Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:57

@ _Luziream: ik heb het inderdaad ook altijd onderschat... Toen een vriendin mij belde om te zeggen dat Casu wat koliekig was zei ik nog "ik maak me niet zo ongerust, ze heeft wel vaker een gaskoliek"... Had ik dus niet moeten zeggen! Die nacht is ze nog geopereerd. Ik heb echt een koliekfobie nu, elke keer als ze iets anders doe denk ik meteen het ergste... Hoop dat dat ooit wel terug minder wordt!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 11:24

Yellomofoon, dat wordt wel minder omdat je almeer een expert wordt in het herkennen van erge en minder erge pijntjes waardoor je er nuchterder mee om kunt gaan. Maar 'snachts een smsje krijgen per ongeluk of een belletje, tja dan gaat mijn hart toch altijd weer tekeer. Of als er plotseling toch een paard overlijdt hier of op stal, dan kan ik ook weer even slechte nachten hebben. Het herkennen en (kunnen) voorkomen van situaties waarin het optreedt dat geeft al een stukje meer macht over de situatie en meer rust.

De mijne had ook regelmatig gaskoliek maar mijn kliniek zei daarbij ook, je weet nooit wanneer het wel een keer menens is, dus altijd serieus nemen...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:00

klopt fargo, ik ben nu inmiddels zo vaak naar Utrecht geraced met klpd of zonder dat dat zelfs niet veel indruk meer maakt :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 00:43

Hoe krijg je dat voor elkaar met de klpd erbij bedoel ik? Niet dat ik plannen heb!!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:42

Als m'n paard op klappen staat (letterlijk) ga ik sowieso overal doorheen en over de vluchtstrook bij file of opstoppingen... dus vaak kiest de klpd ervoor je dan te begeleiden. Natuurlijk niet bij een verstopping, maar alleen als het echt mis is... als ik moet kiezen tussen mijn paard en een rits bekeuringen, weet ik het namelijk wel ;)
Begeleiding of je oppikken bij een kruispunt doen ze dan wel... ligt wel aan de regio trouwens.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 11:07

Maar belde je dan 112 ofzo? Hoe bereik je de klpd?

Hier gisteren een sprongetje gemaakt met Whizz, hij heeft blijkbaar voorkeur voor de galop ;-) ipv draf. Maar dan nog even op een normale plek afzetten ;-) zonder baasje te verrassen :') :j maar laatste keer ging het goed!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:11

via de veearts, naar de politie en dan doorgeschakeld naar de meldkamer... maar KLPD heeft ook een eigen nr.

Met mijn koliekertje zondag trouwens ons eerste winstpuntje in het Z1 gehaald :D

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:21

c_alsemgeest...ik had nog nooit gehoord dat dat kon,maar ik zou het ook doen :j
super een winstpunt +:)+

fargo,goed te lezen dat hij zelfs weer kan springen +:)+

Ik heb ook blij nieuws,Wynn is weer papa geworden *\o/* *\o/* ik had nooit gedacht dat hij het zelf nog mee kon maken ;)Een dubbel geluksmoment _/-\o_
Voor de liefhebbers: [KS-ITP] 45 cm groot: amha hensgtje SKS Wynns Legacy Nikan

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 00:16

Och Sandra wat een ieniemienie cutie!! Geweldig wat een scheetje en mooie aftekening. Wat een mooi kind van Wynn!

C_alsemgeest gefeliciteerd met je punten in het Z.

Dat had ik moeten weten van het KLPD, heb mijn fargo ooit verloren aan maagkoliek en 2 uur gedaan over de reis van Den Haag naar Utrecht, er was namelijk file... Toen we er waren was het al helemaal mis was hij zijn lichaam al in shock en hij helemaal rustig en bezweet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 23:58

