Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 22:23

Ik wil nog even een toelichting geven bij het veulen op de foto.
Het weitje mag geen weitje worden genoemd ... Het is een bijeengeraapte zooi van onkruid daar. Maar de paardjes hebben wel continu de beschikking over goed kuilvoer en daarom eten ze geen JKK.
De eigenaren zijn op de hoogte want ik heb ze erop gewezen, maar ze halen de schouders op. De dieren eten het toch niet, dus waarom zouden ze moeite doen het eruit te halen ...
Tja is ook een instelling. Ik ga dan niet verder met deze mensen in discussie.

Afgelopen najaar waren de verdorde stengels in dit stukje wei nog goed te zien. Alle pony's waren toen weg, maar zijn midden in de winter zijn ze terug gekomen. Binnen de kortste keren was toen het hele veld kaalgevreten ... Het ging dus niet om de verse plant, maar om dorre al dan niet afgeknakte stengels van uitgebloeid JKK.
Buiten het weitje om stonden de stengels nog fier overeind.

En nee dit is niet te vergelijken met een begrazingsgebied, maar helaas wel een veelvoorkomend fenomeen in Nederland.

Daarom moeten zulke kleine paardenweitjes gewoon vrij van JKK zijn om ongelukken te voorkomen. Maar om alle weitjes JKK vrij te krijgen is er meer nodig dan af en toe eens een eigenaar die wel aandacht aan het verwijderen van de plant besteed. Als zijn buurman het nl. niet doet, is het ook dweilen met de kraan open.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:44

Het is frustrerend .. Het zou mij ook mateloos ergeren. Maar ik vind dat zo'n weitje als dit een uitzondering is; echt... De meesten houden hun wei beter bij. Goede voorlichting is wel van belang. Mensen erop wijzen. Maar als er een enkele keer echte onverschilligheid is dan betreft het vaak niet alleen de wei maar ook het voer, de hoeven etc.. Dan hebben we het eigenlijk over iets heel anders dan JKK. Dan hebben we het toch echt over moedwillige verwaarlozing. Gelukkig zie ik dat maar weinig.
Ellen
Voorts de buren... dat kan van alles zijn.. Jkk is niet uit te roeien maar moet uit de buurt gehouden worden van paarden en koeien.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:22

Isapaardje schreef:
Tja is ook een instelling. Ik ga dan niet verder met deze mensen in discussie.

Jij hebt gedaan wat je kon doen, je hebt de mensen ingelicht over de risico's

Citaat:
... Het ging dus niet om de verse plant, maar om dorre al dan niet afgeknakte stengels van uitgebloeid JKK.

Dat maakt het in zo'n klein overbegraasd verwaarloosd weitje dus ook gevaarlijk, het is tegelijkertijd ook de reden dat JKK het zo goed in dat landje, veel open plekken en geen concurrentie van grassen.

Citaat:
En nee dit is niet te vergelijken met een begrazingsgebied, maar helaas wel een veelvoorkomend fenomeen in Nederland.

Als dit erg veel voorkomt zegt het wat over de kennis van paardenhouders omtrend weideonderhoud. Niet bedoeld als enig verwijt trouwens, het is slechts een constatering. In een goed onderhouden weide met een stevige zode is het voor Kruiskruid veel moeilijker zich te vestigen. Er zou best wel eens een plant in kunnen komen omdat de zode in een paardenweide vrij makkelijk beschadigd raakt, maar door bijv roteren de grasmat zo goed mogelijk te houden zal er geen grote populatie ontstaan.

Citaat:
Daarom moeten zulke kleine paardenweitjes gewoon vrij van JKK zijn om ongelukken te voorkomen. Maar om alle weitjes JKK vrij te krijgen is er meer nodig dan af en toe eens een eigenaar die wel aandacht aan het verwijderen van de plant besteed. Als zijn buurman het nl. niet doet, is het ook dweilen met de kraan open.

