Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:29

Ja wat sneu hè.. en wat zal ze hem missen, de topper! Maar wat heeft hij een mooie leeftijd bereikt!
Ik hoop dat cushing hierdoor nog iets meer bekendheid krijgt..

Caballos

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:39

Arme Bonfire, en arme Anky, moet een groot gemis zijn.

Vraagje, wanneer is het het beste om een controle uit te voeren? Hoe lang moet je dan medicatie geven wanneer je weer bloed laat testen?

Setteli, fijn hoor! En ja, snap dat je heel blij wordt van een normale hoop poep!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:47

IMJ schreef:
Ja wat sneu hè.. en wat zal ze hem missen, de topper! Maar wat heeft hij een mooie leeftijd bereikt!
Ik hoop dat cushing hierdoor nog iets meer bekendheid krijgt..

Klinkt raar...het stelt mij enigzins gerust dat dit ook bij paarden gebeurt waar de da zo ongeveer iedere dag aanwezig is.
Soms kun je het niet voorkomen en staan ze toch bevangen...ondanks goede zorgen en medicijnen. ;(

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:21

:oo heb me vergist.. de Monnikspeper bij gekruid.nl is 500 gr 6,99..maar toch nog goedkoper dan de PB en de Hormoonbalans.. :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:14

Heeft een van jullie een duidelijke uitleg op een site oid waarom hooi voeren beter is dan "paarden" kuil voeren bij cushing?

Die eigenwijze ouders van mij menen ergens gelezen te hebben dat kuil voeren ook kan...en ik wil niet dat ze stomme dingen gaan doen nu het net wat beter met hem gaat.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:37

Hallo hallo,

grote kans dat ik me kom aansluiten aan dit topic. Grote kans dat mijn pony (22 jaar) cushing heeft. Gisteren is er bloed af genomen. Hij is momenteel hoefbevangen en dat was voor mij al vreemd, voor deze periode v/h jaar. Iemand wees me erop dat deze maand cushing testen gratis was, dus achja, waarom niet? Dan kan je dat ook weer 'uitsluiten'. Maar helaas, kleine kans dat het wordt uitgesloten. Na bezoek van de dierenarts en veel opzoeken denken we dat hij cushing heeft. Dierenarts vertelde dat het dus een tumor is, een goedaardige, maar toch, het is een tumor, en dat blijft groeien... Uiteraard als de uitslagen er zijn (hoor ik morgen) zal er een dosis voor hem moeten worden bepaald om dan aan de medicijnen te beginnen voor de rest van zijn leven... Ik lees best veel op bokt paarden met cushing, maar ben toch wel erg geschrokken. Het is iets heel ingrijpend en zal zijn leven toch vast zitten aan elke dag een tablet. Ook moet heel zijn voer schema worden veranderd en gaan we op zoek naar beter hooi. Al dat voer, ik zie door de bomen het bos niet meer, ik weet ook niet wat voor voer ik hem moet gaan geven. Het is vooral nodig om natuurlijk dat tabletje in te doen en iets wat volledig is, want gras en hooi zal niet genoeg zijn..

Sorry voor mijn lange verhaaltje, maar hier zitten geloof ik toch wel de 'kenners' met paarden met cushing!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:45

Gras moet je hem even helemaal niet opzetten zolang hij hoefbevangen is..hooi nat maken om de suikers eruit te weken en voor de rest even niets geven. En je hoefsmid bellen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:04

Elisa2 schreef:
Gras moet je hem even helemaal niet opzetten zolang hij hoefbevangen is..hooi nat maken om de suikers eruit te weken en voor de rest even niets geven. En je hoefsmid bellen.

Nee dat snap ik, hij is nou gerantsoeneerd. Hij is eerder bevangen geweest, weet hoe het werkt. Het gaat erom voor als hij straks niet meer bevangen is. Hij krijgt maar 3 plakjes hooi per dag en in de ochtend 1/4 schep muesli met een zakje pijnstiller. Verder op de paddock in de modder voor zijn hoeven/benen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:15

Van die lekkere müsli met melasse zou ik ook weglaten. Zit boordevol suiker.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:21

IMJ schreef:
Van die lekkere müsli met melasse zou ik ook weglaten. Zit boordevol suiker.

