[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:56

Hanneke84 schreef:
Dekens lijkt mij ook moeilijk.
Lijkt mij dat ze hun haren ook niet kunnen opzetten als er een natte deken opligt.
Mij lijkt het te warm voor een 200 gram, maarja die van mij kregen alleen een 200 gram op toen het -10 was en ik ze niet onbeperkt hooi kon voeren :D
Hier een beetje schilfers in de manen, klitwortel lotion opgedaan gisteren, voorderest alles rustig ondanks veel beestjes.
Wel boeiend om te lezen dat er hier ook ponys waren met een tekort die begonnen te jeuken..
Hier worden ze ook sober gevoerd toen het schuren begon met vitaminekorrels van pavo vital en nu sember cubes van st hippolyt.

Het meest irritante is nog, dat ze amper haar heeft... Echt, zelfs haar wintervacht is nauwelijks iets van 5 mm lang, en dat korte haar had ze ook toen ze 24/7 buiten stond. Ik had haar toen het zo mooi was alleen haar ongevoerde regendeken opgedaan, en binnen een week had ik een anorexia paard dat compleet haar spieren kwijt was... Ging zoooo snel, niet te bevatten. Onbeperkt hooi en meer voer en een spier sup en ze is qua gewicht nu gewoon goed, alleen spieren moeten weer terug komen. Maar daarom durf ik dus niet zo snel nu die ongevoerde op te leggen, terwijl ik idd weet dat ze het op stal nu best warm zal hebben.. Pff.. Toen het -10 /-15 was hier had ze haar 300 grams op... het is na de operatie van 3 jaar gelee echt een watje geworden.

snoopydogy

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:57

hey mag ik jullie wat vragen ik hoorde dat mensen baby ollie gebruiken of azijn voor paarden met zomerexeem klopt dit en wat voorn werking heeft dit

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:03

Breghje schreef:
Het meest irritante is nog, dat ze amper haar heeft... Echt, zelfs haar wintervacht is nauwelijks iets van 5 mm lang, en dat korte haar had ze ook toen ze 24/7 buiten stond. Ik had haar toen het zo mooi was alleen haar ongevoerde regendeken opgedaan, en binnen een week had ik een anorexia paard dat compleet haar spieren kwijt was... Ging zoooo snel, niet te bevatten. Onbeperkt hooi en meer voer en een spier sup en ze is qua gewicht nu gewoon goed, alleen spieren moeten weer terug komen. Maar daarom durf ik dus niet zo snel nu die ongevoerde op te leggen, terwijl ik idd weet dat ze het op stal nu best warm zal hebben.. Pff.. Toen het -10 /-15 was hier had ze haar 300 grams op... het is na de operatie van 3 jaar gelee echt een watje geworden.

Kun je dan geen smartex rain opdoen?
Als ze zweten wordt dat opgenomen, is goed waterdicht en licht gevoerd.
En heb je al eens bietenpulp gevoerd, misschien fijn voor als ze weer wat invalt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:24

Hanneke84 schreef:
Breghje schreef:

Klinkt goed, ik zal er eens voor kijken al geloof ik dat Bucas nogal smal valt en dat werkt niet bij haar. Bietenpulp zal ik ook eens verder naar kijken, bedankt voor de tip! Ze heeft nu alleen nog iets ingevallen flankjes (al vermoed ik dat ze een klein koliekje heeft gehad van de week zonder daar verder iets van te laten merken) dus houd het goed in het snotje.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:08

Snoopydoggie:
Babyolie kan de huid verbranden in de zon, en verstikken.
Azijn stinkt waardoor enige vliegen op afstand blijft,daarnaast moet het ook tijdelijk de jeuk wegtrekken.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:09

Smartex rain big neck is er voor bredere paarden.
Als je een 190 nodig hebt... O:)
Vind het zelf hele fijne dekens :j
Als je grote hoeveelheden bietenpulp gaat voeren moet je deze wel mengen met zemelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:05

Hanneke84 schreef:
Lijkt mij dat ze hun haren ook niet kunnen opzetten als er een natte deken opligt.
Mij lijkt het te warm voor een 200 gram, maarja die van mij kregen alleen een 200 gram op toen het -10 was en ik ze niet onbeperkt hooi kon voeren :D
Hier een beetje schilfers in de manen, klitwortel lotion opgedaan gisteren, voorderest alles rustig ondanks veel beestjes.
Wel boeiend om te lezen dat er hier ook ponys waren met een tekort die begonnen te jeuken..
Hier worden ze ook sober gevoerd toen het schuren begon met vitaminekorrels van pavo vital en nu sember cubes van st hippolyt.

dat haren opzetten doen ze alleen als het koud is hoor.
als het regent kunnen natte haren namelijk ook niet omhoog ;)
200 gram is ook wel warm,maar niet elk paard is gelijk.
appie loopt zo op de wei:
Afbeelding
ik vind zo'n deken met regen wel handiger dan een boett deken.
deze laat veel water door en gaat niet zo als zo'n zak om appie heen hangen.
een boett doet dat wel,die worden zwaar

