Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:03

Essie, wat mij betreft klinkt dit niet meer als begin stadium hoor..
je hebt een hoop tegen: ten eerste dat hij shetlander en 20 jaar is.
Te zwaar, gevoelige voeten, verlaagde weerstand (verkoudheden/benauwdheid) bol boven de ogen, prutoogjes, en bevangen geweest...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:20

Jee, even een weekendje niet hier geweest! Even bij gelezen!

Een hele boom om, jeetje gelukkig geen gewonden!
Dennis, toch goed dat je je gevoel hebt gevolgd, jij hebt zo te horen ook al bijna een zorgboerderij.....

Setteli fijn dat het nu beter gaat!

JP, fijn dat het beter gaat met haar!

Welkom aan alle nieuwkomers....

Ik geef nu ook de PB maar als de pot leeg is ga ik eens even zien hoe het zonder gaat.
Ze is afgelopen week (mede door het nieuwe pensionpaard) mega hengstig geweest, gewoon genant.....
Maar verder gaat het eigelijk heel goed hier.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:22

Dit was nog maar een kwart boom :o. De rest staat nog (en hangen wel delen los van).

Zorgboerderij? Hoe kom je er bij?
Naast m'n 2 cushing patiënten heb ik nog een jonge merrie uit het niets bevangen en een bijna blinde(die wel nog vol mee loopt in de sport) lopen. De rest is gewoon prettig gestoord :j .

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:49

Zo dan! Nou hier is de wind gelukkig inmiddels aardig afgenomen, denk nu windkracht 5 ipv 9.

Klinkt wel als een gezellige zorgboerderij :D ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:49

Net de laatste tak nog naar beneden gehaald, was een aardig gedoe, maar alle pony's kunnen weer veilig op hun plaats staan.
Ach, ik ben gek met m'n zorg boerderij hoor :j.

Had net nog contact met de VA over Judith. Weinig schokkende waardes, ook geen ontstekings waarde wat de VA wel verwachte. Wel wat verlaagt in verschillende types eiwit (wat met mijn schrale voeren te maken kan hebben), en verhoogd op een waarde die wat met de lever(? heb m'n aantekeningen op het werk laten liggen) te maken heeft. Maar allemaal maar heel licht. Dus de VA duikt daar morgen ochtend nog even in (zeker in combinatie met cushing en de medicijnen) en dan hoor ik morgen meer.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:38

Vlek gaat steeds beter. Eten doet ze als de beste, hooi gaat er goed in. En vandaag had ze toch een mooie keutel in de stal gelegd *\o/*
Niet gedacht dat ik zo blij kon worden van paardenpoep :+

Van de week ga ik haar nog een keer wassen met de sebacil. Nog even kijken welke dag het een beetje gunstig weer is.

Tegelijkertijd ben ik er bang voor dat mijn shetlander ook cushing heeft. Afgelopen voorjaar is hij even bevangen geweest. Niet heel erg, maar zonder eigenlijk iets te doen was het na 1,5 week weer over. (wel een paar dagen in een modderbad gestaan).
Nu heeft hij vieze ogen en boven zijn ogen bollingen. Zomereczeem heeft hij al een jaar of 10. Hij is op het moment behoorlijk dik (echt zo'n geul op z'n rug en billen). Verder merk ik nog weinig aan hem. Hij is nu 13 jaar en ik heb hem al vanaf zijn geboorte. Hij heeft nooit wat gehad, doe ook weinig aparts met hem. Ik zal morgen even een foto van hem plaatsen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:44

Volgens mij is testen nog gratis setteli :)
Het klinkt welwat verdacht ja...

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:45

IMJ schreef:
Dat minder zin in bakwerk had de mijne ook. Ik moest eigenlijk bijna harder werken dan hij. Dus ook ik was net als jij al meer en meer bakwerk aan het mijden, gewoon lekker naar buiten dus! Hier was hij wel levendig. :j

Het zou best zo kunnen zijn jpouw paard al veel langer cushing heeft dan je denkt. Ook door de onderkoeling en het vele plassen wat al zo lang bezig is.. mogelijk is hij insuline resistent? Komt vaak samen.
Ik heb dat destijds tegelijk laten testen.
Of dat van belang is weet ik niet, ik voerde nl sowieso al heeeel sober.
geen krachtvoer, uitsluitend ruwvoer en wat vitaminesupplement zodat hij daar iig geen tekort aan kreeg.

Buiten was hij altijd wel heel levendig, eigenlijk pas sinds een paar maanden heeft hij daar ook niet veel zin meer in. Laten testen op IR is ook nog een goede optie. Maar ik heb gelezen dat voor cushing het ook al goed is soberder te gaan voeren, klopt dat want dat is dat sowieso een goede om mee te beginnen. Welk supplement gebruik jij?

En geven jullie ook medicijnen? Mijn dierenarts raas prascend aan maar verder niets. Alle extra tips zijn dus welkom! En bij mijn paard is ACTH getest, is dat voldoende om te zeggen dat hij echt cushing heeft? (Het was namelijk zo'n simpele en snelle test dat het mij te makkelijk leek voor zo'n pittige diagnose ;-) )

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:59

De ACTH waarde is genoeg idd.. En prascend is het bijbehorende middel. Eerder heette het pergolide, maar toen de farmaceut/fabrikant het middel testte op paarden en het bewezen werkte noemden ze het prascend en mag er officieel niets anders meer voorgeschreven worden en betaal je het 3dubbele helaas..

Jammer genoeg voer ik niets meer, mijn vriendje is er helaas niet meer..

