[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:55

Is er niets verandert? Geen kippenmest gestrooid in de omgeving? Maak je het hooi nat?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:06

Ze eet momenteel alleen gras, want ze staat 24/7 op het land. Maar afgelopen week heeft het natuurlijk flink geregend en gewaaid en de ene dag is het 25graden, de volgende dag weer 10. Dus ik denk dat ze daardoor wat heeft opgelopen.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:14

Mijn pony stond laatst ook verschrikkelijk te hoesten, eerst dacht ik dat het kwam omdat hij ook in de rui is. Maar het werd steeds erger, als hij ging draven begon hij meteen met hoesten, en zelfs als hij stil stond.
Ik heb de dierenarts gebeld en het bleek dat hij een luchtweginfectie had, heb er medicijnen voor gekregen en binnen een week was het over.
De tips die ik kreeg:
Zo lang/vaak mogelijk buiten.
Het liefst kuil, hooi kan ook. Wel nat maken.
Niet uitmesten als hij in de stal staat. Laat hem ook niet in de stal staan als de buren uitmesten of een stal dichtbij.
Het zelfde geld voor opstrooien.
En laten lopen, dus gaan wandelen ofzo.

Hoop dat het voor sommige mensen helpt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:37

Hier stond na Lan een stalgenootje van Lan enorm te hoesten. Die heeft dus wel een kuurtje gekregen. Hoesten is over nu. Kortom: het kan ook een infectie zijn.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:59

Jibbel schreef:
Ik meld mij opnieuw.. Alles ging hier heel erg goed, had geen benauwd paard meer, zelfs het opstart kuchje was weg sinds ze buiten staat. Maar helaas, sinds 3 dagen hoest ze als nooit tevoren. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Waarschijnlijk komt het van het wisselvallige weer, de harde wind en de vele regen, maar zeker weten doe ik dat niet.
Heb iig met de DA afgesproken om haar een weekje te geven om er zelf overheen te komen zolang ze geen koorts heeft. Als het dan niet over is, moeten we weer langskomen..echt, ik baal hier zo van..

Wat vervelend zeg, dat je paard nu weer aan het hoesten is. Zou indd. heel goed door het weer kunnen komen. Ik heb mijn paard nu ook nog regelmatig een regen dekentje op als er zo veel regen valt. Koud is het opzich niet, maar toch haalde ik laats mijn paard hevig rillend uit het land nadat het al een paar uur flink geregent had. Waarschijnlijk was de harde wind en het langdurig regenen net even te veel van het goede geweest. Dus nu toch maar weer een regendeken op als er veel regen voorspelt wordt. Die van mij heeft de dag nadat ik hem rillend uit het land haalde ook weer even wat gehoest, maar dat was gelukkig snel weer over.

Bij mijn paard gaat het gelukkig nog steeds goed kwa luchtwegen, niet meer benauwd en ook geen kuchen meer. Helaas is hij hoefbevangen geraakt van de pretnisolon.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:32

flappie2 schreef:
Jibbel schreef:
Ik meld mij opnieuw.. Alles ging hier heel erg goed, had geen benauwd paard meer, zelfs het opstart kuchje was weg sinds ze buiten staat. Maar helaas, sinds 3 dagen hoest ze als nooit tevoren. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Waarschijnlijk komt het van het wisselvallige weer, de harde wind en de vele regen, maar zeker weten doe ik dat niet.
Heb iig met de DA afgesproken om haar een weekje te geven om er zelf overheen te komen zolang ze geen koorts heeft. Als het dan niet over is, moeten we weer langskomen..echt, ik baal hier zo van..

Wat vervelend zeg, dat je paard nu weer aan het hoesten is. Zou indd. heel goed door het weer kunnen komen. Ik heb mijn paard nu ook nog regelmatig een regen dekentje op als er zo veel regen valt. Koud is het opzich niet, maar toch haalde ik laats mijn paard hevig rillend uit het land nadat het al een paar uur flink geregent had. Waarschijnlijk was de harde wind en het langdurig regenen net even te veel van het goede geweest. Dus nu toch maar weer een regendeken op als er veel regen voorspelt wordt. Die van mij heeft de dag nadat ik hem rillend uit het land haalde ook weer even wat gehoest, maar dat was gelukkig snel weer over.

