is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:51

LK: je vraag even andersom: als het dier speelt, het naar zijn zin lijkt te hebben en zich als een normaal paard lijkt te gedragen...moet je hem dan maar doodmaken omdat de rug er slecht uitziet? :)

Röntgenfoto's zijn een aanwijzing, het gedrag van het dier zelf geeft (voor mij) de doorslag.

Het magere lijfje kan komen door een niet goed functionerend lichaam.
Maar het is ook zeer aannemelijk dat het niets met deze rug te maken heeft, gezien de door de TS omschreven omstandigheden :)

SG: diezelfde vraag die je mij stelt heb ik ook bij jou, lijkt of je niet wilt begrijpen wat ik schrijf ofzo :P

Ik kan het niet beter uitleggen dan hoe ik het al heb gedaan, dat je als goede eigenaar zelf wel aan je dier kunt zien of het nog de moeite waard is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:56

dat laatste ben ik met je eens. en dan stoor ik me vaak aan de mensen, die je ervan proberen te overtuigen, dat het nog wel gaat...
maar : |o
jij hebt 2 x aangegeven, dat het paard het wel kan aangeven, c.q. uitmaken wat ie wilt.
en dat ben ik pertinent niet met je eens.er zijn paarden, die door pijn heen lopen. waar baseer je een beslissing dan op ?
als de DA tegen mij zegt , dat ie pijn moet hebben, ga ik er maar vanuit, dat ie weet waar ie het over heeft.
en je laat een paard afmaken, omdat je ervan overtuigd bent, dat ie pijn lijd , of geen paardwaardig leven heeft..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:01

Dat heb ik dus al een paar keer gezegd... je (of wel ik) baseert dat gewoon op hoe een dier zich gedraagt. Logisch toch...? :)

Op die manier laat je (ik) het een dier toch zelf aangeven.

Een beetje dierenmens ziet toch wel of een dier het wel of niet naar de zin heeft :P

Als ik zie dat mijn paardje uit zichzelf nog lekker gaat rennen en doen, geniet van lekker liggen op het zand in de zon, goed eet, sociaal omgaat met andere paarden, interesse toont in de wereld om haar heen.... en een DA zegt dat ze een zere rug heeft dan trek in mijn conclusie.

Wat het beestje zelf aangeeft weegt voor mij dan zwaarder dan wat de DA zegt.

Dan ga je dus uitzoeken wat er precies scheelt, wat daar de prognoses voor zijn, in hoeverre je paardje daarmee zal kunnen leven.

Is het iets dat een steeds grotere invloed uit gaat oefenen dan kun je besluiten om het diertje nog een fijne zomer te geven en er dan een eind aan te maken voordat het echt vervelend gaat worden.

Maargoed, in dit geval is dat zelfs niet eens aan de orde: Utrecht geeft blijkbaar juist aan dat het dier GEEN pijn heeft.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-06-13 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:03

Persoonlijk blijf ik het onbegrijpelijk vinden dat de DA van TS aanraadt GEEN week pijnstillers te verstrekken "omdat het dier overduidelijk geen pijn heeft". Dat heeft DA dus vastgesteld.
Heeft die DA die X-ray opnamen van de ruggenwervels wel eens gezien?!?

Goed ik ben geen DA, en het hoeft inderdaad niet zo te zijn dat het paard pijn heeft.

Dat nu, zou voor mij het enige criterium zijn om tot de dood van het paard te besluiten: zo lang het ZEKER is dat ze - althans op dit moment - geen pijn lijdt, en nog vrolijk in de paardengroep mee kan doen, af en toe eens rolt, en zo veel mogelijk op de wei in alle vrijheid mag staan, zie ik ook geen reden om dit paard van het leven te beroven.
Dat heb ik in meerdere posts al aangegeven.

Mismaaktheid, of een handicap, zelfs als die leidt tot gebruiks-ongeschiktheid, is in algemeenheid BY NO MEANS een reden om een dier af te laten maken. Ik had een kat met 1 oog en een kat die 1 achterpoot miste...beiden zijn verder gezond en wel zeer oud geworden .

De vraag buiten de pijn-vraag is: is TS/ouders bereid om het dier jarenlang aan te houden ook al zal het nooit inzetbaar zijn voor berijding (laat staan de springsport, hetgeen wat TS eigenlijk wilde) als vrij in de wei lopend paard? Zijn daar de middelen voor?
Want als TS werkelijk met een paard wil gaan sporten/ springen, wat dan ook: deze zal het nooit gaan zijn. Dus zal er WEER een andere moeten komen. Kost geld.

