[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:21

laura1986 schreef:
Breghje zoals ik het lees zou dat inderdaad goed kunnen, maar is het niet met zekerheid te zeggen.

Los daarvan heb ik ook het zeer sterke vermoeden dat IR kan ´verdwijnen´ als je een dik paard af laat vallen, net als (pre) diabetes bij mensen. Ze zullen er wel altijd gevoelig voor blijven.

nee precies, want dan zou ik haar een poos van de husk af moeten halen, opnieuw bloed prikken maar ik weet niet of ik dat durf te riskeren..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:38

Breghje schreef:
laura1986 schreef:
Breghje zoals ik het lees zou dat inderdaad goed kunnen, maar is het niet met zekerheid te zeggen.

Los daarvan heb ik ook het zeer sterke vermoeden dat IR kan ´verdwijnen´ als je een dik paard af laat vallen, net als (pre) diabetes bij mensen. Ze zullen er wel altijd gevoelig voor blijven.

nee precies, want dan zou ik haar een poos van de husk af moeten halen, opnieuw bloed prikken maar ik weet niet of ik dat durf te riskeren..

Kan je de husk dan niet tijdelijk vervangen door lijnzaad?

Ik kwam ook nog dit artikel tegen: http://etd.lib.montana.edu/etd/2010/peterson/PetersonJ0510.pdf

Conclusie:
Citaat:
It appears psyllium has an effect on glucose metabolism. After Trial 1 we concluded that psyllium delayed glucose absorption through the small intestine because the peak in glucose and insulin was delayed. Trial 2 suggests psyllium inhibited glucose absorption through the small intestine because overall blood glucose and insulin were lower in horses fed psyllium. Results from Trial 3 indicate that psyllium may have an overall metabolic effect in the horse because higher doses of psyllium resulted in lower concentrations of blood glucose in response to dextrose infusion.
The results of these trials suggest that adding psyllium to the diet may be an important component in reducing the glycemic response to a meal and maintaining insulin sensitivity. Psyllium fed daily to horses delays peak glucose by 30 min, lowers the glycemic response to a meal by 7%, and decreases overall postprandial insulin concentrations by 30%. Postprandial peak glucose and insulin were 20% and 46% lower, respectively, in horses fed psyllium compared to those that were not. Statistically, psyllium elicits this same response when fed at any of the following levels: 90, 180, or 270 g·horse-1·d-1. However, the statistical trend in change of BW suggests psyllium fed at 180 and 270g may be most effective. Trial 2 suggests feeding psyllium for 60 d stimulates insulin sensitizing responses whereas a 42 d supplementation period (Trial 1) appears to have no effect.
Feeding higher doses of psyllium elicits a greater metabolic response according to the significantly lower glucose concentrations after dextrose infusion in horses fed 180 g (P = 0.02) and 270 g (P < 0.01) psyllium (Trial 3). It appears that high doses of psyllium are best at lowering blood glucose levels and increasing insulin sensitivity. Both of which are important in the management of obesity and insulin resistance to prevent laminitis in horses.
The insulin sensitizing effect that psyllium had on these horses is even more remarkable when one considers the absence of exercise in the trials. Muscle contraction from exercise stimulates an increase in insulin sensitivity. The horses were not exercised during any of the trials, meaning the insulin sensitizing effects that psyllium elicited were direct results of treatment. Exercise in combination with a high dose daily psyllium supplement may have even more profound positive effects on increasing insulin sensitivity in horses.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:39

ellepel schreef:
ik kwam net dit bericht tegen:

Citaat:
Another study from the USA looked at the effect of Psyllium on blood glucose and insulin concentrations in horses. Psyllium (seed husks) is a dietary fibre that is used in humans for controlling diabetes. The metabolic effects of feeding Psyllium daily to horses are unknown and hence this study. Sixteen normal, non-obese and unexercised horses were used in the experiment. Three levels of Psyllium (90g/day, 180g/day and 270g/day) were fed with a twice daily grain and hay ration for 60 days. Glucose levels were significantly lower at 90 and 120 minutes after feeding in horses that received Psyllium compared to the control horses. Insulin concentrations were significantly lower at 90 min and 300 min after feeding in horses fed Psyllium compared to horses that didn’t receive treatment. The results showed that all three levels of Psyllium caused a similar response. The findings suggest that Psyllium may benefit horses that have insulin resistance or are prone to developing laminitis. Further research is needed to confirm the beneficial effects in this group of horses

