[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 11:36

hier doet puur pollen niks.
.
maar maak eens een filmpje van wat ze doet,lijkt het op wat mijn pony doet?
het is soms heel moeilijk om achter te komen waarom ze het doen.

met 21 jaar kan er wat meer lichamelijk ongemak zijn waardoor ze schud.
die ene tand er is goed gekeken dat dat verder goed in orde is? ook de rest van het gebit?
er zijn namelijk best veel paarden die schudden en een minder goed gebit hebben.

ik zou omdat ze het nog maar een maand doet eigenlijk ook wel denken aan misschien iets als stoffige omgeving en ja daar kunnen ze ook van schudden, en het is behoorlijk droog.
wat voor ruwvoer krijgt ze,misschien daar reactie op.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:02

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 19:20

poeh, ja best wel heftig he, ik zie ook heel geirriteerde ronddraaiende oren er bij.
snap dat er behandeld is tegen oormijt want wie weet.

maar er kan in dat gebied veel meer mis zijn, zou ook absoluut een goede fysio en craniosacraal therapeut laten kijken.
heeft ze een keer gehangen aan het halster misschien?

Megamutsj

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:41

@ellepel

Naar mijn weten heeft ze niet gehangen aan haar halster. Ze staat wel met halster op de wei (omdat ze zich soms slecht laat vangen door vreemden) maar op de wei zijn er zo goed als geen plekken waar aan kan blijven haken. Ook zet ik haar überhaupt nooit vast omdat ze in het verleden wel eens gehangen heeft.

Mijn dierenarts is ook chiropractor dus kan dat wel na laten kijken. Alleen de afgelopen 3 jaar rij ik maximaal een uur stappend met haar door het bos met een waslijnteugeltje dus ik verwacht daar niets van, maar uitsluiten doe ik het uiteraard graag.

Ontzettend bedankt dat jullie een beoordeling geven, doet mij eerlijk gezegd wel goed om erover te praten / brainstormen met jullie <3

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:00

Wat vreselijk! Veel sterkte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 17:09

heftig zeg, zo naar om mee te maken.
heel veel sterkte... :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:11

|( verschrikkelijk, geen andere woorden al wat verschrikkelijk oneerlijk.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:11

@c alsemgeest sterkte met dit verlies

Ik kom mij hier ook melden denk ik.

Soms als mijn paard een hoofdstel om heeft doet hij jeuken aan de mond aan de linkerkant. Hij word elk jaar behandeld door een goede dieren/tandarts. Nu is het mij met dit weide seizoen opgevallen dat hij met naar de wei brengen hij ook jeukt met zijn mond en neus aan zijn been.

Dit doet hij nu enkel met buiten zetten en niet als hij in het land is. Dan is het over. Het weer maakt niet uit. Is dit echt headshaken of een uiting van stress?

Hij gaat als laatste met zijn vriend naar buiten en loopt aan een los halster mee. Halster zit niet dicht omdat die in het land weer af gaat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:47

Wat naar alsemgeest. Heel veel sterkte.

Vorig jaar begon mijn paard in februari al te schudden op mooie dagen. Toen regelmatig met aps behandeld zoals hier wel eens genoemd. Tot nu toe is ze schud vrij. Ze heeft wel wat traanogen dus ik wil haar deze week nog een keer behandelen met aps. Hoop dat ik het zo lang mogelijk weg kan houden.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:14

c_alsemgeest schreef:
Van mij wat minder goed nieuws helaas ;(
Hoe wat en waarom staat in de IM:

[IM] Het voelt zo oneerlijk, dag lieve Jam♡

Wow, wat een verschrikkelijk bericht. Onwijs veel sterkte gewenst. Je hebt ontzettend je best gedaan en alles geprobeerd. :(:) :knuffel:

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:33

Wat zijn de kosten van zo'n Equipens behandeling ongeveer?
Doen ze dat alleen in Bodegraven en Utrecht?

Wat vreselijk c_alsemgeest, heel veel sterkte.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:46

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:24

Heel veel sterkte, c_alsemgeest.

Ik las van de week een artikel (Engelstalig) dat uit onderzoek is gebleken dat paarden met headshaking vaak headshaken omdat ze een overschot aan Kalium hebben. Bij sommige proefpaarden begon het al super heftig te worden een uur na het voeren van luzerne. Mijn head shaker krijgt sinds vrijdag geen luzerne meer (luzernebrok dus kalium in de luzerne en in de melasse) en ondanks de heldere zon vandaag heeft hij niet geschud. Niet geflicked, niets. Wat voeren jullie?

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:51

Caritas schreef:

Ik las van de week een artikel (Engelstalig) dat uit onderzoek is gebleken dat paarden met headshaking vaak headshaken omdat ze een overschot aan Kalium hebben. Bij sommige proefpaarden begon het al super heftig te worden een uur na het voeren van luzerne. Mijn head shaker krijgt sinds vrijdag geen luzerne meer (luzernebrok dus kalium in de luzerne en in de melasse) en ondanks de heldere zon vandaag heeft hij niet geschud. Niet geflicked, niets. Wat voeren jullie?

Interessant, ik voer optiform van mijten. Ga ik ook bekijken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:56

Waar zit kalium in? Voer alleen maar vitamine korrel

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:18

Ik voer niks met luzerne erin. Ze kan er niet goed tegen. Eet het niet graag en krijgt er stalbenen van. Bij mij gaat die vlieger dus niet op helaas. Was mooi geweest als het wel zo was! Had die link nog nooit gehoord.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 08:42

Caritas schreef:

Ik voerde sowieso geen Lucerne.
Maar kan wel zeggen dat Jam geen overschot kalium had. (Geen enkele afwijkende waarde trouwens behalve de DAO (indicator voor histamine/ontstekingsreactie door allergie) tijdens het pollenseizoen).
Zijn bloed is meerdere keren zeer uitgebreid onderzocht.
De DAO was wel iets beter onder invloed van magnesium.

