@pmarena: ik voel mij helemaal niet superieur, wat doet je dat nu denken ? Zoveel mensen, zoveel meningen. Jij hebt jouw idee over hoe een paard "denkt" en ik heb het mijne. Ondanks wat jij meent te begrijpen, heb ik alle respect voor jouw mening, maar dat maakt niet dat ik de mijne daaraan aanpas. Door ervaring gevormd, misschien, want ik leef al heel lang met een behoorlijk grote troep paarden rondom mij, die in kuddeverband leven, en die ik heel veel observeer, en ondertussen ook door en door ken, omdat ik ze al heel lang heb. Ik heb sommige ervan helpen geboren worden, en bij anderen heb ik hun hoofd vastgehouden toen we ze moesten laten gaan. ik heb moeilijke beslissingen moeten nemen, bij andere in de stal geslapen en met een wormspuit appelmoes gevoerd om ze in leven te houden. Ik weet hoe ze " denken" en dat is niet mijmerend over een mooie zomerse dag.
Maar misschien moeten we er inderdaad over ophouden, want het draagt niet bij tot het topic. Misschien is het lot ons zo gezind dat we elkaar ooit eens tegnkomen, en even kunnen babbelen onder het genot van een kopje koffie, en op die manier elkaar wat beter begrijpen, want het papier is gewillig en het geschreven woord lijkt hard.
Toch meen ik elk woord dat ik over het arme dier van de TS heb gezegd. Het is erg sneu voor dat meisje dat ze nu net zo'n paard treft, maar de dingen zijn zoals ze zijn, en ze verbloemen of niet bij hun naam durven noemen, daar help je niemand mee.
En ik lees hier trouwens wel heel wat dingen over hulpteugels, en het paard longeren, en vrijheidsdressuur, en mennen, en dat bedoel ik met de TS valse hoop geven. Geeneen van al die dingen kun je, als je een beetje hart voor paarden hebt, van dit dier gaan vragen. Het grasmaaierschap lijkt mij dan wel perfect te kunnen, maar of die mensen daar dan een pensionstal voor willen betalen, dat kan enkel HUN keus zijn. Als dt hun keuze is, heb ik daar alle respect voor. Maar ik begrijp het ook perfect als dat hun keus NIET zou zijn