Bij mijn paard gaat het gelukkig nog steeds goed kwa luchtwegen, niet meer benauwd en ook geen kuchen meer. Helaas is hij hoefbevangen geraakt van de pretnisolon.

Bij mensen betekend rillen het stadium voordat we onderkoeld raken. Paarden rillen als ze zichzelf warm maken. Ze zijn dus al warm, en houden dat zo. Een paard rilt niet omdat hij het super koud heeft.
Ik moet zeggen dat mijn paard met flinke regen en wind ook gewoon zijn dekentje om heeft hoor, maar rillen betekend niet dat ze het ijs koud hebben. (Wil geen wijsneus zijn, heb ik laatst gelezen en de dierenarts vertelde het me.)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:13

Die van mij staan gewoon zonder iets buiten, dus ze zijn wel echt een aantal keer goed nat geregend. Maar ze staan het hele jaar zonder deken, dus dan vind ik het enerzijds ook gek om ze met deze temperaturen toch onder een deken te zetten, ookal regent het zo. De verschillen zijn op 1 dag al zo groot, als na een bui de zon door breekt, zweten ze er onder vandaan. En ik heb niet de mogelijkheid om op en neer te blijven rijden om die deken erop en eraf te blijven halen. Inmiddels hoesten er al een stuk of 4 op stal, dus het zal idd een infectie zijn die ze hebben door verlaagde weerstand. Hopelijk kan ze het lichamelijk goed zelf oplossen.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:16

Jibbel schreef:
Die van mij staan gewoon zonder iets buiten, dus ze zijn wel echt een aantal keer goed nat geregend. Maar ze staan het hele jaar zonder deken, dus dan vind ik het enerzijds ook gek om ze met deze temperaturen toch onder een deken te zetten, ookal regent het zo. De verschillen zijn op 1 dag al zo groot, als na een bui de zon door breekt, zweten ze er onder vandaan. En ik heb niet de mogelijkheid om op en neer te blijven rijden om die deken erop en eraf te blijven halen. Inmiddels hoesten er al een stuk of 4 op stal, dus het zal idd een infectie zijn die ze hebben door verlaagde weerstand. Hopelijk kan ze het lichamelijk goed zelf oplossen.

Maar als een paard verkouden is, betekend het niet dat hij binnen moet staan. Buiten is dan juist het best.
Maar de tempraturen slaan echt om de dag helemaal om. Ik denk dat je beter geen deken kan geven, een paard is zo gemaakt niks van de regen te hebben. Bij ons op stal stond er vandaag een paard (19 graden!!) met 150 grams op.. stond zich kapot te zweten.. ze zegt dat hij het snel koud heeft..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:25

Zelfs mijn shet is verkouden, is ie nog nooit geweest. En ook nadat ik hem rillend op de wei heb aangetroffen. zhij heeft nog nooit gerild dus je maakt mij niet wijs dat ze niet rillen van de kou. Als ik ril komt dat ook omdat ik mijn energie gebruik om warm te blijven. Na uren regen en vieze wind is zo'n beestje ook door en door koud.

Mijn Da is langs geweest maar hij had geen infectie of ontsteking. Wel kan een verkoudheid lang duren....

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:27

maikeltje schreef:
Zelfs mijn shet is verkouden, is ie nog nooit geweest. En ook nadat ik hem rillend op de wei heb aangetroffen. zhij heeft nog nooit gerild dus je maakt mij niet wijs dat ze niet rillen van de kou. Als ik ril komt dat ook omdat ik mijn energie gebruik om warm te blijven. Na uren regen en vieze wind is zo'n beestje ook door en door koud.

