Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:14

Op het moment doe ik alleen wat onbelast werk aan de hand of longe. Ik zit een beetje in dubio hoe het aan te pakken.

Ze gebruikt haar lichaam niet goed en in hoeverre moet ik haar daar (zonder pijnstilling) doorheen trainen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:15

Wat kan ze wel? Kan ze onbelast en pijnvrij op een hele ruime volte stappen?
Probeer of je dan daar iets mee kunt, werken aan de hand, binnenschouder beetje vrij maken, binnenachterbeen wat richting het zwaartepunt vragen en neusje voor de boeg.
Hou het simpel en eenvoudig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:16

Ik denk dat je onderschrift er al een mooi antwoord op geeft...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:30

ijssnuiver schreef:
Wat kan ze wel? Kan ze onbelast en pijnvrij op een hele ruime volte stappen?
Probeer of je dan daar iets mee kunt, werken aan de hand, binnenschouder beetje vrij maken, binnenachterbeen wat richting het zwaartepunt vragen en neusje voor de boeg.
Hou het simpel en eenvoudig.

Op het moment is ze denk ik helemaal niet pijnvrij omdat ze zo verkrampt ofwel door de ks (bijbehorende ontsteking) zelf of door het wegdrukken van de rug en de scheve belasting / overbelasting voeten.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 08-10-14 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:31

Sheran schreef:
Ik denk dat je onderschrift er al een mooi antwoord op geeft...

Hoe bedoel je dat? Ik heb trouwens het rapport maar die kan ik niet via bokt versturen wel via de mail.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:59

Wie het paard de mond snoert mag raden naar zijn antwoord. Pijnstilling is in zekere mate ook een soort 'de mond snoeren' = ze kunnen in ieder geval niet meer aangeven wat ze echt voelen. Als je paard aangeeft dat het haar echt pijn doen kun je misschien beter niet verder trainen. Want ergens 'doorheen trainen' moet imo niet met heel erg veel pijn gepaard gaan, hooguit met spierpijn/een vervelend gevoel. :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:05

Sheran schreef:
Wie het paard de mond snoert mag raden naar zijn antwoord. Pijnstilling is in zekere mate ook een soort 'de mond snoeren' = ze kunnen in ieder geval niet meer aangeven wat ze echt voelen. Als je paard aangeeft dat het haar echt pijn doen kun je misschien beter niet verder trainen. Want ergens 'doorheen trainen' moet imo niet met heel erg veel pijn gepaard gaan, hooguit met spierpijn/een vervelend gevoel. :)

Ja dacht al dat je het zo bedoelde :) Dat is dus ook mijn dilemma.

Aan de ene kant vind ik dat ook en aan de andere kan moet ze ook weer een beetje durven en het kan zijn dat we met een beetje pijnstilling door de beginfase kunnen komen en ze haar lichaam weer normaal durft te gebruiken.

Niet kunnen trainen = inslapen. Als ik haar niet meer kan trainen is het wachten op meer pijn en andere blessures. Ze loopt 24 uur per dag buiten en altijd met een verkeerde houding belasting.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:34

Ja, is ook zo. Het blijft erg lastig om daarin te beslissen, he...

Ik heb de oude foto's van de rug van mijn paardje ook weer gevonden... en elke keer als ik ze zie denk ik: het kan toch niet dat ze er geen pijn aan heeft... maar ze laat niets merken. Zijn er mensen die er verstand van hebben die ook even een blikje willen werpen?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:18

Heeeel erg lastig. Wat is acceptabel he.

Je kunt je paard altijd een week of 2 op metacam zetten en kijken wat ze doet qua gedrag en beweging.

Ik ben wel benieuwd naar je foto's?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:12

Afbeelding

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:16

Sheran schreef:

ben ik het niet mee eens. je kan namelijk een cirkel verbreken..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:36

Tabaluga12 schreef:
Femo, Danoesje, Suzanne en de rest, wat doen jullie kwa belasting nog met jullie paard? En qua extra onderhoud / voorzorg / pijnbestrijding?

Bij mijn paard is onlangs ks ontdekt.

Mijn paard heeft ook KS, helaas ook vergoeiing en wat botoplossing. Ze was best 'slecht' op moment van constatering. Daarnaast liep ze ook op eieren en dat hebben wij aangepakt door middel van ijzers. NA 2 weken gaf dit resultaat.

Toen training opgepakt met 2 weken vrijwel alleen stap, begonnen met beleren voor de wagen (ook alleen in stap) ze liep soms 5 km en daarna was ze vele malen beter. Tevens ondersteun ik met glucosamine sinds constatering en train ik nu rond 3/4 keer per week aan de longe, dubbel longe of touwtjes. Alles met het streven zo correct mogelijk te lopen maar met vrijwel geen spanning.