Bah bah bah wat kun je ineens toch een angst hebben soms
Kom net van stal heb whizz en arkos samen gelongeerd, had ik eerder deze week voor het eerst samen gedaan. Toen vrij snel deken op gedaan en daarna arie ons andere paard. Heb ik arie weer op stal hoor ik een plof ... Kom bij whizz en die ligt met beentjes onder zich, ik zeg wat doe jij nou? En hij staat direct op. Het was wel ineens koud dus ik twijfel. Ga even eten maken en kom terug, zag dat ie daarna vlas aan zijn wang had. Nam stuk wortel eerst aan, 2e keer beetje twijfelachtig en zoeken om te liggen. Direct colosan erin gedouwd. Ging mesten en plassen. Stond beetje te pompen met neusgaten, hij voelde ook (te) warm toen deken weer op ging. Deken eraf en hij ging direct beter ademen. Bakjes gaan maken voor de A-tjes en zodra ik wegliep begon hij aan zijn slobber die al in zijn bak zat (hoorde ik van degene die even bij hem bleef). Daarna tussendoor weer niet eten maar wel rustig. Toen ik wegging was hij al weer aan het luchtzuigen, pepermuntjes aan het aannemen en aan zijn slobber en luzerne begonnen. Stal is op de hoogte en ik ben thuis. Pfff was zo benauwd want M is vannacht weg en dat zat maar in mijn buik en maag - als ie maar niet alsie maar niet etc etc..
En tussendoor weet je wel dat hij relatief rustig is en dat ie goed bubbelt en dat het ook wel ineens koud is enz enz maar toch ... ;( :(

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:01

Pff, Fargo da's schrikken! :( Hopelijk gaat het verder goed en zat er gewoon iets eventjes verkeerd...

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:04

Dat is inderdaad schrikken! Laten we hopen dat het gewoon een scheet was die hem dwars zat... Ik duim voor je! Dat hij weer wilde eten is een goed teken! Ik hoop dat je een beetje kunt slapen vannacht..

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:09

fargo he bah meid dat is schrikken,wij kunnen het ons heel goed voorstellen,alles komt terug in een deja vu en de bibbers.
Ik hoop dat het hier bij blijft,maar dikke knuf even op afstand voor jou :(:) :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 00:24

Dank jullie allemaal jullie snappen het, net belde M even en hem ook even verteld dat ik het er benauwd van kreeg dat hij er niet was en dat daardoor de angst eigenlijk toesloeg... Toen fargo ziek was indertijd heb ik een deel van de dag helemaal alleen gelopen en gestaan bij onze eigen kliniek en dat was zooo zwaar.
Met Whizz was hij er gelukkig vrijwel direct bij nadat ik wist dat het echt niet goed ging. Daar komt bij dat ik niet makkelijk huil terwijl ik eigenlijk dolgraag even zou willen janken dus dan zit het zooo opgekropt allemaal.

Denk dat het een combi was van het koude weer, het te warm onder de deken gezet (daar kan hij ook slecht tegen) en de bubbels in zijn buik. Op dit soort momenten ben ik zoo blij met colosan en dat je hem dan kunt HELPEN.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:28

:(:) :(:) ik snap het helemaal...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 00:44

Thanks again :o

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:41

En hoe is het deze nacht gegaan fargo?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 13:45

Heb niets meer gehoord gelukkig, heb zelf als een blok geslapen toen ik uiteindelijk sliep en werd echt gewekt door de wekker.
Hij staat niet bij huis dus ik kan hem niet checken 'smorgens, dan kom ik te laat op mijn werk. Maar ik weet wel dat als mijn staleigenaar maar een beetje twijfelt dat hij me belt of sms-t. En heb dus niets meer van hen vernomen *\o/*

Toen ik wegging was hij ook duidelijk met de minuut meer zichzelf - dus dat gaf uiteindelijk wel rust - en hier als uitlaatklep helpt zeker mee *\o/* *\o/*

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:44

Super! *\o/*

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:16

Gelukkig dat je niets gehoord hebt fargo :D en fijn dat je hebt kunnen slapen :j

smouffies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:39

Ik heb het ongeluk gehad dat mijn vorig paardje en dat mijn paardje dat ik nu heb, heel gevoelig zijn/waren aan koliek... Mijn vorig paard heb ik nog uuuuuuren mee gestapt, alvorens we naar de kliniek konden vertrekken.. Mn merrietje dat ik nu heb heeft in 2 maanden 3x koliek gehad, dus dat is altijd wat stressen he... Nu krijgt ze altijd olie door haar eten, regelmatig hooi en heb al 2 koliekvrije maanden gehad nu :-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 01:09