Mag ik je vragen uit welke bron je dit geciteerd hebt?
Bij humaan onderzoek bestaan diverse onderzoeken waar namelijk gebleken dat het tégendeel waar is - het insuline-cholestorol gehalte steeg bij diverse onderzoeken juist na de maaltijden.
Om te suggereren dat Psyllium dus wel goed zal zijn op basis van onbevestigd onderzoek (en tegenstrijdig onderzoek!) vind ik nogal gevaarlijk.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:02

geerke

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:04

ik heb ergens gelezen dat gekookt lijnzaad ongeveer hetzelfde effect heeft...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:11

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:38

Ik heb haar voor ik psyllium voerde idd lijnzaad gegeven, daar werdt ze moddervet van want ik moest dan 2 ons gekookt per dag geven. Vandaar dat ik dus op de husk overgestapt ben. En als ik zo kijk hebben ze het over bijna 2 ons husk dat een invloed heeft, dan kan ik er denk ik gevoegelijk vanuit gaan dat die max 40 gram weinig tot geen effect zal hebben :D .. Vraag me alleen wel af wat 180 gram husk ineen paard zijn mest zal doen. :o ... Bregh levert nu al mest af als bijna van een Belg qua hoeveelheid omdat de husk de darmperistaltiek ook stimuleert...

Ik ga het ook niet doen hoor Ellepel, ik voer het idd om zand af te blijven voeren, en voor de peristaltiek zodat er hopelijk niet opnieuw hele basketballen gevuld met zand in haar darmen ontstaan.

(Even geheeeeel off topic, ik had net de Google translater aanstaan om eea te vertalen. heeeeeeerlijke zinnen krijg je dan!!!)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:42

klopt...lijnzaad worden ze dik van. :D
Zo houd ik Pablo op mooi gewicht,want die wordt anders toch wat schraal.
Nooit de translater op iets loslaten....dan begrijp je er nog minder van :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:44

geerke schreef:
klopt...lijnzaad worden ze dik van. :D
Zo houd ik Pablo op mooi gewicht,want die wordt anders toch wat schraal.
Nooit de translater op iets loslaten....dan begrijp je er nog minder van :D

Ik weet het.. maar het blíjft zo leuk. :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:58

jannepauli,het komt uit deze link:
http://www.mberg.com.au/nutrition%20sit ... 202010.pdf

worden paarden van lijnzaad dik?
kan helaas die mening niet delen, ik voer het al jaren,maar heb nog nooit gemerkt dat een paard daar dik van werd?
maar ik geef het dan ook niet dagelijks,maar 1x per week en dan 80 gram.

ik kwam net ook info tegen over het middel Metformine wat het paard van shamu krijgt:
Citaat:
Medical therapy for EMS can involve levothyroxine (thyroid hormone) supplementation and/or metformin. Thyroid hormone supplementation helps affected horses lose weight by increasing their basal metabolic rate and the number of calories they use. Researchers have shown that low-dose levothyroxine supplementation has not produced any adverse effects. Metformin improves the action of insulin, and inhibits glucose production and its metabolism for energy. How well horses absorb metformin is still being investigated, as is its efficacy.

bron:
http://www.ker.com/library/health/2010/ ... drome.html

en nog een bericht over metformine:
http://www.horseadvice.com/horse/messages/4/94454.html

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:40

EstherHegt schreef:
Flosje446 schreef:

Bedankt!! Ik heb deze opgeslagen. Interessant artikel.

Thesis van een studente (Jyme Lynn Peterson) aan de universiteit van Montana.
Interessant, klopt, maar toch heel erg voorzichtig blijven met de conclusies.
Het aantal paarden dat ingezet werd voor onderzoek was nl. zeer beperkt (8-16).
Daarenboven ging het (voor een stuk) om paarden die nauw aan elkaar verwant waren.

Het onderzoek bestond eigenlijk uit drie verschillende trials.
In trial 1 werd o.a. vastgesteld dat :

Citaat:
(peak) Insulin concentration tended to be greater (P = 0.10) at 120 min after feeding for horses fed psyllium (92.7 μIU/mL) compared with horses not fed psyllium (56.6 μIU/mL; Figure 5.2).

Dat komt dus overéén met de opmerking van Jannepauli over humaan onderzoek.
Alleen, de hogere en vertraagde insuline-piek wordt door Peterson positief geïnterpreteerd :

Citaat:
After Trial 1 we concluded that psyllium delayed glucose absorption through the small intestine because the peak in glucose and insulin was delayed.

Maw, Peterson denkt dat psyllium de opname van glucose vertraagt.
Vandaar een latere, en hogere insuline-piek na de maaltijd.
Meer dan een interpretatie is dat niet.

