Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
smouffies schreef:Ik heb het ongeluk gehad dat mijn vorig paardje en dat mijn paardje dat ik nu heb, heel gevoelig zijn/waren aan koliek... Mijn vorig paard heb ik nog uuuuuuren mee gestapt, alvorens we naar de kliniek konden vertrekken.. Mn merrietje dat ik nu heb heeft in 2 maanden 3x koliek gehad, dus dat is altijd wat stressen he... Nu krijgt ze altijd olie door haar eten, regelmatig hooi en heb al 2 koliekvrije maanden gehad nu
fargo schreef:smouffies schreef:Ik heb het ongeluk gehad dat mijn vorig paardje en dat mijn paardje dat ik nu heb, heel gevoelig zijn/waren aan koliek... Mijn vorig paard heb ik nog uuuuuuren mee gestapt, alvorens we naar de kliniek konden vertrekken.. Mn merrietje dat ik nu heb heeft in 2 maanden 3x koliek gehad, dus dat is altijd wat stressen he... Nu krijgt ze altijd olie door haar eten, regelmatig hooi en heb al 2 koliekvrije maanden gehad nu
Vervelend en veel zorgen hè paarden die gevoelig zijn voor koliek. Ik (her)ken het.
Overigens heb ik op een open dag van Utrecht mbt koliek geleerd dat je nooit uren lang met een paard met koliek moet stappen. Mocht er dan een operatie volgen, dan kan het paard al zo uitgeput zijn van zowel de pijn als het lopen dat hij de operatie niet overleeft of al niet eens fit genoeg meer is om de operatie in te gaan. Helaas gebeurt dat (te) vaak.
Ik heb daar als vuistregel geleerd 10 tot 20 minuten per uur lopen. En als het kan voor de rest van het uur je paard in een ruimte zetten waar hij kan lopen en liggen - bijvoorbeeld in een paddock of loopstal - zonder zich te beschadigen. Utrecht maakt veel mee dat paarden al volledig uitgeput zijn en dus niet operabel meer zijn.
En meestal/normaliter ga je er niet natuurlijk niet van uit dat je paard geopereerd moet worden bij koliek, maar ik hou deze regel tegenwoordig ALTIJD in mijn achterhoofd dat een paard uiteindelijk fit genoeg moet zijn voor operatie. En zowiezo dat tijd een hele belangrijke factor speelt bij de kansen van je paard.