Maar ik voerde een vitamine korrel, die heb je van verschillende fabrikanten.
Ik gaf Pavo vital complete. Iets van 70 gram, een handje Pavo care4life dit is een kruidenmix zonder toevoegingen, wat magnesium en lijnzaadolie..
Verder uiteraard ruwvoer.
En dus een halve tablet pergolide gekneed in een stukje brood.

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:06

het lijkt er opdat mijn paardje minder poept kan dit?

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:09

Setteli hoort idd verdacht ik hoop dat het meevalt .IMJ nu ik jou verhaal zo lees denk ik idd hij is niet in het beginstadium .

beertjebeers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:16

Ik heb vandaag meerdere dierenartsen gebeld over de ACTH waarde van 67 van mijn ruintje.
Inderdaad werd mij verteld van de periode Augustus tot Oktober als je dan hoger zit dan 49 heb je wel degelijk Cushing!
Pfff waarom zegt mijn dierenarts dan dat hij het niet heeft maar wel kan krijgen?!
Moet hij nu ook aan de pergolide? of zal ik eerst beginnen met Provarium Breeding?
Hij heeft niet de duidelijke sympthonen van Cushing. Veel plassen is het enige ohh ja vanmiddag wel klein beetje witte uitscheiding uit zijn neus.
Mijn dierenarts laat niks meer van haar horen! Ik heb haar gemaild over de waardes en dat hij wel degelijk Cushing heeft.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:22

Uitslag van Imago binnen: 29,9. Mooi binnen de grenzen en medicatie is prima zo.
Nu alleen dus nog dikker zien te krijgen!!!

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:27

beertjebeers schreef:
Ik heb vandaag meerdere dierenartsen gebeld over de ACTH waarde van 67 van mijn ruintje.
Inderdaad werd mij verteld van de periode Augustus tot Oktober als je dan hoger zit dan 49 heb je wel degelijk Cushing!
Pfff waarom zegt mijn dierenarts dan dat hij het niet heeft maar wel kan krijgen?!
Moet hij nu ook aan de pergolide? of zal ik eerst beginnen met Provarium Breeding?
Hij heeft niet de duidelijke sympthonen van Cushing. Veel plassen is het enige ohh ja vanmiddag wel klein beetje witte uitscheiding uit zijn neus.
Mijn dierenarts laat niks meer van haar horen! Ik heb haar gemaild over de waardes en dat hij wel degelijk Cushing heeft.

Wat vervelend voor je ik denk na de adviezen die ik hier heb gekregen dat je beter meteen kunt beginnen met pergolide sterkte

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:10

Imago01 schreef:
Uitslag van Imago binnen: 29,9. Mooi binnen de grenzen en medicatie is prima zo.

Goed nieuws!!! *\o/*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:29

Bonfire is dus overleden aan de gevolgen van cushing..

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:32

Elisa2 schreef:

echt waar hoe weet je dat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:35

Staat op de site van www.horses.nl

Alleen de site is overbelast volgens mij..krijg hem nu niet geopend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:39

Kan het niet meer vinden maar dit stond er dus:

Bonfire had al enige maanden de ziekte van Cushing, zijn nieren werkten niet goed meer. Toch konden we dat nog ondervangen. Hij kreeg er echter de afgelopen weken hoefbevangenheid bij en zelfs dat leek weer de goede kant op te gaan, totdat het opeens verslechterde. We hadden geen andere keuze dan hem in te laten slapen.

zegt anky's man

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:41

dookia schreef:
Imago01 schreef:

Goed nieuws!!! *\o/*

Super goed!!! Krijg nét een belletje van m'n dierenarts (ja, om half 9 's avonds :+ ) dat Naomi een waarde heeft van 32. Ook helemaal prima dus +:)+

beertjebeers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:04

essie23 schreef:
beertjebeers schreef:

Wat vervelend voor je ik denk na de adviezen die ik hier heb gekregen dat je beter meteen kunt beginnen met pergolide sterkte

Ja maar hoe kom ik aan pergolide als mijn dierenarts vindt dat hij het niet heeft? Moet ik weer een andere arts laten komen

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:15

Bonfire nieuws staat nu ook op Bokt..
@Imago001 goed nieuws hoor!
@beertjebeers andere dierenarts raadplegen?

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:18

beertjebeers
ja dat is best lastig ,mijn DA zei ook dat het nog niet hoefde ,maar ik kon het wel krijgen !

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:25

Elisa2 schreef:

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... leden.html

Ik las een bericht over problemen met bijnieren en ontsteking in voeten en dacht... het zal toch niet. Kom op de hoefslag idd tegen dat hij cushing had en dus bevangen werd op 4 benen. Arme vent, RIP Bonfire <3 <3

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:27

beertjebeers schreef:
essie23">>
[quote="beertjebeers schreef:

Wat vervelend voor je ik denk na de adviezen die ik hier heb gekregen dat je beter meteen kunt beginnen met pergolide sterkte[/quote>>>

Ja maar hoe kom ik aan pergolide als mijn dierenarts vindt dat hij het niet heeft? Moet ik weer een andere arts laten komen

Je kunt een andere kliniek bellen en aangeven wat er uit de test is gekomen en advies vragen en vragen of zij pergolide zouden en willen voorschrijven. Dan heb je direct een second opinion en als het goed is willen ze op basis van die gegevens wel voorschrijven. En eventueel voorleggen of je eerst met Provarium Breeding zult beginnen, heb je daar meteen ook een advies over.

EDIT je hebt dus al meerdere DA's gebeld, die zullen op basis van de resultaten toch gewoon een recept kunnen uitschrijven en dus prascend leveren? Overleg wat zij vinden dat je moet doen, provarium breeding of prascend of beiden..
Raar dat je eigen DA niet meer reageert...
Laatst bijgewerkt door fargo op 29-10-13 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt