[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:07

geen geschuur nog hier maar wel een geirriteerd paard als er vliegen zijn. erg leuk met rijden. NOT!!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:46

Die van mij had weer een pluk uit zijn manen gisteren :( Dit keer niet door de jeuk, maar doordat ik hem net naar binnen gehaald had om te rijden en zijn maatjes net naar de wei vertrokken. Hij kan met zijn hoofd uit de staldeur en gaat dan helemaal wild doen waarbij hij ook met zijn hals tegen de spijlen aandrukt.
Zijn huid is weer een beetje rustiger. Zijn staart was ook wat 'wild' maar die heb ik nu de laatste dagen ingespoten met Zzzzzimply en dat spul werkt super! De dag erna stink Vies nog :P

We hebben een pony op stal die ook panisch wordt van de spuitbus, de stank en alles wat erbij hoort. Gevoelig beestje ook. Ik ben meestal degene die hem inspuit en opzich als je een beetje mee loopt, een liedje zingt en vooral gewoon door blijft spuiten, valt het allemaal wel mee. Iedere zomer gaat het ook beter.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:59

Hier *afkloppen* is alles nog rustig. Ik voel wel oneffenheden boven de staart, dus daar heb ik gelijk wat Leovet op gedaan. Ook de zijkant van de manenkam en het stukje net achter de oren was iets onrustig, maar niet echt geschuurd. Dus ook maar even ingesmeerd. Hopelijk van de week de RSIH ophalen bij Divoza en dan zien hoe die werkt en blijft zitten.
Ze reageert wel op de vliegjes, maar niet meer zo extreem, voorheen kon ze 's avonds geen seconde stil blijven staan als je haar buiten had staan en nu gaat dat al wel vrij goed. Ik ben toch voor de zekerheid maar aan het 2e flesje Drainage begonnen, ook omdat ze ons land bemest hebben, terwijl het super kort is en het nu ook nog regent en en en... nja, alles behalve ideaal qua fructaan. Zo las ik althans op de website van Paard Natuurlijk. Ook wel weer handig, weet ik ook dat ik als (nee wanneeeeer) ik ze ooit thuis heb staan, dat ik dan aan stripbegrazing ga doen en dan wel met licht bemesten. Dat is het meest ideaal geloof ik. Als je dan nog zorgt in de droge periodes dat je het nog sproeit ook, dan is het helemaal prima. Dus flink veel regentonnen overal neerzetten, anders krijg je nog gezeur met het water ook :D .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:18

Ik ga hierna ook een nieuw flesje bestellen inderdaad!
Ik ga volgend jaar wel beginnen met de Cavalesse, aangezien ik hier las dat het geen zin heeft als ze jeuk hebben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:23

_CS_ schreef:
Voor degene die natuurlijk ondersteuning van binnenuit gebruiken!!
Houden jullie er wel rekening mee dat het vaak eerst veel erger wordt voordat je enige verbetering merkt.

tis goed dat je het even meldt :j bedankt

nou paardje is niet verder gaan schuren op staart en manen en lijkt er nu toch iets minder last van te hebben....
wel heb ik de druppels en de balsem besteld en hopelijk morgen binnen
hij heeft iig zijn rijkelijke bos nog
Afbeelding

foto is van gisteren

mocht het toch weer opspelen dan knal ik de deken erop...

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:24

Welke vliegenkappen hebben jullie op ?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:51

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:36

Hallo, ik kom hier ook even binnenvallen heb namelijk wat vraagjes ;)

Ik rij sinds kort een paardje dat ook last heeft van zomereczeem. Ze staat lekker onder haar burka (die ze goed vies weet te maken ;)) en zo blijft het redelijk onder controle.

Op dit moment heeft ze alleen wat schuurplekjes op haar staart, maar nou begint haar manen wat dunner te worden op de plek waar de burka om de hals zit, een stukje achter oren.

Aangezien we over 2 weken onze eerste wedstrijd hebben, ben ik benieuwd hoe jullie je zomereczeempaardjes netjes houden voor wedstrijden. Het is nu nog wel mogelijk, maar over een tijdje zal het lastig te maken een knotje te maken op die plek zeg maar.

