Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:55

essie23 schreef:
Zijn er ook mensen die hun paardje met cusching nog niet op medicijnen hebben? mijn DA zegt namelijk dat hij nog wel even zonder kan ,want hij zit in het beginstadium ,door het bloedonderzoek zijn wij erachter gekomen en zat op 77 .Ik dacht zelf dan begin ik alvast met De Puur Natuur Hormoonbalans en dan voor het voorjaar met de medicijnen.

Die zijn er Essie :j. Soms gaat het goed, soms gaat het fout (bevangenheid etc).
Helaas weet je dat niet van te voren.
Heeft jouw pony krullen? Gevulde holtes boven zijn ogen? Gevoelige voeten? Valt hij af? hangbuikje die wat boller is terwijl hij niet dik is?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:57

essie23 schreef:
Zijn er ook mensen die hun paardje met cusching nog niet op medicijnen hebben? mijn DA zegt namelijk dat hij nog wel even zonder kan ,want hij zit in het beginstadium ,door het bloedonderzoek zijn wij erachter gekomen en zat op 77 .Ik dacht zelf dan begin ik alvast met De Puur Natuur Hormoonbalans en dan voor het voorjaar met de medicijnen.

77 is NIET LAAG!
In deze periode is laag ONDER de 37. Zodra je tussen de 37 en 57 valt (of hoger) dan heeft je paard cushings en kan het beste behandeld gaan worden voordat er ergere dingen gaan gebeuren. Merrie bij mij op stal die verder geen symptomen heeft maar waarde 64 is bevangen en in dit topic is ook merrie met waarde in de midden 30 al bevangen geraakt.
Dus dit is een valse veiligheid om te zeggen dat dit lage waarden zijn. En ja er zijn paarden met hogere waarden, maar dat betekent niet dat deze waarden niet betekent dat je paard cushings heeft ...

Je kunt inderdaad met monnikspeper beginnen bij paarden die in het beginstadium zijn, maar hou je paard goed in de gaten. Hoe is de vacht, zijn de ogen en neus mooi schoon en helder, zitten er bulten of kuilen boven de ogen. Hoeveel drinkt, zweet en plast je paard? Dat zijn allemaal zaken waaraan je kunt zien hoe je paard er aan toe is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:59

Josefien schreef:
de Hormoonbalans is 420 gram = 20 gr meer dan Provarium Breeding en ietsje goedkoper, 18,95 en er zit alleen monnikspeper in. Ik heb het dan voordeliger tegen inkoop maar dan is het nog duurder dan die van de kruidensite, zuivere monnikspeper, 1000 gr 6,99 dus dat scheelt aanzienlijk. Is gewoon zwart poeder, wel even opbouwen want de smaak is wennen (Muis stonk er de eerste dag in maar daarna ging het minder, nu weer goed)
Dennis dat wordt een dure hobby idd.. -O-
Muis stond vanmorgen helemaal aan de andere kant van de paddock *\o/* en liep op haar dooie gemak (wel nog wat moeizaam maar niet zo stijf) naar haar emmertje voer met supplementen. heb haar gisteren wel even ongevoerd regendekentje op gedaan want ze is aan de dunne kant inmiddels.

Juist dus de hormoonbalans bevat ook alleen monnikspeper, dat is mooi. Ik denk dat het wel belangrijk is dat het goed gegeten gaat worden, dan zou mijn voorkeur zelf toch uitgaan naar de Puur of naar de Provarium Breeding - hoe goedkoop het andere middel dan ook is - maar dat ben ik :o :o
Laatst bijgewerkt door fargo op 28-10-13 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:04

essie23 schreef:

Mijn paard staat nu sinds kort op pergolide, maar ik heb haar na de eerste test bijna een jaar op PB gehad. De uitkomst van die eerste test was nl laag, in het schermergebied: 47,5 in de seasonal rise periode.
Je kunt je afvragen of het verstandig (geweest) is om het paard niet meteen op pergolide te zetten, ook bij een relatief lage uitkomst. Na bijna een jaar heb ik opnieuw laten testen en toen zat ze op 223... de vraag is dus of dat niet voorkomen had kunnen worden als ik meteen pergolide was gaan geven.
Achteraf bezien heb ik er wel spijt van dat ik haar niet heb laten testen tijdens de PB-periode.. dan was feitelijk aangetoond of monnikspeper wel of niet invloed heeft op Cushing. Wat echter wel is aangetoond in ons geval is dat de PB niet geholpen heeft om de ontwikkeling van Cushing te remmen, ondanks dat er uiterlijk wel enige verbetering te zien was.

