Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Isapaardje schreef:Tja is ook een instelling. Ik ga dan niet verder met deze mensen in discussie.
Citaat:... Het ging dus niet om de verse plant, maar om dorre al dan niet afgeknakte stengels van uitgebloeid JKK.
Citaat:En nee dit is niet te vergelijken met een begrazingsgebied, maar helaas wel een veelvoorkomend fenomeen in Nederland.
Citaat:Daarom moeten zulke kleine paardenweitjes gewoon vrij van JKK zijn om ongelukken te voorkomen. Maar om alle weitjes JKK vrij te krijgen is er meer nodig dan af en toe eens een eigenaar die wel aandacht aan het verwijderen van de plant besteed. Als zijn buurman het nl. niet doet, is het ook dweilen met de kraan open.
Sansje schreef:Ik word gek van de gemeente. Mijn weilandjes liggen langs een sloot en aan de overkant van de sloot ziet het geel... heb gebeld of ze dat niet kunnen verwijderen, maar nee dat mogen ze niet. Gevraagd of ik het zelf mocht verwijderen, uitgraven ofzo, maar dat mocht ook niet, werd gezien als vernieling van gemeentelijk goed...
Sansje schreef:Neej ben ik niet. hihi... Saskia is noetanchamon op bokt... ik ben slechts een supporter
Het terrein is van de gemeente, is gewoon een groenstrook naast het fietspad zeg maar. Baal er flink van, want dat betekent ongetwijfeld dat die ellende volgend jaar ook in mijn weitje staat. Ik woon in NL in de randstad.
Sansje schreef:Haha gemeente Barendrecht is het... stel eigenwijzen daar.
Mijn wei is niet groot, het eeuwige randstad drama. We hebben drie kleine stukjes afgezet van tussen de 400 en 600 m2 per weitje. Per stukje gaat daar 1 paard op. We proberen het zo goed mogelijk te onderhouden en kijken de wei steeds goed na.
Sansje schreef:Ik word gek van de gemeente. Mijn weilandjes liggen langs een sloot en aan de overkant van de sloot ziet het geel... heb gebeld of ze dat niet kunnen verwijderen, maar nee dat mogen ze niet. Gevraagd of ik het zelf mocht verwijderen, uitgraven ofzo, maar dat mocht ook niet, werd gezien als vernieling van gemeentelijk goed...
Isapaardje schreef:Als ze regelmatig maaien niet.
................
...........
Maar ze moeten inderdaad niet zomaar een keertje maaien, want dan heb je na een tijdje 2x zoveel JKK staan. Wel even bezig blijven
Amigo_tje schreef:Ik heb ook sinds 2 jaar JJK in mn wei staan. En ieder jaar worden het er meer![]()
Daarom ga ik dit jaar 2/3 van mn weide alles doodsproeien, omfrezen en herzaaien. Volgend jaar doe ik dan het laatste deel. Ik hoop er zo toch groten deels vanaf te komen.
Daarna zal ik ieder moeten sproeien van zodra zo'n vurte plant zn kop opsteekt.
EstherHegt schreef:Amigo_tje schreef:Ik heb ook sinds 2 jaar JJK in mn wei staan. En ieder jaar worden het er meer![]()
Daarom ga ik dit jaar 2/3 van mn weide alles doodsproeien, omfrezen en herzaaien. Volgend jaar doe ik dan het laatste deel. Ik hoop er zo toch groten deels vanaf te komen.
Daarna zal ik ieder moeten sproeien van zodra zo'n vurte plant zn kop opsteekt.
Mooi Amigo-tje, ik houd van mensen die zelf het heft in handen nemen en de wei aan pakken in plaats van bij de pakken neer gaan zitten.
Grote kans dat je er af komt mits je zorgt dat je bodem vruchtbaar is, je kunt dat laten meten door middel van een bodemonderzoek, daar hoort een bemestingsadvies bij om de bodemvruchtbaarhei op peil te houden of te brengen. Het kan ook heel verstandig zijn om verschillende grassen in te zaaien, de ene maakt bijv wortelstokken de ander groeit wat meer de hoogte in, maar de zode moet goed stevig worden, dat maakt de vestigingskans voor Jakobskruiskruid een stuk moeilijker. Op mijn website staat (onder literatuur) een artikel over Jakobskruiskruid voorkomen is gemakkelijker dan bestrijden, een artikel dat ook in Paard en Sport is verschenen. Je kunt het zo downloaden.