Met name goede voorlichting over het vóórkomen van Kruiskruid kan de kans op vestiging veel kleiner maken. Kruiskruid groeit al eeuwen in Nederland. Het is onmogelijk Kruiskruid uit te roeien zolang er nog wegen spoorwegen, bouwterreinen, ruilverkavelingen, waterwingebieden, land dat terug gaat naar de natuur etc zijn. Er zijn doodgewoon erg veel verstoorde gebieden en dat geeft JKK de kans. In natuurgebieden bijv is de plant nooit uitgezaaid, daar is ie vanzelf gekomen. In het rivierengebied waar er toch nogal eens overstromingen zijn zal de plant nooit weg gaan, net zoals in de duinen. Er is daar veel dynamiek. Iedere dag stopt er wel ergens een boer in Nederland, die grond wordt dan ook van de ene op de andere dag anders beheerd. Veel grond gaat naar bijv ook stedelingen die buiten gaan wonen en alles nog moeten leren over het onderhoud van land. Er zijn zo enorm veel redenen waarom kruiskruid het zo goed doet dat het te kort door de bocht is om iets of iemand de schuld te geven. Het weitje waar het hier trouwens om gaat is wel een heel erg goed voorbeeld van hoe je het land dus niet moet onderhouden. De onverschilligheid van de eigenaren wt ik uit de pst begrijp is toch hopelijk wel een uitzondering, maar tegen onverschilligheid is geen (kruis) kruid gewassen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:31

Ik word gek van de gemeente. Mijn weilandjes liggen langs een sloot en aan de overkant van de sloot ziet het geel... heb gebeld of ze dat niet kunnen verwijderen, maar nee dat mogen ze niet. Gevraagd of ik het zelf mocht verwijderen, uitgraven ofzo, maar dat mocht ook niet, werd gezien als vernieling van gemeentelijk goed... Boos!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:45

Sansje schreef:
Ik word gek van de gemeente. Mijn weilandjes liggen langs een sloot en aan de overkant van de sloot ziet het geel... heb gebeld of ze dat niet kunnen verwijderen, maar nee dat mogen ze niet. Gevraagd of ik het zelf mocht verwijderen, uitgraven ofzo, maar dat mocht ook niet, werd gezien als vernieling van gemeentelijk goed... Boos!

Dag Sansje.. ben jij Saskia van de website in jouw sign? Woon je in Duitsland?

Enfin, het komt me inderdaad niet aardig over van de gemeentje... althans,, is het land van de gemeente of iemand anders?
Ellen

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:27

Neej ben ik niet. hihi... Saskia is noetanchamon op bokt... ik ben slechts een supporter Knipoog

Het terrein is van de gemeente, is gewoon een groenstrook naast het fietspad zeg maar. Baal er flink van, want dat betekent ongetwijfeld dat die ellende volgend jaar ook in mijn weitje staat. Ik woon in NL in de randstad.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:37

Ah ok ik snap het.
Ik woon ook in de Randstad en nu ga ik toch nieuwsgierig worden welke gemeente Tong uitsteken
Weet je.... het best bescherm je je wei door hem goed te onderhouden en dat er een aaneengesloten graszode is.
Wat betreft die berm... ze zijn er kennelijk erg zuinig op.. je zou eens kunnen vragen of die 'prachtige' bloemen doelbewust gezaaid zijn.... gewoon uit nieuwsgierigheid.

Overigens is het niet zó mathematisch dat het ongetwijfeld in jouw wei zal staan. Daar zijn een paar andere factoren ook bij nodig.... Ik weet niet hoe groot jouw wei is, hoeveel paarden er op staan en hoe gesloten de grasmat is... Dit zijn wel factoren waar jij zelf invloed op uit kunt oefenen hoor...
Tips om je paardenwei te beschermen vind je hier (ik ga ze niet allemaal overtypen.. **********
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 21-08-07 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:40

Haha gemeente Barendrecht is het... stel eigenwijzen daar.

Mijn wei is niet groot, het eeuwige randstad drama. We hebben drie kleine stukjes afgezet van tussen de 400 en 600 m2 per weitje. Per stukje gaat daar 1 paard op. We proberen het zo goed mogelijk te onderhouden en kijken de wei steeds goed na.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:44

Sansje schreef:
Neej ben ik niet. hihi... Saskia is noetanchamon op bokt... ik ben slechts een supporter Knipoog

Het terrein is van de gemeente, is gewoon een groenstrook naast het fietspad zeg maar. Baal er flink van, want dat betekent ongetwijfeld dat die ellende volgend jaar ook in mijn weitje staat. Ik woon in NL in de randstad.