Ik denk dat je sowieso wat voorzichtigheid moet betrachten met het combineren van de middelen - voor zover mij bekend is daar nog geen onderzoek naar geweest en zijn er alleen maar anecdotische verslagen van eigenaren. Dat het wereldwijd gebruikt wordt betwijfel ik - bij ECIR bv wordt het zeker niet aangeraden en met 11.000 ervaringsdeskundigen op het gebied van Cushing lijkt me dat wel een maatstaf.

Duidelijk is dat we terughoudend moeten zijn met het aanbevelen van PB en zeker voorkomen dat men dit middel gaat zien als een vervanger van pergolide.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:08

fargo schreef:
Merrie bij mij op stal die verder geen symptomen heeft maar waarde 64 is bevangen en in dit topic is ook merrie met waarde in de midden 30 al bevangen geraakt.

Mijne, maar dat was een ruin. 32 of 33 had hij..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:13

Als je voor de gein in het engels zoekt via google op de verschillende engelse namen voor monnikspeper en pergolide dan kom je honderden hits en uitgebreide topics met gebruikers tegen op talloze amerikaanse en engelse sites waar mensen het naast elkaar gebruiken. Als er iets is wat ik zeker weet is het dat omdat ik dat door de jaren heen vaak heb gedaan - dat zoeken.
Ook omdat ik ooit een onderzoek heb gelezen dat aangaf dat een lage dosis van monnikspeper de werking van de medicijnen versterkte. Ik ben nog tijden op zoek geweest naar dat onderzoek en weet dus echt wel zeker dat dit wel gebeurt.

En ik vind het ook jammer dat je je paard niet meer hebt laten testen in de tussentijd, dat was je toch wel van plan?
Zowiezo kan niets de voortgang of de snelheid waarmee een paard last krijgt stoppen, dat claimt ook niemand. Maar je kunt het beheersbaar maken met monnikspeper en pergolide/prascend. En de dosis die je nodig hebt, die hangt van het geval af en hoe die zich ontwikkelt dat geldt ook voor pergolide de een kan jaren toe met een halve of hele pil terwijl een ander het hoger moet zoeken..

En inderdaad het is de vraag of je niet zowiezo met pergolide moet starten als de resultaten er op wijzen, beter direct handelen en erger voorkomen. Maar het is gewoon best lastig.
Laatst bijgewerkt door fargo op 28-10-13 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:13

IMJ schreef:
fargo schreef:
Merrie bij mij op stal die verder geen symptomen heeft maar waarde 64 is bevangen en in dit topic is ook merrie met waarde in de midden 30 al bevangen geraakt.

Mijne, maar dat was een ruin. 32 of 33 had hij..

Ik dacht al - was dat wel een merrie .. Sorry!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:26

fargo schreef:
En ik vind het ook jammer dat je je paard niet meer hebt laten testen in de tussentijd, dat was je toch wel van plan?
Zowiezo kan niets de voortgang of de snelheid waarmee een paard last krijgt stoppen, dat claimt ook niemand. Maar je kunt het beheersbaar maken met monnikspeper en pergolide/prascend. En de dosis die je nodig hebt, die hangt van het geval af en hoe die zich ontwikkelt dat geldt ook voor pergolide de een kan jaren toe met een halve of hele pil terwijl een ander het hoger moet zoeken..

En inderdaad het is de vraag of je niet zowiezo met pergolide moet starten als de resultaten er op wijzen, beter direct handelen en erger voorkomen. Maar het is gewoon best lastig.

Tja, achteraf heb ik daar ook wel spijt van, maar ze verbeterde in bepaalde opzichten toch zo dat ik dacht "so far, so good" - maar enfin, da's niet terug te draaien.
Dat er honderden hits op het internet tevoorschijn komen, zegt niks: ik zou die dan liever in de wetenschappelijke literatuur vinden. Anecdotische verslagen zeggen niks - dat zie je dus in mijn geval.
En wat mij betreft is ECIR dat toch door wetenschappers gerund wordt het meest betrouwbare referentiekader. :) Daar raadde men mij destijds wel aan om met pergolide te starten, maar eigenwijs als ik ben heb ik voor PB gekozen. En dat leek ook goed te gaan, totdat de hoefbevangenheid ( uit het niets opeens ontstaan) op 4 hoeven en de testcijfers, mijn ongelijk bewezen..