Na Trial 1 wordt trouwens nog een interessante vaststelling gemaakt :

Citaat:
All horses in this trial gained weight. It is known that obesity and insulin resistance are interrelated (Geor, 2008). Horses in both treatments gained weight and increased body condition score, but the horses that were fed psyllium had the higher gains and increases.(...)This suggests fat mass was increasing in the horses. There were also increases in tailhead fat and neck-circumference, both places of regional adiposity that are characteristic of horses prone to developing insulin resistance (Kane et al., 1987; Frank et al., 2006).[/u]

Alle paarden werden zwaarder tijdens het onderzoek,
maar bij de psyllium-groep was de toename in gewicht groter !

Dat is natuurlijk een rood licht.
Ik denk dat er veel meer, en grondig onderzoek moet gedaan worden,
voor je psyllium bij IR-paarden kunt gaan gebruiken.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:53

BigBen ik snap je beredening en je bezwaren helemaal. Maar, als je paard last heeft van zand in de darmen, en van lijnzaad nog dikker wordt.. je moet iets he? Misschien is afwisselen met lijnzaad een goed idee?

Overigens is het doen van onderzoek naar losse onderdelen in voeding een lastig iets (bij mensen wel veel lastiger nog dan bij paarden).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:36

BigBen schreef:

Fijn dat je het nog wat grondiger uitgeplozen hebt, BigBen - we zitten helemaal op één lijn!
Misschien ten overvloede, maar ik wil echt waarschuwen dat men niet op basis van een link ( hoe interessant deze ook is, en hoe veelbelovend resultaten ook zijn), je niet meteen, zonder enige vorm van medische controle, aan het experimenteren slaat!

Laura schreef:
Maar, als je paard last heeft van zand in de darmen, en van lijnzaad nog dikker wordt.. je moet iets he? Misschien is afwisselen met lijnzaad een goed idee?

Je moet geen twee zaken door elkaar halen: het systematisch voeren ( dus dagelijks en langdurig) is heel wat anders dat dat je incidenteel ( in kuurvorm) psyllium of lijnzaad geeft om zand af te voeren.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:29

BigBen schreef:
Alle paarden werden zwaarder tijdens het onderzoek,
maar bij de psyllium-groep was de toename in gewicht groter !

Ja bedankt!! Ik was net pas aan het lezen geslagen en zag ook de gewichtstoename. Vind het zeker rood licht voorlopig. Ben het volkomen met je eens dat er meer en grondig onderzoek gedaan moet worden mbt psyllium bij IR-paarden.
Hier een ander artikel.
Equine Metabolic Syndrome
N. Frank, R.J. Geor, S.R. Bailey, A.E. Durham, and P.J. Johnson
Beweging en dieet zijn tot nu toe werkbaar gebleken. Aan het einde van dit artikel staan ook wel wat interessante gedachten. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract, als je op view full article of de PDF klikt heb je hele artikel.
Citaat:
Supplements and Nutraceuticals
Chromium, magnesium, cinnamon, and chasteberry
(Vitex agnus-castus) are commonly recommended for the
management of EMS. It was the consensus of the panel
that there is insufficient scientific evidence to support the
use of these supplements at this time and that results of
controlled studies should be examined before these products
are recommended.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:58

Jannepauli schreef:
Laura schreef:
Maar, als je paard last heeft van zand in de darmen, en van lijnzaad nog dikker wordt.. je moet iets he? Misschien is afwisselen met lijnzaad een goed idee?

Je moet geen twee zaken door elkaar halen: het systematisch voeren ( dus dagelijks en langdurig) is heel wat anders dat dat je incidenteel ( in kuurvorm) psyllium of lijnzaad geeft om zand af te voeren.

Ik haal niks door elkaar: Het paard van Breghje krijgt systematisch psyllium of lijnzaad. Dat advies geven dierenartsen wel vaker voor paarden die een historie hebben met zandkoliek.

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:23

geerke schreef:
nee,ik ken het niet....ik begrijp dat het bij mensen gebruikt wordt om het bloedsuiker te verlagen.
Heb je wel je paards nierfunctie even laten controleren?
Omdat ze ook al cushing heeft...je hebt inderdaad niet veel te verliezen.
Hopelijk slaat het aan!

mijn paard staat al enkele jaren onder controle bij een Internist in een zeer goed aan geschreven prive kliniek
en uiteraard is dit alles onder toezicht van deze arts
en om dus andwoord te geven op je vraag
JA mijn paard heeft vooraf een uitgebreide bloedanalyse gehad icl nierfuntie

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:54

@ Shamu, in de laatste link die ik gaf staat wel iets over metformin, maar mag ik vragen waarom er niet voor Pergolide is gekozen? Bij mijn Cushing paard is Pergolide voorgeschreven, helaas is zij een van de paarden die er niet goed op reageert, bij de meeste paarden gaat het gelukkig wel goed.