Moet inderdaad opzoek naar melasse vrij voer en met minder dan 4% suiker. Ga van het weekend langs een diervoeder die verstand heeft van voer en ook een ruim assortiment om te kijken wat hij daar allemaal heeft liggen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:23

Krachtvoer zoveel mogelijk verminderen. Ik zou enkel een vitamine korreltje voeren en afgewogen hooi, aangevuld met stro.
Ik weet niet of je de medicatie kunt gegeven via een spuit in de mond? Dan heb je daar geen voer voor nodig.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:28

Focussed schreef:
Krachtvoer zoveel mogelijk verminderen. Ik zou enkel een vitamine korreltje voeren en afgewogen hooi, aangevuld met stro.
Ik weet niet of je de medicatie kunt gegeven via een spuit in de mond? Dan heb je daar geen voer voor nodig.

Geloof niet dat dat kan, pijnstiller zijn poeders(zakjes) en het cushing medicijn zijn tabletjes. Pony staat momenteel 's nachts binnen en staat op vlas.
Hoe bedoel je afgewogen hooi? Stro moet ik even kijken, maar dat zou er dan bij kunnen in zijn hooinet bij het hooi.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:32

Ik bedoel de pijnstiller, de Prascend is inderdaad tabletten.
Maar dan kun je een kleine hoeveelheid (1 handje) gebruiken, i.p.v. een kwart schep. Scheelt toch weer! :)

Afgewogen hooi, bedoel ik mee dat je goed weet hoeveel je voert. Ik hield toen mijn paard bevangen was 1,2% aan, dus mijn paard kreeg zo'n 6kg hooi en dat woog ik iedere dag af. Op = op, maar dan had ze wel nog stro.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:34

Focussed schreef:
Ik bedoel de pijnstiller, de Prascend is inderdaad tabletten.
Maar dan kun je een kleine hoeveelheid (1 handje) gebruiken, i.p.v. een kwart schep. Scheelt toch weer! :)

Afgewogen hooi, bedoel ik mee dat je goed weet hoeveel je voert. Ik hield toen mijn paard bevangen was 1,2% aan, dus mijn paard kreeg zo'n 6kg hooi en dat woog ik iedere dag af. Op = op, maar dan had ze wel nog stro.

Hmm, die van mij krijgt standaard 3 plakken.. 1 als hij in de ochtend naar buiten gaat en 2 op stal voor de nacht. Dat zal geloof ik 3 kilo zijn, hij zelf weegt grof geschat 300, dus hij krijgt 1 procent ongeveer.

Hij krijgt dit voer op 't moment
http://www.pavo.nl/producten/mueslis/pa ... re's+best+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:38

Als je Pavo kan krijgen in je omgeving kun je ook overstappen op Pavo Care4life, dat is een muesli met weinig suikers en zetmeel, dus ideaal voor dit soort paarden. Ook al ben ik dan van mening dat je nog steeds zo veel min mogelijk krachtvoer moet geven, less is more in dit soort gevallen!

Plakken zijn niet zo betrouwbaar. Ik heb zelf plakken gehad van nog geen 0,5 kg, tot plakken van 2,5 kg. Ligt aan de persing en hoe ze gesneden zijn! Je kan gewoon een kofferweger halen bij de Action, of googlen op het woord "unster". Kost een euro of €5,- en dan kun je je hooi gemakkelijk wegen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:45

Elisa2 schreef:
Heeft een van jullie een duidelijke uitleg op een site oid waarom hooi voeren beter is dan "paarden" kuil voeren bij cushing?

Die eigenwijze ouders van mij menen ergens gelezen te hebben dat kuil voeren ook kan...en ik wil niet dat ze stomme dingen gaan doen nu het net wat beter met hem gaat.

Even mezelf quoten hoor...weet iemand dit?

Pavocareforlife is voor ons mischien ook wel interesant.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:52

Altijd gedacht dat kuil 'verser' was dan hooi en dat er daardoor meer in kuil zit. Kuil ligt +- 3 dagen en wordt daarna luchtdicht verpakt waardoor het vers blijft en soms ook nog vochtig. Hooi daarentegen wordt echt gedroogd en daardoor verdwijnt er meer...