Voor hen die het interesseert: Pauli krijgt nu 1 mg per dag en het gaat geweldig. De HB is al weer weg, ze is alert, vrolijk, was alweer aan het rennen en bokken en de dagelijkse pil gaat zonder probleem in een half krentebolletje naar binnen. Ze is geen moment sloom of afkerig van voedsel geweest.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:31

@ Fargo: geen probleem toch :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:39

Aan de andere kant heeft ze dit jaar het gewoon goed gedaan JP.

Kwam laatst dit artikel tegen toen ik zocht op seasonal rise en ACTH en daarin stond dus dat paarden die cushings ontwikkelen dus elk jaar geleidelijk aan een hogere seasonal rise krijgen. En dat is eigenlijk misschien ook wel wat je nu tegenkomt bij de jouwe. Want het treedt op in de seasonal rise periode wat je nu aantreft.

To be diagnosed a "full blown" Cushing's/PPID horse, the ACTH should be elevated all year. What the ECIR Group has seen over the years on the list is that many early PPID horses develop these year long ACTH elevations gradually
Sometimes years before the year round elevated ACTH, early PPID horses can have exaggerated fall ACTH rises that are high enough to push them into fall laminitis.

Dus het is best mogelijk - extreem gezegd, dat jouw paard dit heeft en hierna toch weer naar een veel lagere meer acceptabele ACTH waarde zou gaan.. maar nu door de seasonal rise ineens onwijs gestegen is en dus "herfst hoefbevangenheid" heeft daardoor.
Het kan ook zijn dat ze zowieozo het verder ontwikkeld heeft en dus nu het hele jaar rond een hogere waarde heeft, de tijd zal het uitwijzen
Hier staat het hele artikel .. http://ecirhorse.org/index.php/cushing- ... sonal-rise

koenlover

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:42

Uiteraard probeer ik zo veel mogelijk nog even terug te lezen maar ik ben vast opzoek naar snelle extra info. Door de gratis test die mijn dierenarts deze maand aanbood zijn wij er achter gekomen dat mijn oude man ook cushing heeft (enkel gevoelige hoeven verder nog geen symptomen zichbaar). Uit de ACTH test kwam een waarde van 69.2.

Uiteraard gaan we in overleg met de dierenarts, maar wat zijn op dit moment de basis dingen om rekening mee te houden? Moeten we iets in het voer veranderen? Moet hij sowieso aan de medicijnen? Kunnen wij nog iets anders doen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:45

Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk Fargo. Zoals je leest in de quote van ECIR is het kernwoord GRADUALLY en een sprong van 47 naar 223 is dat niet. En in feite: als PB het ACTH zou reguleren dan kan er geen sprake zijn van 'year round elevated ACTH levels' ( dus verhoogd ACTH zonder bijsturing van pergolide ed) - dat zegt dus op zich al bijna dat PB niet helpt...

Ze deed het er goed op ja... maar zoals ik al schreef: dat was voornamelijk uiterlijk te zien, hoe zich de zaken IN het lijf zich ontwikkelden, was natuurlijk niet te zien.
Mijn conclusie: PB kan wel enigszins ondersteunen maar moet niet zonder terughoudendheid en waarschuwing aanbevolen worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:47

koenlover schreef:
Uiteraard probeer ik zo veel mogelijk nog even terug te lezen maar ik ben vast opzoek naar snelle extra info. Door de gratis test die mijn dierenarts deze maand aanbood zijn wij er achter gekomen dat mijn oude man ook cushing heeft (enkel gevoelige hoeven verder nog geen symptomen zichbaar). Uit de ACTH test kwam een waarde van 69.2.

Uiteraard gaan we in overleg met de dierenarts, maar wat zijn op dit moment de basis dingen om rekening mee te houden? Moeten we iets in het voer veranderen? Moet hij sowieso aan de medicijnen? Kunnen wij nog iets anders doen?

Kun je aangeven waar je paard op dit moment last van heeft, dus waarom heb je de test laten doen?
Hoe is de vacht, zijn de ogen en neus mooi schoon en helder, zitten er bulten of kuilen boven de ogen. Hoeveel drinkt, zweet en plast je paard? Hoe loopt hij op het moment, is ie wat slapper in de achterhand? Heeft je paard gevoelige voeten? Dat zijn allemaal zaken waaraan je kunt zien hoe je paard er aan toe is.
En daarnaast: Hoe zwaar is je paard en wat voor paard is het?

