Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jibbel schreef:Ik meld mij opnieuw.. Alles ging hier heel erg goed, had geen benauwd paard meer, zelfs het opstart kuchje was weg sinds ze buiten staat. Maar helaas, sinds 3 dagen hoest ze als nooit tevoren. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Waarschijnlijk komt het van het wisselvallige weer, de harde wind en de vele regen, maar zeker weten doe ik dat niet.
Heb iig met de DA afgesproken om haar een weekje te geven om er zelf overheen te komen zolang ze geen koorts heeft. Als het dan niet over is, moeten we weer langskomen..echt, ik baal hier zo van..
flappie2 schreef:Jibbel schreef:Ik meld mij opnieuw.. Alles ging hier heel erg goed, had geen benauwd paard meer, zelfs het opstart kuchje was weg sinds ze buiten staat. Maar helaas, sinds 3 dagen hoest ze als nooit tevoren. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Waarschijnlijk komt het van het wisselvallige weer, de harde wind en de vele regen, maar zeker weten doe ik dat niet.
Heb iig met de DA afgesproken om haar een weekje te geven om er zelf overheen te komen zolang ze geen koorts heeft. Als het dan niet over is, moeten we weer langskomen..echt, ik baal hier zo van..
Wat vervelend zeg, dat je paard nu weer aan het hoesten is. Zou indd. heel goed door het weer kunnen komen. Ik heb mijn paard nu ook nog regelmatig een regen dekentje op als er zo veel regen valt. Koud is het opzich niet, maar toch haalde ik laats mijn paard hevig rillend uit het land nadat het al een paar uur flink geregent had. Waarschijnlijk was de harde wind en het langdurig regenen net even te veel van het goede geweest. Dus nu toch maar weer een regendeken op als er veel regen voorspelt wordt. Die van mij heeft de dag nadat ik hem rillend uit het land haalde ook weer even wat gehoest, maar dat was gelukkig snel weer over.
Bij mijn paard gaat het gelukkig nog steeds goed kwa luchtwegen, niet meer benauwd en ook geen kuchen meer. Helaas is hij hoefbevangen geraakt van de pretnisolon.
Jibbel schreef:Die van mij staan gewoon zonder iets buiten, dus ze zijn wel echt een aantal keer goed nat geregend. Maar ze staan het hele jaar zonder deken, dus dan vind ik het enerzijds ook gek om ze met deze temperaturen toch onder een deken te zetten, ookal regent het zo. De verschillen zijn op 1 dag al zo groot, als na een bui de zon door breekt, zweten ze er onder vandaan. En ik heb niet de mogelijkheid om op en neer te blijven rijden om die deken erop en eraf te blijven halen. Inmiddels hoesten er al een stuk of 4 op stal, dus het zal idd een infectie zijn die ze hebben door verlaagde weerstand. Hopelijk kan ze het lichamelijk goed zelf oplossen.
maikeltje schreef:Zelfs mijn shet is verkouden, is ie nog nooit geweest. En ook nadat ik hem rillend op de wei heb aangetroffen. zhij heeft nog nooit gerild dus je maakt mij niet wijs dat ze niet rillen van de kou. Als ik ril komt dat ook omdat ik mijn energie gebruik om warm te blijven. Na uren regen en vieze wind is zo'n beestje ook door en door koud.
Mijn Da is langs geweest maar hij had geen infectie of ontsteking. Wel kan een verkoudheid lang duren....
maikeltje schreef:Een paard rilt niet omdat het zo behagelijk is en een paard dat uren staat te rillen haal ik naar binnen.
Wat voor cursus was dat dan?
josienJ schreef:maikeltje schreef:Een paard rilt niet omdat het zo behagelijk is en een paard dat uren staat te rillen haal ik naar binnen.
Wat voor cursus was dat dan?
Over de natuur van paarden ect. Ik verdiep me er de laatste tijd in.
En misschien kwam ik net een beetje verkeerd over. Natuurlijk, als je paard rillend in de regen en wind staat.. haal je hem even binnen.
Maar de laatste tijd denken mensen bij een rillend paard meteen dat hij bevriest. En rillen betekend niet altijd dat een paard het koud heeft. Is waarschijnlijk mijn fout van hou ik het net typte.
maikeltje schreef:De shet is al ruim 25 en staat eigenlijk altijd buiten. Hij heeft nog nooit lopen rillen en hij heeft ook nooit een deken gehad. En hij is nooit eerder ziek geweest, staat met min 15 nog buiten met de ijspegels aan zijn vacht. Maar metdit wisselvallige weer worden paarden snel verkouden of ziek juist doordat ze zich daartegen niet goed kunnen beschermen. Mijn kwpn en nrps hebben bij vies weer altijd een deken op en zijn dus beschermd tegen dat wisselvallige weer en die zijn niet ziek of verkouden. Juist paarden die altijd zonder deken lopen maar niet de beschikking hebben over een schuilstal op de wei worden nu snel verkouden. De shet heeft dus nu ook een regendeken gekregen. Hij zal hem niet heel vaak nodig hebben maar als het nodig is kan ie opgelegd worden.
Ik voel me trouwens niet aangevallen maar reageer omdat je iemand met een verkouden paard of eentje met een luchtwegeninfectie adviseert toch geen deken op te leggen ookal regent het langdurig. En dat advies klopt gewoon niet want zo'n dier heeft zijn energie nodig om te herstellen.
Jibbel schreef:Ik begrijp je wel hoor josien! Er gaat ook geen deken om bij die van mij. Noem me eigenwijs, maar ik vind het nu 'schadelijker' voor haar om een deken op te leggen. Ze is dit nu gewend. Ga ik een deken opgooien, dan moet ze zich daar ineens weer op instellen. Als de temp. Constant zou blijven zou ik het overwegen, maar aangezien dat niet zo is, schat ik in dat ze eerder zieker gaat worden. Het is iig een paard wat het eerder te warm dan te koud heeft. En ik heb eerlijk gezegd liever dat ze kou hebben en energie verbruiken om warm te blijven (en meteen wat spekkies kwijt raken) dan dat ze het continu te warm hebben, want daardoor voelen ze zich vaak veel belabberder.
Overigens zijn ze niet van suiker en moet je het lichaam ook de kans geven zelf iets op te lossen. Natuurlijk weet ik dat ze gevoelig is op haar luchtwegen en als er iets is waar ik alert op ben is dat het wel. Maar door de medicatie die ze gehad heeft (prednisolon) is er ook een hoop van haar weerstad afgebroken en die gaat ze niet opnieuw opbouwen als ik haar maar angstvallig blijf inpakken. Mocht de situatie verslechteren, kan er altijd nog een deken om, maar nu nog even niet.