Ik weet niet of dit zeker is, maar klinkt in mijn oren ook redelijk logisch. Verbeter me maar natuurlijk als ik fout zit!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:10

Elisa2 schreef:

Het gaat niet zo zeer om cushing maar om bevangenheid. Is jouw paard bevangen, dan wordt (nat) hooi geadviseerd. onze willy is nooit bevangen geweest en heeft gewoon zijn hele leven goed droog kuil gegeten en stond uiteraard wel op medicatie.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:14

Over het algemeen bevat hooi meer suiker per kg/droge stof dan kuil.
Door de fermentatie wordt het suiker namelijk omgezet in melkzuur, vandaar de zuurdere geur bij gekuild ruwvoer.
Echter spelen andere factoren ook een rol (snede, grondsoort, type bemesting). Als je thuis twee soorten ruwvoer hebt zou je het beste van allebei een analyse moeten laten doen. Dan weet je zeker wat je voert en wat voor jouw paard de beste keus is.

Mijn paard heeft tijdens haar HB ook gewoon op voordroog gestaan (droog kuil met meer structuur). Deed ze het goed op, maar ik voerde dus wel heel correct volgens de rekenregeltjes.

Bij ruwvoer weken heeft het pas echt zin als je 16 uur weekt, dan elimineer je ongeveer 1/3e van de suikers.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:38

Oke heel erg bedankt! ik ga ze adviseren dan een analyse te laten doen,kun je kuil ook weken om de suikers eruit te weken btw?

Hij is wel bevangen dus ik vindt het belangrijk dat hij alleen krijgt wat het allerbeste voor hem is.

beertjebeers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:15

Ik heb vandaag weer met mijn dierenarts gebeld! zij zegt nu weer dat in de periode van Augustus t/m Oktober de waardes vanaf 100 je pa kan spreken over Cushing.Nou ja en die van mij zat geloof ze aan ongeveer 67 dus absoluut nog geen pergolide nodig.
Hoef niks te doen zelf geen rekening houden met voer. Snappen jullie het nog?? Nu weer EVENTUEEL opnieuw laten testen in het nieuwe jaar en eerst zei ze: voor de zekerheid opnieuw laten testen voor de lente!
Ik heb meerdere dierenartsen gemaild en kreeg antwoord terug dat mijn pony volgens de nieuwe richtlijnen wel Cushing heeft.
@ fargo: ik wacht nu op antwoord of ik alvast wel Provarium Breeding kan gaan geven en of Pergolide.
Ik woon alleen niet in de buurt van dierenartsen,dus moet dan kijken welke bereid is om pergolide met de post op te sturen.
En klopt het dat ze ook HB kunnen worden terwijl ze op pergolide staan?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:23

Als ik jouw was zou ik overstappen naar een ander veearts! Deze heeft dus totaal geen verstand van Cushings.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:02

Focussed schreef:
Als je Pavo kan krijgen in je omgeving kun je ook overstappen op Pavo Care4life, dat is een muesli met weinig suikers en zetmeel, dus ideaal voor dit soort paarden. Ook al ben ik dan van mening dat je nog steeds zo veel min mogelijk krachtvoer moet geven, less is more in dit soort gevallen!

Plakken zijn niet zo betrouwbaar. Ik heb zelf plakken gehad van nog geen 0,5 kg, tot plakken van 2,5 kg. Ligt aan de persing en hoe ze gesneden zijn! Je kan gewoon een kofferweger halen bij de Action, of googlen op het woord "unster". Kost een euro of €5,- en dan kun je je hooi gemakkelijk wegen!

Oh Wow, thanks Focussed, nooit geweten dat zoiets een unster heette en zo gemakkelijk en goedkoop te verkrijgen was, ga er direct 1 bestellen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:06

Geen dank! Ze worden ook wel verkocht onder de naam "trekveer".

Ik heb zelf deze, is officieel een hangweegschaal voor vissen. Zit ook een geinig centimetertje in, om je vis mee op te meten :+
http://www.agradi.nl/dam-visweger-tot-22kg.htm

Ze zijn er ook nog goedkoper. Bij de Action is hij geloof ik maar €2,-. Maar er zit hier niet echt een Action om de hoek, dus bestellen was voor mij goedkoper dan op-en-neer Action.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:45

Aan de Pavo care4life moeten ze wel wennen hoor! Het smaakt totaal niet zoet terwijl ander voert dat meestal wel doet maar de meeste eten het best na een paar dagen :)