Ik moet zeggen dat mijn paard momenteel super goed in haar vel zit, we mennen gemiddeld 1/2 x per week meestal rond 5-7 km en dan stap en draf. Aan de longe nu ook weer galop en rijden heb ik geschrapt. Ze heeft nooit heel erg ontspannen gelopen en ik merkte nog voordat de diagnose werd gesteld dat ze slechter liep na het rijden. Het enige wat ik soms doe (1x per maand?) is rondje zonder zadel stappen. Dit gaat heel goed, maar zodra er onder het 'zadel' gedraafd wordt komt er te veel spanning en weg drukken van de rug.

Mijn keuze van niet meer rijden is heel bewust, nu rijd ik dus al sinds juni niet meer (in juli is diagnose gesteld) en het gaat nu beter dan ooit, ik durf 't eigenlijk niet eens te proberen. Bang dat ik het weer verpest.
Zij gaf met opzadelen geen reacties, maar goed daar zit ik veel tijd in om alles te leren accepteren. Bij haar was het vooral heftig zijn onder te zadel, vlucht reacties en vaak 'ineens' niet meer lekker lopen.

Mijn vraag voor de mensen die nog wel rijden is vooral: Waarom? Waarom rijd je nog ondanks dat je paard aangeeft last te hebben van het zadel met opzadelen? Of last van gewicht met opstijgen etc.?
(het is echt geen verwijt maar oprechte interesse, mijn keuze voor niet meer rijden is heel bewust geweest)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:07

Sheran, ik vind het wel lastig om te zien, maar ik zie een aantal doornuitsteeksels die erg dicht op elkaar staan. Ik zie bij de 3 linkse dat het lijkt of ze voor een deel echt tegen elkaar aan zitten en dat er ook wat botvorming zit. Bij de derde van links en vierde van links zie je een witte streep, dat is reactie van het bot doordat het af en toe tegen elkaar komt. Ik weet niet in welk deel van de rug dit zit, op de gok zou ik zeggen dat de rechtse de laatste wervel van de schoft is, maar misschien kan je dat nog vertellen? Als ik er naast zit, wil je dan vertellen wat we zouden moeten zien?

Toen ik er bij Elvee achterkwam ( afgelopen januari) was ze nog geen vijf jaar. Ze is gelijk behandeld met meso-therapie omdat haar lange rugspier totaal verkrampt was. Daarna heb ik een heel revalidatie-schema meegekregen met regelmatige controles op de kliniek. Na verloop van tijd mocht ik er ook weer op, dat doe ik ( of mijn instructrice) twee tot drie keer per week, tussen een half uur tot een uur. Als de bak waar we kunnen longeren goed genoeg is longeer ik haar, ik werk haar ook een keer in de week aan de hand, ze lijkt voor ons nog steeds vooruit te gaan.
Wel merk ik dat ze sinds het weer omgeslagen is, dat ze wel weer gespannener is, waardoor het rijden weer wat moeizamer gaat.
Nu ben ik er ook net zondag achter gekomen dat ze een hele vochtbult voor haar uier heeft, vanavond liep dat nog een stuk verder door naar voren in twee strengen. Dat kan ook haar wat zuurdere gedrag veroorzaken natuurlijk, het is en blijft een puzzel met ze. Ik heb haar gekocht met het doel wat te dressuren, lekker naar buiten te gaan, en endurance klasse 1 en 2 te gaan rijden. Dat zou ngo steeds moeten kunnen, maar het wordt wel een wat langere termijn-planning. Mennen zou niet goed gaan bij haar, daarvoor is ze veel te rissig.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:36

Mennen is bij Wonder ook niet iets wat je even doet hoor ;-), het is niet dat Wonder het meest makkelijke paard is. Maar ik doe veel parelli training met haar en dat geeft veel (zelf)vertrouwen waardoor mennen nu heel goed gaat ;-) maar goed ieder eigen ding natuurlijk.