Mooi Fargo... is altijd rottig met die kolieken... zo is het niks en zo is het spoed :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 11:41

smouffies schreef:
Ik heb het ongeluk gehad dat mijn vorig paardje en dat mijn paardje dat ik nu heb, heel gevoelig zijn/waren aan koliek... Mijn vorig paard heb ik nog uuuuuuren mee gestapt, alvorens we naar de kliniek konden vertrekken.. Mn merrietje dat ik nu heb heeft in 2 maanden 3x koliek gehad, dus dat is altijd wat stressen he... Nu krijgt ze altijd olie door haar eten, regelmatig hooi en heb al 2 koliekvrije maanden gehad nu :-)

Vervelend en veel zorgen hè paarden die gevoelig zijn voor koliek. Ik (her)ken het.
Overigens heb ik op een open dag van Utrecht mbt koliek geleerd dat je nooit uren lang met een paard met koliek moet stappen. Mocht er dan een operatie volgen, dan kan het paard al zo uitgeput zijn van zowel de pijn als het lopen dat hij de operatie niet overleeft of al niet eens fit genoeg meer is om de operatie in te gaan. Helaas gebeurt dat (te) vaak.

Ik heb daar als vuistregel geleerd 10 tot 20 minuten per uur lopen. En als het kan voor de rest van het uur je paard in een ruimte zetten waar hij kan lopen en liggen - bijvoorbeeld in een paddock of loopstal - zonder zich te beschadigen. Utrecht maakt veel mee dat paarden al volledig uitgeput zijn en dus niet operabel meer zijn.

En meestal/normaliter ga je er niet natuurlijk niet van uit dat je paard geopereerd moet worden bij koliek, maar ik hou deze regel tegenwoordig ALTIJD in mijn achterhoofd dat een paard uiteindelijk fit genoeg moet zijn voor operatie. En zowiezo dat tijd een hele belangrijke factor speelt bij de kansen van je paard.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 11:42

c_alsemgeest schreef:
Mooi Fargo... is altijd rottig met die kolieken... zo is het niks en zo is het spoed :(:)

Inderdaad, ik schrok er gewoon van..

Gisteren heerlijk gelest met Whizzeman <3 <3 Het was wel koud, maar met een lekkere uitrijdeken op was het prima te doen. En hij deed super zijn best.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:34

fargo schreef:
smouffies schreef:

Vervelend en veel zorgen hè paarden die gevoelig zijn voor koliek. Ik (her)ken het.
Overigens heb ik op een open dag van Utrecht mbt koliek geleerd dat je nooit uren lang met een paard met koliek moet stappen. Mocht er dan een operatie volgen, dan kan het paard al zo uitgeput zijn van zowel de pijn als het lopen dat hij de operatie niet overleeft of al niet eens fit genoeg meer is om de operatie in te gaan. Helaas gebeurt dat (te) vaak.

Ik heb daar als vuistregel geleerd 10 tot 20 minuten per uur lopen. En als het kan voor de rest van het uur je paard in een ruimte zetten waar hij kan lopen en liggen - bijvoorbeeld in een paddock of loopstal - zonder zich te beschadigen. Utrecht maakt veel mee dat paarden al volledig uitgeput zijn en dus niet operabel meer zijn.

En meestal/normaliter ga je er niet natuurlijk niet van uit dat je paard geopereerd moet worden bij koliek, maar ik hou deze regel tegenwoordig ALTIJD in mijn achterhoofd dat een paard uiteindelijk fit genoeg moet zijn voor operatie. En zowiezo dat tijd een hele belangrijke factor speelt bij de kansen van je paard.

Dit wist ik niet! Ik moet eerlijk bekennen dat Casu ook behoorlijk uitgeput was toen ze eindelijk in de kliniek aankwam... Dit ga ik zeker onthouden!