[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:20

Vreselijk superroos. Wat naar!
wat is het toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:20

KLinkt toch een beetje als een epeleptische aanval, of niet SR?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:21

geerke schreef:
ik dacht daar vanmiddag toevallig ook aan...hoe reageert een paard zonder cushing maar met wel een hoge ACTH waarde op pergolide...Is dat mogelijk?
Omdat de pony muis ook zo slecht reageerde,en pas 8 jaar was.Wat gebeurt er als het bloed niet goed gestest is of inderdaad door stress omhoog schiet,hoe reageerd een paard dan op pergolide?

Nu Maris@ dit post zet het mij helemaal te denken.

JP@ Fargo@????

Ik heb een klein beetje hematologie gehad (werk als pre/post analist ;) )

Wat ik begrijp stijgt het ACTH gehalte juist wanneer het lichaam te weinig cortisol (stresshormoon) aan maakt. Dus zou een gestrest paard juist een lager ACTH gehalte hebben.

van de website bloedserieus:
Citaat:
De ACTH-test meet de hoeveelheid adrenocorticotroop hormoon (ACTH) in het bloed. ACTH is een hormoon dat aangemaakt wordt door de hypofyse, een belangrijke klier in de hersenen voor de hormoonproductie. De hormonen werken in op organen, weefsels en andere klieren en spelen een rol bij de regulatie van tal van systemen door het gehele lichaam.

De hypofyse maakt het hormoon ACTH en scheidt het uit om de productie van cortisol in de bijnieren (kleine organen die zich boven de nieren bevinden) te stimuleren. Cortisol is belangrijk voor de regulatie van de stofwisseling (glucose, eiwit en vetten), onderdrukking van de immuunrespons en het behouden van een goede bloeddruk.

Normaal gesproken neemt de productie van ACTH toe als er te weinig cortisol aanwezig is en neemt de productie van ACTH af als er te veel cortisol is.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:22

jeetje wat heftig... Nog sterkte zeg, ongeacht hoe lang geleden. Dat blijf je natuurlijk missen... Ik weet ook dat ook het moment zal komen dat mijn pony een keer zal gaan, maar daar wil ik het liefst niet aan denken, alhoewel ik wel een toekomstdenker ben en niet van dag tot dag leef. Ook erg dat hij zo is moeten gaan, dat wens je niemand toe.. :(:)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:22

Heftig IMJ..

Sja, wat is het met Fiek.. ohjajoh, kan goed wat je zegt..
Door de hoge hartslag erbij lijkt het toch ook wel weer pijn.. Ik weet het niet..
Weet wel dat de levensvreugde gewoon minder en minder aan het worden is.. Ben blij dat de dierenarts dinsdag komt, alles eens goed overleggen..
Ben er wel heel erg mee bezig hoor, dat dit zo gewoon geen leven voor hem is..
Mijn moeder had het nog niet gezien, ze was vanavond mee naar stal, en schrok ook enorm...

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:23

SuperRoos schreef:
Nog niet alles bij gelezen..
Zojuist bij Fiek geweest, omdat ik thuis ineens niet meer lekker zat..

Was weer bingo.. Hele stal overhoop. Fiek drijfnat van het zweet, dicht geknepen ogen, hoge ademhaling, hoge hartslag. probeerde mij te bijten elke keer..
Ben met hem gaan lopen, wilde zijn stal niet meer terug in.. Kreeg hem nauwelijks mee met rustig wandelen..

Uiteindelijk redelijk rustig terug kunnen zetten.. Maar even afwachten wat de nacht weer brengt.
Dinsdag komt de dierenarts sowieso. Heb foto's gemaakt om te laten zien wat we aantreffen elke keer..