Verder hebben jullie bepaalde smeerseltjes die goed werken/de jeuk een beetje verzachten?
Goede tips zijn natuurlijk welkom, ben ook nieuw met eczeem.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:58

Is het een erg groot stuk of kan dat stukje ook doorgaan als weggeknipt stukje voor het hoofdstel?
De dekens die ik heb, kun je bovenaan vastmaken aan een halster (doe ik zelf nooit, want paarden hebben hier buiten geen halster om) of met een hoofdkap/vliegenkap. Mijn vliegenkap heeft een lusje bovenop, waar die van de deken weer precies door kan.

Ik zweer bij de producten van Cojosol, maar is denk ik er verschillend per paard. Heb meerdere producten geprobeert in het verleden en Cojosol is mijn favo...

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:17

Het is wel een eindje achter de oren (de hals schuift wat terug). Had er wel aan zitten denken om dat sukje gewoon weg te knippen, maar dat word dan wel zo'n flink stuk als dat je wel bij arabieren ziet ;)

Ik kan ook nog eens proberen of er iets te creeëren valt om hem aan het halster vast te maken, de lus die aan de deken zit, wil daar net niet aan vast.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:20

Lus maken van breed elastiek en daar dan een drukknop of stukje klitteband aan vast maken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:17

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:06

Ik heb de deken vanmorgen na t rijden afgelaten.. t regende al flink hard en t is geen tel meer droog geweest ook vandaag..
Ze kunnen wel n beetje beschut staan maar niet overdekt en blijven snachts buiten. Zo'n natte lap leek me ook niks.. Hoop dat t geen verkeerde keus was!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:08

De paar keer dat ik die keuze heb gemaakt heb ik er danig spijt van gehad, als ik er dan weer kwam was het toch opgedroogd en waren er extra veel hongerige mugjes :=

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:14

_CS_ schreef:
Wat een watjes hier.
Beesten kunnen wel wat hebben hoor.
Beest prikt niet dood op open wondjes.
En vliegenspray, jeetje.
Die van mij ging vroeger het hele erf met me over, gooide zich achterover met steigeren, schopte en weet ik wat al niet meer als ze alleen al een spuitbus hoorde.
Nou, nu staat ze als een mak schaap.
Geen getuttel, niet aanstellen.

Dit watje smeert nogs liever wat vaseline op een openwondje van haar beest dat pony of paard heet !!! en houd rekening met de beleving van het dier. Dus ik pak het liever met gedult en beleid aan. daar kom ik ook een heel eind mee.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:55

Mijn pony stond net heel erg te trillen, dus ik heb de deken maar afgedaan. Want droog zal die toch niet worden als hij op blijft!

Ze heeft nog niet geschuurd, dus nu maar hopen dat vannacht goed gaat, er staat namelijk wel veel wind.

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:01

_CS_ schreef:
Wat een watjes hier.
Beesten kunnen wel wat hebben hoor.
Beest prikt niet dood op open wondjes.
En vliegenspray, jeetje.
Die van mij ging vroeger het hele erf met me over, gooide zich achterover met steigeren, schopte en weet ik wat al niet meer als ze alleen al een spuitbus hoorde.
Nou, nu staat ze als een mak schaap.
Geen getuttel, niet aanstellen.

niet aanstellen?

wat zou jij doen als jij jeuk zal hebben, jij blijft ook krabben tot het open is , en dan is dat ook niet zo'n lekker gevoel.
ik heb liever wat meer getuttel dan een paardje wat heel de dag met jeuk staat!

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:04

hier trouwens nog iemand met een jeukend paard.
tot nu toe nog nergens last van. heb ik met het lekere weer van vorige week voor de zekerheid de deken opgedaan, want als ze begint, dan gaat het ook wel tot bloedens toe.
dus ben ik er liever wat vroeger bij.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:18

Ramon jouw reactie op CS snap ik echt niet :? Wat heeft een jeukend paard te maken met mensen die paarden betuttelen en geen vliegenspray gebruiken omdat hun paard dan verschiet? CS zegt juist dat je wél moet spuiten en niet teveel zorgen moet maken om een klein wondje of iets dergelijks, het komt allemaal vanzelf wel goed.

