Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 01:10

beertjebeers schreef:
Ik heb vandaag weer met mijn dierenarts gebeld! zij zegt nu weer dat in de periode van Augustus t/m Oktober de waardes vanaf 100 je pa kan spreken over Cushing.Nou ja en die van mij zat geloof ze aan ongeveer 67 dus absoluut nog geen pergolide nodig.
Hoef niks te doen zelf geen rekening houden met voer. Snappen jullie het nog?? Nu weer EVENTUEEL opnieuw laten testen in het nieuwe jaar en eerst zei ze: voor de zekerheid opnieuw laten testen voor de lente!
Ik heb meerdere dierenartsen gemaild en kreeg antwoord terug dat mijn pony volgens de nieuwe richtlijnen wel Cushing heeft.
@ fargo: ik wacht nu op antwoord of ik alvast wel Provarium Breeding kan gaan geven en of Pergolide.
Ik woon alleen niet in de buurt van dierenartsen,dus moet dan kijken welke bereid is om pergolide met de post op te sturen.
En klopt het dat ze ook HB kunnen worden terwijl ze op pergolide staan?

Misschien kun je ook proberen je huidige DA wat wijzer te maken en haar wijzen op het feit dat ze het mis heeft. Hier een quote uit de vakliteratuur:
Equine Veterinary Journal August 2011
Circannual variation in plasma adrenocorticotropic hormone concentrations in the UK in normal horses and ponies, and those with pituitary pars intermedia dysfunction
Copas VEN, Durham AE
"Results: Upper limits for reference interval of plasma ACTH were 29 pg/ml between November and July and 47 pg/ml between August and October. Circannual variation in plasma ACTH occurred in both non-PPID and PPID horses with the highest ACTH concentrations found between August and October in both groups. The greatest difference between the 2 populations also occurred between August and October.
Conclusions: Plasma ACTH can be used for the diagnosis and monitoring of PPID throughout the year with the use of appropriate reference intervals. These findings demonstrate an increase in pituitary gland secretory activity during the late summer and autumn in both normal and PPID cases."

Nammie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 07:40

Beertjebeers , wat moeilijk als je dierenarts zo reageert...

Maar...zit het hem toevallig niet in de pg/ml?
Ik zie wel elke keer 67 staan , maar niet precies de ''maat''.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:08

Ik krijg vandaag bloeduitslag... Ben heel benieuwd

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:18

Batlow waardeloos dat je paardje HB heeft.
Ik ben ook benieuwd naar de uitslag! Geef je al magnesium bij?

Ik weeg ook al het hooi, voor beide paarden, zo weet ik precies wat ik geef. Ik ben daar mee begonnen toen de paarden moesten afvallen, ben geschrokken hoeveel hooi ik voerde! Dus nu netjes alles wegen, met resultaat! En inderdaad, er zijn plakken van nog geen 1 kilo, maar ook plakken van 2 kilo.... En dan voer je zomaar het dubbele van wat je eigenlijk zou willen voeren.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:21

Ja waardeloos.. Nog geen magnesium, is dat nodig? Moet echt nog oriënteren op voer wat hij straks moet hebben... Zo moeilijk allemaal. Ik ga ook een weger aanschaffen, ben benieuwd hoe veel ik normaal geef..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:25

Elisa2 schreef:
Oke heel erg bedankt! ik ga ze adviseren dan een analyse te laten doen,kun je kuil ook weken om de suikers eruit te weken btw?

Hij is wel bevangen dus ik vindt het belangrijk dat hij alleen krijgt wat het allerbeste voor hem is.

Dan zou ik je ouders een keer met je DA laten overleggen, ik neem aan dat je DA wel degelijk wil dat je nat hooi geeft en blijft geven voorlopig.. Tuurlijk wil je wat het beste is voor hem.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:27

Heb gisteren de magnesium bij Van Keijsteren gehaald, een soort Boerenbond / Welkoop, betaal voor 3 kilo 8,95, dat is de 54%. Dus ik ga Muis van 100 kilo 7 gr per dag geven. Wel stukken goedkoper dan paardnatuurlijk zeg.. Muis eet wat beter, ligt wat minder en scharrelt wat meer, hoop dat die stijgende lijn doorzet. @Batlow toch maar even wat teruglezen heb ik ook moeten doen, want er staat echt een hoop over supplementen!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:29

500 pagina's? :Y)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:32

beertjebeers schreef:
Ik heb vandaag weer met mijn dierenarts gebeld! zij zegt nu weer dat in de periode van Augustus t/m Oktober de waardes vanaf 100 je pa kan spreken over Cushing.Nou ja en die van mij zat geloof ze aan ongeveer 67 dus absoluut nog geen pergolide nodig.
Hoef niks te doen zelf geen rekening houden met voer. Snappen jullie het nog?? Nu weer EVENTUEEL opnieuw laten testen in het nieuwe jaar en eerst zei ze: voor de zekerheid opnieuw laten testen voor de lente!
Ik heb meerdere dierenartsen gemaild en kreeg antwoord terug dat mijn pony volgens de nieuwe richtlijnen wel Cushing heeft.
@ fargo: ik wacht nu op antwoord of ik alvast wel Provarium Breeding kan gaan geven en of Pergolide.
Ik woon alleen niet in de buurt van dierenartsen,dus moet dan kijken welke bereid is om pergolide met de post op te sturen.
En klopt het dat ze ook HB kunnen worden terwijl ze op pergolide staan?

Nou dat schiet dan lekker op met zo'n DA die niet op de hoogte is van de laatste regels..

