Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IMJ schreef:Ja wat sneu hè.. en wat zal ze hem missen, de topper! Maar wat heeft hij een mooie leeftijd bereikt!
Ik hoop dat cushing hierdoor nog iets meer bekendheid krijgt..
Elisa2 schreef:Gras moet je hem even helemaal niet opzetten zolang hij hoefbevangen is..hooi nat maken om de suikers eruit te weken en voor de rest even niets geven. En je hoefsmid bellen.
IMJ schreef:Van die lekkere müsli met melasse zou ik ook weglaten. Zit boordevol suiker.
Focussed schreef:Krachtvoer zoveel mogelijk verminderen. Ik zou enkel een vitamine korreltje voeren en afgewogen hooi, aangevuld met stro.
Ik weet niet of je de medicatie kunt gegeven via een spuit in de mond? Dan heb je daar geen voer voor nodig.
Focussed schreef:Ik bedoel de pijnstiller, de Prascend is inderdaad tabletten.
Maar dan kun je een kleine hoeveelheid (1 handje) gebruiken, i.p.v. een kwart schep. Scheelt toch weer!
Afgewogen hooi, bedoel ik mee dat je goed weet hoeveel je voert. Ik hield toen mijn paard bevangen was 1,2% aan, dus mijn paard kreeg zo'n 6kg hooi en dat woog ik iedere dag af. Op = op, maar dan had ze wel nog stro.
Elisa2 schreef:Heeft een van jullie een duidelijke uitleg op een site oid waarom hooi voeren beter is dan "paarden" kuil voeren bij cushing?
Die eigenwijze ouders van mij menen ergens gelezen te hebben dat kuil voeren ook kan...en ik wil niet dat ze stomme dingen gaan doen nu het net wat beter met hem gaat.
Elisa2 schreef:Heeft een van jullie een duidelijke uitleg op een site oid waarom hooi voeren beter is dan "paarden" kuil voeren bij cushing?
Die eigenwijze ouders van mij menen ergens gelezen te hebben dat kuil voeren ook kan...en ik wil niet dat ze stomme dingen gaan doen nu het net wat beter met hem gaat.
Focussed schreef:Als je Pavo kan krijgen in je omgeving kun je ook overstappen op Pavo Care4life, dat is een muesli met weinig suikers en zetmeel, dus ideaal voor dit soort paarden. Ook al ben ik dan van mening dat je nog steeds zo veel min mogelijk krachtvoer moet geven, less is more in dit soort gevallen!
Plakken zijn niet zo betrouwbaar. Ik heb zelf plakken gehad van nog geen 0,5 kg, tot plakken van 2,5 kg. Ligt aan de persing en hoe ze gesneden zijn! Je kan gewoon een kofferweger halen bij de Action, of googlen op het woord "unster". Kost een euro of €5,- en dan kun je je hooi gemakkelijk wegen!