[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djoopie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:06

Gisteren weer iemand die me vertelde dat je een eczemer beter af kunt maken....

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:18

Als je er geen controle over hebt of kunt krijgen ben ik het daar wel mee eens, jeuk is verschrikkelijk. Maar als ze geen jeuk hebben dmv een deken vind ik niet dat ze zo een slecht leven hebben.

Die van mij staat 24/7 buiten op het gras (natuurgebied, dus onbemest en arm gras) met een deken. En dan heeft ze helemaal geen jeuk. Dier is blij en heeft een heerlijk leven, die ga ik dan niet laten inslapen omdat ze niet zonder deken kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:20

Djoopie schreef:

Een opmerking vast van iemand die totaal geen verstand heeft van eczemers.
;)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:47

ellepel schreef:
Djoopie schreef:

Een opmerking vast van iemand die totaal geen verstand heeft van eczemers.
;)

Lekker cru, mensen met eczeem dan ook maar afmaken? Snap het punt wel, eczeem is geen pretje, maar gelukkig redelijk te behandelen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:47

tja, dat ligt eraan hoe erg het is toch? Als je van alles geprobeerd hebt en niets werkt en het dier heeft geen paardwaardig bestaan meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:50

Ligt helemaal aan de ernst. Een paard met alleen maar jeuk wat niet te verhelpen is , is beter af op de eeuwige groene weides.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:02

Als paarden verschrikkelijke jeuk blijven houden ondanks deken zul je toch heel goed moeten overdenken hoe fijn hun leven nog is. Altijd jeuk is heel erg!

Mijne gaat maar een paar uur per dag op de wei daarom en dan ook nog verdeeld over 2 keer. Langer kan ook niet qua allergie. Gelukkig kan ik ze zelf buiten zetten op deze stal dus ik kijk per dag hoe het gaat.
Als het regent en koud is mogen ze lekker langer.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:01

bij die van mij gaat het goed heeft dekentje om en vrijwel geen jeuk.
ik gebruik daarnaast ook de equi protecta lotion, werkt ook erg goed.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:54

Ik heb net de derfen binnen gekregen, dus dat ga ik straks uit proberen. Hopelijk helpt dat. Gisteren draaide Sally echt haar kont naar me toe, zodat ik haar staart wortel kon kriebelen. En als ik onder haar buik kom, gaat ze helemaal wijd staan. Echt sneu.
Dinsdag komt mijn natuur genezer kijken of ze iets kan betekenen.

Hoe lang zouden jullie het aankijken voor ik een deken aan zal schaffen? Ik denk dat we morgen weer een nieuwe baal hooi aan moeten breken, dus dat wil ik even afwachten.
Dit weekend mogen ze weer een uurtje op de wei, maar daar wacht ik nog even mee. Anders weet ik helemaal niet meer wat het erger maakt en wat niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:02

heb je dan nog geen eczeemdeken TinkerTreas?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:04

Afwachten voor je een deken op doet zou ik niet aanraden. Ik zou zodra ik ook maar iets van jeuk detecteer de deken op doen. Voorkomen is echt het beste.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:37

Kinke schreef:
heb je dan nog geen eczeemdeken TinkerTreas?

Ik heb dit paard pas net en heb van de week voor het eerst jeuk plekken ontdekt. Ik weet dus ook niet 100 % zeker of het zomer exeem is. Vandaar dat ik ook geen deken heb.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:35

Nu sinds een aantal dagen is het hier volledig losgebarsten
Deken op goede vliegenspray sweet itch teershampoo en marstall eczema suplement en toch blijft ze schuren. Ze staat niet langer dan 2.5 uur per dag buiten en ook niet op een overdreven vette wei. Alleen in de middag buiten ergens tussen 12 en uiterlijk 4 uur.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:09

het is hier sinds een paar dagen ook enorm verergerd!

