beertjebeers schreef:Ik heb vandaag weer met mijn dierenarts gebeld! zij zegt nu weer dat in de periode van Augustus t/m Oktober de waardes vanaf 100 je pa kan spreken over Cushing.Nou ja en die van mij zat geloof ze aan ongeveer 67 dus absoluut nog geen pergolide nodig.
Hoef niks te doen zelf geen rekening houden met voer. Snappen jullie het nog?? Nu weer EVENTUEEL opnieuw laten testen in het nieuwe jaar en eerst zei ze: voor de zekerheid opnieuw laten testen voor de lente!
Ik heb meerdere dierenartsen gemaild en kreeg antwoord terug dat mijn pony volgens de nieuwe richtlijnen wel Cushing heeft.
@ fargo: ik wacht nu op antwoord of ik alvast wel Provarium Breeding kan gaan geven en of Pergolide.
Ik woon alleen niet in de buurt van dierenartsen,dus moet dan kijken welke bereid is om pergolide met de post op te sturen.
En klopt het dat ze ook HB kunnen worden terwijl ze op pergolide staan?
Misschien kun je ook proberen je huidige DA wat wijzer te maken en haar wijzen op het feit dat ze het mis heeft. Hier een quote uit de vakliteratuur:
Equine Veterinary Journal August 2011
Circannual variation in plasma adrenocorticotropic hormone concentrations in the UK in normal horses and ponies, and those with pituitary pars intermedia dysfunction
Copas VEN, Durham AE
"Results: Upper limits for reference interval of plasma ACTH were 29 pg/ml between November and July and 47 pg/ml between August and October. Circannual variation in plasma ACTH occurred in both non-PPID and PPID horses with the highest ACTH concentrations found between August and October in both groups. The greatest difference between the 2 populations also occurred between August and October.
Conclusions: Plasma ACTH can be used for the diagnosis and monitoring of PPID throughout the year with the use of appropriate reference intervals. These findings demonstrate an increase in pituitary gland secretory activity during the late summer and autumn in both normal and PPID cases."