[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:33

xApple schreef:
Ik zou hem ook een graasmasker omdoen. Dan kan hij ff een paar dagen niet bijten en misschien kalmeert het dan ook wat. Ook sneu hoor maarja je moet het soms ook even doorbreken.

Helaas is een graasmasker geen optie, ivm met zijn leeftijd valt hij heel snel af en dit zou de kans op maagzweren te groot maken omdat hij hier al heel geboelig voor is

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:56

Hoi, allemaal...

Mijn Tinker schuurt soms aan haar kont, maar eigenlijk nooit schuurplekken of afgeschuurde staart hiervan gehad.

Maar sinds kort heeft ze wel een verschijnsel boven haar staart. Ze stond lang op met een vliegendeken en heb het nu even afgelaten omdat ik dacht dat deze schuurplek misschien daarvan kwam, maar zonder vliegendeken blijft het ook gewoon. En het lijkt me ook niet echt een echte schuurplek. Wat denken jullie?

Er zitten zowat schilfers/korstjes rond? Dit is een foto wel gemaakt vlak nadat ik het echt goed geschropt had met een borstel en water.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:04

Denk wat onderhuidse beschadiging door de druk van het schuren en dat dat nu hersteld.
appie heeft ook wat van die plekken op zijn billen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:40

Icelandshet schreef:
xApple schreef:
Ik zou hem ook een graasmasker omdoen. Dan kan hij ff een paar dagen niet bijten en misschien kalmeert het dan ook wat. Ook sneu hoor maarja je moet het soms ook even doorbreken.

Helaas is een graasmasker geen optie, ivm met zijn leeftijd valt hij heel snel af en dit zou de kans op maagzweren te groot maken omdat hij hier al heel geboelig voor is

Gebruik je ook al iets van tectonik pour on of Z-itch?

te_kla1

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:41

Ik denk dat deze vraag al eerder gesteld is, maar ik kon hem niet terugvinden. En om nou 511 pagina's door te gaan spitten :+ Wat is een goed middel om op het geslachtsdeel/deel er om heen te smeren tegen knutten? Hij wordt lek gestoken en heeft er last van..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:08

Er bestaan stukken voor de deken die er overheen kan doen. Weet niet of dat handig is hoor.

Ik heb vandaag een andere deken besteld. Weet dat veel mensen weglopen met de RSIH maar ik ben niet tevreden over de pasvorm. Ook heb ik t idee dat hij niet dicht genoeg is bij de hals en borst. Heb nu toch maar een boett deken gekocht. Rib uit mijn lijf maar ik denk dat ‘ie beter is.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:16

Ik vind die van rambo ook echt niks. :n

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:56

Voor ons zijn de Rambo's de beste, maar met deze temperaturen onhoudbaar wegens véél te warm. Hij stond er kletsnat onder... Nu ligt er een zebradeken op, hals en buik gesloten en goed "ingesprayed".... Tot nu toe loopt het goed...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:53

Ik smeer bij appie sweet itch van sectolin rondom de koker.
Maar hij zweet daar niet dus trekt gelukkig weinig vliegen aan.
Sudocreme kun je ook proberen.

Enige voordeel van de droogte is trouwens wel dat er bij ons totaal geen knutjes zitten!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:01

:) Hier ook amper, maar ik zie wel ineens veel muggenlarven in de waterbak. Gisteren wat kokosolie in de waterbak verspreid en vandaag hadden ze het loodje gelegd.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:16

Mijn flesje derfen verstopte steeds, alle witte prut bleef in dat tuitje hangen. Heb er een beetje water bij gedaan om te verdunnen en toen werkte hij weer super. Ben benieuwd of het dan ook nog werkt haha.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:22

te_kla1 schreef:
Ik denk dat deze vraag al eerder gesteld is, maar ik kon hem niet terugvinden. En om nou 511 pagina's door te gaan spitten :+ Wat is een goed middel om op het geslachtsdeel/deel er om heen te smeren tegen knutten? Hij wordt lek gestoken en heeft er last van..

Sudocreme.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:23

Hier helaas zwarte plekken op t gezicht. Zoveel vliegen dit jaar.... hoop dat de sudocreme daar iets tegen doet.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:24

wendy1987 schreef:
Hier helaas zwarte plekken op t gezicht. Zoveel vliegen dit jaar.... hoop dat de sudocreme daar iets tegen doet.