Verdorrie, wat naar elke keer weer.
Begin er toch echt aan te twijfelen of dit nu door de cushing zal komen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:31

Nee dat betwijfel ik ook, heb ook al eerder benoemd dat hij gewoon meer onder de leden heeft.. Denk dat zijn lijf ook gewoon teveel interne schade heeft opgelopen van jarenlang zwaar ziek te zijn geweest. Die periode is enorm heftig geweest.. Ga dit ook met de dierenarts bespreken..
Weet ook niet in hoeverre mijn berichten nog relevant zijn voor dit topic, of mensen met enkel cushing paarden afschrikken tot het gebruik van medicatie, dat is namelijk echt niet de bedoeling..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:34

@ IMJ, Ik voel met je mee. Heb zelf mijn paard 8 weken geleden aan koliek verloren. Hij is maar 14 jaar geworden en ik had hem ook vanaf zijn geboorte. Het voelt dan ook als een groot gat in mijn ziel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:36

SuperRoos schreef:
Nee dat betwijfel ik ook, heb ook al eerder benoemd dat hij gewoon meer onder de leden heeft.. Denk dat zijn lijf ook gewoon teveel interne schade heeft opgelopen van jarenlang zwaar ziek te zijn geweest. Die periode is enorm heftig geweest.. Ga dit ook met de dierenarts bespreken..
Weet ook niet in hoeverre mijn berichten nog relevant zijn voor dit topic, of mensen met enkel cushing paarden afschrikken tot het gebruik van medicatie, dat is namelijk echt niet de bedoeling..

Ik denk dat je wel kan blijven posten hoor. Er zullen wel meer Cushing paarden zijn of komen die meer mankeren. Helemaal als het oudere paarden betreft, komt er vaak wel het e.e.a. bovendrijven.

Daarbij leef ik in elk geval erg met je mee. Sterkte maar weer vannacht. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:42

aanvallen kunnen wel gerelateerd zijn aan PPID, nammie heeft hier ervaring mee, ik zou als ik jou was nog niet gelijk dit topic verlaten hoor, Sterkte!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:48

Dank meiden..
Ja jessix, een gat in mijn ziel idd, nog knijpt mijn keel dicht als ik dit vertel of schrijf. Je groeit samen op als het ware.
Ik ging altijd tenminste 1x per dag naar hem toe. Maar god wat ben ik ook dankbaar voor de afgelopen 22 jaar..de band die je kan hebben is zo mooi!

2 weken is nog maar kort joh..
Heb je iets van haar bewaard? Oh ik ben zo dankbaar dat mijn vader staarthaar heeft afgeknipt. Ik draag mijn armband altijd, zo is hij nog steeds een beetje bij me!

Superroos, niet weggaan hoor, al zou het geen cushing zijn, misschien is het al fijn van je af te schrijven?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:48

Het zal ondertussen wel al tien x gevraagd zijn, maar wat zouden jullie mijn pony gaan voeren?
Ben trouwens absoluut geen fan van Pavo dus die laat ik het liefst zitten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:53

Focussed haar paard had het geloof ik ook, de aanvallen, maar volgens mij zijn ze dan echt van de wereld..
Misschien iets geks hoor, maar kan je met de DA overleggen of je iets van metacam mag/kan geven? Dan kan je iig kijken of je pijn kan uitsluiten. Reageert hij veel beter na de pijnstiller dan weet je dat hij pijn heeft..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 08-12-13 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:53

SuperRoos schreef:

whahaha doel je op mijn angst om met medicatie te beginnen? Niet nodig hoor. (ben sowieso een watje als het mijn paard aangaat) Dus "gezellig" hier blijven posten. Denk dat we allemaal met je meeleven en graag op de hoogte gehouden willen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:54

IMJ schreef:
Dank meiden..
Ja jessix, een gat in mijn ziel idd, nog knijpt mijn keel dicht als ik dit vertel of schrijf. Je groeit samen op als het ware.
Ik ging altijd tenminste 1x per dag naar hem toe. Maar god wat ben ik ook dankbaar voor de afgelopen 22 jaar..de band die je kan hebben is zo mooi!

Heb je iets van haar bewaard? Oh ik ben zo dankbaar dat mijn vader staarthaar heeft afgeknipt. Ik draag mijn armband altijd, zo is hij nog steeds een beetje bij me!

Superroos, niet weggaan hoor, al zou het geen cushing zijn, misschien is het al fijn van je af te schrijven?

;(

Vertel eens wat meer over je pony moonlight? Wat is er aan de hand dat je van voer wilt veranderen en wat geef je nu bv?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:56

Moonlight17 schreef:
Het zal ondertussen wel al tien x gevraagd zijn, maar wat zouden jullie mijn pony gaan voeren?
Ben trouwens absoluut geen fan van Pavo dus die laat ik het liefst zitten.

