Röntgen van rug laten maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:37

Als je nou eens zorgt dat dat dier fatsoenlijk buiten kan lopen iedere dag, in een groep zoals het hoort, dan verdwijnen de meeste problemen als sneeuw voor de zon. Dat dier kan iedere dag zijn ei kwijt en jij hebt een gelukkige pony die gewoon aan het werk kan. Pffff

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:38

maikeltje schreef:
Als je nou eens zorgt dat dat dier fatsoenlijk buiten kan lopen iedere dag, in een groep zoals het hoort, dan verdwijnen de meeste problemen als sneeuw voor de zon. Dat dier kan iedere dag zijn ei kwijt en jij hebt een gelukkige pony die gewoon aan het werk kan. Pffff

Precies.
En nu je zus hem niet meer buiten wil zetten heb je ook geen smoesje meer niet te vertrekken.

Heleennn

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:40

Idd, want wie gaat nu uitmesten? Of blijft dat paard nu twee dagen na elkaar in dezelfde smerige stal staan? Want je gaat zelf maar 3/4 keer per week

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:41

bruintje123 schreef:
maikeltje schreef:

Precies.
En nu je zus hem niet meer buiten wil zetten heb je ook geen smoesje meer niet te vertrekken.

En daarbij: ik zou als ik zus was ook geen zin meer hebben om elke keer dat dier de sporadische uurtjes die die buiten mag, buiten te zetten met het risico dat ie in je nek springt. Tijd om zelf de beweging van jouw pony te gaan regelen.

leenbeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:51

Mijn mening (en ik heb echt met limo bezig geweest) zonder slecht te praten over de stal of de mensen die er staan...
Ik denk dat daar weinig mensen zijn met ervaring (in jonge paarden) limo is soms wel schrikachtig, maar hij probeert vooral (doet elk jong paard)

Als je dan de nodige ervaring mist dan loopt het idd mis, wat er vandaag waarschijnlijk bij je zus gebeurd is.

Ik vind het echt heel jammer dat ik je niet wat kan komen helpen, want ik vind het wel een uitdaging, maar dat trek ik echt niet, mijn dagen hebben nu al te weinig uren.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:53

Zus had toch juist meer ervaring dan TS, ook met longeren?

Hoe dan ook: als je alles gedaan wil hebben op je eigen manier, dan moet je het zelf doen. Lijkt me logisch.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 22:58

Wijslander schreef:
Zus had toch juist meer ervaring dan TS, ook met longeren?

Hoe dan ook: als je alles gedaan wil hebben op je eigen manier, dan moet je het zelf doen. Lijkt me logisch.

Zus heeft zelf een érg lastig paard. (Vooral karakter en blijkbaar zit het in de afstamming heb ik gehoord) En had een draver die je gewoon aanviel maar die heeft ze weg gedaan omdat ze hem niet aankon.

Qua longeren heeft zus wel meer ervaring dat is juist.

Tevens is er op deze stal óók mogelijk op limo 24/24 op weide te zetten met andere paarden (jonge die niet beleerd worden en oude die niet meer gereden worden). Alleen lijkt me dat juist niet goed omdat hij dan niet meer in handen komt.
In hoeverre kán een paard veranderen qua gedrag als hij in zo een vroep lomt gedurende bv een aantal maanden (bv maart tot september)?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 24-02-18 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:59

@Art, ik denk dat jij jou berichten over een tijd een x moert terug lezen. Je zus reageer uit frustratie (denk ik) BOEIEN...! Dat jij daar dan weer op in gaat en je druk maakt omdat ze je paard een rotbeest noemt. Lekker boeiend!! Ze mag het toch ook even een rotbeest vinden...?? Vind jij nooit iemand vervelend?

Mijn hengst was vroeger ook een mega draak. Volgens mij heeft de halve stal hem weleens een rotbeest genoemd. Tja, dus..... wederom lekker boeiend. Het was soms ook een rot knol met zijn rare fratsen. Maar dat maakte hem ook heel leuk. Als ik er nu aan denk heb ik mega veel geleerd en gelachen om hem.