Fantasieen over opknappen van dit paard in die zin dat zij ooit gebruikswaardig wordt .... dat zijn inderdaad fantasieen, die je jezelf en dit paard ook niet meer moet aandoen.

Het paard is nu 4 en zou mits pijnvrij nog heel wat jaren van haar leven in de weide kunnen genieten.
Wellicht ontstaat er over enige tijd pas aantoonbaar pijn.

Aannames dat het paard NU absoluut pijn leidt zijn speculaties, dat hoeft helemaal niet zo te zijn... als het echter mijn paard was, zou ik dat zeker willen weten.
TS kan ook afwachten of het paard (wat nog niet is uitgegroeid, het is nu 4 en daarvoor moet het eerst 6 jaar worden) nog enige pijnklachten gaat vertonen... ik heb begrepen, dat daar nu inderdaad niets op wijst.

Verbetering in de rug-situatie lijkt mij echter een onhaalbare zaak...natuurlijke beweging zoals 24/7 weidegang (stapje voor stapje met neus op de grond)is vrees ik het hoogst haalbare.
Goed gras zou haar ook wat kunnen doen aanvetten.

Moeilijke blikken van buitenstaanders, mocht zich dat voordoen, zijn natuurlijk met een leuk dekentje wel op te lossen.

De rugproblematiek van de merrie is echter NIET op te lossen.

Sterkte er mee, TS!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:18

Pmarena

Ik ben ook iemand die niet in laat slapen bij een vrolijk paard.
Maar ik loop al heel wat jaren rond in de paarden en ondanks met een emotionele band heb ik ook nog de kennis die me de verstandige kijk geeft.

Kijk je emotioneel zie je die ene bok, dat blije moment, zie je niet dat treurige moment.

Iemand met verstand van paarden had deze al niet gekocht als doel rijpaard omdat je de ellende niet wilt, omdat je weet dat je vroegtijdig een hoop verdriet en ellende krijgt. Keuzes moet overdenken.
En de emotie mag daar niet winnen van het verstand.

En het doel weidepaard is prima, maar sluit dan dingen uit.
Mijn dierenarts kan zeggen wat hij wil, maar als ik 14 dagen pijnstilling wil krijg ik die ook. Mijn paard, ik betaal.
14 dagen flinke dosis, is er geen verschil maakt dat duidelijk dat hij als weidepaard nog prima verder kan.
Dat zijn toch de manieren waarop je dingen uit kunt sluiten.
En als eigenaar ben je dat verplicht te doen. Dingen uitsluiten en zeker stellen.

En ts is ondertussen oud genoeg dat ze dat zelf kan bepalen.
en met een studie als paardenhouderij zal zij toch ondertussen ook wel leren dat dit geen gewoon normaal paard is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:30

Ben ik op zich met je eens, maar in dit verhaal dat het paard zich gewoon normaal gedraagt, speelt, rent, bokt en doet, men in Utrecht zegt dat het dier geen pijn heeft, de eigen DA zegt dat het dier geen pijn heeft en ik als eigenaar zie dat het dier zich zodanig gedraagt dat ik dus ook geen reden heb om aan te nemen dat het dier pijn heeft...zou ik ook niet aan pijnstillers beginnen.

Simpelweg omdat ik niet zou weten wat het dier dan nog extra zou moeten doen om te bewijzen dat die zich prima voelt :P

Heb je een paardje dat nooit eens gek doet, altijd heel rustig en gelaten is... dan kan ik me voorstellen dat je wat vermoedens hebt en eens pijnstillers probeert om te bekijken of het dier dan ineens een stuk joliger wordt.

Maar dit paard IS al jolig blijkbaar...dus dan vind ik het ook nutteloos om met pijnstillers te gaan klooien.

Maargoed, dat is hoe ik er persoonlijk over denk :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:35

Ik stuur je even een pb, hier op door gaan in het topic lijkt me niet zinvol :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:05

je kan hoog of laag springen over dit paard, het is en blijft mismaakt en een ieder nuchter ofwel normaal denkend mens weet dat je niks met dit dier kan en vooral moet doen!!