En in principe geeft het resultaat van de test weer dat je paard cushings heeft. De referentiewaarden voor deze periode zijn als je paard tussen de 37 en 57 valt OF hoger dan heeft je paard cushings.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:49

Jannepauli schreef:
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk Fargo. Zoals je leest in de quote van ECIR is het kernwoord GRADUALLY en een sprong van 47 naar 223 is dat niet. En in feite: als PB het ACTH zou reguleren dan kan er geen sprake zijn van 'year round elevated ACTH levels' ( dus verhoogd ACTH zonder bijsturing van pergolide ed) - dat zegt dus op zich al bijna dat PB niet helpt...

Ze deed het er goed op ja... maar zoals ik al schreef: dat was voornamelijk uiterlijk te zien, hoe zich de zaken IN het lijf zich ontwikkelden, was natuurlijk niet te zien.
Mijn conclusie: PB kan wel enigszins ondersteunen maar moet niet zonder terughoudendheid en waarschuwing aanbevolen worden.

Er is in de literatuur al vaker betwist of monnikspeper iets met de ACTH doet of niet, dat was nou juist mooi geweest als we dat bij jouw paard hadden kunnen achterhalen, door een test te doen toen ze nog niet bevangen was.
Ik zie het ook meer als een supplement en niet als een medicijn.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:02

Ik gebruik het ook als supplement, idd, net als dat ik supplementen gebruik voor lever en maag, omdat ze nu behoorlijke medicijnen heeft..
Maar als ze de Hormoonbalans van Puur goed eet dan zal ze de gewone monnikspeper ook goed eten want er zit verder niks bij..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:11

fargo schreef:
koenlover schreef:

Kun je aangeven waar je paard op dit moment last van heeft, dus waarom heb je de test laten doen?
Hoe is de vacht, zijn de ogen en neus mooi schoon en helder, zitten er bulten of kuilen boven de ogen. Hoeveel drinkt, zweet en plast je paard? Hoe loopt hij op het moment, is ie wat slapper in de achterhand? Heeft je paard gevoelige voeten? Dat zijn allemaal zaken waaraan je kunt zien hoe je paard er aan toe is.
En daarnaast: Hoe zwaar is je paard en wat voor paard is het?

En in principe geeft het resultaat van de test weer dat je paard cushings heeft. De referentiewaarden voor deze periode zijn als je paard tussen de 37 en 57 valt OF hoger dan heeft je paard cushings.

Bedankt voor je reactie :)

Mijn paard is een mega (1.83m) grote KWPN ruin, iets aan de zware kant, 21 jaar en hebben wij 10 jaar geleden gekocht omdat hij anders de worst in ging. Hij was manege paard en kon dat niet meer aan. Hij heeft artrose en is erg groot (en daardoor helaas niet zo sterk). Bij ons ging het eigenlijk altijd heel goed. Hij kreeg de laatste tijd steeds minder zin in bakwerk en daarom zijn we 1.5 jaar geleden gestopt met rijden, hij gaat eens in de zoveel tijd mee met een staprit of lekker wandelen aan de hand.

Er was dus wel wat achteruitgang (in spieren) maar wij gingen er vanuit dat hij gewoon oud werd en door het stoppen met werk. De test was gratis deze maand voor alle paarden boven de 15. De dierenarts was er toch voor de enting en vanwege zijn gevoelige voeten (geen hoefbevangenheid) die hij sinds een 3/4 jaar heeft heeft ze de test gedaan. Zelf ging ze er ook vanuit dat het geen cushing was.

Hij heeft wel vaak ontstoken ogen maar lijkt ook altijd de meeste vliegen aan te trekken in de wei dus wij dachten dt het daar door kwam (wel schone neus) en een slechte vacht (geen krullen gewoon dun en piekerig) dat laatste heeft hij altijd al gehad (wel alleen in de winter, als hij door zijn wintervacht heen is ziet hij er prima uit). Op zijn 13de is hij al een keer onderkoeld geraakt, omdat hij zichzelf niet warm kan houden.

Hij plast erg veel maar ook dit doet hij al zeker sinds zijn 11de dat we hem hebben, daarin merk ik niet heel veel verschil. Heeft wel iets kuilen boven zijn ogen maar ook niet extreem, wij vonden gewoon dat hij een oudere paarden toet heeft gekregen. Heeft erg gevoelige voeten sinds ¾ jaar maar ook altijd slechte hoeven gehad (niet zo slecht als nu). Achterhand is dus vrij slap maar het is ook meer een grasmaaier het laatste jaar.