Hier staat Vies met een regendeken op, het is toch wel frisjes in zijn blootje met alleen de eczeemdeken op. De eczeemdeken (ofja, de hals dan) zit er nog wel onder.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:19

Vanmiddag deed ik bij Shanti haar eczeemdeken af om te poetsen, er hingen hele plukken losse manen, en tijdens het bortselen kwam er ook heel veel vanaf, hebben jullie dit ook?

Ik baal echt ontzettend, want haar manen zijn afgelopen seizoen zo mooi gegroeid:

Afbeelding

en vandaag na de regen bui:
Afbeelding

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:35

Mooie permanent. ;)

Hier nog geen jeukerij bij Heaven, lekker rustig haar manen, staart was wel weer klein beetje pleeborstel, maar daar maak ik niet te druk om. Zal d'r eerdaags even insmeren met klitwortel. :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:44

Maar je ziet meer uitval dan wanneer je geen deken ophebt he, vergeet dat niet! Want dan vallen de manen er gewoon af tijdens het rollen enz en nu blijft alles zitten onder de deken dus valt het meer op. Net als wanneer je de manen gevlochten hebt en dat eens per week loshaalt, dan lijkt het ook zo erg uit te vallen.

Moet zeggen dat het met Wisse's geirriteerde plek op de manen wel goed gaat, de roodheid is weggetrokken en er vallen geen manen meer uit. Nu maar hopen dat ie niet nog een terugval krijgt en de jeuk onder zn buik binnenkort afgelopen is.

1522

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:59

xRamonax schreef:
hier trouwens nog iemand met een jeukend paard.
tot nu toe nog nergens last van. heb ik met het lekere weer van vorige week voor de zekerheid de deken opgedaan, want als ze begint, dan gaat het ook wel tot bloedens toe.
dus ben ik er liever wat vroeger bij.

Eindelijk iemand die het snapt wat jeuk voor een zijn makkertje inhoud. Ik kan me behoorlijk druk maken over uitspraken van hierboven (bij de vorige zie; quote in je mail) mijn zus en ik zijn al z'n 26 jaar bezig met eceem te behandelen en haar pony is niet een van de makelijkste kan ik je vertellen ( deze heeft al voor hij bij ons kwam op zijn 7de en had al een behoorlijk turbilent leven achter de rug), onze ervaringen zijn dan ook dat jeukstillende middelen in voeding, smeersels en dekens en vooral heel veel liefde toch echt werkt, Maar ten allertijden is geduld nog steeds de hoofdmoot.... . Een pony en paard zijn eenmaal vlucht dieren dus als zij een alarm denken te signaleren geeft dit stres en dat geeft weer jeuk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:04

heb je wel goed gelezen waar het over ging?
CS antwoorde namelijk op mijn uitspraak over het gebruik van azijn..dat kan prikken.
denk dat CS prima snapt wat jeuk inhoud, en zij heeft haar pony ook altijd met de beste zorg behandeld.

maar goed...dat was offtopic!
gaan we nu weer verder.
:D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:54

1522 schreef:
Eindelijk iemand die het snapt wat jeuk voor een zijn makkertje inhoud.

Moet ik me aangesproken voelen, zit toch al wel errug lang in deze topics (dit is mijn 3e deel denk ik al inmiddels) en weet toch echt wel wat jeuk inhoudt voor mijn eczemers hoor!
Helaas weten we dat allemaal maar al te goed, anders zaten we hier niet om ervaringen uit te delen met elkaar ;)

Gelieve die quotes niet aan te halen, CS zit al heel lang in dit topic en denkt altijd goed met iedereen mee.
Ik snap haar reactie wel, en als jij toevallig net die ene pony hebt waarvoor dit niet geldt, dan kon zij dat ook niet weten.
Ik ben zelf ook van het 'niet aanstellen gewoon doen' dus dat snap ik prima van haar.
Maar laten we nu weer gezelig verder kletsen over onze jeukers :)
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 03-05-10 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt