit zal die kunnen kapotmaken en opeten.
En hoe maak je dat rubber eigenlijk vast? of laat je het los, dat je het alleen erop schuift.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:28

@suus1991 : ipv allemaal moeilijke dingen te gaan fabrieken, doe eerst iets aan de oorzaak ipv aan gevolgbestrijding te doen.

@melaniepk : ja helaas is Pronutrin niet goedkoop, maar iets wat wel goedkoper is en niet werkt heb je ook niets aan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 15:50

Koop een rubber emmer en een emmerhouder bij de agradi. Probleem opgelost. En idd ook iets aan de oorzaak doen.

thobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:46

ik had ook een rubber emmer in zo'n houder van ijzer!
maar ze zet zo,n kracht op de emmer, dat het hele ijzeren frame(die met behoorlijke schroeven vastzet)verboog en uiteindelijk scheurde!!!!!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:03

hahaha euh jij hebt een superzuiger *LOL* Clown

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:06

DubbelDun schreef:
@suus1991 : ipv allemaal moeilijke dingen te gaan fabrieken, doe eerst iets aan de oorzaak ipv aan gevolgbestrijding te doen.

aan de oorzaak is niets meer te doen, hij zuigt al sinds hij in een stal staat en dat is al 6 jaar, dus daar is de niet meer vanaf te krijgen
en spul smeren op de plek waar die zuigt helpt ook niet, want hij likt het eraf en gaat gewoon zuigen

die band heeft die al een keer omgehad en die werkt wel alleen raakte zijn keel op een gegeven moment open, dus nu ga ik schapenhuid met vacht eromheen maken zodat het niet meer schuurt.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:17

een paard dat eenmaal zuigt zal dit niet snel meer afleren, puur om het feit dat ze een stof aanmaken tijdens het zuigen dat verslavend werkt Knipoog
dus dan is de enige oplossing toch om het je paard zo fijn mogelijk te maken ? en als een suplement daar aan mee werkt is dat toch alleen maar goed ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:26

Ach mensen die het licht niet willen zien zullen het altijd donker blijven vinden Haha!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:44

tja... mijn paard zuigt ook vanaf z'n 5e (hij is nu 15 jaar) maar sinds ik hem heb (nu een half jaar) is het wel afgenomen. Hij krijgt nu muesli ipv biks en staat dag en nacht buiten.
Als ik hem op stal zet voordat ik ga rijden, zuigt hij eigenlijk niet meer. Behalve als er stress is en na het eten van z'n muesli pakt hij voor de vorm wel z'n bak vast. Echter weet hij halverwege vaak niet meer waarom hij dat ook alweer deed.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:21

DubbelDun schreef:
Ach mensen die het licht niet willen zien zullen het altijd donker blijven vinden Haha!

slaat dat op mij? of vat ik het nou helemaal verkeerd op?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:03

suus1991 schreef:
DubbelDun schreef:

aan de oorzaak is niets meer te doen, hij zuigt al sinds hij in een stal staat en dat is al 6 jaar, dus daar is de niet meer vanaf te krijgen

En weet je ook WAT de oorzaak van het zuigen is?? want aan de oorzaak kan je wel degelijk wat doen. de mijne heeft 3 jaar lang aan 1 stuk door gezogen. als hij de kans kreeg stond hij praktisch de hele dag door paal te hangen. oorzaak aangepakt en hij is er nu voor 95% mee gestopt. heel af en toe neemt hij nog een flinke zuig maar ook dit meestal met een rede.
meestal verveling/frustratie of slecht hooi.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:11

@thieme wat is de oorzaak van jou paard dan geweest ik wil ook graag de oorzaak van mij paard weten maar daar kom ik gewoon niet achter.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:14

oorzaak van mijn paard is dat ze last van haar maag heeft,
de pronutrin helpt de maagklachten te verzachten en dan zuigt ze zo goed als niet meer,
heel soms als ik haar op stal een snoepje of appel ofzo geef en het is net weer tijd voor haar pronutrin dan wil ze wel is een zuigje doen, maar dat is echt sporadisch,
wanneer ik het niet gebruik, hangt ze hele dag aan dr drinkbak te zuigen en zoekt ze zelfs op de wei een paaltje om even aan te hangen :S
dus ik geef al mijn geld uit aan die ozo dure pronutrin Nagelbijten / Gniffelen
dus als iemand nog een goedkoop adresje weet... graag !