Nee dat hoeft niet te betekenen dat je het zo ook op je terrein hebt staan. Serieus niet.
In een goede dichte zode van de wei krijgt Jakobskruiskruid weinig kans. Ik weet niet hoe groot je wei is, maar als je zorgt voor een goede dichte zode en een goede grasmat hoef je er geen last van te krijgen. Jakobskruiskruid heeft een open plekje nodig om eventueel te kunnen kiemen. De effectiviteit van de zaadverspreiding heeft dus met meer factoren te maken. Maar vooral is de bodem geschikt om een populatie Kruiskruid te kunnen worden. Op mijn website staat een pagina over de zaadverspreiding en wat er voor nodig is. Ook is er een pagina over paardenweides en hoe je het kunt proberen te voorkomen.
De reden dat JKK zich zo kan verspreiden is dat er veel geschikte groeiplekken gekomen zijn voor JKK.
In die verstoringen door menselijk handelen (wegen, industrieterreinen, en recent gezien: nieuwe waterbergingsgebieden) zit ook het grootste probleem.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:52

Sansje schreef:
Haha gemeente Barendrecht is het... stel eigenwijzen daar.

Mijn wei is niet groot, het eeuwige randstad drama. We hebben drie kleine stukjes afgezet van tussen de 400 en 600 m2 per weitje. Per stukje gaat daar 1 paard op. We proberen het zo goed mogelijk te onderhouden en kijken de wei steeds goed na.

Ja, ik ken het probleem. Wij hadden ook paarden in de Randstad. Wonen zelf net buiten de bebouwde kom van Den Haag... maar vind er maar een s een weitje voor je paard. Het is een drama... als je echt van paarden houdt.... om verdrietig van te worden.
Het heeft echt nadelen hoor... die Randstad. Feitelijk is het niet zo geschikt... Boos! Maar ik heb ook gezien dat kleine weitjes goed onderhouden kunnen worden daar.
Ellen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:58

Sansje schreef:

serieus? begrijpen ze niet hoeveel ellende dat aanricht??
Hier is de gemeente niet veel beter (etten-leur), de burgemeester heeft liever dat al 't vee kapot gaat dan dat ie er eens wat aan zou doen Lips are sealed

hier in de weilanden staat weinig (goed bemest), maar dankzij de bermen zaait het zich elke keer weer volop, is dweilen met de kraan open...

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:20

Realiseer je je dat ze niet zo heel veel kunnen doen?? Maaien maakt het probleem alleen maar veel erger
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 14:14

Als ze regelmatig maaien niet.
Onze gemeente is vorig jaar met maaien begonnen van de bermen voordat het JKK kon zaadzetten.
De planten gingen gelijk weer in bloei, maar werden dan weer afgemaaid.

Dit jaar maaien ze nog veel frequenter en zie ik nog nauwelijks enig bloeiend JKK, dus kan het ook geen zaad zetten. En daar waar ze niet bij kunnen, gaat de strimmer er langs.

Ben erg blij dat onze gemeente het JKK probleem serieus neemt en zo de overlast voor weilanden langs bermen al zeer drastisch inperkt. Geen zaadzetting, is geen vermeerdering.

Maar ze moeten inderdaad niet zomaar een keertje maaien, want dan heb je na een tijdje 2x zoveel JKK staan. Wel even bezig blijven Haha!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:24

Isapaardje schreef:
Als ze regelmatig maaien niet.
................
...........
Maar ze moeten inderdaad niet zomaar een keertje maaien, want dan heb je na een tijdje 2x zoveel JKK staan. Wel even bezig blijven Haha!

Dus: lees je wat je schrijft???
Als ze daarmee beginnen móeten ze in die frequentie doorgaan. Ze helpen het JKK bijzonder goed. mogelijk bodemverstoring door machines en zorgen dat er góed zonlicht bij zaden en rozetten komt.
Die gemeente heeft dus geld teveel want ze zullen ermee moeten blijven doorgaan in die frequentie en wellicht de frequentie ophogen. Slim Boos!.

Nu dan maar een metafoor.... Door maaien zet je de kraan wijd open; frequenter maaien is voortdurend de volle emmer weghalen en tegelijkertijd de kraan wat wijder openzetten.
Dus waar ben je op uit?
Als je (of liever: elke andere lezer) eens kijkt naar dit topic ******** waarop ik uitleg wat er gebeurde met JKK in en rond het weitje van Capita dan geeft dat een aardig beeld van de do's en don'ts welke volkomen volgens de beschreven literatuur (wetenschappelijk onderzoek) verlopen. Er is daarop te zien:
1. de gemeente zaaide jaren geleden op de dijkjes JKK (fout fout fout)
2 de dijkjes omzomen het weitje van het paardje
3. weitje werd besmet maar niet onderhouden door onwetendheid
4. op de dijkjes verdween het spontaan
5. op het weiland waar het paardje niet mocht komen verdween het nagenoeg helemal spontaan
6. Echter.. het weitje waar het paardje stond breidde zich het ongebreideld uit:
a. het werd kortgegeten (toevoer licht)
b. de zode was kaal en beschadigd (juiste condities jkk)

Dus de beste aanknoping is zorgen voor je eigen weitje en je eigen verantwoordelijkheid oppakken.