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 19:18

ze gaat deze week 24/7 de wei in om nog meer aan te sterken
ik geef haar liever gelijk een spuitje dan dat ik haar laat lijden

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:21

En hoe ga je erachter komen of ze lijd TS??

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:10

140509 schreef:
ze gaat deze week 24/7 de wei in om nog meer aan te sterken
ik geef haar liever gelijk een spuitje dan dat ik haar laat lijden

Dus m.a.w. dit is een stalpaard ? Dan verbaast het mij niets dat ze eens bokt en springt als ze wordt buitengelaten. Ik volg little_king alweer. Als je met een emotionele blik kijkt, dan trek je je extra op aan die ene bok, die ene keer dat het paard rolt. Voor al het andere sluit je dan liever de ogen. Dat de rx-en vreselijk zijn. Dat het paard erg mismaakt is. Dat het niet is staat is tot het minste ruggebruik. Dat het schraal is, en dof in de vacht. Dat het nooit, niet in de minste mate, bruikbaar zal worden.
En wat voor zin heeft de redenering "ze mag dan nog een zomertje van het gras genieten" ? Een dier heeft namelijk geen tijdsbesef. Een dier leeft in het nu. Het denkt niet na over morgen of gisteren. Dat is wat een paard onderscheidt van een mens. Een paard denkt ook niet na over de dood. En is er ook niet bang voor. WIJ maken dat ervan, door onze dieren veel te veel te vermenselijken.

Ik begrijp dat TS haar paardje wil houden, ik heb daar ook geen moeite mee. Maar zelf denk ik er anders over. Ik ben niet alleen emotioneel, ik ben ook nog rationeel, in tegenstelling tot tree-hugging bokt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:20

laat mij dan een 40+ jarige penny zijn (wel met al 30+ jaar paarden aan huis) maar ik vind het echt niet leuk als ik lees over en misvormd of mismaakt paard. Het blijft een dier waar we van houden ...althans, dat mag ik aannemen aangezien ik dit op bokt.nl plaats ?

25jr geleden kocht ik een veulen...of eigenlijk een hoopje botten met een stuk vel er over. Toen ze 3 was al artrose, hko etc. maar .....tot op de dag van vandaag nooit kreupel ...en toch waren er 5da's die haar af wilde laten maken. nu op 25jr rijden we nog steeds! ben erg blij dat ik het advies nooit opgevolgd heb !!!!

mijn ervaring met Ben (dezelfde rug als dit paard) kun je 10blz geleden lezen.

Wat er in de afgelopen blz gezegd wordt over spat- ik heb daar ook andere ervaringen mee. Mist kreeg spat door een trap van een nder paard (gebroken griffelbeen) na 5mnd op de weide was er niets meer aan de hand en heb ik zelfs nog jaren bij Simon den Ekster in de springlessen gereden. Sterker nog, hij wilde haar heel graag kopen omdat ze echt een spring crack was, ondanks dan de spat. Op haar 28ste sprong ze nog over de omheining van 1.30 heen om een rondje dorp te doen (de meest erge 30minuten van mijn leven behalve toen ik haar een jaar later wegens onoperabele koliek moest laten inslapen)

Ik zou dit paard als hij nu niet aankomt met goed voer en weide een week op pijnstillers zetten, om er achter te komen of hij pijn heeft. Dit hoeft niet bute te zijn ; equioxx kan ook als je dat zonnodig wil kun je ze na de wachttijd laten slachten...maar....ik vind nog steeds dat er wel echt hard gereageerd wordt door sommige mensen.

kom aan ! het blijft nog steeds een dier waar je van houdt, wees blij dat het niet jouw paard is idd, maar ik neem mijn petje af voor TS dat ze uberhaupt nog wil reageren in dit topic. Ik zou het allang niet meer kunnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:26

Sevke....Niet helemaal de kern van het topic, maargoed, wat uitleg dan over het zomertje voor de snelle-conclusie-trekkers onder ons:

WIJ maken dat er van?
Praat voor jezelf, ik maak dat hele vermenselijkende verhaal dat je schetst er niet van hoor :P

Een dier dat nog plezier in het leven heeft maar waarvan je weet dat het bergafwaarts zal gaan (in de winter) die gun ik persoonlijk nog een fijne zomer zodat het dier gelukkig aan zijn eind komt, en niet als een zielig hoopje ellende dat net de winter uit komt of er midden in zit :(:)

Is een kleine moeite en het minste dat je je dier nog kunt gunnen toch, wat fijne laatste dagen, weken of zelfs maanden :) JUIST omdat het in het nu leeft.