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:29

Hoe krjg je een luchtzuiger aan het stoppen als je ermee aan het werk wil? De mijne heeft sinds kort ineens bij het poetsen en zelfs onder het zadel dat ze luchtzuigt
onder het zadel ben ik meteen streng mee geweest, elke keer zuigen is straf. maar hoewel dit goed hielp en ze het niet meer doet, blijft ze het aan de ring wel doen. Vooral als ze zich lijkt te ontspannen en wat wegdroomt begint ze meteen stelselmatig te zuigen ( elke 15/20 seconden zo'n beetje. ze zuigt lucht zonder "hulpstukken")
En hoewel het iets is verminderd, incasseert ze liever een klap/schop dan dat ze stopt. ze weet dondersgoed dat het niet mag, als ik in de buurt van haar hoofd sta doet ze het niet, terwijl als ik mij omdraai of bij haar achterkant sta, doet ze het steeds vliegensvlug.
behalve afleiden door voer, zijn er nog andere methodes om haar duidelijk te maken dat dit absoluut niet mag? of vraag ik iets niet realistisch van mijn paard?
( ik ben op de hoogte van waarom ze luchtzuigt, eerder maagproblemen. nu opgelost maar ze zuigt nu voor de fun en door gewoonte)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:10

Waarom erger je er zo aan Lowara?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 00:39

Lowara zuigt ze zonder zich vast te zetten?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:30

straffen is denk ik niet de oplossing, je paard is verslaafd aan het zuigen en haalt er voldoening uit,
vergelijk het met jeuk hebben en niet mogen krabben, dan wordt je toch gek ?
natuurlijk erger ik me er ook aan als mijn paard staat te zuigen, maarja het is niet anders Lachen

heb je als het zo erg is wel is laten kijken of ze geen maagzweer heeft ?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:27

reinandje schreef:
@thieme wat is de oorzaak van jou paard dan geweest ik wil ook graag de oorzaak van mij paard weten maar daar kom ik gewoon niet achter.

Mijn paard deed het omdat hij maagproblemen had en daarnaast stond hij ook nog op een stal waar de omstandigheden niet zo best waren. dus daarnaast ook stress.
nadat de maagproblemen opgelost waren, zoog hij eigenlijk alleen nog uit verslaving. dit hebben we doorbroken en nu doet hij het dus bijna niet meer.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:40

@ anya: ja, ze zuigt lucht zonder zich vast te zetten. ze begint altijd met een soort kauwen, dan maakt ze een knikje met haar hoofd en hoor je dus onder dat knikje het grote "blurp" geluid. ze heet het altijd zo gedaan, ook in de begintijd deed ze het meteen zonder vast te zetten.

@ Evelijn; ik erger mij er aan omdat ze het langzaam aan overal doet. deed ze het in het begin alleen op stal, nu dus ook in de omgang, en dat wil ik gewoon niet hebben.
het is een irrirant geluid ( ze is niet bepaald stil ermee, en dat vele malen per minuut Nagelbijten / Gniffelen ), ik vind het onnodig dat ze het op dat moment doet, en wil niet hebben dat ze bv in het rijden continue gaat luchtzuigen/aandacht weg heeft terwijl ze aan het werk moet.
vandaar dat ik sinds een half jaar de grens heb getrokken toen ze ineens begon met het tijdens het rijden luchtzuigen.
In de omgang heb je dit te laten, wat je in je vrije tijd doet,moet je zelf weten.
In het rijden doet ze het nu niet meer, maar in de omgang dus wel. en word hier doodmoe van, ik ben zeer consequent,maar ze blijft het continue proberen.