Mijn Da is langs geweest maar hij had geen infectie of ontsteking. Wel kan een verkoudheid lang duren....

Een paard rilt om zich warm te maken en te houden. Als een paard rilt betekend het ook niet dat hij het niet koud heeft.. maar hij heeft het niet net zo koud als wij mensen. Dat werkt anders, heb een hele cursus gevolgd.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:30

Een paard rilt niet omdat het zo behagelijk is en een paard dat uren staat te rillen haal ik naar binnen.
Wat voor cursus was dat dan?

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:33

maikeltje schreef:
Een paard rilt niet omdat het zo behagelijk is en een paard dat uren staat te rillen haal ik naar binnen.

Over de natuur van paarden ect. Ik verdiep me er de laatste tijd in.
En misschien kwam ik net een beetje verkeerd over. Natuurlijk, als je paard rillend in de regen en wind staat.. haal je hem even binnen.
Maar de laatste tijd denken mensen bij een rillend paard meteen dat hij bevriest. En rillen betekend niet altijd dat een paard het koud heeft. Is waarschijnlijk mijn fout van hou ik het net typte.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:43

Een paard gaat rillen omdat hij het koud heeft. Hij probeert zo zijn temperatuur op peil te houden. Maar als ik dus zie dat mijn paard rilt buiten dan is de oorzaak kou. En dan haal ik hem dus binnen of ik leg een deken op. Want hij verbrandt op die manier een hoop energie wat niet nodig is omdat het simpel op te lossen is met een deken.
Een paard wat verkouden is verbruikt al veel energie om te herstellen. En dus lijkt het me logisch om zo'n dier dan ook niet bij vies weer zonder regendeken buiten te zetten. En zo ziet mijn DA dat ook.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:45

Ik denk ook dat het heel erg licht aan wat voor paard je hebt.. het ene paard heeft het wel koud bij wat regen, en de ander kan het makkelijk hebben. Als je vaak dekens omdoet, gaat het paard er naar leven. Doe je dat niet, zal het paard sterker worden. En met kou gewoon zorgen voor extra ruwvoer. Ik zeg ook helemaal niet dat jij je paard buiten moet laten staan, of dat je het fout doet. Dat bedoel ik ook helemaal niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 01:05

De shet is al ruim 25 en staat eigenlijk altijd buiten. Hij heeft nog nooit lopen rillen en hij heeft ook nooit een deken gehad. En hij is nooit eerder ziek geweest, staat met min 15 nog buiten met de ijspegels aan zijn vacht. Maar metdit wisselvallige weer worden paarden snel verkouden of ziek juist doordat ze zich daartegen niet goed kunnen beschermen. Mijn kwpn en nrps hebben bij vies weer altijd een deken op en zijn dus beschermd tegen dat wisselvallige weer en die zijn niet ziek of verkouden. Juist paarden die altijd zonder deken lopen maar niet de beschikking hebben over een schuilstal op de wei worden nu snel verkouden. De shet heeft dus nu ook een regendeken gekregen. Hij zal hem niet heel vaak nodig hebben maar als het nodig is kan ie opgelegd worden.

Ik voel me trouwens niet aangevallen maar reageer omdat je iemand met een verkouden paard of eentje met een luchtwegeninfectie adviseert toch geen deken op te leggen ookal regent het langdurig. En dat advies klopt gewoon niet want zo'n dier heeft zijn energie nodig om te herstellen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:02

De paarden zijn nu ingesteld op de zomer en hebben dus een dun zomervachtje. Als een paard het koud krijgt dan zet hij zijn haren overeind, dit zorgt voor lucht tussen de haren en die lucht zorgt vor isolatie. Bij een kort zomervachtje kan er minder lucht tussen de haren als bij een dikke wintervacht. Helpt het overeind zetten van de vacht niet voldoende om warm te blijven dan gaat het paard rillen om zich op deze manier op te warmen en warm te houden. Of te wel als een paard het koud heeft gaat hij rillen om weer warm te worden.

