Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beertjebeers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:03

@ Fargo: wat raad u aan dan voor supplument te geven?
Andere dierenarts vragen voor advies?
Ik wil natuurlijk ook niet dat hij ineens op een dag niet meer kan lopen door accuut hoefbevangenheid!
Vriendin van mij haar paard had ook nergens last van,maar ineens uit het niks hoefbevangen en helaas niet meer genezen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:06

Heeft hij dat gedrag altijd al vertoond of wordt dat erger?

Lijkt mij geen enorme stress, ik denk dan eerder aan een verhuizing etc..

Moeilijk hè, al die verschillende mensen met verschillende meningen :)

Ash_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:20

Bij haf word er maandag na 8 weken bloedgetrokken om de waarde opnieuw te testen.

Ben echt benieuwd en nu al gespannen. Haf heeft nu (even afkloppen) 2 weken geen last meer van bijwerkingen, dikke benen, lusteloos veel verschillende buien.
Hij is nu zichzelf weer gelukkig :D

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:51

Komt heel wat informatie voorbij hier! Erg leerzaam, alleen jammer dat het zo naar is voor onze dieren....
Mijn pony staat nu precies 1 week op Pergolide, 2zakjes Buut, 1,5 streepje Tranquigel en 5 zakjes Ascal. Ze loopt wel stuk beter dan een week geleden, maar het is nog steeds wel pijnlijk, ze loopt dus echt niet vlot. Ze staat op ieniemienie weitje van ong 8 a 10 mtr lang een metertje of 7 breed, ze krijgt smorgens en savond een dikke plak hooi.
Verder toont ze niet depressief, en lees hier over scheren, maar dat durf ik niet aan, ze staat altijd buiten, ook in de winter...ze heeft nu ongevoerde regendeken op...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:56

Staat er nog gras op het weitje of is deze kaal knuffelen
Mijne kon ik toen hij net bevangen was geweest echt geen half uur op het land zetten, dan liep hij de dag er na terug op eieren..

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:28

landje is kaal, blubberig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:32

Dan kan dat het niet zijn..
Maar je bent ook pas een week onderweg..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:48

beertjebeers schreef:
Ik wil natuurlijk ook niet dat hij ineens op een dag niet meer kan lopen door accuut hoefbevangenheid!
Vriendin van mij haar paard had ook nergens last van,maar ineens uit het niks hoefbevangen en helaas niet meer genezen!

Ik zou denk ik een andere DA het resultaat voorleggen of evt nog een test vragen.
Van de Groene Os heb je het midde Provarium Breeding dat soortgelijke werking heeft als het geneesmiddel Prascend. Voor beginnende gevallen wordt dit vaak gebruikt voor paarden die nog niet op medicatie gaan, maar het wordt ook als supplement voor cushingpaarden veel gebruikt naast het geneesmiddel.
Waar woon je? Woon je in de buurt van bijvoorbeeld Bodegraven of is er een andere DA die je kunt bellen om te overleggen?

Was je paard erg onrustig en gestressd door het feit dat de DA al in zijn stal stond e.d. en dus daarna bloed werd afgenomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:49

Ben het met IMJ eens Bobomelo, voorlopig zit er verbetering in terwijl je nog maar een week bezig bent met medicatie. Hoewel we allemaal heel goed snappen dat je ze het liefst GISTEREN!!@*#@ gewoon weer helemaal beter had...

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:33

Hoi allemaal, ik ben me gek aan het Googlen maar wil jullie ook graag vragen om tips.
Hebben jullie misschien ervaring met een paard met Cushing en ook een vergrootte schildklier?
Volgens mijn DA kàn het wel getest worden met een bloedonderzoek , maar kan er toch weinig aan gedaan worden. Nou zeiden ze dat in eerste instantie ook van de Cushing en daar hebben medicijnen wel degelijk veel verschil gemaakt voor mijn paard haar levenskwaliteit dus wil ik toch graag een beetje informatie hierover.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:12

mijn paard heeft een te traag werkende schildklier,maar dat bedoel je niet :+

Ik vermoed dat de schildklierwerking bij cushing en IR vaak niet is wat het moet zijn.Maar ja,er word zelden op getest dus...
Cortisol wat hoog is bij cushing,vernietigt een gedeelte van het schildklierhormoon in het bloed.
Misschien dat bij jouw paard de schildklier vergroot is omdat hij harder werkt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:29

