Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:45

Hier ook foutmelding op abler!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:49

SteffiiY schreef:

ah "gelukkig" paniek sloeg al toe aangezien DA net weg is. Ze moest ontstekingsremmers voor een oogontsteking + AB maar kreeg het er amper in en ze wilde verder ook niets eten behalve wortels gras en hooi (omdat ze het niet vertrouwde) en dus ook geen korrels van Abler. Kan er dus de klok op gelijk zetten medicijnen=maagzweren=koliek.

ik heb de helpdesk van Abler al gemaild, via een eerdere order die ik heb gedaan.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:04

Vanmiddag deed ie het nog want heb nog mijn order gecheckt. Hoop voor je dat de site snel weer toegangkelijk is!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:13

Mist schreef:
SteffiiY schreef:

ah "gelukkig" paniek sloeg al toe aangezien DA net weg is. Ze moest ontstekingsremmers voor een oogontsteking + AB maar kreeg het er amper in en ze wilde verder ook niets eten behalve wortels gras en hooi (omdat ze het niet vertrouwde) en dus ook geen korrels van Abler. Kan er dus de klok op gelijk zetten medicijnen=maagzweren=koliek.

ik heb de helpdesk van Abler al gemaild, via een eerdere order die ik heb gedaan.

Met mijn paard precies zo!! een keer koortsverlagers gehad en gelijk kwamen de klachten weer een beetje terug… Daarom nu ook een doosje AbGard (de spuiten) gekocht voor zulke gevallen dat hij dus niet meer wil eten. En wat was ik daar afgelopen weekend blij mee zeg! Er was zaterdagavond een feest een eind verderop in de straat en het was gelijk weer raak, je merkt niets aan hem qua stress maar stopt direct met eten naar mijn idee en lijkt een soort stresskoliek. Mocht je voor dit 'noodgeval' ook zo'n spuit willen kan ik evt een aan je opsturen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:17

Ik was idd ook van plan om een paar spuiten mee te bestellen voor dit soort gevallen. Ik zal je even pb-en dan krijg je van mij de spuit terug zodra ik mijn bestelling binnen heb!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:03

Ik heb dit topic doorgelezen en toch nog wel wat vragen. Ik hoop dat jullie voldoende ervaringsdeskundig zijn om me wat tips te geven.

Bij mijn merrie is uit een bloedtest een interne infectie gekomen, waarvan het vermoeden is dat die in het maag-/darmgebied ligt. Andere aandoeningen zijn uitgesloten. De bloedtest is gedaan omdat ze erg schraal is. Ik denk dat het daarom na het behandelen van de infectie goed is om te voorkomen dat deze terugkeert, omdat ik zelf het vermoeden heb dat er een maagzweer (of irritatie) meespeelt.

Behandel ik mijn merrie met omeprazol (voor een maand - 3 zakjes, twee weken - 2 zakjes, twee weken - 1 zakje bijvoorbeeld) of kan ik ook volstaan met iets als ProNutrin of een Maagcompositum?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:20

bij maagzweren is pronutrin (appelpectines om de maagwand te beschermen) een duur lapmiddel dat weinig effect heeft en maagcompositum is ook niet "sterk" genoeg, je moet echt de maagzuurproductie remmen of het maagzuur neutraliseren. En dat lukt niet met enkele schepjes maagcomp. Alleen als nabehandeling of preventief vind ik dat "goed".

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:53

Daarnaast veel vezels bij paarden met maagzweren en geen krachtvoer.
Ikzelf heb hele goede ervaringen met de "Natural Balance van HAVENS" super mooi voer, waar je niet veel van hoeft te voeren. Paarden hebben voldoende energie en door de toevoegeing van dinkelspelt helpt het de PH waarde in zowel de darmen als de maag te neutraliseren.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:06

Petitparis en Chesss bedankt voor jullie aanvullingen. Dan wordt het dus de omeprazole en ik zal het dieet nog een keer kritisch onder de loep nemen :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:00

Welk medicijn werkt nu "echt" om een maagzweer te genezen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:13

Alleen omeprazol in combi met voldoende tijd en aangepaste houderij.

Omeprazol is het enige echte medicijn. (2 merken, gastrogard en abler. In tablet, korrel of pasta)
De rest zijn supplementen. Die kunnen wel wat doen, wellicht wat meehelpen.