Maargoed, dat is niet het punt waarop de TS is met haar paardje.

Wellicht komt ze dat, wellicht ook niet. Eerst maar eens afwachten of het dier wat ronder wordt en als de sfeer niet al te vervelend wordt dan krijgen we wellicht nog wel van de TS te horen wat de verdere ontwikkelingen zijn want zo te horen willen ze over een half jaartje de knoop door gaan hakken over de toekomst van het diertje :(:)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:56

pmarena schreef:
Sevke....Niet helemaal de kern van het topic, maargoed, wat uitleg dan over het zomertje voor de snelle-conclusie-trekkers onder ons:

WIJ maken dat er van?
Praat voor jezelf, ik maak dat hele vermenselijkende verhaal dat je schetst er niet van hoor :)

O, nee ? Wat is dat dan met dat geromantiseerde beeld van een paard dat gelukkig staat te wezen in het zonnetje ? Is dat niet een beetje veel vermenselijkt ? Ik heb daar een ander idee over. Het paard staat in de wei. Tracht er zoveel mogelijk te eten, ondertussen ferm gehinderd door de warmte, dazen en ander stekend ongedierte. MIJN paarden zijn in de winter ook geen hoopje ellende. Die zijn net zo gelukkig of ongelukkig in de winter dan in de zomer. Een emotie als 'gelukkig zijn' toedichten aan een paard is al een vermenselijking, lieve pmarena. Als een paard, bij wijze van spreken, met een slachtpistool tegen zijn hoofd staat, en je geeft hem op dat moment een koekje, zal hij zich nog 'gelukkig' voelen. Een dier denkt niet na over mooie zomertjes en vervelende winters. Een dier probeert op een zo economisch mogelijke manier aan zijn basisbehoeftes te voldoen. Eten. Slapen. Zich voortplanten. Vluchten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:02

Mist, juist omdat je van een dier houd ga je dingen uitsluiten.
Om zeker te weten.
Weet je zeker kun je weer verder handelen.

Het paard is vergroeid, heeft de wervels tegen elkaar.
En het is een gods wonder als hij daar geen pijn aan zou hebben.
En nee het is geen gedrocht, het is lief dier, maar juist! daarom moet je verder gaan.
TS kon tot enkele jaren niet veel. Nu is ze ouder en kan echt zelf wel eens wat op poten zetten.
Ze doet de opleiding paardenhouderij, dan zijn de lijntjes naar iemand met een trailer kort.
De da bellen kan ze sowieso en dat kan ze gewoon betalen met een weekendbaantje.
Ze is niet de enige in de wereld die kosten voor een paard betaald op jonge leeftijd.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 08:10

Ze staat iedere dag buiten en s'avonds op stal
je kunt toch niet zomaar haar in de wei zetten 24/7 met jong gras en laat maar lopen dat is heel slecht
het werd rustig opgebouwd en dat is normaal
dus geef aub niet gelijk commentaar als je niet weet waarom
dit is voor sevke

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:23

@TS : ik geef geen commentaar daarop. Mijn eigen paarden worden ook op die manier gehouden. Maar ze gaan ook rennen en springen als ik ze dan 's morgens buiten laat. Zelfs de oudjes, die al stijf zijn en arthrose hebben rennen dan hinkend door de wei en proberen nog een bokje.
Nu staan ze 24/7 buiten en wordt er niet meer zoveel gelopen. Wel gegeten :)

@Little_king : TS is naar Utrecht geweest met het paard. Meer kun je van haar niet verlangen, vind ik. Hoeveel je dit paard ook van de ene kliniek naar de andere DA sleurt, het probleem is toch niet te verhelpen en bruikbaar wordt ze nooit. Dat is wat ik bedoel met : geld gooien in een bodemloze put.
En dat is jammer voor de TS, want het is een goed gefokt paard, met een mooi hoofdje, maar het is wel de spijtige realiteit dat de verkopers haar er goed mee hebben bedrogen, want ik ben zeker dat die het zagen aankomen. En deze realiteit heb ikzelf, na een leven van 35 jaar tussen de paarden, ook al meegemaakt. Daarom dat ik het zo erg vind dat iedereen de TS haar hoofd gek maakt, en haar steeds nieuwe hoop geeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:54

sevke schreef:
pmarena schreef:

WIJ maken dat er van?
Praat voor jezelf, ik maak dat hele vermenselijkende verhaal dat je schetst er niet van hoor :)

O, nee ? Wat is dat dan met dat geromantiseerde beeld van een paard dat gelukkig staat te wezen in het zonnetje ? Is dat niet een beetje veel vermenselijkt ? Ik heb daar een ander idee over. Het paard staat in de wei. Tracht er zoveel mogelijk te eten, ondertussen ferm gehinderd door de warmte, dazen en ander stekend ongedierte. MIJN paarden zijn in de winter ook geen hoopje ellende. Die zijn net zo gelukkig of ongelukkig in de winter dan in de zomer. Een emotie als 'gelukkig zijn' toedichten aan een paard is al een vermenselijking, lieve pmarena. Als een paard, bij wijze van spreken, met een slachtpistool tegen zijn hoofd staat, en je geeft hem op dat moment een koekje, zal hij zich nog 'gelukkig' voelen. Een dier denkt niet na over mooie zomertjes en vervelende winters. Een dier probeert op een zo economisch mogelijke manier aan zijn basisbehoeftes te voldoen. Eten. Slapen. Zich voortplanten. Vluchten.

Tja, verschil van mening zullen we dan maar zeggen, of een enorme behoefte van jou om jezelf superieur te voelen ofzo :P

Ik vind het niet nodig om te gaan verdedigen dat een dier ook gewoon wel of geen plezier kan hebben, en dat ik een levend wezen een fijne laatste tijd gun want daar gaat het nu op neerkomen :P

Je haalt er allerlei onzin bij, moet je zelf weten, maar als je me verkeerd WILT begrijpen dan blijf je dat doen, zoals nu gaande is :)

Verder niet rot bedoelt, maar we praten nogal langs elkaar heen en daar heeft het topic verder ook weinig aan dus zullen we het hier lekker op houden? Mag je dat rare beeld dat je van me hebt geschetst gewoon houden, dat accepteer ik dan wel :P

Ik zie hier maar weinig mensen de TS hoop geven dat ze met dit dier zal kunnen gaan rijden ofzo.

Maar jij bent wel heel erg grof in de mond over dit dier en dat vind ik niet fair :n

Het is gewoon TS (en haar ouders) haar eigen keus of ze een grasmaaier wil hebben, daar hoef je naar mijn mening niet zo enorm respectloos over te praten :n

Het gaat hier nog steeds gewoon over een dier dat TS gelukkig NIET als een wegwerpartikel ziet -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:06

Hier ook een 40+ penny en proud off it. Toen mijn paard 6 jaar geleden een ongelukje op wei had en na vele dure DA onderzoeken de conclusie van DA was; laten inslapen, rug probleem. ging dit er bij mij ook niet in. Ook ik ben blij dat ik niet geluisterd heb naar DA want ze is er nog steeds. Sport is uitgsloten, maar levenslust en recreatief rijden is er absoluut. En ook ik heb haar toendertijd keihard door haar pijn heen zien lopen om haar vriendinnetje te redden uit de vreemde kudde (stond pukkie in omdat Lona naar Utrecht zou gaan volgende dag en MiniMe had met haar stomme kop de leider een trap verkocht, wat haar totale mishandeling van de hele kudde opbracht) ik kreeg kleine niet te pakken, blinde paniek en heb toen met mijn stomme kop Lona van stal gehaald. Was bizar om te zien, hoe ze Super Zuiver Ouderwets Sjouwend de wei in draafde, om in het midden trots stil te staan en de hele voor haar net zo vreemde kudde naar haar toe kwam om keurig netjes kennis te maken. MiniMe had het uiteindelijk ook door, dook onder Lona haar buik, maakten samen nog 1 rondje, om erna naar mij toe te komen (die met open mond en tranen in mijn ogen stond toe te kijken). Om zodra we de hoek om waren (uit zicht wei) die 100 mtr. naar eigen wei, amper nog kon halen, zo veel pijn had ze... Ja ze kunnen door pijn heen lopen, maar nee ze houden dit niet 24/7 vol. Je gaat het echt wel zien, mits je echt naar je paard kijkt...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:35