Melody21 schreef:
Hoi allemaal, ik ben me gek aan het Googlen maar wil jullie ook graag vragen om tips.
Hebben jullie misschien ervaring met een paard met Cushing en ook een vergrootte schildklier?
Volgens mijn DA kàn het wel getest worden met een bloedonderzoek , maar kan er toch weinig aan gedaan worden. Nou zeiden ze dat in eerste instantie ook van de Cushing en daar hebben medicijnen wel degelijk veel verschil gemaakt voor mijn paard haar levenskwaliteit dus wil ik toch graag een beetje informatie hierover.

Een vergrote schildklier komt wel voor en is zeker wel te testen. Er is ook wel medicatie maar moet er meteen bij zeggen dat het reguleren van schildklierhormoon best erg lastig is en vaak een kwestie van uitproberen. Het is een lange weg en behoorlijk complex. Tenzij er duidelijke aanwijzingen ziijn dat het paard buiten de Cushing ook veel last heeft van de onbalans in het schildklierhormoon, kan ik me voorstellen dat je DA terughoudend is om daar medicatie voor te gaan geven. Testen kan, maar meer voor de zekerheid dan om te weten of er mogelijk te veel hormoon in het bloed circuleert.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:14

Even weer een update over Vlek. Durf het bijna niet te zeggen, maar na een week op ander voer heeft ze nu al 3 dagen geen spuitpoep of diaree meer. Nog geen mooie droge keutels, maar een wat natte poep waar ik toch echt vormen van keutels in zie :+ . Ze eet haar hooi weer goed, zonder proppen te maken. Is heel erg fit (stormt 's morgens de stal uit ipv eerst een beetje sjokken). Ze staat inmiddels ook weer op een kwart tablet dagelijks.

Mijn dierenarts had eindelijk de DA van Boehringer aan de lijn gehad en die vertelde dat diaree idd voor kan komen. Hij raadde aan te halveren met de dosering (dat had ik al gedaan, dus dat was geen optie meer) en anders een dag of 3 te stoppen met medicatie en dan weer te beginnen. Dit leek mij eigenlijk niet zo'n goed plan :(
Het gaat nu gelukkig weer goed (even afkloppen). Het andere voer kost een heel stuk meer dan wat ik eerst had, maar ik zie dus echt gelijk resultaat.

joycelba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:21

Onze pony van 23 had ook crusing na de zomervakantie kreeg ie bijholteontsteking hoort bij crusing kreeg medicijnen antibiotica en meer werd erg dun en kreeg diaree dierenarts zei stop er mee want ze werd erg dun geen eetlust mee enz stopten met medicijnen kreeg weer op nieuw bijholteontsteking ontsteking en was zo dun en konden haar het niet meer aan doe met de medicijnen we henen haar in laten slapen was het beste voorhaar mis haar wel
http://www.mijnalbum.nl/Album-367QAQL3-Foto-D7VZ7IUG

joycelba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:23

Het gebonden met ze stonk verschikkelijk uit haar neus

joycelba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:23

Begon

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:25

Wat een goed nieuws Setteli! gelukkig..voer was dus niet goed voor haar,wat voer je haar nu?

Joyceelba:wat een naar verhaal..sneu hoor,snap wel dat je hem mist.

Ik heb ook goed nieuws,vandaag hoefschoenen aangedaan en meneer kon weer lopen! jeeh..hij was gelijk een stuk vrolijker en heb hem ook geen buut gegeven.

joycelba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:30

Tja eerst niks van gemerkt vor de zomervakantie en ineens stinkt E uit haar neus en zo begon het en toen ze het weer. Kreeg was het cirkeltje rond anders wordt het lijden en de dierenarts zei als je haar nu niet inlaatslapen zakt ze binnen een week door haar benen in de wei toen schoken we wel een dag na mijn verjaardag ging de ma kijken en hij nam hem na een uur al mee haden heel snel afscheid moeten nemen :( die man bracht hem naar de dierenarts en liet hem daar inslapen want we wouden het niet zien