Met maaien moet je dus uitkijken...
Ellen
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 21-08-07 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:16

Maaien kan een onderdeel uitmaken van een korte termijnoplossing, Jakobskruiskruid groeit snel terug na het snijden of het maaien vaak binnen een paar weken. Vaak komen er meerdere planten voor in de plaats.
Soms wordt geprobeerd om Jakobskruiskruid te bestrijden door te voorkomen dat de plant zaden vormt. het idee hier achter is, dat als Jakobskruiskruid zich niet voort kan planten, deze soort vanzelf verdwijnt. Jakobskruiskruid is namelijk een plant met een korte levensduur. Helaas is ook deze methode niet zonder risico. In een natuurlijke situatie sterft Jakobskruiskruid na de bloei nadat de plant zaden geproduceerd heeft. Het verwijderen van de bloemen of bloeiwijze of het afmaaien zorgt er echter voor dat de plant niet afsterft, maar juist opnieuw weer uitgroeit. Het verwijderen van de bloeiende delen van de plant heeft dus juist als gevolg dat de levensduur van de plant verlengd wordt en zelfs meer bloeistengels maakt, maaien is eigenlijk een schijnoplossing, als je het lang genoeg volhoudt zal die plant daar misschien tijdelijk wel verdwijnen.
Wat dus met name belangrijk is dat vestigingskansen verkleind worden zodat er geen zaden meer kunnen kiemen, in ieder geval geen grote populaties meer zullen worden. Als er wordt gemaaid en op het naastliggende land gebeurt er niets aan beheer heeft maaien dan ook weinig zin, omdat die vestigingskansen er ook zijn en blijven. Door de machines etc verstoor je steeds de bodem weer, je maait ook steeds weer de concurenten weg, kortom je maakt de bodem wel steeds geschikt voor JKK.
Tijdelijk maaien kan bijdragen aan een tijdelijke oplossing miis dus de naastliggende percelen gaan zorgen voor een zo dicht mogelijke zode, het is dus heel goed mogelijk om zelf ook structureel iets aan het probleem te doen, dat kan door je goed te verdiepen in de overlevingsstrategie van de plant en een goede dichte zode.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:28

Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 21-08-07 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's in links veranderd

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:55

@marina
Dit lijkt mij boerenwormkruid

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:58

Dit lijkt mij ook boerenwormkruid.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 22:42

Dat IS boerenwormkruid Haha!

Hieronder een foto met naast elkaar van links naar rechts
Jacobskruiskruid, boerenwormkruid, st-Janskruid

Afbeelding

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:42

Moderatoropmerking:
Spammen is niet toegestaan op bokt. Verschillende links zijn verwijderd.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:01

Irish is mijn 14 jarige Irish Cob merrie die bij de meesten van jullie inmiddels weer bekend is, wat ws niet bekend is zijn Irish haar problemen. Ze heeft namelijk een lever die nog voor minder dan 20% functioneert.

De problemen begonnen ruim 3 jaar geleden. Irish werd steeds magerder en ondanks dat ik steeds meer begon te voeren kwam ze niet aan. Toen ze op meer dan 3 kilo bix op een dag stond heb ik aan de bel getrokken en de da gebeld. Deze heeft onderzoeken gedaan en het bloed getest. Daaruit kwam een beperkte leverfunctie naar voren. Ze werd op Silicea en Hepar Sulfur gezet en idd begon langzaam weer aan te komen. Niets meer aan de hand dus. Tot vorig jaar, ze stond 24\7 op het land, het land werd 2x per jaar bemest met koeienmest, een land waar ze al 5 jaar op staat. Maar opeens viel mij op dat haar witte vlekken steeds dikker werder, er was zelfs een verschil van 2 cm tussen de zwarte en de witte vlekken. Ook haar neus was verschrikkelijk verbrand, wederom de da gebeld en deze constateerde een ernstige vorm van verbranding, ook op haar rug bleken meerdere gedeeltes verbrand te zijn. Maar enkel en alleen op de witte gedeelten.

Onderzoek van zowel de DA als mij liet zien dat het een typisch voorbeeld is van een systoom bij leverbeschadiging. Irish is niet meer in staat om een teveel aan eiwitten en fructaan in het gras te verwerken. Ook een teveel aan eiwitten in de voeding kan symptomen veroorzaken, de afvalstoffen zullen toch ergens het lichaam moeten verlaten en ze doen dit door de benen, het uit zich in grote wonden op de onderbenen, onterecht ook wel mok genoemd.