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:19

Zal ik het zo zeggen als het aan het regenen is dan krijgen ze van die soort dakpannetjes waar het water afloopt. Nu hebben ze hier beide al een keer een deken op gehad toen het langdurig regende en die niet waterdicht was en daar was de huid glad en niet van die dakpannetjes, de huid was daar ook nat dus niet alleen de haren. Voelde ook erg koud aan en pony stond (logisch) met samen geknepen billen en buik. Zal wat jij zegt wel met de zwaarheid van de deken te maken hebben.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 01:17

ellepel schreef:
Hanneke84 schreef:

dat haren opzetten doen ze alleen als het koud is hoor.
als het regent kunnen natte haren namelijk ook niet omhoog ;)
200 gram is ook wel warm,maar niet elk paard is gelijk.
appie loopt zo op de wei:
Afbeelding
ik vind zo'n deken met regen wel handiger dan een boett deken.
deze laat veel water door en gaat niet zo als zo'n zak om appie heen hangen.
een boett doet dat wel,die worden zwaar

He, die heb ik gisteren ook gekocht. Alleen dan met gaten om de oren doorheen te doen. Anders schuurt ze het topje toch nog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 01:26

nou,het valt me nog mee dat zijn jeuk niet erger is.
want de mazen in deze deken zijn best open,dus kan er nog een vlieg doorheen prikken.
als het droog blijft krijgt hij de boett om.
maar ze gaan minder snel stuk en zitten toch wat prettiger :j

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 01:29

Ik ben zo bang dat met een boett de schoft kapot gaat. Ze heeft nogal een teer velletje dus ik kijk even hoe het met deze deken gaat. Begint ze toch weer te schuren dan kan het niet anders.....

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:14

Breghje schreef:
Hanneke84 schreef:

Klinkt goed, ik zal er eens voor kijken al geloof ik dat Bucas nogal smal valt en dat werkt niet bij haar. Bietenpulp zal ik ook eens verder naar kijken, bedankt voor de tip! Ze heeft nu alleen nog iets ingevallen flankjes (al vermoed ik dat ze een klein koliekje heeft gehad van de week zonder daar verder iets van te laten merken) dus houd het goed in het snotje.

Bobo staat nog onder zijn Bucas turnout full neck
Afbeelding
ideale deken, is geschikt voor -15 tot + 18, dus niks geen gezeur meer met dekens wisselen. Enige nadeel van deze deken is dat zijn manen er wel van af schuren.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:41

Pfff, heb die van mij nu ong. een weekje de rsih opgegeven maar ik moet zeggen dat ik er niet 100% tevreden mee ben. Qua ligging e.d. helemaal perfect, schuift niet, draait niet maar de manen beginnen nu al beduidend minder te worden.
Ik heb expres niets op de manen gesmeerd maar ze zijn nu vreselijk vet en bij de schoft worden de manen steeds korter, volgens mij had ik met de bucas buzz-off rain betere resultaten. Helaas heeft ze die deken gesloopt omdat hij niet zo lekker stabiel bleef liggen als de rsih dus die ligt bij de reperateur.
Wat een gedoe zeg, die dekens ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:42

maikeltje schreef:
Ik ben zo bang dat met een boett de schoft kapot gaat. Ze heeft nogal een teer velletje dus ik kijk even hoe het met deze deken gaat. Begint ze toch weer te schuren dan kan het niet anders.....

Ik heb de rambo sweet itch hoody op Flint, dat ligt als een huis. Wel enigzins vernaaid door mijn moeder, want de oren passen vanzelf weer niet en ook de laatste halssluiting was te smel, maar hij ligt helemaal perfekt. Boett vind ik veel te duur.

Afbeelding
Afbeelding

Vraag aan een ieder, ik wissel om de week van deken, aangezien het huidvet in vooral het manengedeelte er niet meer uit te krijgen is.
Heeft iemand misschien wat tips zodat ik de deken wat schoner krijg in de machine? Vooraal het huidvet is er niet uit te krijgen en zo slibt de deken elke keer sneller dicht op de manenkam. Misschien ossengal er op??

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 15:02

Ik was hem op 40 graden, ik heb er geen last van dat het huidvet er niet uit gaat.

misschien wat oxi action oid er bij doen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 15:14

zijn er hier meer paarden/ponies die opgezette speekselklieren hebben? Volgens zeggen zou het kunnen komen omdat hij op zulk kort gras staat

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:31

misschien met de hogedrukspuit erover?

waarom is die deken geschikt van -15 tot +18?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:45

ZusJacobs schreef:
Hm ik twijfel.. Ik smeer nu een tijdje Derfen, niet heel consequent maar ik heb nog niet echt gemerkt dat het werkt. Ben nu al iets meer gaan smeren, sowieso om de twee dagen maar dus ook wat meer spul erop. Nu heb ik denk ik nog genoeg voor een kleine twee weken, maar wat is wijsheid? Zal ik over twee weken wel verschil merken? Of zal ik het laten? Want het kost wel weer geld, en dat kan ik goed voor andere dingen gebruiken.. Of nu eerst een drainage en dan van de zomer weer proberen met derfen?