@pmarena: ik voel mij helemaal niet superieur, wat doet je dat nu denken ? Zoveel mensen, zoveel meningen. Jij hebt jouw idee over hoe een paard "denkt" en ik heb het mijne. Ondanks wat jij meent te begrijpen, heb ik alle respect voor jouw mening, maar dat maakt niet dat ik de mijne daaraan aanpas. Door ervaring gevormd, misschien, want ik leef al heel lang met een behoorlijk grote troep paarden rondom mij, die in kuddeverband leven, en die ik heel veel observeer, en ondertussen ook door en door ken, omdat ik ze al heel lang heb. Ik heb sommige ervan helpen geboren worden, en bij anderen heb ik hun hoofd vastgehouden toen we ze moesten laten gaan. ik heb moeilijke beslissingen moeten nemen, bij andere in de stal geslapen en met een wormspuit appelmoes gevoerd om ze in leven te houden. Ik weet hoe ze " denken" en dat is niet mijmerend over een mooie zomerse dag.
Maar misschien moeten we er inderdaad over ophouden, want het draagt niet bij tot het topic. Misschien is het lot ons zo gezind dat we elkaar ooit eens tegnkomen, en even kunnen babbelen onder het genot van een kopje koffie, en op die manier elkaar wat beter begrijpen, want het papier is gewillig en het geschreven woord lijkt hard.
Toch meen ik elk woord dat ik over het arme dier van de TS heb gezegd. Het is erg sneu voor dat meisje dat ze nu net zo'n paard treft, maar de dingen zijn zoals ze zijn, en ze verbloemen of niet bij hun naam durven noemen, daar help je niemand mee.

En ik lees hier trouwens wel heel wat dingen over hulpteugels, en het paard longeren, en vrijheidsdressuur, en mennen, en dat bedoel ik met de TS valse hoop geven. Geeneen van al die dingen kun je, als je een beetje hart voor paarden hebt, van dit dier gaan vragen. Het grasmaaierschap lijkt mij dan wel perfect te kunnen, maar of die mensen daar dan een pensionstal voor willen betalen, dat kan enkel HUN keus zijn. Als dt hun keuze is, heb ik daar alle respect voor. Maar ik begrijp het ook perfect als dat hun keus NIET zou zijn :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:47

@pmarena - ik vind jou grof in de mond. sevke noemt nergens jouw naam, maar jij vind het wel nodig om het een en ander wat persoonlijker op te vatten. waaruit maak jij op, dat sevke zich superieur voelt, waar is ze grof in de mond? ze is gewoon realistisch, en draait nergens omheen.
jouw mening is geen feit, noch zijn wij het verplicht met je eens te zijn. maar laat mensen met een ander mening in hun waarde, dat doen ze met jou ook..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:54

Sevke: De laatdunkende manier van het mij in de mond leggen van onzin, doet mij dat denken dat je op het moment dat je dat typt op mij neerkijkt alsof ik een suffie ben dat met hartjes in de ogen de wereld door een roze brilletje zit te bekijken, dat druipt gewoon van je hele post af :P

Maargoed, we zijn het er over eens dat ze vast niet staan te mijmeren over een mooie zomerse dag, dat zeg ik namelijk ook helemaal niet..... tik ik terwijl ik hier de paardjes heerlijk lui zie liggen genieten in het zand in het ochtendzonnetje, met een licht briesje door de maantop :) In dit nu zijn ze zeer tevreden en dat is mooi om te zien toch :)

Al zou over een half jaartje (weloverwogen!) besloten worden dat ze niet verder willen gaan met dit dier, dan hoop ik voor het beestje zelf dat die toch in de tussentijd gewoon lekker op de wei heeft kunnen genieten van alles dat een paard fijn vindt :j

Spicegirl: zie boven :)

Het wegzetten van het paard als een mismaakt gedrocht met helse pijnen dat beter dood kan, TS als een dierenbeul die haar paard met vreselijke pijnen rond laat lopen en niet eens pijnstillers wil geven (waar ze prima redenen voor opgeeft) en mij en anderen als een stel wereldvreemde incapabele Penny's wegzetten.... simpelweg omdat we vinden dat het dier niet direct dood hoeft maar wellicht een prima simpel leventje kan leiden.....dat vind ik grof en onnodig ja :j

Ik presenteer mijn mening juist niet als een feit, het staat mij juist tegen dat het als een feit weggezet probeert te worden dat het dier vreselijk zou lijden. Maargoed, wie iets zoekt om op te schoppen zal het altijd vinden :P

Wel schitterend hoe alles verdraaid wordt weer :')

Ik ben het helemaal eens met alle goede bedoelingen dat je een dier niet mag laten lijden.