Wees blij dat mensen dingen voor jou en je paard doen.
Ik moest vroeger altijd alles zelf doen omdat mijn paard niet de makkelijkste was. Voor school ging ik hem buiten zetten. Voor het avondeten zetten ik hem zelf weer binnen. 20min heem en 20min terug op de fiets. 2x per dag. Ik wilde een paard. En ik koos er voor om die hengst te houden ondanks zijn gedag. Dussss, moest ik er ook zelf voor zorgen. Best logisch toch...!?

Ik vraag me door jou verhalen en reacties af of jij wel een reëel beeld hebt van een paard houden?
Vroeger moest ik er ook 10x meer voor doen dan nu. Toen had ik weinig geld en lag de verzorging bijna volledig in mijn handen (op voeren na). Ik werd onrustig en voelde me mega schuldig als ik twee dagen niet kon gaan.
Nu werk ik en kan ik het betalen om hem op een vrij luxe stal te stallen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:09

Art bedoel je dat hij ieder jaar van maart tot september op de wei zou kunnen? Waar gaat die groep in de winter dan naartoe, op stal? En mogen mensen hun paard niet uit die weidegroep halen om er iets mee te doen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 23:25

Wijslander schreef:
Art bedoel je dat hij ieder jaar van maart tot september op de wei zou kunnen? Waar gaat die groep in de winter dan naartoe, op stal? En mogen mensen hun paard niet uit die weidegroep halen om er iets mee te doen?

Vanaf november of begin december komen ze idd naar stal omdat de weides dan te nat zijn. Ook bij aanhoudende noodweer (stortregen waardoor weides onderlopen, zijn wachtbekkens van een nabij gelegen meer) komen ze naar stal in de zomer. Dit is vorige zomer niet nodig geweest laar zomer van 2016 wel, toen stonden de weides volledig onder water. Kwam het grondwater ook bij ons op manege omhoog in de poetsplaats en de piste. Dat was toen echt een week aanhoudende regen dacht ik. (Juli of augustus 2016)

Ik kan navragen of ik dan met hem alsnog de piste in mag. Is op wandelafstand van de manege en ga sowieso altijd die kant op als ik buiten ga wandelen. Dan laat ik limo daar naast de weides wat grazen en dan Komen de andere paarden nieuwsgierig afgerend. Die weg is dus niet onbekend voor limo

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:49

Ben je al bij die stal in de buurt geweest waar je het gisteren over had?
En waarom geen brommer rijbewijs halen om de tijd te overbruggen tot je je rijbewijs hebt? Dan is je vervoersprobleem opgelost.

En niet in handen komen in de 24 uur buiten groep is natuurlijk onzin. Die moeten toch ook naar de hoefsmid, tandarts etc?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:01

En wat is dan "naar stal" in de winter? Komen ze dan ook per stuk in een box, of in een groepstal (met of zonder uitloop)?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 00:02

Cayenne schreef:
Ben je al bij die stal in de buurt geweest waar je het gisteren over had?
En waarom geen brommer rijbewijs halen om de tijd te overbruggen tot je je rijbewijs hebt? Dan is je vervoersprobleem opgelost.

En niet in handen komen in de 24 uur buiten groep is natuurlijk onzin. Die moeten toch ook naar de hoefsmid, tandarts etc?
moet bij de fokker net zo toch was limo zowat getraumatiseerd voor hoefsmeden en was nog nóóit eerder ingeënt. Dus hoevaak hij de smid zag in die twee jaar bij de fokker is onbekend, tandarts en dierenarts ook onbekend.

Hoevaak stalbaas ze laat komen voor die paarden is ook onbekend.

Hilary, apart in stallen in de winter.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:10

En hoe komen die paarden in de winter dan buiten? Als dat namelijk net zo gaat als bij Limo nu, kun je wellicht net zo goed op zoek blijven naar een andere stal...

