Idifix schreef:In hooi zitten ook nog suikers en eiwitten en aangezien hij heel gevoelig is voor HB en nog regelmatig op schrale weide gaat moet ik het weken zodat de suikers en eiwitten er uit gaan.
Inderdaad voor degenen die vragen waarom nat hooi beter is dan droog hooi, dat is dit de reden zoals ik hem ken. Door het weken bevat het hooi minder suikers en eiwitten en dit wordt dus vaak gedaan bij bevangen paarden (maar ook sommige mensen met cushings paarden zetten hun paarden op dit dieet). In VS kwam ik ooit deze tip ook tegen als aanpak bij cushing paarden. De bevangen paarden bij ons op stal krijgen ook geweekt hooi. Na verloop van tijd mocht eentje toch naar droog hooi langzamerhand en die staat nu weer op kuil dacht ik.
Elisa2 dat lijkt me inderdaad handiger en veiliger om voor hooi te gaan zeker als je paard al bevangen is - is geweest..
En (evt gedeeltelijk) scheren kan heel veel verlichting geven, scheelt heel veel energie en geeft lucht. Wij durfden het eerst niet aan, maar het scheren van delen gaf al zoveel extra lucht en energie dat toen zijn vacht nog heel erg bleef groeien en hij het eerst nog warm bleef houden, is hij een aantal keren gewoon volledig bloot geweest totdat zijn haren weer beter en normaler van structuur werden (alleen iets langer) en als het weer tegenviel weer delen scheren (bijv benen/onderhals).
Moet zeggen onze willy is (gelukkig) nooit bevangen geweest en heeft de laatste jaren gewoon kuil gehad, al is ons kuil wel heel mooi droog en hooiachtig.
Dus goed hooi is over het algemeen genomen al schraler en bevat niet veel, maar door het weken wordt het nog schraler.
En ja de bulten boven de ogen (vochtophopingen) zijn van cushings en die zullen verdwijnen, in het gezicht zie je het snelste de veranderingen door de medicijnen, haren worden korter, kuilen komen terug, ogen schoner frisser en helderder als ze soms wat vies waren etc etc