Wonder heb ik gekocht met doel om buitenritten te maken, wedstrijdje hier en daar maar die plannen heb ik bijgesteld :)

Ik heb dan naast Wonder nog wel een pony om te rijden van een vriendin, dat scheelt wel :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:12

MaritB, ik denk dat er toch nog veel mensen (incl mijzelf) zijn die echt een paard hebben om daar op te rijden. Als ik eerlijk naar mezelf kijk, is dat ook voor mij zo. Ik heb bijna 1,5 jaar naast Eagle gelopen, maar wel met in gedachten hem weer goed te krijgen. Voor mij was het geen optie om een paard te houden van toen 5, waar ik niet op kan zitten. De kosten die je dan maakt (zeker hier in het westen) zijn dusdanig hoog en de frequentie dat je ermee aan de slag moet om het lijf goed te houden, dat ik het niet zou zien zitten om hem dat nog bijv 10 jaar te geven. Nu werd mij de keuze 'makkelijk' gemaakt doordat de dierenarts zeer sterk aanraadde hem in te laten slapen omdat hij ondanks alles ook onbelast pijn bleek te hebben. En dan werd hij dus al behoorlijk lang vanaf de grond getraind.
Ik denk gewoon dat ik het simpelweg niet op zou kunnen brengen 5 dagen in de week te trainen op een manier die ik welliswaar gebruik als aanvulling maar niet als hoofddoel, er financieel best veel voor te moeten laten en te weten dat het nooit meer 'goed' komt. Kijk, om erachter te komen dat mijn paard niet hoog in de sport kan maar recreatiepaard zou moeten worden dat trek ik nog wel, maar helemaal niet meer rijden, bij zo'n jong paard...mowah.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:32

Als ik t zo op de foto zie zit er bij iig twee wervels wel een beetje botwoekering en heel weinig ruimte. Ik weet niet van wanneer die foto is? Bij die van ons ging de botwoekering helaas heel snel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:36

Danoesje, ik ben het helemaal met je eens, ook al zou het paard misschien in de wei geen pijn hebben, als ik er echt niet meer op zou kunnen, zou ik haar ook laten gaan. Het vergt inderdaad een hoop discipline, even lekker "onbewust" erop zitten of ermee aan het werk zijn is er echt niet meer bij. En ook bij mennen kunnen ze aardig stijf worden en goed hun rug wegdrukken als je er niet op een andere manier mee aan het werk gaat, dat heb ik bij een stalgenoot wel gezien.
Voor mij wordt het ook een te dure hobby als ik er alleen nog maar naast kan lopen en er nooit meer op zou kunnen. Met peesblessures is dat geen probleem, dan weet je dat de kans groot is dat het weer aardig goed geneest, maar met zoiets als KS weet je dat je er levenslang rekening mee moet houden.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:43

Jet, klopt. En niet alleen levenslang rekening mee moet houden, het zit er en gaat niet meer weg. Is bij een peesblessure natuurlijk ook min of meer zo, maar toch anders. Nu moet je denk ik ook onderscheid maken tussen KS door verkeerd rijden en KS door andere oorzaken. In het eerste geval lijkt mij de kans groter dat hij/zij goed kan herstellen, als hij bij de juiste ruiter terecht komt of als jij als eigenaar de juiste ondersteuning weet te vinden. Hoe dan ook, het is nooit een makkelijke beslissing, maar als je de mogelijkheid hebt de paarden aan huis te hebben en nog een andere hebt waar je wel op kunt rijden, maakt dat het misschien wel wat gemakkelijker.
Hoe ik hem ook mis af en toe, ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze, genoeg is genoeg. Ik merk wel dat ik er een tik van heb gehad en dat ik nu pas heel voorzichtig weer kan genieten van mijn nieuwe paard. Die ik overigens heel mooi kan aanvullen met longeren, lange teugelen en werken aan de hand, doordat ik dat door Eagle allemaal heb geleerd. Dat voelt wel echt heel goed: het geeft met het idee dat ik door Eagle zijn kansen om ouder te worden dan het gemiddelde paard, weer vergroot...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:53

Ik zou er voor tekenen als Calypso pijnvrij in het land had kunnen staan zonder verdere training.. Van mij had ze nog wel 100 mogen worden, gewoon als grasmaaier.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:55

Dat had ik ook wel gewild met Dakota.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:01

Ijssnuiver en Fique, dat kan ik me goed voorstellen. Komt denk ik ook bij dat ik Eagle nog maar 2 maanden had toen de ellende begon en ik daardoor dus nooit een echt onbezorgde periode heb gehad.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:03

Achteraf gezien heb ik die ook amper gehad.
Maar Calypso is/was voor mij dusdanig bijzonder, dat ik daar alles voor over heb. Maar voor mij is het rijden ook absoluut niet het belangrijkste...

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:04

Wij zijn een jaar lang bezig geweest met hem en bijna om de 7 weken naar de kliniek. Na een jaar zat er botwoekering wat er in t begin niet zat. En dat allemaal omdat hij als jaarling op z'n rug was gevallen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:05

Voor mij ook niet het enige, maar wel heel belangrijk. Ieder zo zijn ding. Feit blijft dat je niemand de ellende gunt die KS heet..

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:06

Nee echt niet. Als ik dat woord hoor krijg ik al kippenvel.