Ik kwam via voervergelijk.nl uit op Cavelor Fiber Force. Laag in suikers en zetmeel. Geef er voor het knabbelen graszaadhooi bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:56

Ik heb er geen ervaring mee met aanvallen, maar ik krijg wel het idee dat SR net te laat aankomt zeg maar? Dus een soort van aanval net heeft plaatsgevonden?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 01:00

ohjajoh6 schreef:
IMJ schreef:
Dank meiden..

;(

Vertel eens wat meer over je pony moonlight? Wat is er aan de hand dat je van voer wilt veranderen en wat geef je nu bv?

Moonlight
22 jaar
d-pony
loopt nu 1x in de week serieus en 1x met een herstellende persoon met weinig rijervaring.
Komt nu dagelijks op wei/paddock met hooi.
s'avonds 2 plakken hooi
krijgt nu Subli basisbrok echt maar een heel klein beetje voor de mineralen en vitamine.

Het is de bedoeling dat ze dalijk toch wat meer serieus gaat lopen.
Als je nog meer wil weten vraag maar.

Heb tot nu toe Nature Balance van Havens als tip gekregen, maar die is vrij prijzig.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 01:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 01:18

maar is ze hoefbevangen of I.R., of doet ze het gewoon niet lekker op wat je nu geeft? Waarom wil je veranderen van voer? dat bedoel ik meer eigenlijk...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 01:24

ohjajoh6 schreef:
maar is ze hoefbevangen of I.R., of doet ze het gewoon niet lekker op wat je nu geeft? Waarom wil je veranderen van voer? dat bedoel ik meer eigenlijk...

Ze is ook positief getest op I.R. dus daarom zullen we denk ik wel moeten gaan veranderen en Ze is nog nooit hoefbevangen geweest gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 01:59

Dan moet je bij Pandora zijn! Ik ben daar namelijk nogal slecht in; ik houd ze samen en krijgen ook wegens gevoeligheid voor maagzweren (allebei trouwens) bijna onbeperkt graszaadhooi in netten en ik geef van subli de dieet muesli, 1x per dag een halfje voor grote waarvan paar kruimels voor puk, waar ik dan alle supplementen door heen meng met beetje water...maar ik zie haar niet echt afvallen, krijg dat niet voor elkaar gewoon...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:22

ohjajoh6 schreef:
aanvallen kunnen wel gerelateerd zijn aan PPID, nammie heeft hier ervaring mee, ik zou als ik jou was nog niet gelijk dit topic verlaten hoor, Sterkte!

De aanvallen van Fik bleven voorkomen terwijl zijn acth in de sr. 22 was.
De dierenarts en wij hebben hieruit de conclusie getrokken dat de aanvallen juist niet ppid gerelateerd waren.

De acth van Fik was in het begin 71 , dus ook vrij laag.
Hij had verder geen zichtbare symptomen , en een volledig lab liet toen ook geen enkele afwijking zien[ook geen grensgevalletjes]
Achteraf had hij een slechte wondheling , en was zijn gedrag zeer zeker positief beïnvloed door de prascend , dus naast de aanvallen had hij ook ppid.

Dit even voor de duidelijkheid.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:23

Superroos , blijf hier maar lekker schrijven als je wilt.
We leven allemaal met je mee en willen graag weten hoe het met jou en met je paard gaat
:(:)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:36

Jeetje Roos wat naar weer, hoop dat vannacht iets beter is geweest. Is er de mogelijkheid om hem met een maatje in de paddock/bak te zetten s nachts? Sta je nog waar ik toen geweest ben?
Vannacht slecht geslapen en vanmorgen enorme wallen en hoofdpijn, ik vind het echt een drama deze ziekte. :(
Muis was wel bevangen daarom bloed geprikt en had dus waarde van 108, dus ruim 2 keer zo veel dan normaal in najaar (47). Maar kuilen boven haar ogen opgevuld en ik vond haar ogen meer uitpuilen dan anders, dat zag ik toen ik een penny foto van haar en mijn oog had gemaakt en vergeleek met oog van mijn paard.
Ik heb stukje manen en staartharen afgeknipt nadat ik haar verzorgd had toen ze dood was en wil een mooie armband laten maken, iemand nog een tip voor me?