Het is onbekend waar Irish de beschadigingen opgelopen heeft, maar we gokken op JKK in Ierland of Engeland. Jarenlange wormenkuren, entingen en het eten van bemest gras hebben het laatste beetje toegevoegd.

Zolang ze op eiwit arm voer staat en lekker op haar eigen onbemeste weilandje is er niets aan de hand, wel heb ik altijd verschillende medicijnen bij de hand om een eventuele aanval te kunnen stoppen of verminderen.

Helaas gaat het momenteel minder goed, ze heeft 3 dagen bij een vriendin gestaan om gedekt te worden en deze heeft haar land ruim 4!!! maanden geleden gemest. En ondanks de vele regenval van juli heeft dit toch weer symptomen bij Irish veroorzaakt.

Ik heb dit opgeschreven in de hoop anderen ermee te kunnen helpen, of in ieder geval bewust te maken van de vele afvalstoffen die onze paarden onbewust binnen krijgen.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:16

Dag Caira,
Wat naar dat jouw paard zo ziek en vooral kwetsbaar is geworden. Je zult inderdaad moeten opletten dat hij geen kruiskruiden binnenkrijgt of andere gifstoffen. Ook moet je goed op je hooi letten dat daar niet dergelijk materiaal in zit.

Toch zijn er vele oorzaken van leverbeschadiging waarvan Jakobskruiskruid er inderdaad 1 van is... Maar dat valt nu niet meer te achterhalen.

Veel sterkte met je paard
Ellen

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:46

Ik heb ook sinds 2 jaar JJK in mn wei staan. En ieder jaar worden het er meer Nors opkijken
Daarom ga ik dit jaar 2/3 van mn weide alles doodsproeien, omfrezen en herzaaien. Volgend jaar doe ik dan het laatste deel. Ik hoop er zo toch groten deels vanaf te komen.
Daarna zal ik ieder moeten sproeien van zodra zo'n vurte plant zn kop opsteekt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:08

Amigo_tje schreef:
Ik heb ook sinds 2 jaar JJK in mn wei staan. En ieder jaar worden het er meer Nors opkijken
Daarom ga ik dit jaar 2/3 van mn weide alles doodsproeien, omfrezen en herzaaien. Volgend jaar doe ik dan het laatste deel. Ik hoop er zo toch groten deels vanaf te komen.

Mooi Amigo-tje, ik houd van mensen die zelf het heft in handen nemen en de wei aan pakken in plaats van bij de pakken neer gaan zitten.
Grote kans dat je er af komt mits je zorgt dat je bodem vruchtbaar is, je kunt dat laten meten door middel van een bodemonderzoek, daar hoort een bemestingsadvies bij om de bodemvruchtbaarhei op peil te houden of te brengen. Het kan ook heel verstandig zijn om verschillende grassen in te zaaien, de ene maakt bijv wortelstokken de ander groeit wat meer de hoogte in, maar de zode moet goed stevig worden, dat maakt de vestigingskans voor Jakobskruiskruid een stuk moeilijker. Op mijn website staat (onder literatuur) een artikel over Jakobskruiskruid voorkomen is gemakkelijker dan bestrijden, een artikel dat ook in Paard en Sport is verschenen. Je kunt het zo downloaden.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:15

EstherHegt schreef:
Amigo_tje schreef:

Mooi Amigo-tje, ik houd van mensen die zelf het heft in handen nemen en de wei aan pakken in plaats van bij de pakken neer gaan zitten.
Grote kans dat je er af komt mits je zorgt dat je bodem vruchtbaar is, je kunt dat laten meten door middel van een bodemonderzoek, daar hoort een bemestingsadvies bij om de bodemvruchtbaarhei op peil te houden of te brengen. Het kan ook heel verstandig zijn om verschillende grassen in te zaaien, de ene maakt bijv wortelstokken de ander groeit wat meer de hoogte in, maar de zode moet goed stevig worden, dat maakt de vestigingskans voor Jakobskruiskruid een stuk moeilijker. Op mijn website staat (onder literatuur) een artikel over Jakobskruiskruid voorkomen is gemakkelijker dan bestrijden, een artikel dat ook in Paard en Sport is verschenen. Je kunt het zo downloaden.

Thx Knipoog Ga ik zeker es lezen. Staat er ook in welk graszaad ik het beste gebruik?