Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:41

Dat lijkt me inderdaad wel heel veel ruimte darkchrystal..

Die maten vallen volgens mij ook gewoon een beetje vreemd :)

Ik zag vandaag een klein wondje op de neus van ponylief. Heb het ingesmeerd, maar wel de korf terug om gedaan. Hij is echt al goed het gat groter aan het vreten (en dat na 4 dagen (!!)) Ik ben dus stiekem op zoek naar een korf die ietsje steviger is ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:12

Tja, hier is de korf van de binnenkant bij de d-pony ook al aan het slijten. Meneer heeft ook wat wondjes en probeert te schuren hoorde ik. Gelukkig eet ie er goed mee en is het maar 4 uurtjes. Daarna gaan ze op de paddock. De shet eet er prima uit, is een stuk rustiger altijd en heeft ook 0,0 slijtage aan de korf.

De d-pony is ex bevangen, amar gaat goed. Als hij zo blijft, gaat ie straks af voor die 4 uurtjes. Ik rij dagelijks en haal ze weer van de wei zodra fructaan hoog wordt etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:23

had er een van weidegenote geleend,ook full en die paste wel.
na 1 dag heeft pony er al een gat in gemaakt, poedersuiker kwaliteit dus.
maar ik koop hem over, kan het niet maken hem zo terug te geven uiteraard.
maar zien wanneer ie helemaal kapot is.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:52

Ik kom mij hier ook eens melden! Heb paardlief er ook mee staan wegens het veel te snel te dik worden maar ze snapt er geen hout van :Y)
Ze heeft hem nu ongeveer een week op maar eet er nog niet mee. Drinken wel.
Ik zet haar overigens 3 uur met en 3 uur zonder korf buiten omdat ze anders niks binnen krijgt.

Als ik grassprietjes door het gaatje doet schrikt ze zich dood en springt weg :Y)
Ik heb er overigens 1 van de agradi. Zat er aan te denken als dit niet beter wordt om het gat groter te maken.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:56

Ik heb die van mij 1x blij gemaakt door heel dat korfje vol te proppen met stukjes appel. Toen ging hij kauwen, met zijn tong hengelen en woelen in die korf om die stukjes appel te pakken te krijgen. Het leek wel of hij toen dacht ''oh, mijn neus valt er niet af als ik beweeg''

( :x hij steekt er zelfs zijn hoofd in als ik kom aanlopen met dat ding :x Na arbeid mag hij terwijl ik opruim even zonder vliegenkap, eczeemdeken en korf de wei in. En daarna wordt hij aangekleed. Eerste keer dacht ik ''nou kan ik 'm gaan vangen'' maar hij kwam gewoon, snufferd in die korf? :? nouja, houden zo :)) )
Ik ga wel langzamerhand op zoek naar een stevigere van hetzelfde model. GG zou die van mij zijn tanden dus op slijten door overenthousiast knagen denk ik..

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:03

Ben inmiddels wel blij met mijn IR, ze eet er goed doorheen. Ze is er niet zo heel blij mee, maar ze laat hem wel gewoon braaf omdoen, alleen als ze er eenmaal mee omloopt en ik breng haar naar de wei moet ik wel zorgen dat ze genoeg afstand houd omdat ze heel erg met haar hoofd gooit en ik mezelf geen hersenschudding wil laten slaan xD. Korf zorgt verder helemaal niet voor wondjes bij mij, daar ben ik wel blij mee :) Hij zit ook opzich ruim genoeg dus echt erge schuurplekken zijn er niet.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:25

Mijn pony at er eerst ook niet mee. Ik heb het gat groter gemaakt. Ze eet er nu goed mee en soms zie ik haar grote happenw eg etend at ik denk, oo jee, eet je er zo veel mee? Maar het duurt veel langer voordat ze zo en goede hap te pakken heeft. Dus haar mond volpropen met gras en voordat hij leeg is, weer volproppen, dat lukt haar nu niet meer.