Ze heeft haar manen afgelopen week (een dagje zonder deken omdat er veel wind stond en dacht ik weinig muggen waren.. helaas) echt naar de kl*ten geholpen.. Twee delen van 10 cm best beschadigt en gevoelig, niet open gelukkig maar wel kaal. Ik weet dus niet of ze juist meer jeuk krijgt van Derfen (want het lijkt niet te helpen) of dat het gewoon komt dat er dit voorjaar hier echt veel mugjes zijn.. Ik weet het even niet..

Hoe lang smeer je nu derfen? Wij smeerde eerst een week of 2 à 3 om de dag derfen en dat hebben we afgebouwd naar 2x per week. Soms een keer extra als ze toch wat kriebelig wordt.

Lijnzaadolie krijgt ze een paar keer per week.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:47

Shout (hoe schrijf je dat) op de vieze plekken. Helpt vast en zeker! Ik krijg de zwarte vlekken van mijn zadel van mijn sjabrak

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:11

opisop_shop schreef:
waarom is die deken geschikt van -15 tot +18?

omdat er een aluminium coating in zit
[SV] Ervaringen met Bucasdekens gevraagd

als het echt hard vriest doe ik er wel een dunne staldeken onder

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:25

Hanneke84 schreef:
Smartex rain big neck is er voor bredere paarden.
Als je een 190 nodig hebt... O:)
Vind het zelf hele fijne dekens :j
Als je grote hoeveelheden bietenpulp gaat voeren moet je deze wel mengen met zemelen.

Hebben ze ook smartex big boeg? :D Nek valt an sich wel mee, maar ze is breed...

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:47

@yvonnedv Hier toevallig ook hele erge opgezette klieren. DA moest van de week toch langskomen en hij heeft er gelijk even naar gekeken. Kon geen kwaad zolang het niet erger zou worden en ze gewoon bleven eten.

Ik wil voor als het warmer gaat worden toch de RSIH gaan bestellen. Ook het steeds aan en uittrekken over zijn hoofd is erg vervelend, zeker met zijn bos manen.
Nu weet ik alleen niet welke maat ik moet hebben.
Hij heeft nu 2 QHP dekens maat 175 die redelijk goed liggen alleen iets te kort zijn,had ook een premiere 185 gekocht maar deze was weer te klein bij zijn borst/hals maar verder lag hij wel goed( :? )

Mijn hafje is 150 en heeft een vrij kort/compact lichaam( 170cm halve omvang) maar dan wel weer een bredere borst en hals. Wat denken jullie? Of moet ik er echt 2 gaan bestellen bij EJ bijvoorbeeld?Ik wil wel dat de deken groot genoeg is zodat de buik goed bedekt kan worden met de flappen.
Zou er liever een tweedehands kopen om te kijken of de deken bevalt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:52

Ik was de RSIH op 40 graden met wasmiddel voor de witte was en een flinke schep Oxi, AH huismerk werkt beter dan de originele van Vannish :D
Helemaal super wit worden ze niet meer, maar ik denk niet dan mijn paarden dat erg vinden. :+

Voor Blacky heb ik een uitrij-vliegendeken met hals van Amigo gekocht, heerlijk zo rustig als hij daarvan wordt met rijden, niet hoofdschudden, echt fijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:56

yvonnedv schreef:
zijn er hier meer paarden/ponies die opgezette speekselklieren hebben? Volgens zeggen zou het kunnen komen omdat hij op zulk kort gras staat

ik zag het bij appie gisteren ook dat ze wat gezwollen staan.
meestal als ze op nat kort gras staan,op droog kort gras zie je dat dan toch minder.
kon dan weer zijn dat er een schimmel op het gras zit waar ze op kunnen reageren.
maar dat laatste heb ik maar gehoord en weet niet of het waar is.
plukje hooi bij voeren helpt wel, dan kunnen ze wat makkelijker kauwen en krijgen de klieren wat meer rust

net als boter er op smeren zodat ze weer afzakken :D

ik was de dekens alleen als ze er in het najaar af gaan,
verder spoel ik ze af en toe uit met de tuinslang,maar doe er niks aan

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:02

Poeh, het stikt op het moment van de knutjes op stal, ik had er ook last van := ik ga denk ik toch vragen voor een stal voor mijn fjordje. Hij staat nu 24/7 buiten, ik wilde kijken of dat zou lukken, maar zelf met deken en vliegenkap op staat hij nu te stampen... en ik zit met kriebels van eek, hoe lang gaat dit nog goed.
Jammer...