Hoe zou Limo komende zomer gehuisvest worden, overigens? Overdag wei en in de nacht op stal?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:44

Ok op je zus kan je dus niet meer rekenen. Tijd voor een nieuw plan dan! Hoe ga jij je aanpassen ??? De enige die je kunt veranderen ben je zelf.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:09

Ik vind 7 km fietsen nou niet bepaald een heel eind, eerlijk gezegd. Vraag me echt af waarom je als je vind dat je zo weinig tijd hebt je sowieso aan een paard begint. En dan ook een paard die én gedragsproblematiek heeft, én ook nog eens lichamelijk niet goed in elkaar steekt. Als je daarnaast ook niet echt voldoende ruime financiën hebt om dit in goede banen te kunnen leiden en weinig ervaring hiermee, dan heb je gewoon een ondoordachte, onjuiste keuze gemaakt ten koste van het paard. Het is altijd iedereens schuld, behalve de jouwe?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:59

Of een ouder paard nemen die al goed beleerd is e.d, dit wordt niks op deze manier. Iedereen krijgt de schuld maar je moet zelf eens goed in de spiegel kijken. Is dit wat je wil, nu heb je er totaal geen plezier van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:04

marleen_usar schreef:
Of een ouder paard nemen die al goed beleerd is e.d, dit wordt niks op deze manier. Iedereen krijgt de schuld maar je moet zelf eens goed in de spiegel kijken. Is dit wat je wil, nu heb je er totaal geen plezier van.

Of gewoon wachten met paarden tot je je leven er goed op hebt ingericht.

7 km fietsen is natuurlijk niet zo ver, maar ik kan me voorstellen dat het in het donker in de winter op een stil stuk niet echt prettig is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:07

marleen_usar schreef:

Ze heeft Harley toen verkocht om dat te gaan doen, vermoed dat dat geen tweede keer gaat gebeuren al zou het geen slecht idee zijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:23

Met die weidegang op stal schiet je zo te lezen ook niet veel op...

Was het al gelukt om langs te gaan bij die andere weides?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:05

Je kan wel zeggen dat je zus hem niet meer buiten mag zetten omdat ze elkaar spiegelen, maar je zus heeft er waarschijnlijk genoeg van gezien haar reactie.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:46

Nu, als stalbaas of instructrice hem dagelijks kunnen buitenzetten, en er staan nog andere paarden buiten in de paddocks ernaast, dan is je probleem voor nu opgelost lijkt me?

Let wel op als je je zus of stalgenoten hier op Bokt gaat zwartmaken, denk toch 2x na voor je je gal gaat spuwen, was wss een impulsieve boze reactie, maar de anderen kunnen ook lezen, dat kan zich wel eens tegen jou keren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 13:59

hwn schreef:
Nu, als stalbaas of instructrice hem dagelijks kunnen buitenzetten, en er staan nog andere paarden buiten in de paddocks ernaast, dan is je probleem voor nu opgelost lijkt me?

Let wel op als je je zus of stalgenoten hier op Bokt gaat zwartmaken, denk toch 2x na voor je je gal gaat spuwen, was wss een impulsieve boze reactie, maar de anderen kunnen ook lezen, dat kan zich wel eens tegen jou keren.

Stalbaas gaat hem nu idd buiten zetten. Dan staat hij ook van smorgens 9/10u tot 17u/18u buiten.
Er staat tevens áltijd een ander paard naast hem op de paddock. Vaak hetzelfde paard maar soms eens een ander. Limo gaat in het begin uitdagen om te gaan rennen langs de draad af. Soms doet het paard ernaast mee en soms niet. :')

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:02

Langs elkaar is niet zo goed als bij elkaar, ze hebben sociaal contact en bij behorend gedrag nodig voor hun welzijn.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:05

Waarom dan niet samen met een ander paard zetten? Van 9u-17u buiten is heel goed