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:21

mijn paard staat al 2 jaar op pergolide
(cortisol spiegel is normaal, dus de pergolide doet zijn werk)
verder heeft ze ook glucobalance in combi met extra magnesium (groene os)

nu bij een routine onderzoek bleek de insuline weer MEGAskyhigh evenals een te hoge glucosespiegel
normaal was de waarde ietsjes hoger dan toegestaan sinds het gebruik van de glucobalance, en de glucospiegel zelf onder controle!
dus blijkbaar schieten de suplementen nu enorm te kort
omdat de waardes nu zo hoog zijn is er gekozen om de metformine erbij te gaan geven*
en over 3 weken word er gekeken wat de waardes gedaan hebben op de medicijnen
en naar gelang die uitslag word bepaald of ze nog door moet met deze tabletten
of dat we ze kunnen afbouwen
zodat ze weer enkel op de pergolide en GB + magn verder kan

*gedurende de behandeling is de dosering van de pergolide gehalveerd

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:23

Ik hoop dat de metformin doet wat ie moet doen!! Ben heel benieuwd, houd ons op de hoogte. Sterkte.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:27

laura1986 schreef:
Jannepauli schreef:

Ik haal niks door elkaar: Het paard van Breghje krijgt systematisch psyllium of lijnzaad. Dat advies geven dierenartsen wel vaker voor paarden die een historie hebben met zandkoliek.

Breghje krijgt elke dag psyllium zaad idd, omdat ze vorig jaar zomer tonnetje rond was van de lijnzaad. Ik moest 200 gram gekookt lijnzaad geven, 20minuten koken om zo de taaie slijmlaag te krijgen die het zand mede afvoert. Omdat ze dus moddervet werdt ondanks stripbegrazing ben ik overgestapt naar psyllium husk, uiteraard in overleg met haar behandelende da's.

Wat mij wel opviel (of ik moet het verkeerd hebben gelezen) dat er heeeeel veel psyllium gegeven werdt aan de proefpaarden. Ik las 180-270 gram? Breghje krijgt 35-40 gram per dag.... En daarop levert ze al meer mest dan een gemiddeld paard ;) , dus ik vraag me wel af wat die enorme hoeveelheid psyllium doet aan het darmstelsel van het paard?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:31

Maar nou even concreet: Breghje, heeft het effect gehad dat je op Psylliumzaad bent overgegaan, m.a.w. is het paard slanker geworden?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:37

Jannepauli schreef:
Maar nou even concreet: Breghje, heeft het effect gehad dat je op Psylliumzaad bent overgegaan, m.a.w. is het paard slanker geworden?

Ja, het verschil was heel erg duidelijk te zien nadat ik was gestopt met de lijnzaad. Ze haalde daar echt veel te veel uit blijkbaar. Haar voer was toen dus 200 gram gekookt lijnzaad, stripbegrazing, 2x daags 2 handen muesli, 2 tot 4 handen slobber met daarin veel water om snel te passeren.

Daarna kreeg ze 45 gram husk, grotere stukken om te grazen omdat er ze door het stripbegrazen teveel zand binnen bleef krijgen, 2x daags 2 handen muesli, 2 tot 4 handen slobber met daarin veel water.

Nu krijgt ze 35-40 gram husk (verminderd omdat het zijn werk doet, en ik de darm wil blijven prikkelen ipv dat ze straks een "luie darm" krijgt) 2x daags 2 handen muesli, en geen slobber meer. De slobber liet ze steeds vaker staan, dus geskipt. Ze krijgt nu ipv daarvan 2 handen muesli met de husk,en een beetje olie om de husk te plakken aan de muesli. Ze gaat nu elke nacht op stal om teveel zandinname te voorkomen en staat op een schrale wei. Ze is nu niet mager, zou eventueel iets afmogen maar door een kleine blessure staat ze nu niet echt in de arbeid, dus dat moet ik nog even aankijken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:30

Maar kan het dan niet zijn dat de psyllium heeft geholpen met afvallen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:18

Zou zeker kunnen, ik heb daar toen alleen geen erg in gehad. Daarom heb ik ook expres de hoeveelheid voer die ze krijgt erbij gezet, die is namelijk niet echt veranderd. Wel ben ik van Havens slobber naar Marstall slobber overgegaan, die laatste vond ze niet lekker meer na nog geen half jaar, en van Marstall Haferfrei naar Marstall excem muesli overgegaan. Maar ik vraag me wel af of de hoeveelheid psyllium die ze krijgt, echt invloed zou kunnen hebben, gezien de hoeveelheid in de test.

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:25

ik zal zeker af en toe updaten
wel valt het na een paar dagen op dat ze wel al minder plast
normaal ging er een drassige natte plek per dag uit en moest ik om ze droog te zetten een pak zaagsel per dag strooien
terwijl ze van 9.00 tot 19.00 op de wei staat, was dit gewoon absurt