PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:55

Dank voor je reactie, mijn Engels is niet super, maar ik ga even naar je link kijken!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 14:07

micatje schreef:
Sorry ik kom ook even binnenvallen. Ik lees hier in het topic veel symptomen die ook bij mijn paard passen. Stijfheid, wisselend kreupel, harde spieren. Hij bleek echter (of in ieder geval ook) de ziekte van Lyme te hebben. Misschien nog een idee voor sommigen die ook vage klachten ervaren, om eens een bloedtest te laten doen om Lyme uit te sluiten?

Ja, dat is wat sowieso altijd geadviseerd wordt en hier ook al eerder is besproken: om dingen die er op kunnen lijken uit te sluiten. Daaronder vallen Lyme, maag- en/of darmzweren, leverbotbesmetting, onbalans in voedingsstoffen, etc etc.

Mijn n/P2 merrie had ook Lyme. Dat wist ik voordat ik wist dat ze n/P2 was. Ze is daarvoor langdurig behandeld. Ze knapte op en crashte daarna weer enorm hard op een manier die ik zo vaag vond dat ik toch ook verder ben gaan zoeken. Uit het biopt kwam niks maar ze testte later dus n/P2. Ingrepen en ziektes kunnen een zogenoemde negatieve stikstofbalans veroorzaken waar PSSM2 paarden symptomatisch van kunnen worden, oftewel: entingen, blessures, wormbesmettingen maar ook Lyme kunnen de symptomen van PSSM2 triggeren of doen oplaaien. Nouvel, dat is wat jij ook vraagt eigenlijk en het antwoord daarop is dus: ja. En om daar het antwoord bij Focussed bij te nemen: bij IMM is dat vaak heel extreem en heel direct en met name over de bovenlijn (rug/achterhand). Bij de EquiSeq varianten is het vaak niet meteen merkbaar (soms ook wel en zien mensen gedurende de dagen na enting ook divots verschijnen, meestal in boeg of bil) en kan het paard de eerste dagen wel stijf of wat "down" ogen. De afname in spiervolume wordt vaak daarna (denk aan een tijdsbestek van ongeveer twee weken) pas duidelijk zichtbaar.

Kim, de klachten die jij omschrijft passen wel binnen het plaatje van PSSM. Haflingers kunnen beide varianten hebben: PSSM1 en PSSM2.
Grasgevoeligheid past meer bij PSSM1. Heb je ook spierwaardes van een bloz van net na een grote aanval van spierbevangenheid? Vooral LDH, CK en AST zijn dan (ernstig) verhoogd bij PSSM1.
Schrapen bij het poetsen en poetsen kan ongemak/pijn zijn. Bokken, schrikkerigheid, veel zweten ook, maar zonder de context te kennen is daar moeilijk wat over te zeggen.
Als er bij koliek ook zand is gevonden in de darmen, dan lijkt me dat ook wel echt de oorzaak en niet PSSM.
Verminderde eetlust kan soms komen door spierspanning op het hoofd of rond de slokdarm. Ook na bijvoorbeeld een tandartsbezoek (mondklem) kunnen ze spierpijn in hun kaakspieren ervaren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:22

Mac, bedankt voor je reactie!
Hij is altijd ziek na het enten, dit jaar viel dat zowaar mee, alleen de 2e dag maar koorts.
Maar nog wel een aantal dagen mat en stijf.
Hij was in zijn rug al wel iets smaller geworden doordat hij wat moest afvallen afgelopen maanden, maar ik had een smallere boom in mijn zadel en die lag weer goed.
Gisteren (3 weken na het enten ong) viel me ineens op dat mijn zadel bijna op zijn ruggengraat lag, toen ik nog eens goed naar zijn rug keek was die inderdaad echt ingevallen met kuilen naast de schoft...