Maar er wordt nogal met zelfverzonnen feiten gegooid...je kunt gewoon niet met goed fatsoen zeggen dat dit dier "zeker" pijn heeft, dat is niet fair :n
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-06-13 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:58

sevke schreef:
@pmarena: ik voel mij helemaal niet superieur, wat doet je dat nu denken ? Zoveel mensen, zoveel meningen. Jij hebt jouw idee over hoe een paard "denkt" en ik heb het mijne. Ondanks wat jij meent te begrijpen, heb ik alle respect voor jouw mening, maar dat maakt niet dat ik de mijne daaraan aanpas. Door ervaring gevormd, misschien, want ik leef al heel lang met een behoorlijk grote troep paarden rondom mij, die in kuddeverband leven, en die ik heel veel observeer, en ondertussen ook door en door ken, omdat ik ze al heel lang heb. Ik heb sommige ervan helpen geboren worden, en bij anderen heb ik hun hoofd vastgehouden toen we ze moesten laten gaan. ik heb moeilijke beslissingen moeten nemen, bij andere in de stal geslapen en met een wormspuit appelmoes gevoerd om ze in leven te houden. Ik weet hoe ze " denken" en dat is niet mijmerend over een mooie zomerse dag.
Maar misschien moeten we er inderdaad over ophouden, want het draagt niet bij tot het topic. Misschien is het lot ons zo gezind dat we elkaar ooit eens tegnkomen, en even kunnen babbelen onder het genot van een kopje koffie, en op die manier elkaar wat beter begrijpen, want het papier is gewillig en het geschreven woord lijkt hard.
Toch meen ik elk woord dat ik over het arme dier van de TS heb gezegd. Het is erg sneu voor dat meisje dat ze nu net zo'n paard treft, maar de dingen zijn zoals ze zijn, en ze verbloemen of niet bij hun naam durven noemen, daar help je niemand mee.

En ik lees hier trouwens wel heel wat dingen over hulpteugels, en het paard longeren, en vrijheidsdressuur, en mennen, en dat bedoel ik met de TS valse hoop geven. Geeneen van al die dingen kun je, als je een beetje hart voor paarden hebt, van dit dier gaan vragen. Het grasmaaierschap lijkt mij dan wel perfect te kunnen, maar of die mensen daar dan een pensionstal voor willen betalen, dat kan enkel HUN keus zijn. Als dt hun keuze is, heb ik daar alle respect voor. Maar ik begrijp het ook perfect als dat hun keus NIET zou zijn :)

jaaaren ervaring kan...maar dit specifieke geval ...het paard van ts....onmogelijk dat je daar mee ervaring hebt.
Dit komt namelijk zelden voor.Ervaring doe je op door veel dingen,aandoeningen,ziektes enzo mee te maken.
Dus niet zo hoog van de toren roepen over die jaaaaren ervaring :+

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:11

@geerke- hoe weet jij nu wat haar ervaringen wel of niet zijn ??
er staat "door ervaring gevormd "er staat niet JAAAAREN ERVARING :roll: , en ook niet dat ze ervaring met deze specifieke afwijking heeft. wat wel zou kunnen, want zeldzaam is wat anders als een unieke afwijking. er zijn dus meer mensen, en paarden, die hiermee te maken hebben.onmogelijk is dus niet het juiste woord hierin.
ff goed lezen, voor je mis-quote, en dingen zegt, die kant noch wal raken..
en iets zeggen, is wat anders als hoog van de toren blazen. dat vind ik commentaar geven op iets , wat er niet eens gezegd is.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:17

spicegirl schreef:
@geerke- hoe weet jij nu wat haar ervaringen wel of niet zijn ??
er staat "door ervaring gevormd "er staat niet JAAAAREN ERVARING :roll: , en ook niet dat ze ervaring met deze specifieke afwijking heeft. wat wel zou kunnen, want zeldzaam is wat anders als een unieke afwijking. er zijn dus meer mensen, en paarden, die hiermee te maken hebben.onmogelijk is dus niet het juiste woord hierin.
ff goed lezen, voor je mis-quote, en dingen zegt, die kant noch wal raken..
en iets zeggen, is wat anders als hoog van de toren blazen. dat vind ik commentaar geven op iets , wat er niet eens gezegd is.

Amen, helaas wordt het niet gewaardeerd als je deze ervaring deelt.