Het zegt niks dat een paard dat in de winter altijd zonder deken staat en zich daardoor ook met dit weer goed warm moet kunnen houden. De paarden hebben nu een zomervacht en als het dan ineens maar 13 graden is met regen en harde wind dan is deze zomervacht daar niet tegen bestemd met het gevolg dat hij het koud krijgt. En dit kan dan ook weer op de luchtwegen slaan als een paard daar al gevoelig voor is.

Ook mijn shet heb ik wel eens rillend in het land aangetroffen. Dat was vorig jaar zomer, shet strak in z'n zomervacht en een paar uur non stop regen en een temp. van 15 graden zorgte er voor dat hij flink was afgekoeld en dus ging rillen. En mijn shet staat in de winter ook zonder problemen zonder deken.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:25

josienJ schreef:
maikeltje schreef:

Over de natuur van paarden ect. Ik verdiep me er de laatste tijd in.
En misschien kwam ik net een beetje verkeerd over. Natuurlijk, als je paard rillend in de regen en wind staat.. haal je hem even binnen.
Maar de laatste tijd denken mensen bij een rillend paard meteen dat hij bevriest. En rillen betekend niet altijd dat een paard het koud heeft. Is waarschijnlijk mijn fout van hou ik het net typte.

Als ze bij die cursus jou wijs hebben gemaakt dat een paard niet rilt van de kou dan is het niet zo'n beste cursus ben ik bang.

Meet maar eens de lichaams temperatuurop van een paard dat staat te rillen, en meet hem een paar uur later bij het zelfde paard nog eens als hij is gestopt met rillen. Je zult zien dat de temperatuur tijdens het rillen lager is. Een lagere lichaams temperatuur geeft aan dat het lichaam onderkoelt is. En nou hoeft onderkoeling niet gelijk te betekenen dat het paard letterlijk bevriest, maar het koud hebben wordt ook veroorzaakt door onderkoeling omdat de temperatuur van het lichaam daalt. Om deze temperatuur weer omhoog te krijgen gaat het lichaam rillen.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:06

maikeltje schreef:
De shet is al ruim 25 en staat eigenlijk altijd buiten. Hij heeft nog nooit lopen rillen en hij heeft ook nooit een deken gehad. En hij is nooit eerder ziek geweest, staat met min 15 nog buiten met de ijspegels aan zijn vacht. Maar metdit wisselvallige weer worden paarden snel verkouden of ziek juist doordat ze zich daartegen niet goed kunnen beschermen. Mijn kwpn en nrps hebben bij vies weer altijd een deken op en zijn dus beschermd tegen dat wisselvallige weer en die zijn niet ziek of verkouden. Juist paarden die altijd zonder deken lopen maar niet de beschikking hebben over een schuilstal op de wei worden nu snel verkouden. De shet heeft dus nu ook een regendeken gekregen. Hij zal hem niet heel vaak nodig hebben maar als het nodig is kan ie opgelegd worden.

Ik voel me trouwens niet aangevallen maar reageer omdat je iemand met een verkouden paard of eentje met een luchtwegeninfectie adviseert toch geen deken op te leggen ookal regent het langdurig. En dat advies klopt gewoon niet want zo'n dier heeft zijn energie nodig om te herstellen.

En dat bedoelde ik dus niet te zeggen.
Maar wel dat een paard met een luchtweg infectie in de frissen lucht hoort te staan. Dit wisselvallige weer is een drama voor de paarden. En geloof me, mijn paard staat als hij verkouden is ook met dekens om. Maar wel buiten. Dat is mijn advies van de dierenarts.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:10

Ik denk dat ik even stop met reageren, want ik bedoel het namelijk niet zo. En jullie begrijpen me verkeerd.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:38