Hier werkt de sudocreme niet tegen de hordes vliegen wel tegen kleine schuurplekjes op het hoofd. Sinds eergisteren gebruik ik lavendelolie massage olie van Kneipp. Daar hebben de vliegen op een enkeling na wel een hekel aan.
Die olie is op basis van Jojoba olie en is vrij van allerlei ongezonde bestanddelen.

Ik smeer het met de hand op de neuzen en druppel het flink op de neusriem van het halster.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:04

Jammer dat het olie is. Appie reageerd daar altijd allergisch op :j
Maar lavendel,citroen,knoflook...
Zijn allemaal geuren die vliegen niet fijn vinden.

Hier nog steeds happy met de zebradeken.
De hals zak soms wat af na rollen.maar heb geen afgebroken manen meer!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:45

Ik ben ook blij met de nieuwe deken voor Lars. Hij past heel goed en zit super rond zijn borst en hals (dat is echt voor het eerst).

Afbeelding

Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:54

Welke kap heb je daar ? :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:01

Jets schreef:
Welke kap heb je daar ? :)

Ook van Boett

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:05

Bevalt die goed ?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:40

Ja hij doet zijn werk goed maar de pasvorm is nét aan bij mijn fjord. Hij moet wel echt met een beetje kracht over zijn kaken getrokken worden en dat is niet echt een heel relaxt klusje. Daarna zit hij goed hoor.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:20

Ik kon zo snel geen topic vinden omtrent mijten, maar ik denk dat er hier ook wel mensen zijn die mijn vraag kunnen/willen beantwoorden

Mijn pony staat samen met twee andere pony's.
Alle pony's hadden/hebben jeuk.

Twee van de drie pony's hebben eerder mijten gehad.
Nu hadden alle pony's opnieuw jeuk naar verhuizing van wei.
Alle pony's zijn vorige week voor de eerste keer gewassen met spul tegen mijten.
Nu wil de eigenaar van de derde pony haar pony niet nogmaals wassen, de da heeft namelijk gezegd dat haar pony geen mijten heeft maar zomereczeem.
(Pony had nu pas jeuk, ik weet niet of dat zo laat nog mogelijk is)

Uiteraard willen we de andere twee pony's wel gewoon opnieuw wassen zoals volgens de voorschriften (herhaling na 10 dagen).

Kan het kwaad voor de twee pony's als hun wel behandeld worden en de andere pony niet? Dus dat ze dan bijvoorbeeld ondanks behandeling opnieuw mijten kunnen oplopen als de derde pony ze toch blijkt te hebben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:26

Heb ervaring met mijt en die gaan echt alleen van paard op paard als ze huid op huid staan en dan nog is het risico klein dat de mijt gaat over lopen.
Wel is het zo dat in de omgeving de mijt dus aanwezig kan zijn,dus borstels en hele spul moet je wel ontsmetten.

Hier staat ook goede info
http://www.equineservices.nl/Mok,_mijt_ ... _oplossing

Maar als ze jeuk hebben na verweiding denk ik eerder dat het komt van het gras.
Appie krijgt ook elke keer meer jeuk als ze op een nieuw stuk komen en dat komt bij hem door de suikers in het gras.

Carl123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:20

wendy1987 schreef:
Ik vond de origenele wel fijner dan de clear. Weet niet zo goed waarom maar die werkte toch wat beter..

Idem!

Amber2106

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:07

Hoe doen jullie dat vandaag met de warmte van 32 graden? Chris heeft geen jeuk en last van zijn SME (wonderbaarlijk door wietolie!) maar hij wil niet op stal en staat dan de hele dag in de brandende zon... Deken oplaten (boett met boett hoofdkap) of voor 12 uur de deken afdoen met een vliegenkap om.. Er zijn wel heeeeeel veel viegen! Ben benieuwd wat jullie doen!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:10

Ik zet Lars rond 12.00 met zijn deken en hoofdkap (beide van boett) om in de schuilstal. Dat is 1 grote schaduwplek van 14 bij 3. Ik doe hem echt niet af nu het net wat beter gaat.