Edit: De foto's op de PPID website zijn vast extreme gevallen maar zo slecht is zijn vacht echt nog lang niet en hij heeft dus ook geen krullen..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:59

Dat minder zin in bakwerk had de mijne ook. Ik moest eigenlijk bijna harder werken dan hij. Dus ook ik was net als jij al meer en meer bakwerk aan het mijden, gewoon lekker naar buiten dus! Hier was hij wel levendig. :j

Het zou best zo kunnen zijn jpouw paard al veel langer cushing heeft dan je denkt. Ook door de onderkoeling en het vele plassen wat al zo lang bezig is.. mogelijk is hij insuline resistent? Komt vaak samen.
Ik heb dat destijds tegelijk laten testen.
Of dat van belang is weet ik niet, ik voerde nl sowieso al heeeel sober.
geen krachtvoer, uitsluitend ruwvoer en wat vitaminesupplement zodat hij daar iig geen tekort aan kreeg.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:01

Waarschijnlijk heeft jouw paard het dan ook al jaren.
Achteraf gezien heeft mijn paard het sinds 11/12 jaar. Met 21 jaar pas erachter gekomen en nu is hij 25.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:29

fargo schreef:
Ik zie het ook meer als een supplement en niet als een medicijn.

eh ja... maar een supplement is ook niet altijd onschuldig.. ook al is het een 'natuurlijk' kruidje.. en kan zelfs contra-productief werken. Maar goed, dat is niet gezegd dat dit met PB ook het geval is ook al vond ik juist wel een opmerkelijk artikel in de medische database van Elsevier: daar wordt nl gesteld dat Viex Agnus met name inwerkt op de regulering van de schildklier bij PPID patienten en paarden waarbij de schildklier verwijderd is..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:32

Cushing pony's moet je niet te veel bloot stellen aan stress. Is vandaag niet helemaal/helemaal niet* gelukt. (*door halen wat niet van toepassing is)
Mijn paddock zag er net zo uit, tak is dwars over de voerplaats waar ze stonden heen gegaan.
Afbeelding
Op het oog zijn ze allemaal in orde, maar we zijn met 4 man 1,5 uur bezig geweest de boel weer vrij te krijgen. Ze hebben nu alleen het achterste deel van de paddock omdat er nog een tak (soort gelijk kwa grote) geknakt boven de voerplaats bungelt, dus ze kunnen nog niet veilig op hun eigen plekje staan.
Een van m'n jonkies vond de wilg wel lekker :j.
Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:35

Oke wilgentakken zijn goed voor paarden, maar of ze nu een hele boom bedoelen :Y)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:49

Idd, ze hadden afgelopen week al zo veel gehad dat ze er al niet overdreven happig op waren ;). Komende dagen zullen ze ook nog wel voldoende krijgen, alles wat ze weg snoepen hoeven we niet af te voeren ;).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:57

Dennis! :=
Gelukkig zijn ze ongedeerd!

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:57

Mijn pony kon 5 weken terug kon geen stap meer verzetten ,hij kwam van zijn ijzertjes af en de volgende dag stond hij er hoefbevangen bij. Als ze gaan rijden op hem begint hij vrij vlot te plassen dit deed hij nooit .Hij heeft nog geen typische vacht ,kijkt helder uit zijn ogen lijkt wel wat rillerig dan normaal, wel vaak pus bij de ogen en iets bol boven de ogen, neus vochtig ,heeft ongeveer 4 weken terug luchtweginfectie gehad (medicijnen voor gehad)en heeft het nog steeds wat benauwd DA er weer bij gehad ,nu nat hooi voeren. Met het rijden word hij wat vervelender voornamelijk in de bak ,ik denk dat hij last heeft ,hij is nu ongv 20 en was altijd erg braaf ,wel si hij 2jaar bij 2 meisjes geweest die hem niet helemaal de baas waren ,dus ja twijfel ik wel eens is dit nu een streekje of heeft hij last.Hij is aan de dikke kant , wel valt hij nu af want ik heb hem op dieet.
Het is trouwens een shetlander ,hij ziet er absoluut niet ziek uit .

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:59

Wilgentakken ontstekingsremmend geloof ik ;b