Ik begrijp je wel hoor josien! Er gaat ook geen deken om bij die van mij. Noem me eigenwijs, maar ik vind het nu 'schadelijker' voor haar om een deken op te leggen. Ze is dit nu gewend. Ga ik een deken opgooien, dan moet ze zich daar ineens weer op instellen. Als de temp. Constant zou blijven zou ik het overwegen, maar aangezien dat niet zo is, schat ik in dat ze eerder zieker gaat worden. Het is iig een paard wat het eerder te warm dan te koud heeft. En ik heb eerlijk gezegd liever dat ze kou hebben en energie verbruiken om warm te blijven (en meteen wat spekkies kwijt raken) dan dat ze het continu te warm hebben, want daardoor voelen ze zich vaak veel belabberder.
Overigens zijn ze niet van suiker en moet je het lichaam ook de kans geven zelf iets op te lossen. Natuurlijk weet ik dat ze gevoelig is op haar luchtwegen en als er iets is waar ik alert op ben is dat het wel. Maar door de medicatie die ze gehad heeft (prednisolon) is er ook een hoop van haar weerstad afgebroken en die gaat ze niet opnieuw opbouwen als ik haar maar angstvallig blijf inpakken. Mocht de situatie verslechteren, kan er altijd nog een deken om, maar nu nog even niet.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:44

Jibbel schreef:
Ik begrijp je wel hoor josien! Er gaat ook geen deken om bij die van mij. Noem me eigenwijs, maar ik vind het nu 'schadelijker' voor haar om een deken op te leggen. Ze is dit nu gewend. Ga ik een deken opgooien, dan moet ze zich daar ineens weer op instellen. Als de temp. Constant zou blijven zou ik het overwegen, maar aangezien dat niet zo is, schat ik in dat ze eerder zieker gaat worden. Het is iig een paard wat het eerder te warm dan te koud heeft. En ik heb eerlijk gezegd liever dat ze kou hebben en energie verbruiken om warm te blijven (en meteen wat spekkies kwijt raken) dan dat ze het continu te warm hebben, want daardoor voelen ze zich vaak veel belabberder.
Overigens zijn ze niet van suiker en moet je het lichaam ook de kans geven zelf iets op te lossen. Natuurlijk weet ik dat ze gevoelig is op haar luchtwegen en als er iets is waar ik alert op ben is dat het wel. Maar door de medicatie die ze gehad heeft (prednisolon) is er ook een hoop van haar weerstad afgebroken en die gaat ze niet opnieuw opbouwen als ik haar maar angstvallig blijf inpakken. Mocht de situatie verslechteren, kan er altijd nog een deken om, maar nu nog even niet.

Gelukkig, jij begrijpt me. Haha.
Ik heb ook liever dat mijn paard in de kou staat, dan in de hitte. Een paard kan zich zelf prima opwarmen. En warmte verliezen, vooral onder een deken is lastig. Vooral als je paard al bezig is met het warm maken van zich zelf, en je gooit er dan een deken op, krijg je een dubbel effect.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:27

Soms gaat het ook gewoon goed. DA vandaag geweest. De longen van Lan klinken weer schoon. Zij mag weer aan het werk.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:27

Anya schreef:
Soms gaat het ook gewoon goed. DA vandaag geweest. De longen van Lan klinken weer schoon. Zij mag weer aan het werk.

Dat is goed nieuws !

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:00

Fijn Anya!

Ik moest maandag nog even contact opnemen met mijn DA, omdat hij het eerst 4/5 dagen de tijd wilde geven. Zondag hoestte ze nog 1x toen ik met haar liep, dus dat was al weer minder dan vrijdag toen ze er zowat in bleef. DA wilde in wel langs komen omdat ze dus nog wel hoestte (ja, lekker die kas spekken natuurlijk :P ) maar ik heb aangegeven nog te willen afwachten tot einde van de week en voorgesteld of ik weer pulmo mulgat mocht geven wat ik nog had staan. Dat was prima, dus maandag nog even niks met haar gedaan en gisteren een stapritje gemaakt en geen kuch gehoord de afgelopen 2 dagen!!
Voorzichtig positief dus!!

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:00

misschien een stomme vraag, maar wat is pulmo mulgat ??