Misschien dat ik, als deze stuk is, een nieuwe koop en het gat niet groter maak.

Ik heb, op advies hier, ducktape aan de binnenkant geplakt en het wondje op de onderkant kin/lip is nu aan het dichtgaan. Heel fijn dus. Dat kan ik iedereen aanraden. Ik heb ook de tussenstukken eruit geknipt voor meer lucht en een minder benauwd gevoel.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:20

ik heb er een van eppeljeck, dit is de tweede de eerste heeft hij gesloopt, er zit namelijk een klein gat onderin zodat hij niet zoveel gras kan eten. Alleen meneer heeft het voor elkaar gekregen om het gat groter te maken, binnen een week... dus omgeruild hopen dat het nu langer duurt... ;)

maar nu ben ik wel benieuwd welk merk jullie goed vinden, want ik vind dit niet super ;)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:46

Ik heb een IR die bevalt mij tot nu toe erg goed :)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:48

ik gebruik ook al jaren die van IR, en zou geen andere willen voor mn pony!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:24

Mariekyy schreef:
Gelukkig, ik heb hem vanmiddag zien eten! En ook zien drinken.

Gelukkig! Op gegeven moment weten ze niet meer beter. Ook na de wintermaanden, als ze geen korf op hebben, hebben ze het in het voorjaar zo weer door hoe het moet ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:19

De mijne bevalt ook prima, hij blijft heel netjes, alleen doet Aidan hem halverwege de middag zelf wel weer af als hij er klaar mee is, de aap

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:34

Heb via agradi een IR xl graasmasker besteld... Helaas is de omtrek wel erg groot voor het blijkbaar fijne kwpn hoofdje van mijn merrie. toch maar kijken voor een L
Haar tanden slijten bij de randen schuin af. Vandaar dat ik deze wilde proberen als alternatief voor de greenguard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:01

ja de ir valt erg groot helaas.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:26

Mijn IR heb ik nu 2/3 weekjes om, maar is al aardig aan het slijten. Vrees dat die van mij geen meerdere seizoenen meegaat...

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:20

Vind de IR dusdanig prijsgunstig dat als ze er een seizoen mee doet ik daar vrede mee heb. Voorlopig vertoont die nog niet echt slijtage dus ben er nog blij mee hihi. Zou het ook geen ramp vinden aks t gaatje iets groter wordt, dan krijgt ze gewoon minder hooi xD

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:23

Ik kom hier ook even binnen vallen. Mijn merrie heeft een paar jaar met een Green Guard gestaan, daardoor zijn haar voortanden best wel afgesleten. Nu heb ik haar zonder korf staan, maar ze wordt zienderogen dikker :=
Ben dus toch weer over een korf aan het nadenken. Slijten de tanden van jullie paarden die zo'n korf van IR hebben bijv. niet af?
Ik had er eerst ook eentje van IR, maar daar kreeg ze wondjes van op haar kin (lees nu hier over die ducktape aan de binnenkant, dat zou nog wel eens een oplossing kunnen zijn). Daarom was ik op een GG overgestapt. Maar die gaf dus nog veel ergere problemen :\

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:42

Die van mij loopt nu twee jaar met de korf van IR en heeft nog prachtige tanden, met complimenten van de tandarts :D En die van mij gaat ook nog eens best te keer in dat masker, ze denkt geloof ik dat ze door de onderkant heen kan bijten :))

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:50

De mijne gaat ook zo tekeer, de eerste Green Guard heeft ze helemaal "opgegeten" := Daar was het rubber van doorgesleten. Maarja, haar tanden gingen er dus ook aan.
Misschien moet ik zo'n IR dan toch nog maar es proberen.

Vraag me alleen af welke maat ik voor haar zou moeten nemen. Misschien was de vorige niet ruim genoeg, kreeg ze daardoor ook schuurplekken. Ze heeft maat Full in halsters en hoofdstellen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:25

Hallo allemaal!