Mac

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 14:41

Wat je dan volgende keer vlak voor en na het enten kunt doen is extra eiwitten voeren om het op te vangen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:42

Ja dat ga ik dan zeker doen.
Ik dacht dat ik nu alles voor was... immuboost, livercomp, novacam...
Niet voorbereid op dit -O-

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 14:44

Ja, heel frustrerend. Het is constant alert blijven, bijleren en bijsturen met die PSSMers. Maar op een gegeven moment ga je het herkennen en voor zijn en dan zie je dan wel dat ze stabiliseren :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:47

Nou ik kan me daar dan echt wel rot van voelen...
Onze paarden zien er altijd goed uit en we doen zoveel voor, en dan toch gebeurt er steeds weer iets dat je te laat in de gaten hebt...
Dat is best frustrerend -O-

Maar dit moet ik dan echt onthouden voor volgend jaar, hij heeft dit nog nooit eerder gehad.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 15:18

:(:)
Rot is een understatement. Ik heb het echt bij tijden zenuwslopend gevonden om zulke zorgenkindjes te hebben. Maar ja, zij kunnen er ook niks aan doen, dus blijf je zoeken naar manieren om ze zo goed mogelijk in hun vel te laten zitten.

Hoe oud is je paard ook alweer Nouvel?
Het is met PSSM2 wel bekend dat ze door de jaren heen symptomatischer worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:53

Ik ben de supplementen naar weer met de spuit gaan geven
Ze staan nu op de wei
En tis altijd maar weer afwachten of ze haar eten boeiend genoeg vind tov het gras :+
Vind ze gelukkig helemaal geen probleem
Dat scheelt weer

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:53

Mac schreef:
:(:)
Rot is een understatement. Ik heb het echt bij tijden zenuwslopend gevonden om zulke zorgenkindjes te hebben. Maar ja, zij kunnen er ook niks aan doen, dus blijf je zoeken naar manieren om ze zo goed mogelijk in hun vel te laten zitten.

Hoe oud is je paard ook alweer Nouvel?
Het is met PSSM2 wel bekend dat ze door de jaren heen symptomatischer worden.

Hij is 10.

Ja en eigenlijk ben ik daar zijn hele leven al mee bezig maar soms kom je dan toch ineens weer voor verrassingen te staan...
Het wordt ook vaak gelijk een opstapeling van...

Vandaag de osteopaat en zo snel mogelijk wanneer ze kan de zadelpasser om zijn zadel aan te laten passen.
En dan straks weer rustig aan de gang, kijken of we het weer op kunnen bouwen wat we hadden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 13:48

Ja, bij die van mij waren ook altijd al "dingetjes" maar daar tussendoor, omheen, etc. kon ik ze nog wel rijden. 10 is wel een beetje de leeftijd waarop alles bij elkaar op geteld mee gaat wegen en de schade wat duidelijker wordt. Hoop dat osteopaat, zadel en dieet uiteindelijk wel resultaat gaat brengen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:15

Ja dat hoop ik ook.
Osteopaat vond zijn rug meevallen en vond hem er verder goed uit zien.
Hij gaf ook wel aan dat entingen tegenwoordig echt troep zijn en er veel paarden slecht op reageren.
Hij heeft ‘m helemaal behandeld, nu 5 dagen stappen aan de hand en dan weer opbouwen.
Hoop dat zijn rug dan ook alweer iets verder is bijgetrokken en dan zadelpasser hopelijk op niet al te lange termijn, dan is alles weer even op orde om weer rustig door te kunnen gaan.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:17

Wat mij opvalt aan mijn paard is dat hij in rust zijn voorbenen meer onder zn lichaam plaatst. Herkent iemand dit als iets wat met pssm te maken heeft?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 16:43

Ja dat is een compensatiepatroon voor pijn. Het ziet er zo uit als een circusolifant op een bal zeg maar.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:26

Balen zeg. Ik lees op internet over pijn in de voeten, maar ook spierpijn. Op dit moment rij ik hem nog en het gaat best aardig, maar ik hoop niet dat ik hem daarmee pijn doe.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 19:36

Ja mijn n/P2 merrie stond eigenlijk altijd zo als ze stond te rusten maar zij had naar ik vermoed ook wel echt chronisch pijn, sowieso in de spieren in haar rug. Mijn ruin stond wel gewoon met zijn benen recht onder zich. Hij was ook niet gevoelig op zijn lijf.

Het is een kwestie van uitproberen of je paard baat heeft bij (extra) beweging of juist niet. Lang warmstappen helpt ze vaak ook; ik lees van mensen die eerst 30 minuten stappen voordat ze iets anders gaan doen. Doen ze dat niet dan krijgen ze te maken met (een mate van) spierbevangenheid.

Als je anders voert of gaat vieten kan hem dat ook veel comfortabeler maken dus schrijf hem nog niet af wat dat betreft. Soms duurt het even voor je resultaat ziet van een verandering in voer.

Paarden met Px zijn ook vaak gevoelig voor kou en hebben baat bij een deken bij koud en/of nat weer
Laatst bijgewerkt door Mac op 03-05-20 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:43

Wat ik nu doe is 1 el zout en 1 el magnesium naast zn vitaminekorrel en verder staat hij op het gras. Kan ik nog meer doen? Hij is Px.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 19:48

Oh sorry had nog wat met mijn tekst zitten rommelen :D

Je zou kunnen proberen hoe hij het zonder gras doet. Vooral in dit seizoen kan het gras aardig suikerrijk zijn. En een deken tijdens de regenachtige / koude dagen? En goed warmstappen, zie boven

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:40

Twee vragen: hebben jullie PSSM2 paarden ook wel eens een check-ligament blessure gehad (pees)? Ik zie opeens spoken en vroeg me af of iemand dit herkent...

Ook vroeg ik me af of er hier iemand meeleest die verstand heeft van PSSM2 in Gelders/tuigbloed. Gaat om een paard van een kennis dus afstamming zet ik liever niet openbaar, paard is nog niet getest.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:24

Die van mij is 10 jaar en heeft gelukkig tot nu toe nog geen peesblessures gehad.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 16:05

Nee, peesblessures gelukkig nooit mee te maken gehad in mijn PSSMers.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:23

Ik geef mijn pony (PSSM1 negatief
PSSM2 nog niet getest, wel hoge verdenking door dierenarts) per dag een halve eetlepel zout met zijn ochtendvoer. Met rijden zweet hij nogal. Is het dan beter om de zout juist na het rijden te geven of kunnen we het gewoon in het ochtendvoer laten? Hij krijgt na het rijden al zijn eiwitten, magnesium en vitamine E door zijn slobber.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:59

jillaroo schreef:
Twee vragen: hebben jullie PSSM2 paarden ook wel eens een check-ligament blessure gehad (pees)? Ik zie opeens spoken en vroeg me af of iemand dit herkent...

Ook vroeg ik me af of er hier iemand meeleest die verstand heeft van PSSM2 in Gelders/tuigbloed. Gaat om een paard van een kennis dus afstamming zet ik liever niet openbaar, paard is nog niet getest.

Mijn paard had een peesblessure aan het ligament. Ik heb hem door de corona nog niet getest, maar merk wel veel beterschap met de supplementen

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:35

Dank voor de reacties @Nouvel, @Mac en @Farjen. De KWPN'er dus wel en de andere rassen geen peesblessures... Interessant. Gaat hier ook om twee KWPN'ers namelijk... >;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 15:54

ukkiepuk schreef:
Ik geef mijn pony (PSSM1 negatief
PSSM2 nog niet getest, wel hoge verdenking door dierenarts) per dag een halve eetlepel zout met zijn ochtendvoer. Met rijden zweet hij nogal. Is het dan beter om de zout juist na het rijden te geven of kunnen we het gewoon in het ochtendvoer laten? Hij krijgt na het rijden al zijn eiwitten, magnesium en vitamine E door zijn slobber.

Je zou beide kunnen doen, vooral als hij overmatig zweet tijdens het werken.
Twee keer een eetlepel bijvoorbeeld.

Toen ik er nog eens over nadacht heeft mijn ruin toen hij jonger was wel een paar keer blessures gehad aan zijn collatorale hoefbandjes. Of dat ook met zijn n/P2 te maken heeft weet ik niet. Ik kan me zo voorstellen dat er wel een link zou kunnen zijn, gezien P2 een verstoring is in de verwerking van eiwitten en pezen en banden ook veel eiwit nodig hebben om van goede kwaliteit te zijn. Ook daar zou dus het voeren van meer eiwitten verbetering kunnen brengen.