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:30

@ Elisa
Ze krijgt nu Sixteen Plus Mix van Dodson en Horrel, Agrobs Luzerne+ en Ultimate Balancer (vitaminen en mineralenkorrel) van Dodson en Horrel.
Ik stap met de andere paarden nu ook over op Dodson en Horrel, bevalt me goed

Fijn dat je paardje weer kan lopen, niet fijn om ze zo met pijn te zien

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:46

Oke dankje,houdt ik in mn achterhoofd..ben ook nog op zoek naar een goed supplement.

Nee om ze met veel pijn te zien is echt verschrikkelijk.

Snel gegaan Joyce..naar..

joycelba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:48

Ja binnen een paar weken van hele dikke pony naar dunne pony hè zag botten

beertjebeers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:55

fargo schreef:
beertjebeers schreef:

Ik zou denk ik een andere DA het resultaat voorleggen of evt nog een test vragen.
Van de Groene Os heb je het midde Provarium Breeding dat soortgelijke werking heeft als het geneesmiddel Prascend. Voor beginnende gevallen wordt dit vaak gebruikt voor paarden die nog niet op medicatie gaan, maar het wordt ook als supplement voor cushingpaarden veel gebruikt naast het geneesmiddel.
Waar woon je? Woon je in de buurt van bijvoorbeeld Bodegraven of is er een andere DA die je kunt bellen om te overleggen?

Ja hij was behoorlijk overstuur toen dierenarts in zijn stal stond ineens! Hij dreigde echt met bijten en keerde zijn achterwerk naar haar toe om te trappen! Toen ik zijn stal in ging werd hij rustig en kon ze bloed prikken,maar toen was zijn hartslag al op hol geslagen natuurlijk. Ik woon in Zoetermeer,ja ik ga Maandag meerdere dierenartsen bellen om te kijken wat die zeggen en advies geven.
Was je paard erg onrustig en gestressd door het feit dat de DA al in zijn stal stond e.d. en dus daarna bloed werd afgenomen?

beertjebeers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:04

IMJ schreef:
Heeft hij dat gedrag altijd al vertoond of wordt dat erger?

Lijkt mij geen enorme stress, ik denk dan eerder aan een verhuizing etc..

Moeilijk hè, al die verschillende mensen met verschillende meningen :)

Ja zeker moeilijk :? en verwarrend.
Hij is altijd al wat argesief geweest op stal zeker bij kinderen,maar buiten doet hij niks en mag je hem wel aaien.
Ik ben 2 maanden geleden verhuisd naar een andere stal waar hij veel rustiger is en wat vriendelijker.Hij viel echt kinderen aan en hier niet! Hij heeft het hier naar zijn zin en is hier echt tot rust gekomen.

beertjebeers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:13

fargo schreef:
beertjebeers schreef:

provarium breeding wordt toch meestal gebruikt voor merries die zo last hebben van hengstigheid??

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:30

Setteli schreef:
@ Elisa
Ze krijgt nu Sixteen Plus Mix van Dodson en Horrel, Agrobs Luzerne+ en Ultimate Balancer (vitaminen en mineralenkorrel) van Dodson en Horrel.
Ik stap met de andere paarden nu ook over op Dodson en Horrel, bevalt me goed

Fijn dat je paardje weer kan lopen, niet fijn om ze zo met pijn te zien

Daar ga ik ook maar eens naar kijken dan. Niet voor mijn pony met Cushing maar ik heb er ook eentje die al langer dan weer wel en dan weer niet diarree heeft. Moeite waard denk ik. Weet er iemand waar dat spul te koop is in de Achterhoek? Regio Zelhem, Doetinchem?

Pilletje in de brokjes gaat nu al de hele week goed! *\o/*
Nu maar hopen dat het zo blijft. Afgelopen donderdag is bloed afgenomen om te kijken of de ACTH spiegel al gedaald is. Ik was gisteren voor het eerst in maanden weer een beetje positief: de boevenstreken staken de kop weer op en daar werd ik dan toch blij van :D