Ik heb nu voor het eerst een bloempot model graasmasker voor mijn verzorgpaard.
Maar het gat zit ter hoogte van haar bovenlip. Is dit normaal? Of komt dat doordat ik wellicht verkeerde maat heb? Ik heb een maat cob (wat ze meestal met halsters ook heeft) hij zit nu op de grootste stand, heeft denk ik geen 2,5 cm tussen lip en gat.

Ze snapte er dus niks van. Weet niet of dat komt doordat het gat niet op de hoede plek zit of gewoon omdat ze het nog niet doorhad. Na twee middagen met haar hoofd in de lucht en veel gezucht, heb ik het gat groter gemaakt (met name richting de onderkant). Nu snapt ze het wel! Maar het gat is dus wel erg groot. Ik wil dus wel weer terug naar een kleiner gat. Ik wil dus een nieuwe weer kopen maar vraag me af of dat gat ten hoogte van bovenlip okay is, en of dat aan de maat ligt?
Zal proberen een foto te uploaden.

Edit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MBFXG44G-D.jpg
Ik hoop dat jullie hem kunnen zien?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:48

Vankje de mijne vrat inderdaad ook haar tanden kapot aan de GG, ben overgestapt naar zo'n bloempot van IR. Daar slijt het rubber gewoon harder dan haar tanden (soepeler rubber) dus dan is dat probleem weg. Die van mij heeft nog geen wondje gehad van de bloempot (wel van de GG) maar heb ook een vrij ruime momenteel, heb de XL en daar heeft ze echt alle ruimte in hihi.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:05

Kasmir schreef:
Vankje de mijne vrat inderdaad ook haar tanden kapot aan de GG, ben overgestapt naar zo'n bloempot van IR. Daar slijt het rubber gewoon harder dan haar tanden (soepeler rubber) dus dan is dat probleem weg. Die van mij heeft nog geen wondje gehad van de bloempot (wel van de GG) maar heb ook een vrij ruime momenteel, heb de XL en daar heeft ze echt alle ruimte in hihi.

En op welke hoogte zit het gat van jouw bloempot?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:24

Leedebee schreef:
Bienotje schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met een graasmasker op kort gras? Mijn paard is niet te dik, maar is vanwege andere redenen beperkt in weidegang. Werkt het principe op kort gras nog wel of is het dan niks anders als frustratie? En hoe zit het met een kale wei met deels zand, voorkomt het dan evt. ook dat je paard veel zand naar binnen krijgt?

Het ligt er aan hoe kort het gras is.. Je kan met de onderkant van de korf even over het gras heen en weer schuiven om te kijken of er nog wat door heen komt. Als dat niet zo is, dan zal het misschien wel frustrerend zijn. Vooral als hij dan ook nog honger heeft ;)

Heeft iemand hier dit wel eens geprobeerd? := Of ervaring met graasmaskers op kort gras?
Mijn verzorgpony vreet zichzelf moddervet, maar hij staat op redelijk kort gras, dus de vraag is of hij dan überhaupt nog wel kan eten.
Ik ga niet een korf kopen alleen om over de wei te schuiven. :P

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:20

Hier staat pony op kort gras. (wei is vorige week gehooid) gaat hem goed af.

Wel heeft hij zijn korf opgevreten.. Gat is 2,5 keer zo groot geworden..

Greenguard dus geen optie, dat zou hem zijn tanden kosten.. Hij heeft de korf binnen 2 weken op...

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:57

Oh wat fijn dat ik dit topic tegen kom. Ik ben ook van plan een graaskorf aan te schaffen. Had inderdaad meerdere malen gelezen dat met de greenguard de tanden afslijten. Dus nu ben ik op zoek naar een andere graaskorf. Mijn pony heeft overgewicht en mij raden ze aan om een graaskorf te gebruiken.