Cushing paarden kunnen ook bevangen worden als ze op pergolide staan, maar daar is minder kans op omdat de hormonen dan in balans worden gebracht. Als er geen medicatie wordt gegeven en geen supplementen dan blijft de boel qua hormonen van slag en is er dus meer kans op bevangenheid.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:27

Batlow schreef:
500 pagina's? :Y)

519 8-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:13

Nammie schreef:
Beertjebeers , wat moeilijk als je dierenarts zo reageert...

Maar...zit het hem toevallig niet in de pg/ml?
Ik zie wel elke keer 67 staan , maar niet precies de ''maat''.

Wanneer die 67 gemeten is in een andere eenheid (pmol/L) dan zou hij nóg veel hoger zijn. Bij die eenheid ligt namelijk de grens tussen augustus-oktober rond de 10 pmol/L!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:38

Uitslag bekend.... Acth waarde van 452 |( |( |(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:07

Batlow schreef:

Och meis, dat is wel overduidelijk. Gelukkig kan zo'n waarde door medicijnen goed worden bijgesteld. Veel succes en sterkte!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:25

Hij moet nu gedurende 6 weken elke dag prascend en dan over 3 maanden nieuwe bloedtest, dus eind januari, om dan de dosis bij te stellen..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:45

Batlow schreef:

Poeh dat is geen twijfel percentage. Ik hoop dat je paardje met de prascend snelm opknapt en minder hoefbevangen gevoelig

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:52

loopt momenteel erg goed, gaat goed met de pijnstillers. Ik zit alleen een beetje in de knoop, nu moet hij 6 weken aan de prascend elke dag 1 en dan over 3 maanden nieuwe test. Wat is dan het gevolg van de uitslag? wat als hij weer hoog is, of wat als hij laag is? Ga nu ook de dierenarts mailen met die vraag, en wel meer vragen, heb veel vragen...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:13

Image staat op 1 prascend sinds december vorig jaara Ik heb haar niet opnieuw laten testen. Op zicht beoordeeld doet ze het zo super hierop, ik ga niet wijzigen in hoeveelheid. Ik ga de goden niet verzoeken.

Ik raad je aan gewoon te proberen en het aan te kijken per dag en niet te ver vooruit kijken. Eerst maar eens stabiel maken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:16

Wat voor veranderingen/verbeteringen heb jij gezien? DA raadde dus aan 6 weken lang prascend, stoppen en vanaf nu over 3 maanden, dus eind januari, nieuwe bloedtest laten doen..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:19

mijn da is ook zo zijn uitleg was. je hebt het of je hebt het niet...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:22

6 weken prascend, stoppen? En na 3 mnd testen..
Maar het is geen kuur..!
Dit is weer een nieuwe variant, die had ik nog niet gehoord..

Om bijwerkingen te voorkomen kan je starten met en kwart, na een aantal dagen ga je naar een half, 3 kwart en uiteindelijk een hele :)

Ik ben zo gestart op advies van de ervaringsdeskundige hier destijds :)
bij een aantal doet het paard het heel goed op een halfje en gebruikt dit al tijden zo :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:24

Foutje, heb mail niet goed gelezen... Het is 6 weken lang 1 tablet, dan na de 6 weken de dosis aanpassen, dus verhogen of verlagen, gezien de resultaten. Al zal bij verhogen (2 tabletten) de boel wel erg duur worden, maar het is een pony dus ik hoop dat hij op 1 blijft steken. En dan dus na 3 maanden nieuwe bloedtest om te kijken wat de waardes doen..

edit: wat kosten de tabletten bij jullie?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:32

Batlow schreef:
Hij moet nu gedurende 6 weken elke dag prascend en dan over 3 maanden nieuwe bloedtest, dus eind januari, om dan de dosis bij te stellen..

Dat is te vroeg die 6 weken, kun je veel beter 8 weken van maken zodat het medicijn genoeg tijd krijgt om de boel aan te pakken. Veel DA's nemen te weinig tijd en dan heb je nog niet het optimale resultaat te pakken wat de huidige dosis "doet".
Zeker als je ook de dosis moet gaan opbouwen. Hoeveel moet je volgens DA gaan geven? Hoe zwaar is je paardje en wat voor ras is het?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:33

Batlow schreef:
Wat voor veranderingen/verbeteringen heb jij gezien? DA raadde dus aan 6 weken lang prascend, stoppen en vanaf nu over 3 maanden, dus eind januari, nieuwe bloedtest laten doen..

DAT is zowiezo helemaal stom om te stoppen - want je moet zowel opbouwen als afbouwen, dan wordt ie ineens weer aan zijn lot overgelaten en bovendien heeft ie nu een ECHT hoge waarde. Deze DA weet niet wat ie zegt.

Ok zie dat hij dit ook niet bedoelt ;-) Na 6 weken al aanpassen is eigenlijk echt te vroeg! Neem gewoon 8 weken de tijd.
En ga het nu rustig opbouwen en niet direct 1 pil geven.. Probeer het in stappen op te bouwen en als je toch haast zou hebben doe dan in ieder geval in 2 stappen - liever niet, maar beter dan in 1 keer naar 1mg.
Laatst bijgewerkt door fargo op 30-10-13 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:34

Ik moet nu gewoon 1 tablet gaan geven. Het is net een d-pony, zo'n 300 kg. Het is geloof ik half welsh half New forest..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:34

fargo schreef:
Batlow schreef:

DAT is zowiezo helemaal stom om te stoppen - want je moet zowel opbouwen als afbouwen, dan wordt ie ineens weer aan zijn lot overgelaten en bovendien heeft ie nu een ECHT hoge waarde. Deze DA weet niet wat ie zegt.

Was een foutje, zeker niet stoppen, dosis aanpassen na die tijd.