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:45

zijn hier ook mensen met minipaardje/shetlander die ervaring hebben met de eczeemdeken van de shetlandershop luxe eczeemdeken??
Deze lijkt mij namelijk wat comfortabeler dan de deken die ik nu voor hem heb..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:56

TinkerTreas schreef:
Ik heb net de derfen binnen gekregen, dus dat ga ik straks uit proberen. Hopelijk helpt dat. Gisteren draaide Sally echt haar kont naar me toe, zodat ik haar staart wortel kon kriebelen. En als ik onder haar buik kom, gaat ze helemaal wijd staan. Echt sneu.

Hoe lang zouden jullie het aankijken voor ik een deken aan zal schaffen? Ik denk dat we morgen weer een nieuwe baal hooi aan moeten breken, dus dat wil ik even afwachten.
Dit weekend mogen ze weer een uurtje op de wei, maar daar wacht ik nog even mee. Anders weet ik helemaal niet meer wat het erger maakt en wat niet.

Ik heb even in je profiel zitten spieken,gaat het om sally?
Wat een mooi paard!
maar ik las dat ze wat schrikkerig en nerveus was en je haar misschien magnesium wilde gaan geven.
kan best zijn dat ze schuurt door alle stress,zou denk ik nog even wachten met een eczeemdeken.
wat is er allemaal anders ten opzichte van haar vorige stal? Inclusief het soort voer?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:48

Bah Mischa z'n neus open geschuurd precies waar de kap eindigt... Kan ik gelijk mijn nieuwe derfen zalfje uitproberen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:58

Waar moet volgens jullie Derfen voor helpen?
Ik smeer het nu op de kale plekken, maar paard blijft schuren. Bij de staart lijkt het wel te helpen tegen jeuk en schuren, bij manen niet.
Alles ruikt naar Derfen :)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:10

Derfen smeer ik in de manenkam en boven in de staart,navel en bij de voorpluk.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:16

ellepel schreef:
TinkerTreas schreef:

Ik heb even in je profiel zitten spieken,gaat het om sally?
Wat een mooi paard!
maar ik las dat ze wat schrikkerig en nerveus was en je haar misschien magnesium wilde gaan geven.
kan best zijn dat ze schuurt door alle stress,zou denk ik nog even wachten met een eczeemdeken.
wat is er allemaal anders ten opzichte van haar vorige stal? Inclusief het soort voer?

Bedankt voor je reactie, het gaat om Sally ja. Alles is anders ten opzichte van haar oude stal. Ze stond daar 24/7 op stal met hooi en krachtvoer. Bij mij staat ze in een paddock met een loopstal en onbeperkt hooi. Verder krijgt ze metazoa, dus alleen een vitamine brokje.

Daarom vind ik het ook zo lastig om te bepalen waar ze nu jeuk van heeft. Ze heeft zoveel veranderingen meegemaakt de laatste tijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:56

Denk dat het al scheelt als je goed observeerd, staat ze met andere paarden en voelt ze zich op haar gemak bij hun?
groepssamenstelling kan al veel doen.
als mijn pony zich bijvoorbeeld verveeld,krijgt hij sneller jeuk.
maar ook als hij zich niet veilig voelt gaat hij acuut staan schuren.

veel binnen staan is natuurlijk minder in de vliegen,dus een alleRgie of eczeem zou kunnen.
metazoa zijn niet alle mensen teveden over geloof ik, schijnt dat de gehaltes daarin niet helemaal kloppen.
je zou ook kunnen kijken naar een "gewoon" voer.gewoon een basis brok, of een Ponybrok.
krijgt ze wel genoeg beweging,energie teveel kan ook jeuk op stal geven
er zin zoveel oorzaken voor jeuk.pff vaak een flinke speurtocht voor je precies weet waar het van komt!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 04:52

ellepel schreef:
Denk dat het al scheelt als je goed observeerd, staat ze met andere paarden en voelt ze zich op haar gemak bij hun?
groepssamenstelling kan al veel doen.
als mijn pony zich bijvoorbeeld verveeld,krijgt hij sneller jeuk.
maar ook als hij zich niet veilig voelt gaat hij acuut staan schuren.

veel binnen staan is natuurlijk minder in de vliegen,dus een alleRgie of eczeem zou kunnen.
metazoa zijn niet alle mensen teveden over geloof ik, schijnt dat de gehaltes daarin niet helemaal kloppen.
je zou ook kunnen kijken naar een "gewoon" voer.gewoon een basis brok, of een Ponybrok.
krijgt ze wel genoeg beweging,energie teveel kan ook jeuk op stal geven
er zin zoveel oorzaken voor jeuk.pff vaak een flinke speurtocht voor je precies weet waar het van komt!

Bedankt voor de tips. Het is inderdaad een zoektocht.
Ze staat met 4 andere paarden en dit lijkt heel goed te gaan. Ze heeft eerst een aantal weken apart gestaan, zodat ze rustig aan elkaar kunnen wennen.

Kwa beweging zijn we eigenlijk aan het opbouwen. Ik ben eerst met haar aan de hand bezig geweest. En ik heb er gisteren voor het eerst 10 minuutjes op gezeten. Het is een dame met veel energie en het viel me van de week op dat ze wat dik wordt. Dus de beweging moet sowieso omhoog.

Ik wil ook niet te veel ineens veranderen, anders is het ook weer lastig vast te stellen hoe het komt.
Ze had erg veel stress toen ze bij me kwam, nu lijkt alles een beetje te gaan landen. Ze heeft veel meer rust in haar koppie en ze doet nu echt haar best voor me, ipv het rennerige wat ze eerst had.
Ze heeft veel tijd nodig.

Dus de jeuk kan gewoon zoveel oorzaken hebben. Pfff

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:26

Je geeft onbeperkt hooi he, geef dan in elk geval wat minder als ze dik word.
onbeperkt is mooi,maar ze kunnen best even zonder
want zelfs als ze te zwaar zijn kan jeuk geven :j

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:46

ellepel schreef:
Je geeft onbeperkt hooi he, geef dan in elk geval wat minder als ze dik word.
onbeperkt is mooi,maar ze kunnen best even zonder
want zelfs als ze te zwaar zijn kan jeuk geven :j

Ze krijgen zo goed als onbeperkt ja. Minder geven is weer lastig ivm de andere paarden denk ik.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:58

Om het even van de andere kant te bekijken... waarom niet snel een deken kopen?
Evt tweedehands of een wat goedkopere versie? Baat het niet dan schaadt het niet geld zeker niet voor alles, maar mi wel voor een eczeemdeken.

Mocht ze eczeem hebben of anderszins last van vliegend gespuis, dan help je haar, en kun je wellicht erger voorkomen. Bij zomereczeem is het doorbreken van de cirkel van jeuk in heel veel gevallen veel moeilijker dan het voorkómen van jeuk.
(ok, dat is kort door de bocht want zelfs ingepakt krijgt onze pony elk jaar plekjes, maar vele malen minder erg en beter beheersbaar dan wanneer ze al volledig in de jeuk-modus zou zijn)

Verbetert het met deken? Dan kun je alsnog uitzoeken of het aan de deken lag of niet.
Helpt een deken niet? Dan is het dus een van de vele andere factoren die je noemt, maar heb je in elk geval een 'uitbraak' van de allergie voor het bekende mugje voorkómen.

Maar dat is ook hoe ik er nu, na jaren baasje te zijn van een eczemer, tegenaan kijk natuurlijk :)
Grote kans dat ik zonder die ervaring ook gewoon zou afwachten. Nieuw paard, alles anders... heel veel kans dat het wat anders dan eczeem is. Laten we dat ook maar hopen, dat paardje en jij snel verlost zijn van jeuk en jullie lekker kunnen gaan bouwen (en genieten!).