Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caballos schreef:Jee Setteli, ook nog luis........... en waardeloos nog steeds van de diarree..... Eet ze wel goed hooi?
Caballos schreef:Bij regen krijgt ze iig een deken op. Ik heb het idee dat de vacht, zeker met dit warme weer, te warm is en als het koud is de vacht niet genoeg warmte geeft. Ze is tot nu toe wel gewoon in haar zomervacht geweest, maar heeft nu al wel weer een aardig vachtje, ik noem hem de "herfst vacht" want hij is nog lang niet zo veel, dik, wollig als in de winter.
Mijn voorkeur zou gaan voor een "modelletje" dus niet helemaal, aangezien ze hier 24/7 buiten staan en in de winter alleen de nacht op stal.
Vind het lastig, want wanneer doe je dan een deken op? Kan je ook kort scheren ipv kaal? En daarbij komt nog dat ik het lelijk vind, maar ben bereid dat aan de kant te zetten als zij er baat bij heeft.....
beertjebeers schreef:Mijn 25 jarige pony [een ruin] is getest op Cushing,de waardes waren 67! Ik hoef dus niks te doen van de dierenarts,maar mij werd wel aangeraden om hem over 3 maanden weer te laten testen!
beertjebeers schreef:Mijn 25 jarige pony [een ruin] is getest op Cushing,de waardes waren 67! Ik hoef dus niks te doen van de dierenarts,maar mij werd wel aangeraden om hem over 3 maanden weer te laten testen!
Setteli schreef:Caballos schreef:Jee Setteli, ook nog luis........... en waardeloos nog steeds van de diarree..... Eet ze wel goed hooi?
Hooi eet ze niet geweldig, ze maakt vaak proppen. Hoewel dit nu weer minder wordt. Ze staat nu apart van de rest buiten (ivm de luis) en in dat kleine weitje staat iets meer gras. Ik gooi er dan nog een bultje hooi bij en dat is eind van de dag nagenoeg weg. In de stal krijgt ze dan ook nog weer wat en dat is in de ochtend ook weg. Ze krijgt daarnaast nu de Agrobs Luzerne+ waar veel eiwitten inzitten om haar wat aan te laten komen. Ze eet het apart niet echt op, maar als ik het meng met de Sixteen Plus Mix en een handje zemelen, dan gaat het bakje schoon leeg. Maar dan krijgt ze eigenlijk nog niet genoeg binnen.
Gisteren heb ik haar behandeld voor de luis en kon er vandaag niet echt meer wat ontdekken. Volgende week nog even een keer behandelen en dan mag ze weer bij de rest in de wei. Diaree wisselt heel erg. Had haar maandag gewassen na het scheren en ik kwam eind van de middag terug en was haar witte staart weer helemaal vies van de diaree. En dan gaat ze ook nog zwiepen met die staart, zodat de spetters je om de oren vliegen, blehhh
Caballos schreef:Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, ze krijgt wel een dekentje op als 't regent, maar als 't droog is lekker zonder, als 't echt koud is van de winter dan ook een deken op. Goede tip dus, merci!
Alleen durf ik het zelf niet te doen, bang dat ik er een "potje" van maak
Imago01 schreef:beertjebeers schreef:Mijn 25 jarige pony [een ruin] is getest op Cushing,de waardes waren 67! Ik hoef dus niks te doen van de dierenarts,maar mij werd wel aangeraden om hem over 3 maanden weer te laten testen!
Heb je voor of tijdens de Seasonal Rise getest? En dan nog...het is meer aan te raden om je paard klinisch te bekijken bij zo'n waarde dan om echt de waarde als richtlijn aan te houden.
Mijn paard had destijds een waarde van 42 (buiten de seasonal rise) maar omdat hij ziek was heb ik hem op de medicatie gezet!
fargo schreef:beertjebeers schreef:Mijn 25 jarige pony [een ruin] is getest op Cushing,de waardes waren 67! Ik hoef dus niks te doen van de dierenarts,maar mij werd wel aangeraden om hem over 3 maanden weer te laten testen!
Dit vind ik raar, want met 67 ben je wel degelijk een cushing geval ook in de seasonal rise periode.
Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47
Dus als je in deze periode van augustus tm augustus een waarde hebt van 67 dan zit je ruim boven de 47 wat de officiele grenswaarde is maar zelfs met 37 ben je al een twijfelgeval omdat er grenswaarden worden gehanteerd tegenwoordig.
Wanneer is je paard getest? En ik zou wel degelijk iets doen, een paard dat bij ons op stal bevangen staat en daarna is getest had een waarde van 64 en is dus onlangs met medicatie gestart.
beertjebeers schreef:<<quote="fargo"]beertjebeers schreef:Mijn 25 jarige pony [een ruin] is getest op Cushing,de waardes waren 67! Ik hoef dus niks te doen van de dierenarts,maar mij werd wel aangeraden om hem over 3 maanden weer te laten testen!
Dit vind ik raar, want met 67 ben je wel degelijk een cushing geval ook in de seasonal rise periode.
Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47
Dus als je in deze periode van augustus tm augustus een waarde hebt van 67 dan zit je ruim boven de 47 wat de officiele grenswaarde is maar zelfs met 37 ben je al een twijfelgeval omdat er grenswaarden worden gehanteerd tegenwoordig.
Wanneer is je paard getest? En ik zou wel degelijk iets doen, een paard dat bij ons op stal bevangen staat en daarna is getest had een waarde van 64 en is dus onlangs met medicatie gestart.<</quote>>
Mijn pony is 14 Oktober getest,heb hem eigenlijk laten testen om zijn hoge leeftijd en omdat hij veel plast.De dierenarts zei tegen mij:ik had de waardes liever de helft lager gezien,maar hij heeft geen Cushing maar kan het wel krijgen! Je hoef nu niks te doen,wel raad ik aan om hem in Januari nog eens te laten testen voor je hem zomaar op een weide zet! Waardes kan iets aan de hoge kant zijn door stress.Hij heeft geen krulvacht,geen vet ophopingen boven zijn ogen. Mijn vriendin heeft verledenjaar haar paard in moeten laten slapen door Cushing,die was accuut bevangen en hoefbeen was gekanteltDusss nu snap ik er helemaal niks meer van!?