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:31

Misschien een gekke vragen. Maar wie weet helpend en interessant voor de “nieuwelingen” hier.
Is er ook een opsomming gemaakt met alle behandelingen, methodes, supplementen, kruiden enz.
Ik heb het topic een beetje doorgelezen. Maar misschien fijn om dit bij elkaar te hebben. Zo kan je zelf ook aan de slag met proberen en uitsluiten.

Ik ben zelf eerst bij de da geweest. Hij heeft geadviseerd om te starten met Cetirizine. Daarna een osteopaat erbij gehad en later een fysio. Nu begonnen met een pollennetje en puur pollen. Om niet het wiel opnieuw uit te vinden, vraag ik mij af. Wat kan ik nu nog meer doen. Pens is een laatste optie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:37

Voor mijn paard waar uit de bloedtest kwam allergie voor grassen en kruiden werkt klassieke homeopathie.
Het is niet 100% over. Maar wel grotendeels. Ik kan ook rijden. Al heb ik wel het idee dat ze ook reageert op sommige metalen in een bit. Maar weet niet welke.

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:55

Bloedtest is ook een goed idee. Dat wilde ik binnenkort gaan doen als de da komt enten. Hoe ben je er achter gekomen wat je homeopathisch kan geven?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:56

Door iemand te laten komen die daarvoor heeft geleerd.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:17

Ik kom even binnenvallen als dat mag.

Mijn 3 jarige welsh cob schud sinds een aantal weken behoorlijk met haar hoofd. Tijdens het rijden is het, het extreemste en dan voornamelijk in het bos. Maar ze doet het ook in de weide en met longeren. Ze wilt altijd graag jeuken aan haar neus als ik haar ophaal en van de week stond ze met gezwollen ogen.

Ze schud verticaal in lange halen en soms richting de borst. Momenten dat ze niet schud loopt ze het liefst met haar neus over de grond als een stofzuiger. Ik denk om te jeuken.

Net in het bos ergste van alle keren en kon geen 5 seconden normaal rijden. Continue schudden.

Ik dacht zelf ook eerst een pollennetje aan te schaffen, mocht dat weinig doen een allergietest bij de dierenarts. Welk pollennetje is het fijnste? Hebben jullie nog andere tips?

Wat kost zo’n allergietest eigenlijk?

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:59

Linsey1998 schreef:
Ik kom even binnenvallen als dat mag.

Mijn 3 jarige welsh cob schud sinds een aantal weken behoorlijk met haar hoofd. Tijdens het rijden is het, het extreemste en dan voornamelijk in het bos. Maar ze doet het ook in de weide en met longeren. Ze wilt altijd graag jeuken aan haar neus als ik haar ophaal en van de week stond ze met gezwollen ogen.

Ze schud verticaal in lange halen en soms richting de borst. Momenten dat ze niet schud loopt ze het liefst met haar neus over de grond als een stofzuiger. Ik denk om te jeuken.

Net in het bos ergste van alle keren en kon geen 5 seconden normaal rijden. Continue schudden.

Ik dacht zelf ook eerst een pollennetje aan te schaffen, mocht dat weinig doen een allergietest bij de dierenarts. Welk pollennetje is het fijnste? Hebben jullie nog andere tips?

Wat kost zo’n allergietest eigenlijk?

Even een hele korte reactie aangezien ik op mijn telefoon zit... ik heb niet op al jouw vragen een antwoord, maar ik heb een 7-jarige ruin met vermoedelijk wat last van pollenallergie. Op het land heeft hij nauwelijks last gelukkig, maar in de longeercirkel (omringd door een hegsoort waar hij behoorlijk op reageert) en sommige stukken met buitenrijden in het bos, duin en een heel pollenrijk stuk in de berm schudt hij net zoals jouw paard. Een neusnetje scheelt bij hem echt enorm, en hij heeft een volledig anatomisch hoofdstel van Gaston Mercier (duuuuuur, maar het helpt hem echt). Ik ben een paar jaar aan het klooien geweest met niet lekker passende neusnetjes (ze schoven opzij, bleven niet lekker op de neus zitten of klapten tijdens een galopje op het strand omhoog), maar ik heb vorig jaar de netjes van Le Mieux gevonden. Echt perfect. Zitten netjes om de neus en blijven perfect zitten. Succes!!! Ik hoop dat bij jouw paard een netje ook de oplossing is!

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 17:17

Hoi,
Het topic is niet meer heel actief. Maar misschien kan iemand mij helpen.
Ik vermoed dat onze pony schud vanwege jeuk aan zijn oor. De dierenarts heeft al een x in zijn oor gekeken. Ze zijn wat schilferig of stoffig. Weet niet wat het precies is. Hij schuurt graag met zijn oren, niet extreem gelukkig. Als je aan en in zijn oren zit, dan vindt hij dit zacht gezegd HEERLIJK. Aan de kant waar je aan zijn oor wrijft, gaat zijn oog raar doen. Lijkt net of zijn oog groter wordt en zijn onderste ooglid naar beneden trekt. Heel gek. Hij heeft geen pijn aan zijn oor.
Iemand hier bekend mee?