Omeprazol remt de aanmaak van maagzuur, waardoor de zweren de kans krijgen te herstellen.
Er zijn nog wel wat medicijnen die zorgen dat maagzuur dat er is wordt afgebroken/geneutraliseerd. Maar die moeten minimaal 4x per dag, en hebben minder werking dan de omeprazol.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:36

Groot probleem hier! Heeft er iemand x aantal zakjes abler voor me? Ik heb nog tot woensdag in huis en had verwacht mn bestelling vorige week al binnen te hebben. Ze hebben het een flinke tijd na mn bestelling pas opgestuurd en omdat het vorige keer met tien dagen binnen was, had ik dat nu ook een beetje verwacht. Zag op de site dat het tot 21 werkdagen kan duren, dus het kan zijn dat ik nog ff moet wahcten. Zou iemand me wat kunnen sturen wat ik direct terug stuur zodra ik het binnen heb? Uiteraard zijn alle verzendkosten e.d. voor mijn rekening.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:08

oh Zwerte ik heb ook nog niets binnen om op te sturen :(

Ik zag opeens staan dat je ook via Track&trace je pakket kunt volgen.. maar ik kom niet in de track&trace.. waar staat die code waar ik in kan loggen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:09

Kan niet volgens mij. Je wordt doorgestuurd, maar abler geeft geen code mee, althans bij mij niet. Heb het al op allerlei manieren geprobeerd, maar tracken lukt dus niet.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:12

oke jammer.. ben nu toch ook wel een beetje onrustig aan het worden.. ik ga nu week 4 in met wachten op mijn pakketje..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:13

je hebt pb!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:58

Ik kom me hier ook melden. Heb al wat blz gelezen, maar om alles in één keer te lezen, lukt me nu even niet! Zal de afgelopen weken even kort samenvatten, hoop dat jullie even de tijd willen nemen om dit te lezen:

Mijn paard begon vier weken geleden met een soort spierbevangenheid, DA geweest, geen bloed geprikt, paard op rust en week later bloed prikken. Helaas begon ze een week later op maandag met een vage koliek aanval, puur toeval dachten we. DA geweest, pijnstillers geweest en rest van de week ging het goed. Dat weekend erop, nu ondertussen twee weken geleden, begon ze in het weekend weer met koliek, vier keer in één weekend, DA wilde me maandag doorsturen naar Utrecht. Hij wilde eerst nog testen op wormen en idd, maandagochtend bleek ze een worminfectie te hebben.

Diezelfde maandagmiddag uit voorzorg paar dagen op de kliniek gezet voor de worminfectie, maar dinsdagmiddag kreeg ze een hele heftige koliekaanval en DA vertrouwde het niet meer. Paard was uitgedroogd, kreeg 9 liter vocht bij en daarna wilde hij dat ik direct door ging naar Utrecht.

Onderzoeken gedaan en daaruit bleek dat ze heftige maagzweren had. Direct Gastroguard gekregen, moest ze vier weken krijgen, maar ze zou het weekend weer naar huis kunnen. Helaas werd ik donderdagavond gebeld, het ging niet goed met haar, ze had weer een hele heftige aanval en ze hadden een lipoom ontdekt (een goedaardige tumor) en die moest er zo snel mogelijk uit. Diezelfde avond is ze dus geopereerd en hebben ze dit uit haar buik gehaald. Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak geweest van de maagzweren en het feit dat mijn paardje gewoon erg stresserig is. Ook is dit waarschijnlijk de oorzaak geweest van de soort spierbevangenheid die ze had, als dit misschien toch geen koliek is geweest.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VIZJREZS.jpg

Haar herstel loopt gelukkig heel voorspoedig en vandaag mocht ze weer naar huis!! Voorlopig nog boxrust voor de buikwond, maar ze is weer thuis. Ik heb nog wel voor drie weken Gastroguard gekregen en dit moet ze dus voorlopig nog bijgeven.

Probleem is echter dat ze moeilijk haar rust vind op stal, haar maatje staat overdag gewoon buiten. Ik heb wel een slow feeder net bijgekocht zodat ze met eten bezig blijft en zich niet gaat vervelen. Af en toe krijgt ze wat hooi er gewoon bij, want ik vraag me af of ze op het moment anders wel voldoende binnen krijgt. Maar hebben jullie hier ervaring mee? Paard wat voorlopig nog rust moet hebben, het gaat hier om een maand boxrust, maar geen stress mag krijgen? En wat voor krachtvoer geven jullie nog bij voor maagzweren? Geven jullie ook nog iets bij voor het voorkomen ervan? Graag hoor ik al jullie tips en ervaringen!! Maar ik zal ook zeker nog even het topic goed doorlezen!!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:02

Wow, is dat wat vastgehouden wordt op de foto de tumor?

Mijn paarden krijgen metazoa voor de vitaminen en mineralen, is tegenwoordig voor zover ik weet graanvrij, maar verder is krachtvoer simpelweg slecht voor de maag (granen). Ik geef mijn paard die maagzweren had Maag Compositum van de Groene Os bij, maar dit gebruik ik niet in combinatie met omeprazol, maar inderdaad ter voorkoming (hopelijk) en ondersteuning. Ze krijgt ook altijd luzerne bij het voer en van de winter heb ik haar Speedibeet gegeven voor de maag.
In het topic staan echter nog veel meer producten die gebruikt kunnen worden.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:12

Ze kreeg op de kliniek in Utrecht 1kg krachtvoer bij, ze zeiden idd dat ze dit zoveel mogelijk zouden beperken en ik neem aan dat ze weten waar ze over praten daar :) Ik weet alleen niet wat ze haar precies gaven, daar ga ik morgen even achteraan bellen.

En idd dat is de tumor die ze er uit hebben gehaald. Ze hadden zelden zo'n grote lipoom eruit gehaald, laat staan dat ze er zo goed van zou herstellen.

Die buikwond is nog wel een beetje spannend, ziet er nu goed uit maar hoop dat ze zich blijft gedragen op stal. Zelfde geldt dus voor de maagzweren, hoop dat ze haar rust vind. Op de wei doen is gewoon nog geen optie omdat dat nog niet mag met de buikwond..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:17

Ze krijgt trouwens ook nog voor drie weken Carbasalaatcalcium voor de maagzweren.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:42

Een kilo krachtvoer voor een paard dat maagzweren heeft en op rust staat lijkt mij erg veel... Zeker nu je zegt dat ze rustig moet blijven zou ik haar gewoon geen krachtvoer geven, als het mijn paard was dan natuurlijk ;)

Bizar zeg, echt wel een groot lipoom. "Mooi" om er zo'n foto van te hebben, en fijn dat het goed gaat met de wond!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:51

Is muesli trouwens beter om te geven in plaats van brok met maagzweren? Het leek mij ook aardig veel, dus heb haar terug gezet sinds vanavond nu ze weer thuis is naar een paar handjes brok.

Het is een welshje met aardig wat arabieren bloed en dat begint nu dus weer op te spelen zeg maar.. Geen rust in de kop, dus idd zet haar terug in het voer. Op de kliniek in Utrecht was ze volgens mij een stuk rustiger, dus misschien dat ze zich daar ook wat op verkeken hebben.. :)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:57

ik zou helemaal geen brok doen
je hebt speciale mueslies met weinig suikers etc fibre force van cavalor is een hele mooie die weinig energie bevat is nu wel handig ook. als je weer wat mag ben ik zelf erg weg van de natural balance van havens biks is zowiezo uit den boze voor een paard met een maagzweer

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 06:44

Naath86 schreef:
Ze krijgt trouwens ook nog voor drie weken Carbasalaatcalcium voor de maagzweren.

Weet je zeker dat dat voor de maagzweren is? Ik heb het namelijk ook nu voor mijn paard, maar dan als bloedverdunner.... :? Als je de bijsluiter leest, lees je dat het gewoon humane pijnstilling is, die enorm slecht kan zijn voor de maag..... >;)

Maareh...wow, wat een verhaal verder. Sterkte :(:)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:28

Ik had het idd verkeerd begrepen. Het is een pijnstiller voor de buik wond. Ik wist niet dat dat voor de maag niets goed was, maar ik mag toch aannemen dat ze in Utrecht weten wat ze me meegeven? Eigenlijk werkt de wond en maagzweren mekaar wat tegen, rust is goed voor re wond maar zorgt ook weer voor stress op stal.. en de pijnstillers zijn dus ook voor de wond maar slecht voor de maagzweren..

Ik moet trouwens over drie weken nog weer op controle komen in utrecht voor de maagzweren.